Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?

Vierailija
08.03.2021 |

Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.

Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.

”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?

”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.

”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.

”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.

”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.

”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?

Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.

Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.

Kommentit (280)

Vierailija
101/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt säälittävää että itse pystyisi muuttamaan elämäänsä mutta ei viitsitä, sen sijaan itketään ja syytellään muita. Sama juttu esim tupakoitsijoilla.

Mutta evidenssiä löytyy ihan tilastoista ja todellisuudesta missä elämme.

Dieetit ja kuntoilu ei näyttäisi suuressa kuvassa toimivan. Ne kyllä rahastavat ja ovat tuottavaa liiketoimintaa.

Silti tulokset ovat laihat. Länsimaissa enemmistö lihoo eikä laihdu.

Miljoonat ylipainoiset Yhdysvalloissa ja muissa länsimaissa ovat ihan aitoa evidenssiä.

Sitä ei voi kiistää.

Ei suurin osa haluaisi olla sairaita tai lihavia, jos itse voisivat asiasta päättää.

Kaikki todisteet ovat sen puolella että lihavuutta ei voi hallita ja lihavuus ei ole yksilön vika.

Eli joku pakkosyöttää öisin lihavia? Tosi pelottavaa!!!

Vierailija
102/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.

Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..

Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.

Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?

Oliko minulla vain paljon huonompi itsekuri aiemmin kun olin sairaalloisen ylipainoinen? Siitä huolimatta menestyin äärimmäisen kilpaillulla ja vaativalla alallani joka vaati todella pitkiä päiviä ja paljon opiskelua. Ylläpidin samalla ihanaa ihmissuhdetta, sain perheen ja liikuin säännöllisesti.

Sitten kuin taikaiskusta _samaan aikaan_ kun sain suolistohormonia piikillä, itsekurini muuttui rautaiseksi ja laihduin 40kg vuoden sisään! Niinkö?

Tai entä jos, entä jos, hyväksyttäisiin se tosiasia että joillain meillä on käynyt todella huono tuuri geenien suhteen ja ymmärretään että laihduttaminen ja sen vaatiminen itseasiassa ainoastaan lihottaa.

Lihavuusleikkauksissa nimenomaan säästetään niitä yhteiskunnan kuluja, eli eikö se nyt ole edes positiivista?

Lihavuus itseaiheutettuna tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että olet syönyt enemmän kuin kulutat. Siihen voi aivan jokainen vaikuttaa. Sinun tapauksessasi kuulostaa siltä, että ylipainosi syy oli hoidettavissa lääketieteellisin keinoin. Mikäli on ylipainolle on lääketieteellisesti perusteltavissa oleva EI ITSE AIHEUTETTU syy, niin tottakai hoitosi julkisista varoista oli täysin hyväksyttävää. Kukaan meistä ei geenejään voi valita, mutta siihen voimme, mitä lapamme suusta alas.

Mutta kun ne geenit todellakin vaikuttavat siihen mitä jokainen lappaa suustaan alas. Esim minulla oli ennen tuota suolistohormonia aivan järjettömän pakottava tarve saada mahdollisimman kaloripitoista ruokaa, en tuntenut kylläisyyttä ennenkuin olin aivan ähkyssä. Saatoin lähteä lumituiskussa kävelemään 2km kauppaan keskellä yötä koska ajattelin vain sitä jäätelöä... Kun aloin saamaan suolistohormonia piikitettävässä muodossa nuo pakot loppuivat. Tunsin kylläisyyttä, koin mahdollisuuden valita vaikkapa kevyemmän salaatin ja raskaan ruoan välillä. Edelleen tulee tietysti sellaisia fiiliksiä, että hmm, olisipas kiva saada pullaa, mutta sille fiilikselle voi sanoa nyt ei ja miettiä että hei, syön vaikka huomenna sitten pienen palan pullaa. Aiemmin ei voinut. Itsekurini ei ole muuttunut tässä miksikään, ainoastaan tuo suolistohormoni. Onko siis aika herätä siihen että kaikilla ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia painonhallinnassa ihan geenien perusteella?

