Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?

Vierailija
08.03.2021 |

Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.

Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.

”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?

”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.

”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.

”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.

”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.

”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?

Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.

Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.

Kommentit (280)

Vierailija
81/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä vihaa läskejä, mutta tympii se vinkuminen ja tekosyiden keksiminen. Toki jokainen saa olla lihava, jos haluaa, mutta miksi heidän pitäisi päästä rokotelistan kärkeen?

Kannatan että rokotelistan kärkeen pääsisi ÄO:n perusteella jolloin sinä et sinne kärkijoukkoihin pääsisi.

Miten olisi vaikkapa siksi, että eikö olisi kiva että säästettäisiin yhteiskunnan rahoja mahdollisimman paljon? Kun tiedetään että korkea BMI on yksi isoimpia riskitekijöitä siinä että joutuu koronassa teholle, niin eikö ole kustannustehokkainta silloin panostaa siihen sillä rokotuksella? Ja jos sinä olet kovinkin katkera aiheesta, niin siitä vaan lihottamaan!

Vierailija
82/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja

Aijaa. No sitten myöskään seuraavat ryhmät eivät saa viedä paikkoja terveydenhuollossa, kun nekin on itse aiheutettuja

tupakoitsijat, alkon ja huumeiden käyttäjät, verenpainetauti, syövät, tapaturmat, infarkti, liikenneonnettomuudet.... tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuulutko itse johonkin noista ryhmistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa, mutta huomaan suhtautuvani ylipainoisiin lähtökohtaisesti negatiivisesti. En tiedä itsekään miksi. Vaikkapa ylipainoiset uudet työkaverit saavat todenteolla osoittaa itsensä mukaviksi ja päteviksi, kun jotenkin automaattisesti oletan heidän olevan jotenkin ärsyttäviä ja tyhmiä.

Olisi todella hienoa löytää omasta historiasta se kohta, jossa olen tällaisen ennakkoasenteen oppinut. Hyviä tyyppejä on tähän asti ollut jokainen, ja siksi tämä ennakkoluulo ahdistaa itseänikin.

Vierailija
84/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te lihavat vihaatte laihoja? Kaikista eniten kuulen juuri teiltä solvaavia kommentteja kuten: "söisit edes jotain" "syötkö ikinä mitään?" "Miiteeen voit olla noin laiha?" "ei laaksoa, ei kukkulaa" "tuleeko noin pienestä rinnoista edes mitään maitoa?"

Kerran joku ylipainoinen pysäytti minut töissä ja sanoi, että "olet liian laiha". Oikeesti? Minä en ikinä, en koskaan sano mitään vastaavaa ääneen kellekään. En lihavalle, enkä laihalle. Olen pahoillani jos joku teille sanoo, mutta voisitteko itse lopettaa vastaavan?

Vierailija
85/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.

Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..

Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.

Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?

Oliko minulla vain paljon huonompi itsekuri aiemmin kun olin sairaalloisen ylipainoinen? Siitä huolimatta menestyin äärimmäisen kilpaillulla ja vaativalla alallani joka vaati todella pitkiä päiviä ja paljon opiskelua. Ylläpidin samalla ihanaa ihmissuhdetta, sain perheen ja liikuin säännöllisesti.

Sitten kuin taikaiskusta _samaan aikaan_ kun sain suolistohormonia piikillä, itsekurini muuttui rautaiseksi ja laihduin 40kg vuoden sisään! Niinkö?

Tai entä jos, entä jos, hyväksyttäisiin se tosiasia että joillain meillä on käynyt todella huono tuuri geenien suhteen ja ymmärretään että laihduttaminen ja sen vaatiminen itseasiassa ainoastaan lihottaa.

Lihavuusleikkauksissa nimenomaan säästetään niitä yhteiskunnan kuluja, eli eikö se nyt ole edes positiivista?

Lihavuus itseaiheutettuna tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että olet syönyt enemmän kuin kulutat. Siihen voi aivan jokainen vaikuttaa. Sinun tapauksessasi kuulostaa siltä, että ylipainosi syy oli hoidettavissa lääketieteellisin keinoin. Mikäli on ylipainolle on lääketieteellisesti perusteltavissa oleva EI ITSE AIHEUTETTU syy, niin tottakai hoitosi julkisista varoista oli täysin hyväksyttävää. Kukaan meistä ei geenejään voi valita, mutta siihen voimme, mitä lapamme suusta alas.

