Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla eri mantereilla nelisenkymmentä vuotta. Viimeksi Yhdysvalloissa. Meillä oli todella vilkas seuraelämä, kutsuja isoille dinnereille ja partyihin viikottain. Myös pidin noin kerran kuukaudessa kotonani kolmen ruokalajin dinner partyn.
Koskaan en kuullut kenenkään vaativan erikoisruokavaliota tai kieltäytyvän syömästä allergioihin vedoten. Vegetaristitkin olivat niin fiksuja etteivät sitä toitottaneet kaikelle kansalle vaan söivät mitä söivät, jättivät lihat ja kalat pois lautaseltaan.
Eräällä tutulla oli keliakia ja laktoosi-intoleranssi.. Hän ei siitä tehnyt numeroa, söi yleensä kotona ennen juhliin lähtöä ja juhlissa sanoi aina löytävänsä jotain syötävää. Hän ei koskaan vaatinut erikoisruokia itselleen.
Paitsi sitten se Suomesta tullut nainen, joka toitotti joka paikassa että hän ei voi syödä gluteenia. Ravintolassa halusi välttämättä tilata hampurilaisen ja vannotti tarjoilijaparkaa tekemään sen gluteenittomaan sämpylään. Ehdotin että söisi vaikka ison salaatin kun en luottanut hienojenkaan ravintoloiden kykyyn tarjota gluteenitonta. Ei, hampurilainen piti saada ja kun se tuotiin sämpylä oli ihan sama kun niiden muiden jotka tilasivat hampurilaisen. Hän pisti asiasta kauhean huudon ja aloin jo etsimään tarjoilijaa palauttaakseni hampurilaisen kun hän sanoi että oikeastaan voikin syödä tavallista gluteenista sämpylää ....halusi vain olla hienompi kun muut!
Kun tulin Suomeen olin kauhuissani kuinka täällä isoissa tilaisuuksissa hyysättiin kaiken maailman ” allergikkoja”. Jos sadasta yhdellä oli ruokarajoitteita piti tehdä häntä varten oma täytekakku sun muut tarjottavat kun ”on oikeus syödä ja vaatia erikoisannoksia kun ilmaiseksi tarjotaan”. Kahviin on miljoonia erilaisia maitoja ja kermoja jne.
Missään en ole tavannut yhtä sairasta ruokarajoitteista sakkia kun Suomessa.
Tätäpä tämä nykyään on. Säälin ravintoloita ja sairaaloja, joilla on miljoonia ruokarajoitteisia ja ylipainoisia aasiakkaita. Ihmiset ovat ennakkoluuloisia. Jossain Kuppilat kuntoon-ohjelmassa kiteytyy suomalaisten suosimat ruuat. Ihmiset syövät mielikuvituksetonta valmisruokaa. "Parempana" itseään pitävät ovat keksineet olevansa vegaaneja tai keliaakikkoja, vaikka ruhon paino on yli 100 kg.
Ei maistu tuoreet kasvikset, juurekset eikä täysjyväviljat. Sienistä, linsseistä ja sisäelimistä puhumattakaan. Osa ei jostain syystä syö minkäänlaista kalaa. Ja suomalaiset käyttävät vain 12 % tuloistaan ruokaan, kun se Ranskassa on yli 20 %. Sitä voi vain miettiä, miten ihmiset syövät..
Ranskassa taitaa nuo kasvikset olla vielä paljon halvempiakin kuin meillä Suomessa. Samaan aikaan siellä on huomattavasti vähemmän ylipainoisia, vaikka syövät myös juustoja ja makeita herkkuja. Avainsanoja taitavat olla kohtuus ja laatu.
Mainitset kohtuuden ja laadun, mutta silti nostat juustot ja makeat ruuat esiin. Ja mainitset, että kasvikset ovat vielä halvempia kuin Suomessa. No, Suomessa kaikki metsäsienet ovat ilmaisia, samoin metsämarjat. Lisäksi lohi on Suomessa paljon halvempaa kuin Ranskassa. Ja jos suomalainen tosiaan käyttää vain 12 % tuloistaan ruokaan, niin ei se kyllä ainakaan kasviksiin rahojaan kuluta.
Niin, mikä tuossa on sinun mielestäsi ongelma? Ranskalaiset syövät niitä rasvaisia juustoja ja makeita herkkuja kohtuudella, syövät monipuolisesti myös niitä kasviksia ja arvostavat laadukkaita raaka-aineita. Jostain syystä aika harva suomalainen viitsii lähteä keräämään niitä metsän ilmaisia antimia, sen sijaan mätetään ylimäärin kaikenlaista rasvaista ja makeaa ilman mitään käsitystä kohtuudesta.
Olen kanssasi samaa mieltä monestakin asiasta, mutta tuo "halvempi ruoka" hieman harmittaa, kun Suomessa kuitenkin käytetään melkein puolet vähemmän tuloista ruokaan kuin Ranskassa. Juurikin se, että mainitset, kuinka ne kasvikset ovat "Ranskassa vielä paljon halvempiakin". Se tökkii.
Monet tuntemistani ruokarajoittuneista tutuistani kertoo, kuinka kalliita kasvikset ovat. Olen täysin eri mieltä. Kyseisten henkilöiden kaapissa on tasan kurkkua, tomaattia ja lehtisalaattia. Piste. Jos valikoima on näin rajoittunut, niin tottakai maksaa. Salaattikerä voi maksaa sen pari euroa (kilohinta yli 20€), tomaattikilo on sen 4-5€ ja kurkkukilo 3-5 €. Kyllä siinä pitää ottaa jotain muutakin ruokavalioon. Punajuuri on vähän yli 1€/kg, porkkana ja sipuli samoin. Peruna noitakin halvempi. Noista tulee useampi ruokalaji mieleen. Lisäksi monet kasvikset ja vihannekset ovat muutenkin alle sen 3-5€/kg, joten jos porukka ei olisi niin nirsoa, niin tulisi testattua useampaa raaka-ainetta ja laajennettua makunystyröiden skaalaa. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että suomalaiset eivät laiskuudessaan kerää sieniä ja marjoja. Sanoisin myös, että ranskalaisilla on itsekuria, joka vaikuttaa.
40% suomalaisista on allergiaperimä. Kaikki ei saada oireita, mutta he ovat perineet alttiuden allergioille. Joten sadasta ruokavieraasta 40:llä voi olla tilaston mukaan erityisruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Miksi ei voida ilmoittaa allergiasta kuin vasta sitten kun annos on tuotu? Miten vaikeata se voi olla???
”Ai tää olikin tällaista, tuo toinen näyttää paremmalta. Tarjoilija, olen allerginen tälle, haluan tuota toista!”
Nimin. tarjoilija joka näkee tätä harva se päivä. Siksi ei voida ilmottaa ”allergiaa” etukäteen. Oikeasti allergiset kyllä tunnistaa ja he osaavat kyllä sanoa jo etukäteen.
Tämä! Samaa tullut vastaan "vegaaneilla". Ensin kerrotaan, että ollaan vegaaneja, mutta kun naapuri saa parsaa hollandaise kastikkeella, kananmuna alkaakin maistumaan..
Kouluissa taas on usein näitä että lapsi/opiskelija on merkattu vegaaniksi, mutta koskaan kukaan ei tule sitä vegaaniruokaa hakemaan.
Olisikohan nämä koulutapaukset ainakin pienempien osalta jotain ideologiavegaaniperheiden lapsia, joilta välttämättä ei ole ainakaan aidosti kysytty omaa mielipidettä, että mitä siihen ruokavaliokyselyyn laitetaan.
Juu, lähipiirissä yksi ideologien todella hoikka kasvissyöjälapsi, jolla jotain imeytymishäiriöitä, koska ruokavalionsa lisäksi on nirso. Ei mikään paras yhdistelmä. Mutta mitäs siinä voit sanoa... Enkä siis tyrmää missään nimessä kasvissyöjiä, mutta ongelmia tulee, jos lapsi opetetaan vielä nirsoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla eri mantereilla nelisenkymmentä vuotta. Viimeksi Yhdysvalloissa. Meillä oli todella vilkas seuraelämä, kutsuja isoille dinnereille ja partyihin viikottain. Myös pidin noin kerran kuukaudessa kotonani kolmen ruokalajin dinner partyn.
Koskaan en kuullut kenenkään vaativan erikoisruokavaliota tai kieltäytyvän syömästä allergioihin vedoten. Vegetaristitkin olivat niin fiksuja etteivät sitä toitottaneet kaikelle kansalle vaan söivät mitä söivät, jättivät lihat ja kalat pois lautaseltaan.
Eräällä tutulla oli keliakia ja laktoosi-intoleranssi.. Hän ei siitä tehnyt numeroa, söi yleensä kotona ennen juhliin lähtöä ja juhlissa sanoi aina löytävänsä jotain syötävää. Hän ei koskaan vaatinut erikoisruokia itselleen.
Paitsi sitten se Suomesta tullut nainen, joka toitotti joka paikassa että hän ei voi syödä gluteenia. Ravintolassa halusi välttämättä tilata hampurilaisen ja vannotti tarjoilijaparkaa tekemään sen gluteenittomaan sämpylään. Ehdotin että söisi vaikka ison salaatin kun en luottanut hienojenkaan ravintoloiden kykyyn tarjota gluteenitonta. Ei, hampurilainen piti saada ja kun se tuotiin sämpylä oli ihan sama kun niiden muiden jotka tilasivat hampurilaisen. Hän pisti asiasta kauhean huudon ja aloin jo etsimään tarjoilijaa palauttaakseni hampurilaisen kun hän sanoi että oikeastaan voikin syödä tavallista gluteenista sämpylää ....halusi vain olla hienompi kun muut!
Kun tulin Suomeen olin kauhuissani kuinka täällä isoissa tilaisuuksissa hyysättiin kaiken maailman ” allergikkoja”. Jos sadasta yhdellä oli ruokarajoitteita piti tehdä häntä varten oma täytekakku sun muut tarjottavat kun ”on oikeus syödä ja vaatia erikoisannoksia kun ilmaiseksi tarjotaan”. Kahviin on miljoonia erilaisia maitoja ja kermoja jne.
Missään en ole tavannut yhtä sairasta ruokarajoitteista sakkia kun Suomessa.
Tätäpä tämä nykyään on. Säälin ravintoloita ja sairaaloja, joilla on miljoonia ruokarajoitteisia ja ylipainoisia aasiakkaita. Ihmiset ovat ennakkoluuloisia. Jossain Kuppilat kuntoon-ohjelmassa kiteytyy suomalaisten suosimat ruuat. Ihmiset syövät mielikuvituksetonta valmisruokaa. "Parempana" itseään pitävät ovat keksineet olevansa vegaaneja tai keliaakikkoja, vaikka ruhon paino on yli 100 kg.
Ei maistu tuoreet kasvikset, juurekset eikä täysjyväviljat. Sienistä, linsseistä ja sisäelimistä puhumattakaan. Osa ei jostain syystä syö minkäänlaista kalaa. Ja suomalaiset käyttävät vain 12 % tuloistaan ruokaan, kun se Ranskassa on yli 20 %. Sitä voi vain miettiä, miten ihmiset syövät..
Olin ulkomailla sairaalassa ja minulta kysyttiin tarkkaan mitä haluan syödä. Ruoka tehtiin sen mukaan.
Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.
Asiooita oppii arvostamaan yleensä silloin kun niitä ei ole. SItten kun niiitä on liikaa niin ihminen kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Asiooita oppii arvostamaan yleensä silloin kun niitä ei ole. SItten kun niiitä on liikaa niin ihminen kyllästyy.
Muttta se millä tavoin kulutusta voidaan ohjailla on verotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!
Ruokasivistynyt aikuinen on yleensä jo maistamalla altistunut mitä moninaisemmille mauille. Ja eri mauista pitäminen kehittyy vain altistamalla, eli harjoitus tekee tässäkin mestarin. Kyse lienee enemminkin ennakkoluuloista että ei pidä jostain mitä ei ole edes koskaan aiemmin syönyt. No makaroonilaatikko ilman sipulia on tietty varma valinta myös näille ruokakrantuille.
Sinänsä mielenkiintoinen havaintoni, toki täysin epätieteellinen, on että nämä ruokarajoitteiset, ”en pidä” -aikuiset, ovat usein reippaasti ylipainoisia. Voisiko asioilla olla yhteyttä?
Ruokarajoitteisuus ei yleensä jostain syystä koske makeita, suolaisia ja rasvaisia ruokia. Eli ruokakrantut voivat jostain syystä usein syödä ranskiksia, karkkeja ja sipsejä. Kranttuus opitaan yleensä jo äidinmaidossa, samalla varmasti saadaan vähemmän eri makuja jo varhaislapsuudessa. Makuaisti kehittyy, samoin myös suolistomikrobiomi. Jos saat vähän eri makuja lapsuudessa, niin kranttuuden lisäksi voi olla hyvin pienellä skaalalla olevia suolistomikrobeja. Aikuisuudessa kranttuus vähentää ruokavalikoiman monipuolisuutta ja altistaa huonolle suolistomikrobistolle ja huonoille ruokavalinnoille.
Ottamatta kantaa nirsoilijoihin, mielenkiintoista on se, että allergiat usein koskevat niitä terveellisimpiä ruoka-aineita: tuoreita kasviksia, kalaa, pähkinöitä. Moniallergikkona voin sanoa, että siinä helposti menee ruokavalio epäterveelliseksi, kun sipsit, karkit ja ranskikset eivät oireita aiheuta.
Joidenkin ruokien allergeenisuus vähenee käsiteltäessä, esim. kuumennus, pakastus. Oma villi veikkaukseni on se, että myös käsittely sokerilla (ehkä suolallakin?) vähentää allergiaoireita. Tästä minulla ei ole mitään faktaa olemassa, mutta esim. säilykehedelmistä sokeriliemessä olevat allergisoi minua vähemmän kuin mehussa olevat. En tiedä miksi näin on. Helposti tästä ulkopuolinen saa sen kuvan, että kyse on pelkästä kranttuilusta ja terveellisen ruuan karttamisesta.
No ei millään pahalla, mutta sekoitat keskenään niin pahasti allergiat, eri ruoka-aineherkkyydet ja elintarvikkeessa luontaisesti esiintyvät myrkyt, että en oikein tiedä mistä aloittaisin viestisi perkaamista. Aidot allergiat eivät missään nimessä ole mutuilua, eivätkä allergiat poistu elintarvikkeesta sokeroimalla tai suolaamalla.
Aloita perkaaminen vaikka tästä artikkelista:
https://yle.fi/uutiset/3-7807498
Esim. jääkaapissa säilyttäminen voi joillakin auttaa allergiaoireisiin, koska proteiinien rakenne muuttuu. Pakastaminen, kuumentaminen, raastaminen myös auttavat. Miksei proteiinien rakenne voisi muuttua muilla käsittelyillä?
Mutta kuten sanoin, faktatietoa minulla ei ole, on vain oma kokemukseni. Suolapähkinöitä pystyn syömään, suolaamattomia en. En tiedä miksi, mutta näin vaan on. Kerro sinä, kun tiedät paremmin?
Ristiallergia on eri asia kuin ruoka-aineallergia. Siinä selitykseni.
Allerginen reaktio voi periaatteessa syntyä mistä vain ruoasta, jonka sisältämälle ainesosalle - useimmiten proteiinille eli valkuaisaineelle - henkilö herkistyy. Ruoka-allergia voi alkaa jo lapsuudessa tai ilmaantua vasta aikuisiällä. Onneksi suurin osa aikuisten ruoka-aineallergioista on lieviä.
Yleisin ruokiin liittyvä reaktio johtuu itse asiassa siitepölyallergiasta, ei varsinaisesta ruoka-allergiasta. Tämä johtuu siitä, että monissa ruoissa on siitepölyä muistuttavaa ja niiden kanssa ristireagoivaa valkuaisainetta. Tällöin henkilö on todellisuudessa herkistynyt siitepölylle, ei kyseiselle ruoka-aineelle. Ristireaktiosta johtuen ruoka kuitenkin aiheuttaa esim. suun limakalvolla kutinaa tai muita kohtalaisen lieviä oireita, koska elimistö luulee, että suussa on siitepölyä.
Esimerkiksi siitepölyallergiaan liittyvistä aiheuttajista tavallisimpia ovat omena, porkkana, kiivi, paprika, selleri ja tomaatti. Tilannetta monimutkaistaa hieman se, että jotkut ruoka-aineet (esimerkiksi pähkinät) voivat aiheuttaa oireita sekä ristireaktion että todellisen herkistymisen kautta.
Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa allergiaoireita ruoka-aineista, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. Tyypillisiä, niin sanottuja varsinaisia ruoka-allergian aiheuttajia aikuisilla ovat pähkinät, kalat ja äyriäiset. Vaikka monen lapsuudessa kokema kananmuna-, maito- ja vilja-allergia voi hävitä iän myötä, kouluiässä tai aikuisena alkanut ruoka-allergia ei yleensä katoa
Ei millään pahalla, mutta ei vastauksesi kyllä mitään selventänyt, eikä vastannut kysymyksiini. Allergioistahan tässä puhutaan, oli kyse sitten ruoka-aineallergiasta tai siitepölyyn liittyvästä ristiallergiasta. Oireet ovat joka tapauksessa allergiaoireita, ja vakavuudeltaan yksilöllisiä. Ruuan käsittely vaikuttaa joillakin oireiluun. Mikä kaikki käsittely voi auttaa?
Minulla on kokemusta koko elämän ajalta kaikenlaisista allergioista, lievistä vakaviin, risti- ja normireagointia, siitepöly- eläin- ja ruokaaineallergioita ja allergisia ihottumia, välittömiä ja viivästyneitä reaktioita. Kaikki on tuttua ja koettua, ja ihan oikeita allergioita ja oireet ovat todellisia. Elintarvikkeissa esiintyvistä myrkyistä en ole puhunut mitään, mistä sen tähän keskusteluun vetäisit?
Mitkä allergeenitestit olet ottanut ja missä?
Ajat sitten, lapsena on tehty testit, joista en muista paljoa, prick-testit ainakin. Osa allergioista lieventynyt iän myötä, mutta myös uusia vakavia on tullut tilalle. Allergialääkkeet käytössä ympäri vuoden ja Epipen kulkee mukana.
Uusia ruoka-aineita en oikein uskalla kokeilla, joten syön mitä tähänkin mennessä olen syönyt. Ja välttelen ravintoloita.
Eli ei ole ajantasaisia testituloksia. Miten sulla on allergialääkkeet, jos et ole käynyt nyttemmin testeissä, vaan vain lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.
Jos sinulla ei ole todettu keliakiaa, niin älä puhu siitä. Sanot, että olet yliherkkä viljan gluteenille. Älä sekoita keliakiaa siihen, koska silloin se tietää kokille aika paljon enemmän hommia ja tarjoilijalle ihmettelemistä. Itse sanon lapsen ruokavalion olevan maidoton, mutta pienet jäönäy ei haittaa. Silloin kokki voi rauhassa tehdä ruuan samassa tilassa kuin muutkin ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Ruokasivistynyt aikuinen on yleensä jo maistamalla altistunut mitä moninaisemmille mauille. Ja eri mauista pitäminen kehittyy vain altistamalla, eli harjoitus tekee tässäkin mestarin. Kyse lienee enemminkin ennakkoluuloista että ei pidä jostain mitä ei ole edes koskaan aiemmin syönyt. No makaroonilaatikko ilman sipulia on tietty varma valinta myös näille ruokakrantuille.
Sinänsä mielenkiintoinen havaintoni, toki täysin epätieteellinen, on että nämä ruokarajoitteiset, ”en pidä” -aikuiset, ovat usein reippaasti ylipainoisia. Voisiko asioilla olla yhteyttä?
Ruokarajoitteisuus ei yleensä jostain syystä koske makeita, suolaisia ja rasvaisia ruokia. Eli ruokakrantut voivat jostain syystä usein syödä ranskiksia, karkkeja ja sipsejä. Kranttuus opitaan yleensä jo äidinmaidossa, samalla varmasti saadaan vähemmän eri makuja jo varhaislapsuudessa. Makuaisti kehittyy, samoin myös suolistomikrobiomi. Jos saat vähän eri makuja lapsuudessa, niin kranttuuden lisäksi voi olla hyvin pienellä skaalalla olevia suolistomikrobeja. Aikuisuudessa kranttuus vähentää ruokavalikoiman monipuolisuutta ja altistaa huonolle suolistomikrobistolle ja huonoille ruokavalinnoille.
Ottamatta kantaa nirsoilijoihin, mielenkiintoista on se, että allergiat usein koskevat niitä terveellisimpiä ruoka-aineita: tuoreita kasviksia, kalaa, pähkinöitä. Moniallergikkona voin sanoa, että siinä helposti menee ruokavalio epäterveelliseksi, kun sipsit, karkit ja ranskikset eivät oireita aiheuta.
Joidenkin ruokien allergeenisuus vähenee käsiteltäessä, esim. kuumennus, pakastus. Oma villi veikkaukseni on se, että myös käsittely sokerilla (ehkä suolallakin?) vähentää allergiaoireita. Tästä minulla ei ole mitään faktaa olemassa, mutta esim. säilykehedelmistä sokeriliemessä olevat allergisoi minua vähemmän kuin mehussa olevat. En tiedä miksi näin on. Helposti tästä ulkopuolinen saa sen kuvan, että kyse on pelkästä kranttuilusta ja terveellisen ruuan karttamisesta.
No ei millään pahalla, mutta sekoitat keskenään niin pahasti allergiat, eri ruoka-aineherkkyydet ja elintarvikkeessa luontaisesti esiintyvät myrkyt, että en oikein tiedä mistä aloittaisin viestisi perkaamista. Aidot allergiat eivät missään nimessä ole mutuilua, eivätkä allergiat poistu elintarvikkeesta sokeroimalla tai suolaamalla.
Esim. jääkaapissa säilyttäminen voi joillakin auttaa allergiaoireisiin, koska proteiinien rakenne muuttuu. Pakastaminen, kuumentaminen, raastaminen myös auttavat. Miksei proteiinien rakenne voisi muuttua muilla käsittelyillä?
Mutta kuten sanoin, faktatietoa minulla ei ole, on vain oma kokemukseni. Suolapähkinöitä pystyn syömään, suolaamattomia en. En tiedä miksi, mutta näin vaan on. Kerro sinä, kun tiedät paremmin?
Allerginen reaktio voi periaatteessa syntyä mistä vain ruoasta, jonka sisältämälle ainesosalle - useimmiten proteiinille eli valkuaisaineelle - henkilö herkistyy. Ruoka-allergia voi alkaa jo lapsuudessa tai ilmaantua vasta aikuisiällä. Onneksi suurin osa aikuisten ruoka-aineallergioista on lieviä.
Yleisin ruokiin liittyvä reaktio johtuu itse asiassa siitepölyallergiasta, ei varsinaisesta ruoka-allergiasta. Tämä johtuu siitä, että monissa ruoissa on siitepölyä muistuttavaa ja niiden kanssa ristireagoivaa valkuaisainetta. Tällöin henkilö on todellisuudessa herkistynyt siitepölylle, ei kyseiselle ruoka-aineelle. Ristireaktiosta johtuen ruoka kuitenkin aiheuttaa esim. suun limakalvolla kutinaa tai muita kohtalaisen lieviä oireita, koska elimistö luulee, että suussa on siitepölyä.
Esimerkiksi siitepölyallergiaan liittyvistä aiheuttajista tavallisimpia ovat omena, porkkana, kiivi, paprika, selleri ja tomaatti. Tilannetta monimutkaistaa hieman se, että jotkut ruoka-aineet (esimerkiksi pähkinät) voivat aiheuttaa oireita sekä ristireaktion että todellisen herkistymisen kautta.
Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa allergiaoireita ruoka-aineista, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. Tyypillisiä, niin sanottuja varsinaisia ruoka-allergian aiheuttajia aikuisilla ovat pähkinät, kalat ja äyriäiset. Vaikka monen lapsuudessa kokema kananmuna-, maito- ja vilja-allergia voi hävitä iän myötä, kouluiässä tai aikuisena alkanut ruoka-allergia ei yleensä katoa
Ei millään pahalla, mutta ei vastauksesi kyllä mitään selventänyt, eikä vastannut kysymyksiini. Allergioistahan tässä puhutaan, oli kyse sitten ruoka-aineallergiasta tai siitepölyyn liittyvästä ristiallergiasta. Oireet ovat joka tapauksessa allergiaoireita, ja vakavuudeltaan yksilöllisiä. Ruuan käsittely vaikuttaa joillakin oireiluun. Mikä kaikki käsittely voi auttaa?
Minulla on kokemusta koko elämän ajalta kaikenlaisista allergioista, lievistä vakaviin, risti- ja normireagointia, siitepöly- eläin- ja ruokaaineallergioita ja allergisia ihottumia, välittömiä ja viivästyneitä reaktioita. Kaikki on tuttua ja koettua, ja ihan oikeita allergioita ja oireet ovat todellisia. Elintarvikkeissa esiintyvistä myrkyistä en ole puhunut mitään, mistä sen tähän keskusteluun vetäisit?
Ajat sitten, lapsena on tehty testit, joista en muista paljoa, prick-testit ainakin. Osa allergioista lieventynyt iän myötä, mutta myös uusia vakavia on tullut tilalle. Allergialääkkeet käytössä ympäri vuoden ja Epipen kulkee mukana.
Uusia ruoka-aineita en oikein uskalla kokeilla, joten syön mitä tähänkin mennessä olen syönyt. Ja välttelen ravintoloita.
Eli ei ole ajantasaisia testituloksia. Miten sulla on allergialääkkeet, jos et ole käynyt nyttemmin testeissä, vaan vain lapsena?
Allergiatestit ei ole mikään absoluuttinen totuus. Ja suurin osa kuitenkin todetaan välttämällä ja altistamalla eli juuri kokeilemisen kautta. Aikuinen osaa sen tehdä ihan itse. Ja yliherkkyyksiä on niin monenlaisia ja kahta yleisintä testataan. Aikuinen tajuaa sopiiko joku ruoka vai ei. Ihan sama vaikka kaikki testit olisi puhtaita , jos oireita tulee. Ei sitä ainetta voi silloin syödä. Ohis. Jonka mielestä toisten allergioita, eikä edes nirsoutta tarvitse kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaikelle ulkomaalaiselle ruualle pitää laittaa suuri vero ja avokadoille haittavero. Lähiruoka kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsena alkaneet allergiat ovat jatkuneet tähän päivään asti? Epipenin sain aikuisena, koska sain vakavia reaktioita tietystä ruoka-aineesta. Meinaatko, että lääkärit eivät voisi määrätä allergialääkkeitä oireiden perusteella? Saahan niitä apteekista ilman reseptiäkin, hyvänen aika.
Mikä sinulla nyt on ongelmana, etkö usko että ihmisellä voi olla oikeita allergioita?
Vierailija kirjoitti:
Allergisen, enemmänkin allergioiden lisäksi todella nirson ja lähes englannin kielen taidottoman ystävän kanssa viikon matka oli lähes painajainen. Onnekseni hotellimme ravintolasta sai hyvää ruokaa niiden ranskanperunoiden kera ketsupin lisäksi.. Tullaan toimeen muuten varsin mainiosti, mutta toista kertaa en noin rajoittuneen ihmisen kanssa matkoille lähde. Kaikki ehdotukset mennä vähän syrjempään turistikaduilta syömään aiheutti suunnilleen paniikkikohtauksen, ei auttanut että tulkkaan kyllä allergiat. Hänen syömiset oli ranskanperunat ja cokis (se aito ja originaali...) allerginen kalalle, tietyille mausteille ja tomaatille...
No itse ruokavammaisena en juuri ulkomailla käykään, mutta ymmärrän hyvin että jonkun mausteallergian kanssa hirvittää kommunikoida asiaa bad englishillä (vaikka tulkkaaja osaisikin hyvin niin toinen osapuoli välttämättä ei...) henkilölle jonka kulttuurissa allergia ei ole välttämättä ollenkaan tuttu konsepti. Äidinkielisten välilläkin on ihan riittävän hankalaa silloin tällöin. Ja mausteallergia on ehkä hankalin mahdollinen, koska annoksesta ei välttämättä näe onko asia ymmärretty oikein vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ravintolaan tuli kerran pariskunta syömään pitkän kaavan mukaan; alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja eritysesti kaikki juomat mukaan: alkudrinkki, reilusti viiniä, jälkkäriviinit, konjakkia.
Kun oltiin loppupäässä hommaa, alkaa asiakas tivaamaan tarjoilijalta jälkikäteen että ” ei kait tuossa ruuassa ollut pippuria, mähän sanoin ettei saa olla pippuria, olen kamalan allerginen!!!”. Tarjoilija ihan peloissaan, ettei muista kyllä tästä olleen mitään puhetta. Meteliä pidettiin.
Kuulin sen keittiön puolelle ja päätin ratkaista asian. Sanoin että kummityttörelläni on sama juttu, että nyt tilataan ambulanssi ja lähdetään saman tien. Mä laitan putiikin kiinni ja tulen mukaan. Olen tehnyt tuon ruuan ja osaan selittää mistä on kysymys. Mä haen takin ja soitan sen lanssin nyt heti.”Potilas” alkaa epäröidä: ei kait tässä niin hätä ole, ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kurkkukaan ei ole turvoksissa ollenkaan, ei siinä varmaan ollut paljon sitä pippuria, minä vain säikähdin, me mennään vaan kotiin lepäämään niin kyllä tää menee ohi...
Minä vaadin kivenkovaan että kyllä nyt pitää lähteä kiireellä sairaalaan, tiedän tämän sattumalta hyvin, ei voi ottaa yhtään riskiä.
”Potilas” alkaa silmissä parantumaan ja haluaakin kotiinsa huilaamaan.
Ai jaa, no jos olette ihan varmoja, niin ei kat sitte. Tässä olis sitten tämä lasku.
Väite: olivat tehneet tätä ennenkin. Olivat kalastamassa ilmaista juhla-ateriaa ja kännit talon puolesta. Ei onnannut tällä kertaa.
Tää oli ihan paras! ❤
Joo, onkohan ollut sama pariskunta kyseessä, kuin lähipiirin ravintolassa. Ravintolaan tuli kaksikko, jotka tilasivat kaikenlaista, ruokailivat pitkän kaavan mukaan. Soittivat parin tunnin kuluttua ravintolaan ja väittivät, että olivat saaneet ruokamyrkytyksen ravintolasta. Vaativat rahat takaisin koko ravintolakäynnistä.
No, tämä tuttavani pyysi heitä käymään laboratoriossa otattamassa potilasnäytteen. Sanoi, että puhelimessa koko juttu haiskahti todella pahasti. En viitsi kertoa lisätietoja miksi näin, ettei joku huijaava taho ottaisi kyseistä huijauskeinoa paranneltuna tavakseen asioida ravintoloissa. Tapaus sattui Tampereen seudulla n. 5 vuotta sitten.
Näitä ruokamyrkytyshuijareita löytyy jokaiselle ravintolalle pari per vuosi. Niiden kanssa on oltava pirun varovaisia, kun kukaan ei kuitenkaan halua mainetta. Sitä ei helpolla poisteta, jos leima on saatu.
Kiltisti sitten sovitaan menettelystä. Yleensä palautetaan osa rahoista tai sovitaan seuraavasta kerrasta hyvin siivottuun keittiöön.
Lähetään omavalvonta näytteet labraan. Tiedetäänhän me, että ne saa puhtaana tulee takaisin. Suomessa nää huijarit eivät ole niin röyhkeitä, että samantien takaisin kehtaavat tulla. Vaan aika usein ovat sitä mieltä, etteivät enää jalallaan astu paikkaan, kun tauti tuli.
Joskus on myös tapauksia, jotka laittavat liiallisen kännin ruokamyrkytykseksi. Eihän hienot ihmiset kännejä juo, ruuassa sen vian on oltava. ;)
38 vuotta alalla ja asiakas on harvoin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaikelle ulkomaalaiselle ruualle pitää laittaa suuri vero ja avokadoille haittavero. Lähiruoka kunniaan.
Harvoin Michelin tason rafloissa, mitään kaukotuotettua onkaan tarjollaan. En ole Suomessa ainakaan törmännyt. Niissä ollaan tietoisia lähiruuasta ja arvostetaan sitä listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.
Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.
No kyllä joo poistettiin keliakiakorvaus, ja syystä. Alkoi olla yllättävän paljon ns. keliaakikkoja. Ja tässä on asian vaikeus. Ne oikeat allergikot hautautuvat sinne "allergikkojen" alle myös terveydenhuollossa, kuten ravintoloissakin. Ravintolassa ollaa erittäin herkällä korvalla erityisruokavalioista, samoin terveydenhuollossa. Mutta jos jokaisen ruuan palastelusta tulee maha kipeäksi, niin kyllä siinä alkaa olla terveydenhuolto ihmeissään, ravintolasta puhumattakaan. Kyllä tällaiset tapaukset jossain vaiheessa alkavat tuntua keksityiltä ja kiusanteoilta. Miten ravintola voi enää tarjota mitään muuta kuin vettä? Hekin yrittävät tehdä kaikkensa ja silti ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin Michelin tason rafloissa, mitään kaukotuotettua onkaan tarjollaan. En ole Suomessa ainakaan törmännyt. Niissä ollaan tietoisia lähiruuasta ja arvostetaan sitä listoilla.
Olo perustaa suomalaiseen, mutta yksi on aasialainen. Eikä niitä sitten monta muuta olekaan.
Syöminen ja muut harrastukset? Olen yleensä väittänyt, että minulla ei ole mitään harrastuksia. Kun joku seuraavan kerran utelee harrastuksiani, taidankin vastata harrastavani syömistä.