Todennäköisesti suurin syy siihen, miksi et pystynyt ennen hormonihoitoa hillitsemään itseäsi, on yksinkertaisesti se, että olit syönyt suolistosi toiminnan huonoon kuntoon sekä sen bakteerikannan epätasapainoiseksi. On helpompi ylläpitää "halujaan", kun suolisto on kunnossa eli terveessä tasapainossa. Lisäksi suoliston bakteerikanta vaikuttaa siihen, mitä haluat ja syöt: jos elimistö on tottunut rasva- ja sokeripitoiseen ravintoon, kaipaa keho juurikin sokeria ja rasvaa, kun taas kasvis- ja kuitupitoiseen ravintoon tottunut keho ei kaipaa ylenmäärin sokeria tai edes rasvaa. Tutkimuksissa kun on myöskin todettu, että suoliston toiminnan ja aivokemioiden välillä on selkeä yhteys - ns. terve mieli terveessä ruumiissa. Tältä pohjalta katsottaessa on aivan luonnollista, että lihavuutta pidetään itseaiheutettuna vaivana.

Itse en siis vihaa lihavia, mutta ylipainoisuus aiheuttaa kuitenkin enemmän negatiivisia mielleyhtymiä kuin vaikka laihuus/hoikkuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin AV:n keskustelujen perusteella eivät ole penaalin terävimpiä kyniä. 

Vaikka kuinka vääntää heille että kyse on ruokailutottumuksista, antaa määrät, kalorit, reseptit, liikuntaehdotukset - kaiken valmiiksi pureskeltuna se ei mene jakeluun. Aina löytyy joku tekosyy miksei onnistu.

Oman elämänsä gurmandit :D:D:D Sellaista rojua kun ahtavat metsuriannokset suuhunsa... No, jos ei ymmärrä eikä hyväksy totuutta niin pitäkööt kilonsa!

Sairauden tai lääkkeiden (kortisoni) takia lihoneet eivät kuulu tähän joukkoon eikä mielipiteeni koske heitä.

Vierailija
104/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olenkin usein miettinyt että jos ihminen haluaa olla lihava niin olkoon, mutta hänen täytyisi pysyä sisällä kotonaan piilossa niin että muut eivät näe häntä. Silloin hänen lihavuutensa on vain hänen oma ongelmansa.

Jos lihava ihminen kulkee kadulla muiden ihmisten nähden, niin silloinhan hän tekee lihavuudestaan muiden ihmisten ongelman. Tosi törkeetä, ei niin saa muille ihmisille tehdä, pitäisi ottaa muut huomioon, vähän huomaavaisuutta kiitos!

Siis onhan se nyt ällöttävää kun näkee lihavan ihmisen. Kuvottavaa, tulee sairas olo, oikein vatsaa kouristaa ja oksettaa, hyi. Tosi itsekäs, loukkaava ja inhottava temppu lihavilta ihmisiltä tulla muiden nähtäväksi. Jotain rajaa!

105/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Rotu ei ole sairaus.

Tässä kesksutellaan lihavuudesta.tarkoitatko että Afrikkalaiset ovat lihavia vai mitä ajat takaa ? Aloita uusi ketju , mutta älä sekoita asioita.  

Vierailija
106/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on yhteiskunnallinen asia niin kauan, kuin yhteiskunta maksaa ylipainon aiheuttamat sairaudet.

Siinä meillä taas yksi Huolestunut Kansalainen!

K*sipäisyys, vainoaminen, ilkeily ja toisten dissaaminen sekä vähättely aiheuttavat vuositasolla valtavat kustannukset, joten nekin ovat "yhteiskunnallinen asia". Montako kertaa olet ollut mukana tukemassa lihavien ihmisten itsetuntoa, osallistunut miekkariin koulukiusaamisen kriminalisoimiseksi, tai ylipäätään tehnyt minkään tärkeän asia eteen muuta, kuin solvannut netissä läskejä? Aivan, et kertakaan, että niin huolissaan sitä ollaan toisten terveydestä ja verorahoista.

Tässä keskustelussa oli kyse ylipainosta ja sen aiheuttamista reaktioista, ei minun yhteiskunnallisesta vaikuttavuudestani tai huolestani. Lihavien itsetuntoa pitää vahvistaa siinä missä jokaisen itsetuntoa. Jos itsetunto on nollissa lihavuuden takia, niin siihenhän auttaa laihdutus. Ikävä, että sinulla meni tunteisiin tämä.

Vierailija
107/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton kehopositiivisuusketju taas kerran. 

Lihavuus on todella iso riskitekijä jos jonkinlaisiin sairauksiin. Etunenässä terveydenhuollon ykkösasia eli kakkostyypin diabetes. Tätä myöten suuria kuluja ihan kaikille muillekin. 

Nähtäisiinkö tätä "puolustelua" huonoille elämäntavoille, jos kyseessä olisi esim. tupakointi. 

Kyllä ne tupakoitsijatkin käyvät töissä... kyllä ne tupakoimattomatkin sairastuvat. Ihan totta, mutta kuka tulee kiistämään riskit polttamisessa? 

Pitääkö tupakoitsijan lopettaessaan tupakoida ihan vain vähän joka ikinen päivä? Ei. Lihavan pitää kuitenkin syödä joka ikinen päivä loppuelämänsä ajan. Lisäksi kun tiedetään laihdutuksen aiheuttavan lisää lihavuutta niin miksi saa edelleen syyllistää ja härkkiä ihmisiä edes yleisellä tasolla painosta? Jos vaan lakataan ihmettelemästä kenenkään painoa, annetaan ihmisten olla sellaisia kuin ovat, annetaan ihmisten olla onnellisia painostaan huolimatta, he laihtuvat ja ovat terveempiä. Mitä enemmän laihdutuksesta puhutaan ja sitä tuputetaan, sitä lihavampia ihmiset ovat.

Ylipaino on yhteiskunnallinen asia niin kauan, kuin yhteiskunta maksaa ylipainon aiheuttamat sairaudet.

No eikö silloin olisi entistä tärkeämpää saada vähennettyä lihavuutta eikä suinkaan lisätä sitä vain että sinä saat kokea paremmuudentunnetta elämässäsi?

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä minun paremmuudentunteeni kanssa. Kyse on valinnanvapausestasi: jos omalla toiminnallasi (lue: syöt ja juot enemmän kuin kulutat ts. lihot) aiheutat ylipainon, niin sinun pitäisi itse kantaa vastuu valinnoistasi. Jos elät ylipainoisena onnellista elämää, etkä tarvi terveydenhuollon palveluita ylipainosi aiheuttamien seurauksien vuoksi, niin hieno homma sinulle! Elät vaarallisesti, mutta et aiheuta muille siitä kustannuksia. Asia muuttuu, kun tarvitset terveydenhuollon palveluita ylipainosi vuoksi. Siinä vaiheessa sinun ylipainostasi ja henkilökohtaisista valinnoistasi tulee yhteiskunnallinen ongelma. Ja minun ratkaisuni olisi, että sinä maksaisit hoidostasi itse (säästöillä tai vakuutuksesta). Jos sinä et siihen pystyisi, niin se olisi seurausta omista valinnoistasi. Samaan tapaan kuin se, että minä joudun tulotasooni sopivaan vaatimattomampaan autoon, koska en työskentele alalla, jonka palkkatulot mahdollistaisi uuden Teslan ostamisen. Valintojen maailma!

Tuollainen yhteiskunta on olemassa. Mm Yhdysvallat. Sinne vaan muuttamaan ja nauttimaan ”valinnoistasi”! Minä taas haluan elää yhteiskunnassa jossa ymmärrettäisiin lihavuuden syyt ja saataisiin kansa terveemmäksi ja onnellisemmaksi, jolloin kaikkien on parempi olla.

Vierailija
108/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa tai inhoa lihavia ihmisiä, vaan olen surullinen heidän puolestaan. Siellä heitä makaa koronaosastoilla lääkekoomassa hengityskoneessa, katetroituina aikuisten vaipat jalassa. Jotkut muut lihavat jumittavat kiireettömässä leikkausjonossa tekeoniveltä, kun kroppa on murskaantumassa omaan painoonsa. Samaan aikaan mä vaihdevuosi-iän ylittänyt nainen syön kuin sika, mutta keikun normaalipainon alarajalla. Ei menneet nallekarkit tasan, taisin syödä nekin.

Vierailija
109/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOSIKKO! kirjoitti:

Niin, olenkin usein miettinyt että jos ihminen haluaa olla lihava niin olkoon, mutta hänen täytyisi pysyä sisällä kotonaan piilossa niin että muut eivät näe häntä. Silloin hänen lihavuutensa on vain hänen oma ongelmansa.

Jos lihava ihminen kulkee kadulla muiden ihmisten nähden, niin silloinhan hän tekee lihavuudestaan muiden ihmisten ongelman. Tosi törkeetä, ei niin saa muille ihmisille tehdä, pitäisi ottaa muut huomioon, vähän huomaavaisuutta kiitos!

Siis onhan se nyt ällöttävää kun näkee lihavan ihmisen. Kuvottavaa, tulee sairas olo, oikein vatsaa kouristaa ja oksettaa, hyi. Tosi itsekäs, loukkaava ja inhottava temppu lihavilta ihmisiltä tulla muiden nähtäväksi. Jotain rajaa!

PS. Eli ongelmaisia ihmisiä saa tietysti olla olemassa, kyllä heillä on oikeus elää, mutta muiden tunteet pitäisi ottaa huomioon joten ongelmaisten pitäisi pysyä piilossa. Siis piilossa täytyisi pitää ainakin lihavat, autistit, kehitysvammaiset, rumat, köyhät, kodittomat, työttömät ja valkoiset heteromiehet.

Vierailija
110/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K*sipäisyys, vainoaminen, ilkeily ja toisten dissaaminen sekä vähättely aiheuttavat vuositasolla valtavat kustannukset, joten nekin ovat "yhteiskunnallinen asia". Montako kertaa olet ollut mukana tukemassa lihavien ihmisten itsetuntoa, osallistunut miekkariin koulukiusaamisen kriminalisoimiseksi, tai ylipäätään tehnyt minkään tärkeän asia eteen muuta, kuin solvannut netissä läskejä? Aivan, et kertakaan, että niin huolissaan sitä ollaan toisten terveydestä ja verorahoista.

Tässä keskustelussa oli kyse ylipainosta ja sen aiheuttamista reaktioista, ei minun yhteiskunnallisesta vaikuttavuudestani tai huolestani. Lihavien itsetuntoa pitää vahvistaa siinä missä jokaisen itsetuntoa. Jos itsetunto on nollissa lihavuuden takia, niin siihenhän auttaa laihdutus. Ikävä, että sinulla meni tunteisiin tämä.

Mutta miksi ihmeessä sinä et tajua sitä, että lihavuuteen ei nimenomaan auta laihdutus, se vain pahentaa asiaa. Koska kyseessä ei ole huolesi yhteiskunnallisista asioista. Jos olisi, haluaisit nimenomaan että ihmiset laihtuisivat. Sinä toimit nyt siten, että _lisäät_ lihavuutta asenteellasi. Laihdutus lisää lihavuutta. Ks. Minnesota-tutkimus.

Jos sinua ei kiinnosta tehdä yhteiskunnasta terveellisempää tai kansantaloudellisesti järkevämpää, niin hei, ei siinä mitään. Mutta älä nyt puhu paskaa ja väitä että ilkeilysi johtuisi ”huolestasi yhteiskunnallisista asioista”.

Eri

Vierailija
111/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua kun ihmiset stressaavat terveydenhuollon resursseista lihavien kohdalla. Miksi? Koska osa sairauksista, mitä media rummuttaa lihavuuden aiheuttamiksi, ovat sellaisia että ne voivat puhjeta pelkän sukurasituksen tai tietyn lääkkeen aloituksen takia. Mm. kakkostyypin diabetes on tämmöinen. Tottakai lihavuus nostaa riskiä siihen, mutta siihen sairastuu joka vuosi myös hoikkia ja normaalipainoisia kansalaisia. Siskoni, joka oli terve kuin pukki ennen mielialalääkityksen aloittamista (testit tehtiin juuri siksi, että olisi turvallista aloittaa lääkekokeilu), sairastui kakkostyyppiin muutama kuukausi lääkityksen aloittamisesta. Lääkäri oli kyllä varoittanut tästä riskistä, mutta piti sitä melko vähäisenä muuten terveen ja normaalipainoisen ihmisen kohdalla. 

Lisäksi niitä resursseja käytetään mitä turhimpiin asioihin, eikä kenenkään elämä ole jatkuvaa optimointia muutenkaan. Mutta jostain syystä juuri lihavan pitäisi olla yli-ihminen ja fiksata ongelmansa, mieluiten yksin ja ilman rahanmenoa, niin hän lunastaisi paikkansa normaalipainoisten joukossa. 

Kukaan ei ole täysin immuuni taudeille, mutta tilastollisesti on vaikka kuinka paljon todisteita mitä lihavuus aiheuttaa kehossa. Pystymme nykyaikana helposti tutkimaan kolesterolitasoa, verenpainetta, verensokeria, korrelaatioita, tilastoja ja vaikka kulumisvammoja.

Se, että yksi laiha sairastuu verratuna siihen, että kaksikymmentä lihavaa sairastuu juuri siihen määrättyyn tautiin kertoo jotain. Se, että lihavien elinikäodote verratuna laihojen elinikäodotteseen kertoo jotain. Ei ehkä yksilötasolla, mutta kun huomioimme väestötasolla saamme korrelaatioita ja ne kyllä kertovat jotain. Sitten on tietenkin aina näitä, jotka kertovat kuinka tilastot eivät pidä paikkaansa, koska oma siskokin oli poikkeus niissä.

Sellaista tutkimusta ei löydy, jossa lihavuus laskisi yhteyskunnan terveysmenoja. Tietenkin voimme kysyä, onko sillä mitään väliä, että ne kulut nousee? Samako tuo, kunhan veronamaksajia löytyy niitä maksamaan. Voisimme ehkä kysyä samaa kaikkien sairauksien kohdalla. Mitä väliä mitä ihmiset tekevät, koska rahalla siitä selviää ja maksumieheksi haluavia löytyy kyllä aina. Vai pitäisikö siirtyä linjalle kaikki on sallittua ja hyväksyttävää, kunhan itse maksaa mahdolliset haittavaikutukset itselle.

112/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittavat vaivoista mitkä olis korjattavissa muuttamalla elämäntapoja.

Ei se vaan ole niin helppoa. Jos on perinyt lihavuuden, säälin nuoria  joilla on ylipainoa.Eivät he itsekään sitä toivo , eikä sitä aina voi laihduttamalla saada pois. 

Vanhemmat lihakasat jotka syövät ja juovat itsensä lihaviksi , sitävastoin, voisivat parantaa terveyttä elämäntapoja muuttamalla. 

Koronan jälkeen lihoin vatsan seudulta. Kävelen joka päivä kilometrejä ja syön lasten annoksia. Nyt vaihdoin ruokavaliota, ostan  Valion tuotteita, joten turvotus häipyi 4 päivässä. Eli ilmeiseti sain lahjaksi koronalta laktoosi intoleranssin. 

En suostu olemaan lihava . 

Tämä koronan jälkisairaus sekö aiheutti että 30 peukutti alas ? Ei sille voi mitään yhtä vähän kuin peritylle lihavuudelle.

Vierailija
113/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain huoli terveydenhuollon riittävyydestä.Tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi ihmisten ylipaino.[/quote

höpö höpö, Laihat ovat kateellisia lihaville kun nämä syövät ja nauttivat, kun itse pitää kiduttaa itseään nälkäkuurilla. Lihavat miehet ovat myös tutkimusten mukaan parempia rakastajia kuin kaloreiden kyttääjät.

Vierailija
114/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja

Samalla perusteella voimme jättää hoitamatta esimerkiksi urheilu ja kaatumisvammat, työtapaturmat, masennuksen jne. Mitäs lähdit...

Hyvä pointti. Lihavien vihaajat haluavat vain tuntea ylemmyyttä lihavia kohtaan.

Vierailija
115/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ylipainoisille vanhemmille olla jo ennakoiden erityistä perheneuvontaa ja tukea, että ruokailutapoja ja elämätapaa katsottaisiin yhdessä kuntoon ja näin ehkäistäisiin ylipainon periytyminen lapsille?

Vierailija
116/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kuulla läskittelyä ihan normaalipainoisena. Minulla kun sattuu olemaan pieni pömppis/vatsamakkaraa ja pehmeyttä pyllyssä ja reisissä. BMI on 23.

Vierailija
117/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua kun ihmiset stressaavat terveydenhuollon resursseista lihavien kohdalla. Miksi? Koska osa sairauksista, mitä media rummuttaa lihavuuden aiheuttamiksi, ovat sellaisia että ne voivat puhjeta pelkän sukurasituksen tai tietyn lääkkeen aloituksen takia. Mm. kakkostyypin diabetes on tämmöinen. Tottakai lihavuus nostaa riskiä siihen, mutta siihen sairastuu joka vuosi myös hoikkia ja normaalipainoisia kansalaisia. Siskoni, joka oli terve kuin pukki ennen mielialalääkityksen aloittamista (testit tehtiin juuri siksi, että olisi turvallista aloittaa lääkekokeilu), sairastui kakkostyyppiin muutama kuukausi lääkityksen aloittamisesta. Lääkäri oli kyllä varoittanut tästä riskistä, mutta piti sitä melko vähäisenä muuten terveen ja normaalipainoisen ihmisen kohdalla. 

Lisäksi niitä resursseja käytetään mitä turhimpiin asioihin, eikä kenenkään elämä ole jatkuvaa optimointia muutenkaan. Mutta jostain syystä juuri lihavan pitäisi olla yli-ihminen ja fiksata ongelmansa, mieluiten yksin ja ilman rahanmenoa, niin hän lunastaisi paikkansa normaalipainoisten joukossa. 

Kukaan ei ole täysin immuuni taudeille, mutta tilastollisesti on vaikka kuinka paljon todisteita mitä lihavuus aiheuttaa kehossa. Pystymme nykyaikana helposti tutkimaan kolesterolitasoa, verenpainetta, verensokeria, korrelaatioita, tilastoja ja vaikka kulumisvammoja.

Se, että yksi laiha sairastuu verratuna siihen, että kaksikymmentä lihavaa sairastuu juuri siihen määrättyyn tautiin kertoo jotain. Se, että lihavien elinikäodote verratuna laihojen elinikäodotteseen kertoo jotain. Ei ehkä yksilötasolla, mutta kun huomioimme väestötasolla saamme korrelaatioita ja ne kyllä kertovat jotain. Sitten on tietenkin aina näitä, jotka kertovat kuinka tilastot eivät pidä paikkaansa, koska oma siskokin oli poikkeus niissä.

Sellaista tutkimusta ei löydy, jossa lihavuus laskisi yhteyskunnan terveysmenoja. Tietenkin voimme kysyä, onko sillä mitään väliä, että ne kulut nousee? Samako tuo, kunhan veronamaksajia löytyy niitä maksamaan. Voisimme ehkä kysyä samaa kaikkien sairauksien kohdalla. Mitä väliä mitä ihmiset tekevät, koska rahalla siitä selviää ja maksumieheksi haluavia löytyy kyllä aina. Vai pitäisikö siirtyä linjalle kaikki on sallittua ja hyväksyttävää, kunhan itse maksaa mahdolliset haittavaikutukset itselle.

Lihavuuden aiheuttaa suurimmalta osalta yhteiskunta. Miksi yhteiskunta ei voisi tehdä yhdessä töitä sen eteen että se ei enää aiheuttaisi lihavuutta? Sillä, että sinä et ”hyväksy” lihavia, pahennat lihavuutta. Laihdutus lisää lihavuutta. Tämä kaikki tiedetään, on tiedetty jo vuosikymmeniä. Haukkukaa rauhassa lihavia ja tuntekaa olevanne niin paljon ParempiaIhmisiä(tm), mutta älkää verhotko sitä mihinkään yhteiskunnallisen huolen alle.

Jos et halua maksaa lihavuudesta, lakkaa aiheuttamasta sitä.

Vierailija
118/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa oli kyse ylipainosta ja sen aiheuttamista reaktioista, ei minun yhteiskunnallisesta vaikuttavuudestani tai huolestani--.

Vastasin viestiin, jossa väitettiin lihavuuden olevan "yhteiskunnan asia". Maailmasta löytyy yllättävän iso joukko ihmisiä, joilla on "hirveä huoli" ihmisten lihavuudesta a) terveyssyistä, b) verorahasyistä, muttei mitään todellista ymmärrystä ongelman syistä, sen tehokkaasta korjaamisesta, tai varsinkaan mitään todellista huolta mistään, kunhan vain aukovat päätään harrastuksen vuoksi, kun heikompien kiusaaminen on niin mukavaa ajanvietettä.

Vierailija
119/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut kuulla läskittelyä ihan normaalipainoisena. Minulla kun sattuu olemaan pieni pömppis/vatsamakkaraa ja pehmeyttä pyllyssä ja reisissä. BMI on 23.

Ja tässä onkin isoin syy lihavuuteen. Normaalipainoisia naisia läskitellään ja haukutaan ja kaikkien pitäisi pyrkiä olemaan pyykkilautavatsaisia. Ihmisillä on jokaisella oma biologinen painonsa jossa heidän kehonsa on hyvä olla. Joillain se on enemmän, joillain vähemmän. Kun normaalipainoinen ihminen alkaa laihduttamaan, hän sotkee suolistonsa ja aivojensa toiminnat, saa vartalonsa kokemaan olevansa nälänhädässä, aiheuttaa itselleen syömishäiriön jossa elämä pyörii ruoan ympärillä. Hän laihtuu vähän, lihoo hetkessä enemmän kuin alkupainoon. Kierre on valmis ja lopputulemana on lihava ihminen. Hän ei olisi todennäköisesti koskaan lihonut ylipainoiseksi jos ei olisi yrittänyt laihduttaa.

Tästä on tehty ihan tutkimuksia. Mm. painonvartijoiden bisnes perustuu juuri tuohon kierteeseen.

Joka ikinen meistä voi tehdä oman osansa tämän suhteen. Annetaan kaikille kehorauha, lakataan tuputtamasta yhtä ainoaa kehonmallia tai edes sitä normaalipainoa. Unohdetaan vaa’at, mittanauhat ja kalorit. Koitetaan muistaa ruoka ensisijaisesti vitamiinien ja hivenaineiden tuojana. Jos edes seuraava sukupolvi pääsisi kasvamaan sitten ihan terveenä?

Vierailija
120/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ihmeessä sinä et tajua sitä, että lihavuuteen ei nimenomaan auta laihdutus, se vain pahentaa asiaa. Koska kyseessä ei ole huolesi yhteiskunnallisista asioista. Jos olisi, haluaisit nimenomaan että ihmiset laihtuisivat. Sinä toimit nyt siten, että _lisäät_ lihavuutta asenteellasi. Laihdutus lisää lihavuutta. Ks. Minnesota-tutkimus.

Jos sinua ei kiinnosta tehdä yhteiskunnasta terveellisempää tai kansantaloudellisesti järkevämpää, niin hei, ei siinä mitään. Mutta älä nyt puhu paskaa ja väitä että ilkeilysi johtuisi ”huolestasi yhteiskunnallisista asioista”.

Eri

Kysyisin mikä sitten auttaa? Kun katsoo tuota suoerlihaviin keskittyvää ohjelmaa, niin eikä mitä tehdään on, että pyydetään laihduttamaan. Sitten tehdään leikkaus ja pyydetään laihduttamaan lisää. Sitten pyydetään, että liikutaan, jotta laihduttaisiin lisää. Jostain syystä näitä ei hoideta rasvaimulla tai sillä, että rasvaa leikattaisiin pois. Koska joko ihminen pysyy samankokoisena tai hän laihduttaa niitä rasvojaan jollain tapaa pois. Tietenkin voimme jossitella onko elintapojen muutos joka johtaa laihtumiseen laihduttamista vai ei. Mutta jos jatkaa samaa rataa millä on lihonnut ei laihdu, joten en kyllä näe miten sekään olisi ratkaisu lihavuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi