Miespuolinen työkaveri sanoi "mun puolesta voisitte kaikki olla alasti"
Meillä oli aikaisin aamulla Teams-kokous, jossa oli 4 naista ja 2 miestä. Alussa keskusteltiin siitä kuinka klo 7 kokous on tosi aikaisin ja yksi meistä naisista sanoi, että hyvä kun sai vaatteet päälle. Sitten mieskolleega sanoi, että hänen puolestaan voisitte kaikki olla alasti, ei haittaisi yhtään. Toinen mieskolleega tietenkin röhötti vitsille ja pari muuta naiskolleegaa nauroivat (vaivaantuneina varmasti). Minä olin niin shokissa etten saanut sanottua mitään, mutta palaverin jälkeen tuli itku ja en voi käsittää miten joku voi sanoa tuollaista. Olen tuntenut tämän kolleegan kohta 10 vuotta ja tuollaista hän ei ole sanonut koskaan. Ottaisitteko te yhteyttä esimieheen? Minua ällöttää, että ehkä hän katselee meitä Teamsin kautta joten perverssillä tavalla. Ja mitä hän ajattelee meistä töissä??
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
HAukkukaa te vaan, mutta kyllä mun mielestä töissä pitää voida olla ilman pelkoa siitä, että joku kommentoi seksuaalissävytteisesti. Olen valmistellut tässä sähköpostiviestiä tälle kolleegalle, mutta en uskalla vielä lähettää.
"Hei xxx,
Tänään Teams-kokouksessa sanoit, että me naiset voisimme olla alasti ja sinua ei haittaisi yhtään. Olemme olleet työkavereita 10 vuotta ja minä rehellisesti sanottuna järkytyin kommentistasi. Toivottavasti ymmärrät, että jokainen haluaa olla töissä oma itsensä eikä arvosteltavana, etenkin seksuaaliset vihjailut voivat saada pahaa tuhoa aikaan. Olet hyvä työkaveri, mutta halusin vain kertoa sinulle miten minä otin seksuaalissävytteisen kommenttisi."
-AP
miltä kuulostaa?
Mieti nyt vielä tuskin kommenttia oli tarkoitettu pahalla
Miksi seksuaalinen häirintä on iso synti mutta tavallinen häirintä ei?
No itsesi sä tuossa vaan nolaat jos alat turhasta länkyttää. Turha ihmetellä jälkikäteen jos muiden käytös sua kohtaan muuttuu. Aiheesta saa ja pitääkin sanoa, mutta tuossa ei ollut ei niin mitään aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ole Teams-kokousta klo 7.
0/5
Kyllä voi olla, itsekkin työskennellyt sellaisessa firmassa. Paitsi että se oli f-2-f klo 7. Ja 45min ajomatkan päässä kotoa.
Olisi vain hauska läppä. Huumorintajuinen mies. Jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielensäpahoitus aikana huumori on tapettu.
Enää ei saa edes vitsailla, pitää vain pitää turpansa tukossa kun joku pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
HAukkukaa te vaan, mutta kyllä mun mielestä töissä pitää voida olla ilman pelkoa siitä, että joku kommentoi seksuaalissävytteisesti. Olen valmistellut tässä sähköpostiviestiä tälle kolleegalle, mutta en uskalla vielä lähettää.
"Hei xxx,
Tänään Teams-kokouksessa sanoit, että me naiset voisimme olla alasti ja sinua ei haittaisi yhtään. Olemme olleet työkavereita 10 vuotta ja minä rehellisesti sanottuna järkytyin kommentistasi. Toivottavasti ymmärrät, että jokainen haluaa olla töissä oma itsensä eikä arvosteltavana, etenkin seksuaaliset vihjailut voivat saada pahaa tuhoa aikaan. Olet hyvä työkaveri, mutta halusin vain kertoa sinulle miten minä otin seksuaalissävytteisen kommenttisi."
-AP
miltä kuulostaa?
Olet oikeassa, että oli ällö kommentti, ja asiaton. Kenenkään ei tarvitse joutua tietämään jonkun työkaverin seksuaalisista haluista mitään. Se asia ei vain kuulu työpaikalle.
Nämä palstan kommentit olivat myös todella ikäviä, miesten paniikkikommentteja.
Meilisi on kanssa ihan asiallinen, mutta riippuu ihan tyypistä kenelle lähetät, että aiheuttaako se toivotun tuloksen. Jos on kiva tyyppi, niin ehkä hän tajuaa pyytää anteeksi ja sanoo ettei tullut ajatelleeksi asiaa. Jos on ikävä tyyppi jota muutenkin jännität, niin meili voi vaan hankaloittaa tilannetta.
Toinen vaihtoehto on sanoa tosta pomolle. Ja yksi vaihtoehto on jutella muiden naisten kanssa jotka olivat paikalla ja kysyä heidän mielipidettään, ja edetä sitten.
Onnea matkaan, jos tuntui noin ikävältä, niin onhan se oikein tehdä asialle jotain!
Ei tuolaisista äärimmäisen tyhmistä ihmisistä viitsi välittää. Kokoajan pitää varoa sanomisiaan, vaikka ei edes ole tapana sanoa mitään pahaa. Kuvailtu kommentti ei ollut seksuaalissävytteinen. Itse ainakin menettäisin kunnioituksen lopullisesti kollegaa kohtaan, jos tuollaisesta alkaisi hörhöilemään.
Vierailija kirjoitti:
"Hei xxx,
-AP
miltä kuulostaa?
Siltä, että kohta joudut "aivan yllättäen" ja "täysin ilman syytä" työpaikkakiusaamisen kohteeksi eristämisen muodossa.
No en tekisi yhtikästä mitään saatikka olisi shokissa. Tyhmä aivopieru, mutta en ajattelisi asiaa sen enempää. Itse käytän hyvin harvoin kameraa edes kokouksissa.
Vierailija kirjoitti:
"Hei xxx,
-AP
Miten ongelmalliseksi koet naispuolisen kollegasi kommentin liittyen siihen, että hän oli lähes alasti muutamaa minuuttia ennen palaveria 😳 🤣
miltä kuulostaa?
No, itse olisin tuossa vaiheessa tokaissut jotain tyyliin "hehheh, v**tu olet hauska" ja antanut ymmärtää, ettei tuollainen ole oikeasti hauskaa työkaverilta.
Onneksi itsellä on pääosin normaaleja naispuolisia työkavereita osastolla, joiden kanssa voi heittää normaalia läppää.
Voin kuvitella, että jos olisin itse heittänyt tuon vitsin niin olisivat sanoneet jotain tyyliin 'otapa ite ensin vaatteet pois niin katotaan' ja sitten olisimme jatkaneet palaverin oikeaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielensäpahoitus aikana huumori on tapettu.
Enää ei saa edes vitsailla, pitää vain pitää turpansa tukossa kun joku pahoittaa mielensä.
Mitä hauskaa huumoria se on, että pitää työkaverinaisille puhua jotain tuollaisia rasvaisia seksuaalissävytteisiä juttuja? Se on ihan täysin sitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä kolleega varmasti kommentoi tätä nyt. Oliko setämies 40+? Jos olisi ollut työpaikan hottis himotreenaaja Jamal 29 niin housut olisivat kostuneet?
Tottakai. Sama kuin se mies haluaa katsella vain timmejä naisia alasti, ei läskejä.
Olen aina ihmeyellyt tätä asennetta. Tirkistelisin mielläni kaikkia naisia, myös pyöreitä. Ja kaiken ikäisiä, tietyst lain ja sopivaisuuden sallimissa rajoissa. Nautin todella naiskauneuden monimuotoisuudesta.
Seurustelukumppanin tai puolison suhteen on ehkä vähän kramtumpi mutta upeita " luonnonnähtävyyksiä" on kaikki naiset.
Typerä ja mauton kommentti. Yhtä mauton sekin olisi, jos toinen teistä naisista olisi heittänyt miehille vastaavan kommentin.
Jos asia todella järkytti sinua, on asiasta hyvä mainita. Tuskin haluaa tahallaan järkyttää. Paras reaktio olisi ollut sanoa asiasta heti, siinä kaikkien kuullen suoraan. (Kohteliaasti kuitenkin) "Ei lähdetä tuolle linjalle Kiitos" ja sitten jatkaa muista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itsellä on pääosin normaaleja naispuolisia työkavereita osastolla, joiden kanssa voi heittää normaalia läppää.
Voin kuvitella, että jos olisin itse heittänyt tuon vitsin niin olisivat sanoneet jotain tyyliin 'otapa ite ensin vaatteet pois niin katotaan' ja sitten olisimme jatkaneet palaverin oikeaan asiaan.
Olen myös nainen, joka heittää tuon tyylistä läppää töissä. Mielestäni kuitenkin vain moukka OLETTAA kaksimielisyyksien olevan kaikille ok. Pitää kunnioittaa sitä että ihmisillä on erilaiset mukavuusalueet.
No hölmöhän tuo mies oli. Mutta jos asiasta sanoo, saa nipottajan maineen. Jotkut kun luulevat, että omat rasvaiset läpät ovat muidenkin mielestä hauskoja. Korjaus: eivät ole, muttei kukaan kehtaa sanoa.
Ja setämieshullukin paikalla. Ei oo todellista...