Mutta kun ne geenit todellakin vaikuttavat siihen mitä jokainen lappaa suustaan alas. Esim minulla oli ennen tuota suolistohormonia aivan järjettömän pakottava tarve saada mahdollisimman kaloripitoista ruokaa, en tuntenut kylläisyyttä ennenkuin olin aivan ähkyssä. Saatoin lähteä lumituiskussa kävelemään 2km kauppaan keskellä yötä koska ajattelin vain sitä jäätelöä... Kun aloin saamaan suolistohormonia piikitettävässä muodossa nuo pakot loppuivat. Tunsin kylläisyyttä, koin mahdollisuuden valita vaikkapa kevyemmän salaatin ja raskaan ruoan välillä. Edelleen tulee tietysti sellaisia fiiliksiä, että hmm, olisipas kiva saada pullaa, mutta sille fiilikselle voi sanoa nyt ei ja miettiä että hei, syön vaikka huomenna sitten pienen palan pullaa. Aiemmin ei voinut. Itsekurini ei ole muuttunut tässä miksikään, ainoastaan tuo suolistohormoni. Onko siis aika herätä siihen että kaikilla ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia painonhallinnassa ihan geenien perusteella?

Mikä vaikeus sinulla oli pakkomielteestäsi huolimatta noudattaa ruokavaliota, jonka esimerkiksi lääkäri sinulle koosti? Eli olisit syönyt VAIN sen verran kaloreita, kuin se laskennallisesti olisi ollut tarpeellista? Eikö riittänyt, että SINÄ TIEDÄT määrän, joka on terveellistä JA syöt vain sen verran? Oliko kylläisyyden tunne tarpeellinen tunne?

Tässä taas nähdään, että ylipaino on seurausta kyvyttömyydestä tehdä rationaalisia päätöksiä.

Eli sinä et sitten ymmärtänyt sanaakaan?

Se missä sinulla ja minulla nyt, on valinnanmahdollisuus että syönkö suklaata, minulla ei ollut. Minun oli pakko syödä se, koska se tarve oli pakottava. Nyt tiedän että se johtui suureksi osaksi laihdutuksesta. Kehoni käyttäytyi kuin nälkäkuoleman partaalla jolloin voin taata sinulle että sinäkin ahmisit koska kehosi ja mielesi kertoo sinulle että se on PAKKO. Tämän vuoksi laihdutus on vaarallista.

Luuletko etten minä yrittänyt kerta toisensa jälkeen laihduttaa ja syödä kalorien mukaan ja lääkärien koostamilla ruokavalioilla? Yritin ja siksi kerta toisensa jälkeen sorruin ahmimaan.

Vasta suolistohormonin lisääminen lääkityksellä ja asiansa osaava ravitsemusterapeutti saivat minut kuntoon. Eikä todellakaan eletä mitään kaloreita laskien ja vaa’alla hyppien. Ei enää koskaan syömishäiriötä, kiitos.

Edelleenkin: olet siis ollut mieleltäsi sairas ja siksi lihava. Hienoa, että apu löytyi.

Eli siis suolistohormoni paransi minut mielisairaudelta?

Vierailija
86/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se laihuus mikään terveys ja onnellisuus automaatti ole.

Ei olekaan mutta mahdollisuudet aina paremmat.. melkein mihin vaan.. kohtalaiseen vanhuuteen edes ..muunmuassa

Vierailija
87/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä lihavia tai ketä muuta tahansa vihaavilla on huono itsetunto. Pitää saada alentaa muita, että itse tuntisi itsensä paremmaksi.

Vierailija
88/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on yhteiskunnallinen asia niin kauan, kuin yhteiskunta maksaa ylipainon aiheuttamat sairaudet.

Siinä meillä taas yksi Huolestunut Kansalainen!

K*sipäisyys, vainoaminen, ilkeily ja toisten dissaaminen sekä vähättely aiheuttavat vuositasolla valtavat kustannukset, joten nekin ovat "yhteiskunnallinen asia". Montako kertaa olet ollut mukana tukemassa lihavien ihmisten itsetuntoa, osallistunut miekkariin koulukiusaamisen kriminalisoimiseksi, tai ylipäätään tehnyt minkään tärkeän asia eteen muuta, kuin solvannut netissä läskejä? Aivan, et kertakaan, että niin huolissaan sitä ollaan toisten terveydestä ja verorahoista.

Vierailija
89/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tupakointiin vielä lisäys: tupakoija valitettavasti altistaa myös muut ihmiset tupakoinnin vaaroille. Tämä on tupakoijan hyvä tiedostaa, vaikka tietenkin tupakoija on yhtä arvokas ihminen ja vapaa tekemään valintojaan kuin kuka tahansa muutkin.

Lihava ei myrkytä kenenkään ilmapiiriä, eikä lihavuus tartu.

-ap

Vierailija
90/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja

Aijaa. No sitten myöskään seuraavat ryhmät eivät saa viedä paikkoja terveydenhuollossa, kun nekin on itse aiheutettuja

tupakoitsijat, alkon ja huumeiden käyttäjät, verenpainetauti, syövät, tapaturmat, infarkti, liikenneonnettomuudet.... tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuulutko itse johonkin noista ryhmistä?

No minusta tuosta voisikin karsia kaikista itseaiheutettujen sairauksien hoidosta osan pois.

91/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Mitä ihmettä afrikkalaisilla on tässä yhteydessä tekemistä. 

Vierailija
92/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta huomaan suhtautuvani ylipainoisiin lähtökohtaisesti negatiivisesti. En tiedä itsekään miksi. Vaikkapa ylipainoiset uudet työkaverit saavat todenteolla osoittaa itsensä mukaviksi ja päteviksi, kun jotenkin automaattisesti oletan heidän olevan jotenkin ärsyttäviä ja tyhmiä.

Olisi todella hienoa löytää omasta historiasta se kohta, jossa olen tällaisen ennakkoasenteen oppinut. Hyviä tyyppejä on tähän asti ollut jokainen, ja siksi tämä ennakkoluulo ahdistaa itseänikin.

Sinä sentään tunnustat ennakkoluulosi.

Vierailija
93/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Rotu ei ole sairaus.

Vierailija
94/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtäisiinkö tätä "puolustelua" huonoille elämäntavoille, jos kyseessä olisi esim. tupakointi. 

Vaikka kuinka olisi kiva yksinkertaistaa sitä, että lihavat ovat syyllisiä omaan lihavuuteensa, asia on paljon, paljon monimutkaisempi. On huomattavasti vaikeampaa laihtua pysyvästi, kuin lopettaa tupakointi, sillä laihduttava ihminen taistelee biologiaa vastaan. Nämä "Syö vähemmän"- kommentit osoittavat käsittämätöntä ymmärryksen puutetta liittyen painoasioihin. Alkoholismikin johtuu siitä, kun ihmiset juovat liikaa = "Lopettakaa juominen!" = alkoholismi poistettu, heureka!

Ehkä lihavuutta tulisikin lähestyä ainakin joidenkin kohdalla alkoholismiin verrattavan sairautena, johon tarvitsee hoitoa? Eli kyseessä voi olla addiktio tiettyihin ruoka-aineisiin ja liikasyömiseen.

Vierailija
95/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt säälittävää että itse pystyisi muuttamaan elämäänsä mutta ei viitsitä, sen sijaan itketään ja syytellään muita. Sama juttu esim tupakoitsijoilla.

Mutta evidenssiä löytyy ihan tilastoista ja todellisuudesta missä elämme.

Dieetit ja kuntoilu ei näyttäisi suuressa kuvassa toimivan. Ne kyllä rahastavat ja ovat tuottavaa liiketoimintaa.

Silti tulokset ovat laihat. Länsimaissa enemmistö lihoo eikä laihdu.

Miljoonat ylipainoiset Yhdysvalloissa ja muissa länsimaissa ovat ihan aitoa evidenssiä.

Sitä ei voi kiistää.

Ei suurin osa haluaisi olla sairaita tai lihavia, jos itse voisivat asiasta päättää.

Kaikki todisteet ovat sen puolella että lihavuutta ei voi hallita ja lihavuus ei ole yksilön vika.

Vierailija
96/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te lihavat vihaatte laihoja? Kaikista eniten kuulen juuri teiltä solvaavia kommentteja kuten: "söisit edes jotain" "syötkö ikinä mitään?" "Miiteeen voit olla noin laiha?" "ei laaksoa, ei kukkulaa" "tuleeko noin pienestä rinnoista edes mitään maitoa?"

Kerran joku ylipainoinen pysäytti minut töissä ja sanoi, että "olet liian laiha". Oikeesti? Minä en ikinä, en koskaan sano mitään vastaavaa ääneen kellekään. En lihavalle, enkä laihalle. Olen pahoillani jos joku teille sanoo, mutta voisitteko itse lopettaa vastaavan?

Järkyttävää kommentoida kenenkään vartaloa. Toivottavasti olet itse tyytyväinen ihanaan vartaloosi ja päästät moiset kamaluudet toisesta korvasta sisään toisesta ulos.

Itse olen ollut juuri tuollainen hoikankiusaaja. Työparini oli suorastaan laiha, oli alipainoinen ja kärsi siitä itse. Itsekin ihmettelin että minne ihmeeseen kaikki sisäelimesi mahtuvat yms, ymmärtämättä että hän ei tietenkään tiennyt että sanojeni takana oli ihailu hänen kompaktia vartaloaan kohtaan, vartaloiden monimuotoisuutta kohtaan. Ajattelin jotenkin että tietenkin se on itsestäänselvää koska hänellä oli sellainen vartalo jota lehdissä ihailtiin, mutta eihän se tietenkään ollut. Tuntuu kamalalle näin jälkikäteen kun olen ymmärtänyt miten hän on sen todennäköisesti kokenut.

Vierailija
97/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia painoni kanssa. Olen aina ollut hoikka/normaali. Minun tajuntaani ei tule koskaan menemään se mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu, joka kokee oikeudekseen huomauttaa jotain toisen ulkonäöstä - oli se sitten mikä tahansa "vika".

Vierailija
98/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton kehopositiivisuusketju taas kerran. 

Lihavuus on todella iso riskitekijä jos jonkinlaisiin sairauksiin. Etunenässä terveydenhuollon ykkösasia eli kakkostyypin diabetes. Tätä myöten suuria kuluja ihan kaikille muillekin. 

Nähtäisiinkö tätä "puolustelua" huonoille elämäntavoille, jos kyseessä olisi esim. tupakointi. 

Kyllä ne tupakoitsijatkin käyvät töissä... kyllä ne tupakoimattomatkin sairastuvat. Ihan totta, mutta kuka tulee kiistämään riskit polttamisessa? 

Pitääkö tupakoitsijan lopettaessaan tupakoida ihan vain vähän joka ikinen päivä? Ei. Lihavan pitää kuitenkin syödä joka ikinen päivä loppuelämänsä ajan. Lisäksi kun tiedetään laihdutuksen aiheuttavan lisää lihavuutta niin miksi saa edelleen syyllistää ja härkkiä ihmisiä edes yleisellä tasolla painosta? Jos vaan lakataan ihmettelemästä kenenkään painoa, annetaan ihmisten olla sellaisia kuin ovat, annetaan ihmisten olla onnellisia painostaan huolimatta, he laihtuvat ja ovat terveempiä. Mitä enemmän laihdutuksesta puhutaan ja sitä tuputetaan, sitä lihavampia ihmiset ovat.

Ylipaino on yhteiskunnallinen asia niin kauan, kuin yhteiskunta maksaa ylipainon aiheuttamat sairaudet.

No eikö silloin olisi entistä tärkeämpää saada vähennettyä lihavuutta eikä suinkaan lisätä sitä vain että sinä saat kokea paremmuudentunnetta elämässäsi?

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä minun paremmuudentunteeni kanssa. Kyse on valinnanvapausestasi: jos omalla toiminnallasi (lue: syöt ja juot enemmän kuin kulutat ts. lihot) aiheutat ylipainon, niin sinun pitäisi itse kantaa vastuu valinnoistasi. Jos elät ylipainoisena onnellista elämää, etkä tarvi terveydenhuollon palveluita ylipainosi aiheuttamien seurauksien vuoksi, niin hieno homma sinulle! Elät vaarallisesti, mutta et aiheuta muille siitä kustannuksia. Asia muuttuu, kun tarvitset terveydenhuollon palveluita ylipainosi vuoksi. Siinä vaiheessa sinun ylipainostasi ja henkilökohtaisista valinnoistasi tulee yhteiskunnallinen ongelma. Ja minun ratkaisuni olisi, että sinä maksaisit hoidostasi itse (säästöillä tai vakuutuksesta). Jos sinä et siihen pystyisi, niin se olisi seurausta omista valinnoistasi. Samaan tapaan kuin se, että minä joudun tulotasooni sopivaan vaatimattomampaan autoon, koska en työskentele alalla, jonka palkkatulot mahdollistaisi uuden Teslan ostamisen. Valintojen maailma!

Vierailija
99/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tupakoijia vihata yhtä paljon? Saavat vieläpä terveydenhuollon kuormittamisen päälle saastuttaa muiden hengitysilmaa.

Itseäni ärsyttävät enemmän tupakoivat kuin lihavat, sillä lihavat aiheuttavat haittaa vain itselleen, mutta tupakoivat myös ympärillä olevilleen. Toisaalta tupakoijilla ei olekaan mitään maailmanlaajuista tupakkapositiivisuusliikettä, vaan tupakointi mielletään yleisesti terveyshaitaksi ja siitä kannustetaan luopumaan.

Eivät aiheuta vain itselleen, vaan koko yhteiskunnalle massiivisten terveyskulujen muodossa. 

Nyt kun tupakointi on kielletty ihan joka paikassa, jopa omalla parvekkeella, niin eivät aiheuta haittaa kuin itselleen. Tuovat lähinnä verovaroja ja kuolevat ennen kuin ehtivät nauttia satavuotiaiksi eläkettä. 

Vierailija
100/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka olisi kiva yksinkertaistaa sitä, että lihavat ovat syyllisiä omaan lihavuuteensa, asia on paljon, paljon monimutkaisempi. On huomattavasti vaikeampaa laihtua pysyvästi, kuin lopettaa tupakointi, sillä laihduttava ihminen taistelee biologiaa vastaan. Nämä "Syö vähemmän"- kommentit osoittavat käsittämätöntä ymmärryksen puutetta liittyen painoasioihin. Alkoholismikin johtuu siitä, kun ihmiset juovat liikaa = "Lopettakaa juominen!" = alkoholismi poistettu, heureka!

Ehkä lihavuutta tulisikin lähestyä ainakin joidenkin kohdalla alkoholismiin verrattavan sairautena, johon tarvitsee hoitoa? Eli kyseessä voi olla addiktio tiettyihin ruoka-aineisiin ja liikasyömiseen.

Lihavuus johtuu lähes totaalisesti laihdutuksesta. Jos nyt maagisesti koko maailma lakkaisi ihannoimasta tietynmallisia vartaloita, jos ihmiset hyväksyisivät itsensä ja rakastaisivat itseään vartalonmallista huolimatta, jos lakattaisiin tuputtamasta laihdutusta tai hoikkuutta tai edes sitä kuuluisaa normaalipainoa, ruokailussa unohdettaisiin kaikki kalorit ja muut ja panostettaisiin siihen että syö säännöllisesti ja terveellisesti (sen lisäksi sitten ihan sama mitä mättäisi), niin ihmiset aikaa myöten laihtuisivat. Lihavuusepidemia lakkaisi siihen.

Tämä tiedetään ihan 100% varmuudella, mutta syy miksi näin ei voi tehdä on koska monen asenne lihavia kohtaan on juuri ketjussa nähty ja koska laihdutus on aivan järjettömän kova bisnes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi