Aviomies, miehen aikuiset lapset ja yhteiset tulevaisuuden suunnitelmat
Tilanne: Erosin ja menin yhteen leskimiehen kanssa. Erossa minulle jäi uudehko omakotitalo, josta velkaa. Asuimme siis tässä talossani yhdessä avoliitossa, luonani myös kaksi alaikäistä lasta. En enää kyennyt selviämään asunnon lainanmaksusta ja kysyin olisiko puoliso halukas tulemaan mukaan asunnon omistajaksi ja maksamaan lainaa. Ei ollut, koska oma talonsa, jossa aikuiset lapsensa asustelivat oli myymättä ja itse joutui maksamaan asuntolainaa tästä talostaan. Myin siis taloni ja hankin tilalle kerrostalo-osakkeen, johon muutin avopuolison ja lasteni kanssa.
Puhuttiin, että tilanne on väliaikainen ratkaisu ja kahden vuoden päästä muutetaan yhteiseen omakotitaloon.
Menimme naimisiinkin ja teimme tietysti avioehdon.
En viihdy ahtaassa kerrostalossa, kaipaan omaa pihaa ja enemmin tilaa. Mieskin on ollut omakotitalon kannalla. Puhui laittavansa oman vanhan talonsa myyntiin jossain vaiheesssa. Tässä kahden vuoden sisään on haaveiltu taloista ja ajeltu katsomassa. Vielä vähän aikaa sitten varmistelin, että onhan mies tässä suunnitelmassa mukana kun laitan osakkeeni syksyllä myyntiin. Vakuutti olevansa.
Nyt sitten alkaa perua puheitaan, viihtyykin melkein kerrostalossa. Eikä kuulemma voin nyt sopia/sitoutua mihinkään kun aikuiset lapset edelleen asuvat vanhassa omakotitalossa, eikä heiltä voi edes tiedustella jostain syystä milloin ovat aikeissa lähteä.... Ilmeisesti ei koskaan...
Olen tosi turhautunut ja pettynyt miehen toimintaan.
Näkökulmia asiaan?
Kommentit (124)
Onko 50-kymppisillä oikeus vielä nauttia elämästä ja suunnitella tulevaisuutta? Vai onko vain palveltava seuraavaa sukupolvea?
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko 50-kymppisillä oikeus vielä nauttia elämästä ja suunnitella tulevaisuutta? Vai onko vain palveltava seuraavaa sukupolvea?
ap
Se on miehen ja miehen lasten päätös, ei sinun. Etsi uusi elättäjä.
No lapset omistaa vain pienen osan, mies puolet. Minulla on omaisuutta yhtä paljon kuin miehellä ellei enemmin ja olen valmis laittamaan ne yhteiseen kotiin. Hän näköjään ei.
En tiedä onko se sitten kuitenkin eniten menneisyys missä mies haluaa roikkua kiinni.
Olen vaan tosi turhautunut, kun ei yhteiset suunnitelmat ota tuulta alleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Moni 50+ on muuttamassa omakotitalosta kerrostaloon, ei niinkään toisin päin.
Mies ei voi myydä taloa ilman lasten suostumusta, jos lapset omistavat talosta pienenkin osan. Kuten sanottu, etsi uusi rahoittaja omille haaveillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tarvii mitään elättäjää, omaisuutta enemmin kuin miehellä. Ollaan kuitenkin hei naimisissa ja silloin kai yhdessä yleensä asutaan ja suunnitellaan tulevaisuutta. Minä olen valmis laittamaan oman osuuteni tietenkin mukaan yhteiseen hankkeeseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
No lapset omistaa vain pienen osan, mies puolet. Minulla on omaisuutta yhtä paljon kuin miehellä ellei enemmin ja olen valmis laittamaan ne yhteiseen kotiin. Hän näköjään ei.
En tiedä onko se sitten kuitenkin eniten menneisyys missä mies haluaa roikkua kiinni.
Olen vaan tosi turhautunut, kun ei yhteiset suunnitelmat ota tuulta alleen.
ap
Pienen osan? Yhdessä siis puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Moni 50+ on muuttamassa omakotitalosta kerrostaloon, ei niinkään toisin päin.
Ei kaikki 50+ halua asua kerrostalossa.
ap
Äijällä ei ole enää mitään intressiä sinuun tai teidän tulevaisuuteenne. Elää entisen elämänsä traumoja läpi ja lapset nousevat kaiken edelle. Haluaa tulevaisuudessa yhteistä aikaa ja uusia tuulia lastensa kanssa -- sinä et sovi enää kuvioon. Tylyä mutta totta - tiedän tuon saman läpikäyneenä.
Entä jos mies ihan oikeasti viihtyy kerrostalossa? Itse asun ok-talossa ja vaihtaisin mielelläni kerrostaloasuntoon. En ole mikään nikkari tai viherpeukalo, ja vaivattomuus houkuttelisi. Ehkä mies on herännyt tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tarvii mitään elättäjää, omaisuutta enemmin kuin miehellä. Ollaan kuitenkin hei naimisissa ja silloin kai yhdessä yleensä asutaan ja suunnitellaan tulevaisuutta. Minä olen valmis laittamaan oman osuuteni tietenkin mukaan yhteiseen hankkeeseen.
ap
Sinulla on omaisuutta, mutta et kyennyt maksamaan omakotitalon lainaa näin matalien korkojen aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tottakai sinä maksat silloin uuden haluamasi talon ja mies jatkaa sellaista elämää mitä on tähän asti viettänyt. Ei pariskunnat aina omista talojaan puoliksi. Maksa sinä 90% ja mies loput. Mies ei tunnu kovin suunnittelevan himoitsemaasi yhteistä tulevaisuutta ja sen hankkeita...
Olisko keskustelun paikka? Eli kysyt mieheltä miten hän hahmottaa teidän tulevaisuuden mitä hän haluaa, ja sitten kerrot mitä itse haluat ja katsotte, onko teillä yhteinen päämäärä (enää). Se miehen talo on perikunnan tai muuten hankalasti realisoitavissa lasten takia, joten se kuvio on omanlaisensa ongelma. Mutta jos saisitte selvitettyä mitä kumpikin haluaa, ja mitä se edellyttää, voisi tilanne edetä.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi myydä taloa ilman lasten suostumusta, jos lapset omistavat talosta pienenkin osan. Kuten sanottu, etsi uusi rahoittaja omille haaveillesi.
Haave oli meidän yhteinen. Nyt ilmeisesti lapset puhuneet miehen ympäri.
Itselläni on oma osuus kyllä.
Minusta on outoa, että aikuiset lapset eivät salli isänsä mennä eteenpäin elämässä.
Eivät ole kykeneviä lunastamaan omia osuuksiaan, mutta eivät anna myydä taloakaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Äijällä ei ole enää mitään intressiä sinuun tai teidän tulevaisuuteenne. Elää entisen elämänsä traumoja läpi ja lapset nousevat kaiken edelle. Haluaa tulevaisuudessa yhteistä aikaa ja uusia tuulia lastensa kanssa -- sinä et sovi enää kuvioon. Tylyä mutta totta - tiedän tuon saman läpikäyneenä.
Juuri tämä kalvaa mieltä.
ap
Erikoinen mies sinulla kun perääntyy yhteisestä suunnitelmastanne ja haaveestanne, ei anna hyvää kuvaa ukostasi ikävä kyllä.
No miestä ei kiinnosta. Sun on tultava toimeen sen asian kanssa tai erottava ja tehtävä omat suunnitelmasi elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sinulla on omaisuutta, mutta et kyennyt maksamaan omakotitalon lainaa näin matalien korkojen aikaan?
Talo oli uudehko ja kallis. Lainaa oli jonkin verran kuitenkin jo lyhennetty, joten sillä hankin osakkeen ja se ja siitä myynnissä saatu raha on omaisuuteni. Yksinkertaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisko keskustelun paikka? Eli kysyt mieheltä miten hän hahmottaa teidän tulevaisuuden mitä hän haluaa, ja sitten kerrot mitä itse haluat ja katsotte, onko teillä yhteinen päämäärä (enää). Se miehen talo on perikunnan tai muuten hankalasti realisoitavissa lasten takia, joten se kuvio on omanlaisensa ongelma. Mutta jos saisitte selvitettyä mitä kumpikin haluaa, ja mitä se edellyttää, voisi tilanne edetä.
Kiitos rakentavasta vastauksestasi. Ongelma on se, että mies on ns. hetkessä eläjä. Keskustelu yritykset yhteisistä suunnitelmista eivät johda mihinkään enää. On epämääräinen. On hyvä maalailemaan asioita ja suunniteleekin, jos ei mitään aikataluja asialle ole. Mutta päämärätietoiseen suunnitteluun ja aikatauluihin ei kykene. Ei lupaudu mihinkään.
ap
Jos miehen aikuiset lapset omistaa talosta osansa, ei mies sitä niin vain voi myydä. Se on kyllä kumma, että miehessä kiinnostaa aina vain raha.