Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
61/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä työskennelleenä ymmärrän yskän oikein hyvin. Kyse ei nyt ole siitä, että kokki loukkaantuu jos joku tahtoo annoksensa ilman sipulia, vaan siitä, että erikoistoiveet aiheuttaa aina keittiössä ylimääräisen säätämisen.

Asiakkaat normaalisti haluavat annoksensa mahd nopeasti, joten kokeilla on yleensä aikarajat, joiden puitteissa annos pitää saada kyökistä ulos. Annoksen teossa on rutiini ja se mahdollistaa sen, että sen ruuan saa nopeasti myös pöytään. Kun tulee mikä tahansa erikoispyyntö, oli se allergia tai en-tykkää, niin rutiini "katkeaa". Keittiössä minuutit on kalliita ja kun siinä alat keliaakikolle etsimään gluteenittomat ainesosat, puhdistat tasot ja otat varmasti puhtaat työvälineet, niin niitä kalliita minuutteja kului enemmän kuin ns normiannoksessa.

Siinä sitten tulee hoopo olo, kun olet vaivalla pitänyt gluteenittoman annoksen gluteenittomana, ja sama asiakas ottaa jälkkäriksi perus suklaakakkua. Tulee fiilis, että mun työtä ei arvosteta eikä tajuta, kuinka paljon aikaa erikoispyynnöt vie. Jokainen erikoistilaus vie minuutteja muiden annosten teosta ja lisää asiakkaan odotusaikaa. Minä taion vaikka sata erikoisannosta illassa, mutta jostain syystä ihmisillä on vaikeuksia käsittää, että erikoisannos lisää aina työaikaani ja sitten tulee haukut kun ruuassa kestää. Jos niistä erikoistoiveista kertoo hyvissä ajoin, niin keittiö osaa varautua ja asiakaskin saa ruuan nopeammin nenänsä eteen.

Erityisherkkyydet ja allergiat itsessään harvemmin siis risovat keittiötä vaan se, että niihin kuluu aina lista-annosta enemmän aikaa, ja sitten saat kiukkuista palautetta asiakkailta kun heidän ruuassa kesti.

Vierailija
62/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.

En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.

Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.

Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!

no voi hel--etti. Sun ei tarvitse koskaan syödä skageneita jos et halua, mutta aloituksen esimerkissä porukka on etukäteen tilannut skagenit itselleen ja alkaneet vaihdella niitä sitten sienikeittoihin. Älä tilaa etukäteen ruokia, joita et halua syödä. Ymmärsitkö yhtään mistä aloituksessa oli edes kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nirsoilussa ei ole mitään pahaa: varsinkin jos itse maksat ruokasi, saat tilata vaikka sen juustohampurilaisen ilman juustoa. Tai mitä tahansa, mitä keittiö suostuu tekemään. SE taas on aivan älytöntä, että se pitää naamioida allergiaksi. Olen itse nirso keliaakikko, mutta yritänkin aina valita ruokalistalta sellaista, mistä ei tarvitsisi mitään ottaa nirsouden takia pois, eli ainut mikä kokin pitää muistaa, on se että se ruoka olisi ehdottoman gluteeniton. Silti mokia sattuu aivan liian usein.

64/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aikanaan ravintola.Eräs mies tuli joka päivä ja kalapäivinä kysyi aina että onko kalassa piikkejä. Joka viikko ,monta vuotta saman kysymyksen. Kun pyysin että ei syö silakkapihvejä vaan ottaa lohta, koska niistä on helpompi irrottaa piikit, ei kelvannut. Rassaavaa.

Vierailija
65/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolaruoka on makujen harmonia. Ruokalistan tehnyt kokki on tehnyt paljon työtä saadakseen jokaisen annoksen maistumaan ja näyttämään hyvältä. Jos annoksesta poistaa tai vaihtaa jotain niin harmoniakin muuttuu. Esim. makaronilaatikko maistuu erilaiselta riippuen onko se tehty lihaliemeen vai munamaitoon. Jos annoksesta pitää muuttaa paljonkin niin ottaisi suoraan jotain sopivampaa.

Kokki myös hyväksyy sen, että jätän makujen harmonian lautaselle, jos en kestä fenkolia, kardemummaa ja sianihraa samassa annoksessa. Ei kaikki pidä sinfonioista, osalle riittää pienimuotoinen kamarimusiikki.

Kannattaa varmaan vaihtaa ravintoloita joissa käyt, sen verran outoa sapuskaa on sulle tarjottu. Kannattaa myös lukea se lista ettei tilaa mitään, mistä ei tykkää. Tosi helppoa jo kotona ennen ravintolaan menoa katsella listoja netistä ja valita paikka sen mukaan. 

Vierailija
66/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergisena ei ole kovin helppoa asioida ravintoloissa, ainakaan sellaisissa suht keskihintaisissa "kaiken kansan ravintoloissa". Tuttuni on pahasti allerginen pippureille, yrteille, pähkinöille ja omenalle. Monilla tarjoilijoilla ei tunnu olevan hajuakaan, onko jossain ruuassa esim. pippuria tai onko se mahdollista saada pippurittomana. Se ei tietysti ole tarjoilijoiden vika, vaan heillä vain ei todennäköisesti ole tietoa. Sitten pöytään voidaan kiikuttaa ruoka-annos ja tarjoilija huomaa, että oho, tähän olikin laitettu pippuria! Myös maustaminen ilman pippuria tai yrttejä tuntuu olevan vaikeaa, usein saa mautonta ruokaa.

Tuo on puhtaasti henkilökunnan ammattitaidottomuutta ja tästä on hyväkin laittaa reklamaatiota. Mutta paras on selvittää siinä paikan päällä tilatessa ne ongelmat ja tarjoilija infoaa keittiötä asiakkaan toiveista ja käy kysymässä keittiöstä asioita, jos ei tiedä jotain menusta. Luulisi tämän nyt olevan ihan normaalitapa? 

Vierailija
67/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ravintolaan tuli kerran pariskunta syömään pitkän kaavan mukaan; alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja eritysesti kaikki juomat mukaan: alkudrinkki, reilusti viiniä, jälkkäriviinit, konjakkia.

Kun oltiin loppupäässä hommaa, alkaa asiakas tivaamaan tarjoilijalta jälkikäteen että ” ei kait tuossa ruuassa ollut pippuria, mähän sanoin ettei saa olla pippuria, olen kamalan allerginen!!!”. Tarjoilija ihan peloissaan, ettei muista kyllä tästä olleen mitään puhetta. Meteliä pidettiin.

Kuulin sen keittiön puolelle ja päätin ratkaista asian. Sanoin että kummityttörelläni on sama juttu, että nyt tilataan ambulanssi ja lähdetään saman tien. Mä laitan putiikin kiinni ja tulen mukaan. Olen tehnyt tuon ruuan ja osaan selittää mistä on kysymys. Mä haen takin ja soitan sen lanssin nyt heti.

”Potilas” alkaa epäröidä: ei kait tässä niin hätä ole, ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kurkkukaan ei ole turvoksissa ollenkaan, ei siinä varmaan ollut paljon sitä pippuria, minä vain säikähdin, me mennään vaan kotiin lepäämään niin kyllä tää menee ohi...

Minä vaadin kivenkovaan että kyllä nyt pitää lähteä kiireellä sairaalaan, tiedän tämän sattumalta hyvin, ei voi ottaa yhtään riskiä.

”Potilas” alkaa silmissä parantumaan ja haluaakin kotiinsa huilaamaan.

Ai jaa, no jos olette ihan varmoja, niin ei kat sitte. Tässä olis sitten tämä lasku.

Väite: olivat tehneet tätä ennenkin. Olivat kalastamassa ilmaista juhla-ateriaa ja kännit talon puolesta. Ei onnannut tällä kertaa.

Vierailija
68/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keliaakikko ystävälläni on pähkinäallergia.

Olemme ns. hyviä asiakkaita ravintoloille- käymme tyttöporukassa zäännöllisesti syömässä ja semmoisena aikana, jolloin ravintolassa 8n vähän asiakkaita. Käyttäydymme hyvin. Syömme yleensä alkuruuan pääruuan ja jälkiruuan ja tilaamme alkoholia.

Jos minun keliakiani ja yståvåni pähkinäallergia ovat ongelma jollekin kokille ja ravintolalle, niin voimme mennä toiseen ravintolaan. Jos yståväni syömpähkinää, pitää soittaa ambulanssi, ja gluteenin syöminen aiheuttaa minulle ripulin.

Ravintolat voisivat ilmoittaa esim. nettisivuillaan tai jossain muualla, että palvelevat vain normaalia sekaruokaa syöviä ihmisiä, jolloin minä ja yståvåni voimme valita toisen ravintolan.

Olisi kiva tietää, kuka kokki ja ravintola on kyseessä, niin ei siihen tarvitsisi mennä!

Kai te osaatte ruokia tilatessa kertoa ne allergiat ja ongelmat? Tässähän on kyse siitä, että niistä allergioista kerrotaan vasta sen jälkeen kun itse on ensin sen ruoan tilannut ja annos tulee pöytään!

Vierailija
69/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on naisten itsensä korostustauti tuo "allergia"; raavailla miehillä (poislukien neitimiehet) sitä ei esiinny ollenkaan tai se on oikeasti allergia.

Mitenkähän tuollaiset ihmiset voi syödä ulkomailla vai poistuuko allergia lentokoneessa?

Lennolle voi valita valtavasta listasta eri vaihtoehtoja, mutta se pitää valita muutama päivä etukäteen. Sitten on ihan turha itkeä että vierustoveri saa lennolla parempaa leipää ja jälkkäriä kuin se itselle varattu gluteeniton, maidoton, mauton, vegaaninen ateria jonka feikkiallergisena lumihiutaleena päätti itselleen tilata. 

Vierailija
70/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.

En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.

Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.

Et tainnut ymmärtää lukemaasi? 

Siis jos olet tilannut sen skagenin etukäteen niin silloin on turha vinkua asiasta kun ruoka kannetaan eteen. 

Vierailija
71/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ei tule ikin 3 tähden ravintolaa. Jengi täällä on oikeasti typerää eikä kenelläkään ole varaa saati arvostusta moiseen kun alkoholi turruttaa kaikki tunteet ja selkeän ajattelun. Pthui!

Vierailija
72/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme ns. hyviä asiakkaita ravintoloille- käymme tyttöporukassa zäännöllisesti syömässä ja semmoisena aikana, jolloin ravintolassa 8n vähän asiakkaita. Käyttäydymme hyvin. Syömme yleensä alkuruuan pääruuan ja jälkiruuan ja tilaamme alkoholia.

Jos minun keliakiani ja yståvåni pähkinäallergia ovat ongelma jollekin kokille ja ravintolalle, niin voimme mennä toiseen ravintolaan. Jos yståväni syömpähkinää, pitää soittaa ambulanssi, ja gluteenin syöminen aiheuttaa minulle ripulin.

Ravintolat voisivat ilmoittaa esim. nettisivuillaan tai jossain muualla, että palvelevat vain normaalia sekaruokaa syöviä ihmisiä, jolloin minä ja yståvåni voimme valita toisen ravintolan.

Olisi kiva tietää, kuka kokki ja ravintola on kyseessä, niin ei siihen tarvitsisi mennä!

Te tuskin tilaatte ruokia etukäteen ja muutatte mielenne sitten siinä vaiheessa kun huomaatte että vierustoverilla onkin herkullisempi annos. 

Vierailija
73/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ravintolaan tuli kerran pariskunta syömään pitkän kaavan mukaan; alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja eritysesti kaikki juomat mukaan: alkudrinkki, reilusti viiniä, jälkkäriviinit, konjakkia.

Kun oltiin loppupäässä hommaa, alkaa asiakas tivaamaan tarjoilijalta jälkikäteen että ” ei kait tuossa ruuassa ollut pippuria, mähän sanoin ettei saa olla pippuria, olen kamalan allerginen!!!”. Tarjoilija ihan peloissaan, ettei muista kyllä tästä olleen mitään puhetta. Meteliä pidettiin.

Kuulin sen keittiön puolelle ja päätin ratkaista asian. Sanoin että kummityttörelläni on sama juttu, että nyt tilataan ambulanssi ja lähdetään saman tien. Mä laitan putiikin kiinni ja tulen mukaan. Olen tehnyt tuon ruuan ja osaan selittää mistä on kysymys. Mä haen takin ja soitan sen lanssin nyt heti.

”Potilas” alkaa epäröidä: ei kait tässä niin hätä ole, ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kurkkukaan ei ole turvoksissa ollenkaan, ei siinä varmaan ollut paljon sitä pippuria, minä vain säikähdin, me mennään vaan kotiin lepäämään niin kyllä tää menee ohi...

Minä vaadin kivenkovaan että kyllä nyt pitää lähteä kiireellä sairaalaan, tiedän tämän sattumalta hyvin, ei voi ottaa yhtään riskiä.

”Potilas” alkaa silmissä parantumaan ja haluaakin kotiinsa huilaamaan.

Ai jaa, no jos olette ihan varmoja, niin ei kat sitte. Tässä olis sitten tämä lasku.

Väite: olivat tehneet tätä ennenkin. Olivat kalastamassa ilmaista juhla-ateriaa ja kännit talon puolesta. Ei onnannut tällä kertaa.

Haha:D. Tätä porukkaa ei ole yhtään ikävä. 

25v ravintola-alalla riitti, ihmeen kauan jaksoin. Mutta on tosiaan jengiä jotka osaa olla todella röyhkeitä. 

Vierailija
74/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ihan hienoa. Sitä ihmettelen mistä on syntynyt ajatus että tavallisen ruoan tarjoaminen olisi poikkeus normista, ja siitä pitäisi erikseen ilmoittaa. Erikoisruokavalioihin vastaaminen on se poikkeama normista ja siihen moni kahvila ja ravintola onkin vastannut ja julkisuuskuva rakennettu näille poikkeamille. 

Vierailija
75/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo lapsena sellainen, että se mitä tuodaan eteen, niin sitä syödään. Etenkin jos sen on tilannut itse. Olin sitten kaverin perheen kanssa Helsingissä (käytiin muistaakseni eläintarhassa), ja se oli jotain todella hienoa, kun käytiin hotellin ravintolassa päivällisellä. 

Oli aika vähänlaisesti kokemusta ravintoloista siinä kohtaa, ja tilasin tartar-pihvin. Tarjoilija varmisti, että haluanko tosiaan raakalihapihvin, ja sanoin, että joo. Tajusin suunnilleen vasta sitten, kun tarjoilija lähti. 

No, sain pihvin ja raa'an kananmunan. Kananmunan jätin syömättä, mutta raa'an jauhelihapihvin söin, kuin se olisi jokapäiväistä. XD  Ei se pahaa edes ollut, eikä ällöttänyt syödä.

No, humble brag sikseen, sen jälkeen en kyllä ole tartar-pihviä tilannut, en oo edes koskaan nähnyt sitä ruokalistoissa sen jälkeen muistaakseni. 

Enkä todellakaan tajua ravintolassa arpojia. Jos tilauksen jälkeen tuntuu siltä, että se toinen olis ehkä ollut parempi tai viereisen ruokailijan ruoka näyttää paremmalta, niin se on VOI VOI! Tilaa se paremman näköinen seuraavalla kerralla.

Vierailija
76/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Alkossa juoksee kanssa näitä luulotautisia. Muotia on olla allerginen tanniineille. Muitakin hörhöjä riittää.

Vierailija
77/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikkien tarviv syödä samaa ruokaa, jokainen syö sitä mistä tykkää. 

Vierailija
78/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo lapsena sellainen, että se mitä tuodaan eteen, niin sitä syödään. Etenkin jos sen on tilannut itse. Olin sitten kaverin perheen kanssa Helsingissä (käytiin muistaakseni eläintarhassa), ja se oli jotain todella hienoa, kun käytiin hotellin ravintolassa päivällisellä. 

Oli aika vähänlaisesti kokemusta ravintoloista siinä kohtaa, ja tilasin tartar-pihvin. Tarjoilija varmisti, että haluanko tosiaan raakalihapihvin, ja sanoin, että joo. Tajusin suunnilleen vasta sitten, kun tarjoilija lähti. 

No, sain pihvin ja raa'an kananmunan. Kananmunan jätin syömättä, mutta raa'an jauhelihapihvin söin, kuin se olisi jokapäiväistä. XD  Ei se pahaa edes ollut, eikä ällöttänyt syödä.

No, humble brag sikseen, sen jälkeen en kyllä ole tartar-pihviä tilannut, en oo edes koskaan nähnyt sitä ruokalistoissa sen jälkeen muistaakseni. 

Enkä todellakaan tajua ravintolassa arpojia. Jos tilauksen jälkeen tuntuu siltä, että se toinen olis ehkä ollut parempi tai viereisen ruokailijan ruoka näyttää paremmalta, niin se on VOI VOI! Tilaa se paremman näköinen seuraavalla kerralla.

et tiennytv mitä on tartar. 

Vierailija
79/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

etukäteen jos tehdään tilaus niin kyllä kai jokaiselta kysytään mitä haluaa syödä. Oliko tää muutama ihminen vai joku suuri seurue häät esim. ? 

Vierailija
80/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä jotka menevät ravintolaan syömään, vaikka eivät voi syödä sitä mitä ravintola normaalisti listallaan tarjoaa.

Aivan yhtä typerää olisi mennä linja-autoon joka on menossa poriin ja pyytää kuskia ajamaan raumalle koska pori ei minulle oikein sovi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan