Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
261/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.

Juuri tästä syystä käyn aina ennen illallista syömässä hyvin. Silloin voin tarkastella ravintola-annosta kuin taideteosta syömättä sitä. Olen muutaman kerran ilahduttanut sekä kokkia että tarjoilijaa toteamalla, että annos on niin kaunis, että en halua pilata sitä syömisellä.

En viivytä kenenkään annoksen valmistumista, en tee erityistoiveita - ainoastaan jätän syömättä.

Onhan se tietysti hyvä jos on varaa.

Vierailija
262/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.

Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.

Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.

No kyllä joo poistettiin keliakiakorvaus, ja syystä. Alkoi olla yllättävän paljon ns. keliaakikkoja. Ja tässä on asian vaikeus. Ne oikeat allergikot hautautuvat sinne "allergikkojen" alle myös terveydenhuollossa, kuten ravintoloissakin. Ravintolassa ollaa erittäin herkällä korvalla erityisruokavalioista, samoin terveydenhuollossa. Mutta jos jokaisen ruuan palastelusta tulee maha kipeäksi, niin kyllä siinä alkaa olla terveydenhuolto ihmeissään, ravintolasta puhumattakaan. Kyllä tällaiset tapaukset jossain vaiheessa alkavat tuntua keksityiltä ja kiusanteoilta. Miten ravintola voi enää tarjota mitään muuta kuin vettä? Hekin yrittävät tehdä kaikkensa ja silti ei riitä.

Käsittääkseni keliakia diagnoosiin tarvitaan verikoe ja suolen tähystys, joissa selkeästi näkyy jos sitä sairastaa. Tai liekö se olla ominaisuus eikä sairaus. Ei sitä niin vain kelakorvausten takia voi itselleen loihtia. Jos erityisruokavalioiden ymmärtäminen on tämän keskusteluketjun tasolla, niin en ihmettele jos erityisruokavalioinen kuulee mitä oudoimpia möläytyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliherkkä lukemattomille ruoka-aineille. Niissä määrä ratkaisee. Se ei ole nirsoilua, mutta ei myöskään sellaista allergiaa, että henki lähtisi pienestäkin palasta. Esim. voin syödä pizzaa, jossa on tomaattikastiketta, mutta en lautasellista tomaattikeittoa tai palaakaan raakaa tomaattia, tai vietän loppupäivän ja seuraavan yön järkyttävissä tuskissani vessan ja sängyn väliä ravaten. Samoin pystyn syömään kastiketta, jonka liemipohjassa on käytetty sipulia, mutta en syömään sitä sipulia, koska tulos on siitä täysin sama kuin tomaattiesimerkissäni. Siksi annoksessani ei saisi olla sitä näkyvää sipulia.

Ryhmäruokailussa ilmoitan tilanteeni aina etukäteen, samoin, jos teen pöytävarauksen. Mutta jos vain lampsin sisään ravintolaan, saan luonnollisesti kerrottua asiasta vasta tilausvaiheessa. Aina kyllä olen kertonut. Ja saanut syödäkseni.

Minun tulee aina aika paha mieli, kun ammattilaiset usein paasaavat nirsoista ja niputtavat kaltaiseni sairaat samaan ryhmään ymmärtämättä, että asiassa voi olla tällainenkin puoli.

Ammattilainen ei paasannut tässä(kään) tapauksessa sellaisesta tilanteesta joka sinulla on. Ammattilaiset paasaa siitä, että tilauksen tekemisen jälkeen ne allergiat ja ongelmat muuttuu kun kaverin annos näyttää paremmalta. 

Luepa aloitus uudestaan, siinä kyllä valitetaan molemmista, sekä "nirsoilusta" että tuosta mainitsemastasi. 

Minulla ei ole keliakiaa, joten täysin gluteenitonta ruokaa en tarvitse, mutta viljat yhtään suuremmissa määrissä aiheuttavat vatsan turpoamista ja kovia kipuja. En haluaisi selittää tilannettani joka kerta tarjoilijalle, kun tilaan gluteenitonta ruokaa. Toki saatan tarkentaa, että en ole keliaakikko, joten jäämät tai erittäin pienet määrät eivät haittaa, mutta sitten varmasti minuakin pidetään luulotautisena trendinirsoilijana...

Ei hätää, entisenä tarjoilijana voin sanoa että tuo on ihan normaalia eikä aiheuta mitään suuria tunteita :) Itsekin söin töissä aina gluteenitonta pastaa, välillä keitin itse ja välillä keitti kokki. Koska valmistuksessa ei muuten tarvinnut olla varovainen (samat kattilat ja pinnat kävivät) oli annos nopeasti tehty ja meni siinä missä muutkin.

Tämä ketju kiteyttää hyvin, miksi alalta lähdin. Toki jatkuva kiire ja stressi vei veronsa, mutta jatkuva valitus ja arvostuksen puute minimipalkalla sai riittää. Yläasteelle pitäisi jokaisella olla pakolliset harjoittelut palveluammateissa! Tet-viikkoina nuoret näkisivät millaista elämää on siivoojana, kokkina, tarjoilijana tai myyjänä, saattaisi hyvinkin kannustaa opiskeluihin tulevaisuudessa tai ainakin kohtaavat nämä ammatit paljon asiallisemmin.

Etten eksyisi ihan aiheesta, voisin jakaa vielä omien vuosien helmiä:

- vegaaniperhe tulee tilaamaan pizzaa. Eettisinä ihmisinä vanhemmat käyvät todella tarkkaa läpi myös täytteiden valmistusmaat ja vegaanius tulee esille joka välissä. Lopulta kolmeen pizzaan voi laittaa kuitenkin lohta..

- äiti ja tytär, molemmat vegaaneja. Ruokatilauksen suhteen käydään jokainen komponentti läpi, ettei vain ole mitään eläinperäistä käytetty. Ruoan kanssa halusivat viiniä ja mielessä olikin juuri tarjouksessa oleva pullo (~20e). Valitettavasti jouduin kertomaan heille ettei tämä ole vegaaninen, mutta meiltä löytyisi yksi hyvä joka olisi 55e pullo. Yllättäen eettiset arvot unohtuivat.

- asiakas kysyy, onko meillä hyla-maitoa. Kerron ettei ole, mutta maito on kyllä laktoositonta. Tästä sitten kimpaantui ja paskaa palvelua, kun ei erikoisruokavalioita huomioida.

Vierailija
264/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.

Eli sulla on FODMAP? Eikä ravintolan henkilökunta sua tai montaa muutakaan ryhmää pidä muotikeliaakikkona/muotifodmappina. Mutta yleisesti ne ihmiset harmittaa, joilla on joku vihamielinen asenne jo valmiiksi ravintolaan astuessa. Osalla on matkalaukullinen erilaisia lääkkeitä, joilla vielä elvistelee, kuinka mulla on se ja se ja se. Osalla täysin ilman syytä, niinkuin kaverillani, joka sanoi, että ku KELA -korvaus on olemassa niin why not! Hieman ikävää, että oikeat allergikot ja yliherkkyyksistä kärsivät saavat sitten kärsiä tällaisesta.

Eikös se kela-korvaus ole keliaatikoilta poistettu? Ja tuskin sitä korvausta saa/sai oman ilmoituksen perusteella. Fobmab on ruokavalio ja vielä yksilöllinen eli jokaisella omansa. Eli sen ilmoittaminen ei keittiöhenkilökuntaa auta pitkälle.

No kyllä joo poistettiin keliakiakorvaus, ja syystä. Alkoi olla yllättävän paljon ns. keliaakikkoja. Ja tässä on asian vaikeus. Ne oikeat allergikot hautautuvat sinne "allergikkojen" alle myös terveydenhuollossa, kuten ravintoloissakin. Ravintolassa ollaa erittäin herkällä korvalla erityisruokavalioista, samoin terveydenhuollossa. Mutta jos jokaisen ruuan palastelusta tulee maha kipeäksi, niin kyllä siinä alkaa olla terveydenhuolto ihmeissään, ravintolasta puhumattakaan. Kyllä tällaiset tapaukset jossain vaiheessa alkavat tuntua keksityiltä ja kiusanteoilta. Miten ravintola voi enää tarjota mitään muuta kuin vettä? Hekin yrittävät tehdä kaikkensa ja silti ei riitä.

Käsittääkseni keliakia diagnoosiin tarvitaan verikoe ja suolen tähystys, joissa selkeästi näkyy jos sitä sairastaa. Tai liekö se olla ominaisuus eikä sairaus. Ei sitä niin vain kelakorvausten takia voi itselleen loihtia. Jos erityisruokavalioiden ymmärtäminen on tämän keskusteluketjun tasolla, niin en ihmettele jos erityisruokavalioinen kuulee mitä oudoimpia möläytyksiä.

Puhuin ensin keliakiakorvauksen poistamisesta ja sen jälkeen ns. allergikoista yleisellä tasolla. Ja koko ketju on käsitellyt juurikin näitä ns. allergikkoja, jotka tekevät ja aiheuttavat toiminnallaan harmia oikeasti allergisille ihmisille. Mutta tulkitse rauhassa, kuinka haluat.

Vierailija
265/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliherkkä lukemattomille ruoka-aineille. Niissä määrä ratkaisee. Se ei ole nirsoilua, mutta ei myöskään sellaista allergiaa, että henki lähtisi pienestäkin palasta. Esim. voin syödä pizzaa, jossa on tomaattikastiketta, mutta en lautasellista tomaattikeittoa tai palaakaan raakaa tomaattia, tai vietän loppupäivän ja seuraavan yön järkyttävissä tuskissani vessan ja sängyn väliä ravaten. Samoin pystyn syömään kastiketta, jonka liemipohjassa on käytetty sipulia, mutta en syömään sitä sipulia, koska tulos on siitä täysin sama kuin tomaattiesimerkissäni. Siksi annoksessani ei saisi olla sitä näkyvää sipulia.

Ryhmäruokailussa ilmoitan tilanteeni aina etukäteen, samoin, jos teen pöytävarauksen. Mutta jos vain lampsin sisään ravintolaan, saan luonnollisesti kerrottua asiasta vasta tilausvaiheessa. Aina kyllä olen kertonut. Ja saanut syödäkseni.

Minun tulee aina aika paha mieli, kun ammattilaiset usein paasaavat nirsoista ja niputtavat kaltaiseni sairaat samaan ryhmään ymmärtämättä, että asiassa voi olla tällainenkin puoli.

Ammattilainen ei paasannut tässä(kään) tapauksessa sellaisesta tilanteesta joka sinulla on. Ammattilaiset paasaa siitä, että tilauksen tekemisen jälkeen ne allergiat ja ongelmat muuttuu kun kaverin annos näyttää paremmalta. 

Luepa aloitus uudestaan, siinä kyllä valitetaan molemmista, sekä "nirsoilusta" että tuosta mainitsemastasi. 

Minulla ei ole keliakiaa, joten täysin gluteenitonta ruokaa en tarvitse, mutta viljat yhtään suuremmissa määrissä aiheuttavat vatsan turpoamista ja kovia kipuja. En haluaisi selittää tilannettani joka kerta tarjoilijalle, kun tilaan gluteenitonta ruokaa. Toki saatan tarkentaa, että en ole keliaakikko, joten jäämät tai erittäin pienet määrät eivät haittaa, mutta sitten varmasti minuakin pidetään luulotautisena trendinirsoilijana...

Ei hätää, entisenä tarjoilijana voin sanoa että tuo on ihan normaalia eikä aiheuta mitään suuria tunteita :) Itsekin söin töissä aina gluteenitonta pastaa, välillä keitin itse ja välillä keitti kokki. Koska valmistuksessa ei muuten tarvinnut olla varovainen (samat kattilat ja pinnat kävivät) oli annos nopeasti tehty ja meni siinä missä muutkin.

Tämä ketju kiteyttää hyvin, miksi alalta lähdin. Toki jatkuva kiire ja stressi vei veronsa, mutta jatkuva valitus ja arvostuksen puute minimipalkalla sai riittää. Yläasteelle pitäisi jokaisella olla pakolliset harjoittelut palveluammateissa! Tet-viikkoina nuoret näkisivät millaista elämää on siivoojana, kokkina, tarjoilijana tai myyjänä, saattaisi hyvinkin kannustaa opiskeluihin tulevaisuudessa tai ainakin kohtaavat nämä ammatit paljon asiallisemmin.

- vegaaniperhe tulee tilaamaan pizzaa. Eettisinä ihmisinä vanhemmat käyvät todella tarkkaa läpi myös täytteiden valmistusmaat ja vegaanius tulee esille joka välissä. Lopulta kolmeen pizzaan voi laittaa kuitenkin lohta..

- äiti ja tytär, molemmat vegaaneja. Ruokatilauksen suhteen käydään jokainen komponentti läpi, ettei vain ole mitään eläinperäistä käytetty. Ruoan kanssa halusivat viiniä ja mielessä olikin juuri tarjouksessa oleva pullo (~20e). Valitettavasti jouduin kertomaan heille ettei tämä ole vegaaninen, mutta meiltä löytyisi yksi hyvä joka olisi 55e pullo. Yllättäen eettiset arvot unohtuivat.

- asiakas kysyy, onko meillä hyla-maitoa. Kerron ettei ole, mutta maito on kyllä laktoositonta. Tästä sitten kimpaantui ja paskaa palvelua, kun ei erikoisruokavalioita huomioida.

Otan osaa ja ymmärrän täysin. Olen ruuan kanssa tekemisissä ja mulla täysin samanlaisia kokemuksia. En siis työskentele ruokapalveluissa tai ravintolassa, mutta täsmälleen samat fiilikset. Olen toki työskennellyt ravintolassa ja kaupan alalla, mutta arvostuksen puute ja huono palkka saivat jättämään palvelualan. Suomalaiset ajattelevat, että voivat vaatia superhyperpalvelua ja -laatua Suomessa, mutta Thaimaassa unohtavat kaiken, jopa hygieniatason ja palaavat Suomeen antibioottiresistentit bakteerit mukanaan. Suomessa valitetaan huonosta, tylsästä ruuasta, mutta suomalaiset eivät ole mitenkään kokeilunhaluisia. Allergian taa onkin kiva verhoutua. Samoin vaaditaan laatua ja kausikalaa, mutta sitten ollaan jonottamassa tarjouslohta.

Vierailija
266/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keliaakikko ystävälläni on pähkinäallergia.

Olemme ns. hyviä asiakkaita ravintoloille- käymme tyttöporukassa zäännöllisesti syömässä ja semmoisena aikana, jolloin ravintolassa 8n vähän asiakkaita. Käyttäydymme hyvin. Syömme yleensä alkuruuan pääruuan ja jälkiruuan ja tilaamme alkoholia.

Jos minun keliakiani ja yståvåni pähkinäallergia ovat ongelma jollekin kokille ja ravintolalle, niin voimme mennä toiseen ravintolaan. Jos yståväni syömpähkinää, pitää soittaa ambulanssi, ja gluteenin syöminen aiheuttaa minulle ripulin.

Ravintolat voisivat ilmoittaa esim. nettisivuillaan tai jossain muualla, että palvelevat vain normaalia sekaruokaa syöviä ihmisiä, jolloin minä ja yståvåni voimme valita toisen ravintolan.

Olisi kiva tietää, kuka kokki ja ravintola on kyseessä, niin ei siihen tarvitsisi mennä!

Voi, että oikein ripuli tulee :D Sulla on nyt vähän isot luulot, ei sun ja ystäväs seurue niin isoja summia siellä kuluta, että ravintola menisi konkkaan kun neiti nirppanokat vaihtaisi raflaa.

Vierailija
267/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta lukea 40 hengen seurueesta pandemia-aikaan.

Kerrotko mikä pulju ruokkii ihmisiä noin vastuuttomasti?

Vierailija
268/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvissyöjä, ja syön myös pieniä määriä kananmunaa ja maitotuotteita. Pyrin kuitenkin siihen, että söisin mahdollisimman kasvispitoisesti, koska tuo maito/kananmuna on mukana ruokavaliossa vain jouston takia, jos menen vaikka kylään jonnekin. Yhdessä vaiheessa söin vielä kalaa, ja kerran kävin ravintolassa, jossa kysyin tarjoilijalta, onko annos x vegaaninen. Heillä ei ollut kyseiseen annokseen pääraaka-aineita, joten sanoin että ei se mitään, syön kalaa ja tilasin kala-annoksen. Jälkikäteen olen miettinyt, että kuinka urpolta tuo on kuulostanut... :(

Vierailija
269/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut jo aikapäiviä sitten välittämästä ystäväpiirin nirsoilusta. Hyvin on mennyt alas sipulit, maito, kala, tomaatti, jne.

Temppu onkin siinä että ei kerro nirsoilijalle mitään vaan antaa kuvitella että on saanut sen oman special annoksensa ;^)

Vierailija
270/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin ensin keliakiakorvauksen poistamisesta ja sen jälkeen ns. allergikoista yleisellä tasolla. Ja koko ketju on käsitellyt juurikin näitä ns. allergikkoja, jotka tekevät ja aiheuttavat toiminnallaan harmia oikeasti allergisille ihmisille. Mutta tulkitse rauhassa, kuinka haluat.

Miksi sitten sanoit, että keliakiakorvaus poistettiin "syystä". Mistä syystä siis? Keliaakikot ovat aivan syystä saaneet diagnoosinsa ja korvauksensa, kukaan muu ei keliakiakorvausta voinut saada kuin diagnosoitu keliaakikko. Ja diagnoosiin vaaditaan tutkimukset, sitä ei voi itselleen diagnosoida vaikka kuinka haluaisi.

Allergioista vielä, mistä kokki tai kukaan muukaan ulkopuolinen voi tietää, onko kyse oikeasta allergikosta vai ns. allergikosta? Onhan sekin tässä ketjussa jo nähty, että joidenkin on vaikea uskoa, että allergiaoireet ovat hyvin yksilöllisiä, ruuan käsittelystä ja vuodenajoista riippuvaisia. Mennään vaarallisille vesille, jos ravintolat alkavat kyseenalaistaa asiakkaiden kertomia allergioita, oli ne sitten tosia tai ei. Toki ravintola voi ilmoittaa, että allergikot ja muut ruokavammaiset eivät ole heille tervetulleita. Silloin allergikot ymmärtävät mennä syömään muualle. Tosin Suomessa on niin paljon keliakiaa ja allergioita, että sitten voi asiakkaat käydä vähiin, mutta se on sitten ravintolan oma valinta.

Vierailija
271/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut jo aikapäiviä sitten välittämästä ystäväpiirin nirsoilusta. Hyvin on mennyt alas sipulit, maito, kala, tomaatti, jne.

Temppu onkin siinä että ei kerro nirsoilijalle mitään vaan antaa kuvitella että on saanut sen oman special annoksensa ;^)

Mikä olisikaan ihanammin tehty kuin oman ystävän tappaminen? Siitäkö tulisi hyvä mieli, jos nirsoilijoiden joukossa olisikin yksi oikeasti allerginen ja hän sitten vähän kupsahtaa? Noh, ainahan uusia ystäviä jostain saa. Oletpas herttainen tapaus.

Vierailija
272/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuosia sitten Lyonissa illallisella, johon osallistui yrityksemme henkilökuntaa useammasta eri maasta. Muutaman suomalaisen erikoistoiveiden esittäminen alkoi. Kolme nirsoilijaa, jotka eivät tienneet mitä klassikko annoksiin kuuluu ja miten ne on valmistettu, viivyttivät parin kymmenen hengen illallisen aloittamista, niin että illan muuta ohjelmaa jouduttiin siirtämään tunnilla eteenpäin.

Olen työskennellyt nuorena miehen alkuna etelä euroopassa tarjoilijana ja suomalaisista jäi kaikista juntein ja ylimielisin kuva asiakkaina ja tuossa ravintolassa kävi kaiken maalaisia ihmisiä. Kerran sinne saapui iso joukko suomalaisia eläkeläisiä. Eräs vanha mies tuosta joukosta piikitteli koko illan minua ja juoksutti. Hänen haluamaansa viiniä ei ollut huoneenlämpöisenä vain kylmänä joka ei hänelle kelvannut. Hän halusi että pullo lämmitetään mikrossa ja kun se oli lämmitetty niin silloin hän valitti että on liian lämmintä. Osa tästä eläkäisten joukosta yritti myös livahtaa ravintolasta maksamatta. Ainoat järjestyshäiriöt olivat myös suomalaisten humalaisten aiheuttamia. Kerran suomalainen mies yritti käydä baarimikon kimppuun ilman mitää syytä. Kukaan ei ollut koskaan aikaisemmin yrittänyt käydä baarimikon kimppuun.

Vierailija
273/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin hämmästyttää, kun tuli aikoinaan pöytäseurue, ja yksi heistä toivoi kasvisruokaa, ei sitä ollut jääkaapissa varattuna yht´äkkiä, että sävellä kasvisruoka, kun ei listassa ei vain ollut. Asiakas valitti, kun joutui syömään fetasalaatin. Mistä ihmeestä nämä ruoat tarjotaan tuosta vain? En osaa taikoa. Sorry. Kokeilla on täysi työ jo keittiössä, eikä heidän tehtävänsä ole taikoa ruokia, mitä listasta ei löydy. Eikä toki pöytäseurue kertonut etukäteen varauksen yhteydessä? 

Useimmilla ruokarajoitteisilla ei ole mitään käsitystä siitä miten ravintolan keittiö toimii. Ei se ole mikään ruokatukku, josta voi vapaasti tilata mitä tahansa. 

Tavalliselle ihmiselle olisi ylipäätään järkytys päästä näkemään se keittiönpuoli. Vähissä ovat ne ruoat, jotka alusta asti siellä tehdään. Enemmän tai vähemmän kaikki on tukusta hankittua esi- ja puolivalmistetta, ellei peräti mikroa vaille valmista ruokaa. Mikrossa valmistettu "Plig"-pakastepasta eräässä "vähän paremmassa" helsinkiläisessä ravintolassa vastaan...

Vierailija
274/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.

Vierailija
275/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kasvissyöjä, ja syön myös pieniä määriä kananmunaa ja maitotuotteita. Pyrin kuitenkin siihen, että söisin mahdollisimman kasvispitoisesti, koska tuo maito/kananmuna on mukana ruokavaliossa vain jouston takia, jos menen vaikka kylään jonnekin. Yhdessä vaiheessa söin vielä kalaa, ja kerran kävin ravintolassa, jossa kysyin tarjoilijalta, onko annos x vegaaninen. Heillä ei ollut kyseiseen annokseen pääraaka-aineita, joten sanoin että ei se mitään, syön kalaa ja tilasin kala-annoksen. Jälkikäteen olen miettinyt, että kuinka urpolta tuo on kuulostanut... :(

Mä tilaan usein vegaaniburgerin pekonilla ja saan hieman pitkiä katseita tarjoilijoilta.

En siis ole vegaani vaan inhoan jauhelihaa. 

Vierailija
276/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa ja ymmärrän täysin. Olen ruuan kanssa tekemisissä ja mulla täysin samanlaisia kokemuksia. En siis työskentele ruokapalveluissa tai ravintolassa, mutta täsmälleen samat fiilikset. Olen toki työskennellyt ravintolassa ja kaupan alalla, mutta arvostuksen puute ja huono palkka saivat jättämään palvelualan. Suomalaiset ajattelevat, että voivat vaatia superhyperpalvelua ja -laatua Suomessa, mutta Thaimaassa unohtavat kaiken, jopa hygieniatason ja palaavat Suomeen antibioottiresistentit bakteerit mukanaan. Suomessa valitetaan huonosta, tylsästä ruuasta, mutta suomalaiset eivät ole mitenkään kokeilunhaluisia. Allergian taa onkin kiva verhoutua. Samoin vaaditaan laatua ja kausikalaa, mutta sitten ollaan jonottamassa tarjouslohta.

Ihan yleinen muihinkin aloihin ulottuva ilmiö. Suomalaiset ovat pääosin hyvin kitsasta porukkaa joka ei ole valmis maksamaan mistään. Johtunee surkeasta ostovoimastamme eli suoraan sanottuna persaukisuudesta.

Vierailija
277/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos profiloituu huippukokkina tarjoten kallista ruokaa, joutuu kohtaamaan vaativista vaatimimman asiakasryhmän, eikä ole varaa silloin jaella ehtoja ja neuvoja.

Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.

Vierailija
278/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu oudolta lukea 40 hengen seurueesta pandemia-aikaan.

Kerrotko mikä pulju ruokkii ihmisiä noin vastuuttomasti?

Ei mikään. Aloittaja copy-pastetti lehtijutun vuodelta 2018. Niin ajan hermolla eleleepi hän.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html

Vierailija
279/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huippukokki tarjoaa kovan tason ammattitaidollaan itse suunnittelemansa elämyksen, eikä sitä kannata edes sen vaativan asiakkaan yrittää muokata mieleisekseen. Vähän sama kun vaatisi taidegalleriassa, että taiteiljan pitää sutata taulujensa punaiset kohdat yli sinisellä, kun minä en tykkää punaisesta väristä.

Ruokataiteilijan pitää siinä tapauksessa selkeästi ilmoittaa, että hänen taideteoksiinsa ei voi kajota, joten ravintolansa soveltuu vain kaikkiruokaisille. Miksi ravintolat ei tee näin?

Vierailija
280/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, ammattikokki ja vielä huipputason sellainen osaa aika nopeasti reagoida tällaisiin ja saa aikaan kaikille sopivaa syötävää nopeastikin.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ihmisten ruokkiminen nykyään on työlästä ja suht ärsyttävää, etenkin kun on vain tavallinen ihminen joka oman toimen ohella yrittää järjestää vaikka rippijuhlat. Ei tarvitse olla kuin 10 vierasta, ja joudut väsäämään montaa eri sorttia tarjottavaa. Eikä kyse ole välttämättä edes allergiasta tai sairaudesta vaan vain special-ruokavaliosta.

Tämähän on hyvä kehitys, että ihmisten ruoka-ainetietoisuus kasvaa, ja osataan vaatia terveellisempiä vaihtoehtoja.

Tuskin löytyy yhtään biokemian tai solufysiologian asiantuntijaa, joka ei puolla hypoteesia gluteenin toksisuudesta suolistolle ja kehon holistiselle terveydelle. Samaten glukoosi-fruktoosisiirapin haitallisuus ja kasviöljyt runsainen linolihappoineen ovat lähes konsenuksen saavuttaneet vaarallisuudestaan ihmisten terveydelle.

Hieno kehitys on, että ihmiset uskaltavat nyt vaatia, että maksava asiakas saa pihvinsä ilman gluteeenilisukkeita ja kasviöljyjen sijaan terveellisessä voissa paistettuna. Sekä ilman esim. fodmad-hiilareihin kuuluvaa sipulia. Ravintola-ala on se joka taipuu asiakkaiden tahtoon alkukakisteluistaan huolimatta.