Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.
Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.
Ruokataiteilijan pitää siinä tapauksessa selkeästi ilmoittaa, että hänen taideteoksiinsa ei voi kajota, joten ravintolansa soveltuu vain kaikkiruokaisille. Miksi ravintolat ei tee näin?
Onhan noissa yleensä ihan selvästi kerrottu, että menu on ennakkoilmoituksella saatavilla esimerkiksi vegaanisena tai gluteenittomana. Mielestäni ei erikseen tarvitse ilmoittaa, ettei kaikkia mahdollisia variaatioita ja toiveita voida toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.
Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.
Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.
No kyllä joo poistettiin keliakiakorvaus, ja syystä. Alkoi olla yllättävän paljon ns. keliaakikkoja. Ja tässä on asian vaikeus. Ne oikeat allergikot hautautuvat sinne "allergikkojen" alle myös terveydenhuollossa, kuten ravintoloissakin. Ravintolassa ollaa erittäin herkällä korvalla erityisruokavalioista, samoin terveydenhuollossa. Mutta jos jokaisen ruuan palastelusta tulee maha kipeäksi, niin kyllä siinä alkaa olla terveydenhuolto ihmeissään, ravintolasta puhumattakaan. Kyllä tällaiset tapaukset jossain vaiheessa alkavat tuntua keksityiltä ja kiusanteoilta. Miten ravintola voi enää tarjota mitään muuta kuin vettä? Hekin yrittävät tehdä kaikkensa ja silti ei riitä.
Sitä keliakiakorvausta ei saanut ihan vaan omaa ilmoitusta vastaan, vaan vaati lääkärintodistuksen todetusta keliakiasta...
Vierailija kirjoitti:
Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.
Älä esittele itseäsi keliaakikkona, jos sitten ei olekaan niin tarkkaa. Ja keliakia on eri asia kuin vilja-allergia, tämä on autoimmuunisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.
Itse olen tällainen henkilö. Ilmeisesti yritåt jollain alkeellisella tavalla saada minun kaltaiset tuntemaan häpeää toiminnastamme, mutta eipä niin tule tapahtumaan. Minun terveyteni on korvaamaton eikä sen rinnalla viihdeohjelman viivästyminen tunnilla tai parilla merkitse mitään. Toki voin olla myös kokonaan syömättä, jos tilanne on kiireinen. Tämän vaihtoehdon valitsenkin useimmiten. Silloin kun päätän syödä ravintolassa niin olen ehdottomasti se hankala typpi, joka syynää annoksensa ruoka-ainesosat viimeiseen lisäainekoodiin asti kellosta välittämättä.
Ei tässä varmasti ole mistään luulotaudista kyse vaan ihan puhtaasti siitä ettei kehdata sanoa että ei tykkää jostain ruoasta joten on helpompi piiloutua allergian taakse. Harmi kun tällä saadaan aikaan vaan hankala maine niille oikeasti allergisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut jo aikapäiviä sitten välittämästä ystäväpiirin nirsoilusta. Hyvin on mennyt alas sipulit, maito, kala, tomaatti, jne.
Temppu onkin siinä että ei kerro nirsoilijalle mitään vaan antaa kuvitella että on saanut sen oman special annoksensa ;^)
Kaltaisillesi ali-ihmisille on oma paikkansa Tartaroksessa fuurioiden skafistoidessa hyödytöntä sieluasi. Kaltaisesi parasiitit eivät lue proosaa, joten laitahan google laulamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut jo aikapäiviä sitten välittämästä ystäväpiirin nirsoilusta. Hyvin on mennyt alas sipulit, maito, kala, tomaatti, jne.
Temppu onkin siinä että ei kerro nirsoilijalle mitään vaan antaa kuvitella että on saanut sen oman special annoksensa ;^)
Toivottavasti et ole tosissasi. Ystäväsi ovat saaneet oireita ja ovat huolestuneet että nyt heillä on yksi ruoka-aine lisää joka ei sovi, kun luulivat ruoan olevan heille sopivaa. Tämmöiset ihmiset pelottaa.
Ihmetyttää ihmisten tietämys erilaisista yliherkkyyksistä. Ei kaikki tosiaan ole allergioita joissa kuolee välittömästi kun ruoassa on vähänkin allergeenia, paljon yleisempää on esim. refluksitauti ja IBS, joissa väärä ruoka aiheuttaa kipuja tai ripulitautia. Useimmat reflusikot ja IBS:saa sairastavat voivat syödä vähän tiettyjä ruoka-aineita, vasta suuret määrät (kuten se "näkyvä sipuli") saa aikaan oireita. Ulospäin nämä oireet ei yleensä näy, itselläni ei ainakaan ole tapana raportoida ripuliani seurueelle tai ravintolalle vaan jätän illan kesken ja lähden kotiin istumaan yöksi vessaan kun käy huonosti. Joo en kuole siihen, mutta mielummin vältän oireet tiedustelemalla mitä ruoassa on ja pyydän vaihtamaan jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä esittele itseäsi keliaakikkona, jos sitten ei olekaan niin tarkkaa. Ja keliakia on eri asia kuin vilja-allergia, tämä on autoimmuunisairaus.
Lisään vielä, että keliaakikkona muistutan, ettei keliakia ole mikään "vehnä vähän pierettää hihih" - vaan lopun elämää kestävä autoimmuunisairaus. Totaalisen gluteeniton ruoka on elinehtoni.
Kun olin hoitamattomassa tilassa, niin olo oli karmea. Se päivittäinen vesiripuli oli jo "normaalia", joskus edes vesi ei enää pysynyt sisällä. Vatsalla oli jatkuva kiputila ilmeisesti ohutsuolen tulehdustilan takia. Jaksaminen oli täysin loppu, kun ei vitamiinit ja muut enää imeytyneet, nukuin melkein kaiken vapaa-ajan. Töissä yritin olla minkä pystyin, mutta sairaspäiviä tuli reippaasti.
Nyt voin onneksi hyvin. Ja se täsmällisen oikein noudatetun gluteenittomuuden takia.
Ja itse ketjuun, en syö ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.
Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.
Ruokataiteilijan pitää siinä tapauksessa selkeästi ilmoittaa, että hänen taideteoksiinsa ei voi kajota, joten ravintolansa soveltuu vain kaikkiruokaisille. Miksi ravintolat ei tee näin?
Onhan noissa yleensä ihan selvästi kerrottu, että menu on ennakkoilmoituksella saatavilla esimerkiksi vegaanisena tai gluteenittomana. Mielestäni ei erikseen tarvitse ilmoittaa, ettei kaikkia mahdollisia variaatioita ja toiveita voida toteuttaa.
Ei tarvitse ilmoittaa, mutta ei tarvitse silloin myöskään valittaa ravintolaan eksyvistä allergikoista. Jos minua ei erikseen kielletä menemästä ravintolaan, oletan olevani tervetullut ja saavani asiallista palvelua. Ihmeitä en odota, odotan vain että allergioihini suhtaudutaan tosissaan ja minua kohdellaan asiallisesti.
Ravintolat: Tehkää asiakkaille pelisäännöt selväksi. Ketkä ovat tervetulleita ja mitä pystytte/suostutte toteuttamaan. Sanokaa asiakkaalle suoraan, että valitettavasti emme voi toteuttaa toiveitanne (jolloin asiakas jättää tilaamatta ja ravintolalta jää rahat saamatta.) Joko toteutatte tai ette, oma valintanne, mutta lopettakaa ainakin valitus ja asiakkaiden sairauksien olemassaolon kyseenalaistaminen ja arvuuttelu, onko kyseessä oikea vai keksitty ongelma.
Aina tälläisiin ketjuihin eksyy ihmisiä jaarittelemaan omista allergioistaan tai ruuansulatusvaivoistaan. En usko ravintoloiden ja huippukokkien valituksen koskevan sitä, että ihmisillä ylipäätään on allergioita ja vaivoja. Enemmän se kohdistuu siihen, miten niistä ilmoitetaan ja kuinka henkilökunnan pitäisi tuoda vaikka kuu taivaalta kun asiakas tahtoo.
Kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi, ihmiset voivat pyytää sitä gluteenitonta monesta syystä. Kun pyydät keittiöltä gluteenitonta, ammattitaitoinen henkilökunta tekee annoksen oletuksella, että sinulla on keliakia. Ei se kokki tiedä, oletko gluteeniton keliakian, ibs:n vai laihdutuskuurin takia, joten täytyy tehdä oletuksella, että syysi on se ns. pahin.
Minulle kävi keittiötöissä useinkin niin, että tulee tieto asiakkaan paprika-allergiasta. Annokseen kuuluu kastike, jossa on paprikamaustetta, joten teen oman kastikkeen paprika-allergiselle. Myöhemmin saan palautetta, että paprika-allergikko ei ollut mielissään saadessaan toista kastiketta kuin muut. Jälleen minun olisi pitänyt osata arvata, että tällä asiakkaalla olikin ibs, joten paprikamauste on ok mutta näkyvä paprika ei. Asiakas tuhlasi työaikaani, kun häntä varten mietin ja tein annokseen sopivan paprikattoman kastikkeen.
Olen muuten myös ollut töissä keittiössä, jossa emme voineet taata annosten gluteenittomuutta. Yllättävän vähän asiakkaita kääntyi tiedon saatuaan pois...
Olen muuten kaikkiruokainen, mutta en syö sipulia, kyseessä on joku trauma lapsuudesta varmaan, mutta en pysty syömään, kuvottaa. Usein kysyn, voiko sipulin poistaa ja jos ei, tilaan jotain muuta. Onhan se ärsyttävää, mutta miksi tilaisin kalliin annoksen, mitä en sitten söisi. Nirsoa joo, mutta kun ei pysty ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten kaikkiruokainen, mutta en syö sipulia, kyseessä on joku trauma lapsuudesta varmaan, mutta en pysty syömään, kuvottaa. Usein kysyn, voiko sipulin poistaa ja jos ei, tilaan jotain muuta. Onhan se ärsyttävää, mutta miksi tilaisin kalliin annoksen, mitä en sitten söisi. Nirsoa joo, mutta kun ei pysty ei pysty.
Kuvasit ihan normaalia tilannetta. Ei tuo ole ongelma minkäänlainen. Jatka samaan malliin. TV. Yks ravintola vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa riittää, että maksaa ruokansa, ei ole pakko syödä. Olen kerran eräässä tunnetussa ravintolassa joutunut ilmoittamaan näin, kun tarjottu ruoka ei vastannut odotuksiani missään määrin.
Syömättä jätetystä ruoasta pitäisi ottaa vähintään kaksinkertainen hinta! Etkö sinä käsitä, että ruoan tuhlailu on idioottimaista touhua? Pöytään tuotu annos menee aina jätteeseen, ei sitä voi enää kellekään muulle antaa.
Eiköhän se pakkosyöminen jäänyt jonnekin viime vuosituhannen ala-asteelle.
Niin, heitetään vaan ruokaa roskiin ja lisätään ilmastonmuutosta nirsoillessa eikä kaikilla maailmassa ole edes ruokaa. Häpeä!
Ei kovin houkuttelevaa. Vaikka en muutenkaan arvosta annoksia, joissa on kaksi kortta ristissä ja raaka-aine vähintään jokin kateenkorva, pässinkives tms. Ylihinnoiteltua jaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokki, vaan keittiöpsykologi, mutta arvelisin tämän olevan jonkinlainen aiemmin vallinneesta syöt-tai-oksennat-ja-syöt-kulttuurista johtuva kollektiivinen psykoosi. Kerrankin on valta päättää syömisistään ilman oksennuksen lusikointia tai remmin pelkoa.
Olet idealisti. Harvempi 20-45 -ikäluokassa on enää tainnut lusikoida oksennusta. Eiköhän tässä nimenomaan nyt pureta anoreksiatyyppistä aggressiota ihmisiin, joiden pitäisi olla minua varten, mutta kehtaavat ottaa siitä rahaa.
Tuo anoreksiatyyppinen aggressio kuvaa hyvin tätä asiaa, mihin usein törmää. Ollaan vihreitä, ilmastonmuutoksenvastustajia ja kaikkein ylin hyväntekijä. Mutta joka ikinen kerta ravintolassa / kylässä / missä vain siinä ruuassa on jotain eikä siitä voida syödä kuin vähän yli puolet. Eikä kuitenkaan oteta pienempää annosta. Ruokaa menee hirveät määrät roskiin.
Minä osaan lukea ravintolassa mitä mikäkin annos sisältää ja valitsen sitten sieltä itselleni sopivan vaihtoehdon. En ole allerginen millekkään, mutta kaikkea en syö. Mutta se onkin sitten toinen juttu voiko niihin oikeasti luottaa.
Tästä on jo tovi aikaa, mutta yhdellä kerralla katsoin listasta , että kantarellikeitto vaikuttaa makoisalta. Ainesosina oli tuore kanttarelli, kerma, vesi, suola , jauho, mausteet. Sain keiton eteeni ja aloin syödä. Kummastelin makua, keitto maistui aivan juustokeitolle ja juustokeittoa en syö missään muodossa.
Kysyin tarjoilijalta onko tässä keitossa juustoa, kun maistuu ihan juustolle ja tuoteselosteessa ei kyllä juustoa mainittu. Hetken päästä tarjoilija palasi ja sanoi, että keitto on tehty kantarellituorejuustosta.
Kun sanoin, että tuoteselosteessa ei ole sanallakaan mainittu tuorejuustosta, niin miten voitte väittää keittoa tuoreista kantarelleista tehdyksi. Vastauksesi sain vai olankohautuksia.
Sen verran pitää olla järkeä myös ravintoloilla, että ne listassa mainitut aineet pitävät paikkansa.
Minäkin olin tarjoilijana joskus vuoden verran, ja silloinkin jo tiesi että jos tulee iso porukka naispuolisia niin tulee kauhea show tilaamisessa ja maksamisessa.
Miesporukat saattoi olla äänekkäämpiä mutta harvemmin oli hankaluuksia tilata ja maksaa.
Uusi viharyhmä nousi esiin tässä ketjussa: ravintolavihaajat. Hei ei ravintolaan ole pakko mennä. Ei ole myöskään tervettä kirjoittaa nettiin keksittyjä tarinoita siitä, miten saa piruuttaan muutkin asiakkaat jättämään ruokansa syömättä.