Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko haluaisi rakennuttaa meidän mökille oman rakennuksen. Meille käy, mutta miten menee omistussuhde ja muut?

Vierailija
08.03.2021 |

Meillä on mökkitontti, jossa kolme omaa rakennusta, itse mökki, erillinen aittarakennus ja saunamökki. Tontti on iso, mutta sitä ei saa lohkoa. Rakennusoikeutta kuitenkin on. Sisko haluaisi rakennuttaa tontille oman mökkinsä. Meille tämä käy erinomaisesti, mutta miten käytännössä menee omistus, kun tontti rakennettavan mökin alla on meidän ja mökki siskon?

Eli mitä käy, jos sisko haluaa myydä oman mökkinsä tai me koko mökkitonttimme rakennuksineen? Miten tämä kannattaa hoitaa? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä tekisin niin. Arvioisin tontin hinnan ja perustaisin yhtiön tontista. Sisko voisi ostaa puolet yhtiöstä. Yhtiöön lunastusoikeus jos toinen myy mökkinsä.

Kiinteistö Oy tosiaan fiksuin ratkaisu tähän tilanteeseen. Mitä mahdolliseen myyntiin tulee, tilannetta voi verrata siihen että rivitalonaapuri myy osakkeensa.

En kyllä Koy:tä suosittele. Kirjanpitovelvollinen jne. Vaikka ei vaikeaa olekkaan, niin mites sitten jos toinen myy omat osakkeensa ja vastapuoli sitten haluaa kaikkia mahdolliset korjaukset ja herkut omaan mökkiinsä? 50/50 jos osakkeet niin saa nätisti sitten riidellä toisen osakkaan kanssa. EI voi verrata rivariin missä on erillinen isännöitsijä ja jossa itse ei edes ole hallituksessa mukana.

Vierailija
42/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hitossa ryhtykö tuohon. Meillä oli tuollainen tilanne, mutta onneksi vanhemman sisaruksella vain asuntovaunu, minne vanhemmiten alkoholisoitunut pariskunta pesiytyi ja sai koko ajan pelätä, että polttavat mökin, metsän jne. ja tietysti sähköjen, vesien ym. kulujen maksajana oli tontin omistaja. 

Et voi tietää mitä elämässä tapahtuu eli vaikka nykyinen siskon puoliso olisi ok, niin aina voi tulla ero ja sieltä vaikka millaisia ihmisiä mukaan mökkeilemään. Uusioperheen lapset, heidän vieraansa ja sukulaisensa.... Lista vaikeuksista on loputon. Heillä on kuitenkin oikeus kutsua sinne vieraitaan ja elää haluamallaan tavalla, kun kerran mökki on heidän. 

Siirrettävä mökki tai asuntovaunu on parempi ratkaisu, jos välttämättä tuollaista järjestelyä haluatte. Kiinteistöverohan on korkeampi kesämökille kuin vakituiselle asujalle, sen välttää asuntovaunulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mun sisko ja veli on mulle rakkaita, niin itse en huolisi heitä samalle tontille ja sanoisin että älä ryhdy siihen. Siitä tulee runsaasti ongelmia aikanaan sekä lakiteknisesti, perintö- ja avioerotilanteissa että myös sosiaalisesti. Ja sanon kanssa että siskosi on tyhmä, jos siihen haluaa ruveta. Noin niinkuin oman lompakkonsa kannalta! Oma on aina oma ja vieraan on vieraan, vaikka sisko olisikin. 

Ainoa järkevä vaihtoehto on, että rakennatte vierasmökin ja vuokraatte sitä siskollesi. Siinä tilanteessa omistus on selkeästi teidän. 

Olen yhdestä yhteisomistuksesta päässyt eroon 6 vuoden vääntämisen jälkeen ja siitä ikuisesti onnellinen. 

N51v

Vierailija
44/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin tosi tarkkaan mitä tapahtuu kuolintapauksessa, välit menee poikki, haluaisitte myydä oman mökkinne taloudellisen tilanteen takia jne... Pahimmat skenaariot paperille ja sitten harkitkaa vielä uudelleen. 

Vierailija
45/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä tekisin niin. Arvioisin tontin hinnan ja perustaisin yhtiön tontista. Sisko voisi ostaa puolet yhtiöstä. Yhtiöön lunastusoikeus jos toinen myy mökkinsä.

Kiinteistö Oy tosiaan fiksuin ratkaisu tähän tilanteeseen. Mitä mahdolliseen myyntiin tulee, tilannetta voi verrata siihen että rivitalonaapuri myy osakkeensa.

En kyllä Koy:tä suosittele. Kirjanpitovelvollinen jne. Vaikka ei vaikeaa olekkaan, niin mites sitten jos toinen myy omat osakkeensa ja vastapuoli sitten haluaa kaikkia mahdolliset korjaukset ja herkut omaan mökkiinsä? 50/50 jos osakkeet niin saa nätisti sitten riidellä toisen osakkaan kanssa. EI voi verrata rivariin missä on erillinen isännöitsijä ja jossa itse ei edes ole hallituksessa mukana.

Kiinteistö Oy voi sopia, että osakkaat maksavat itse korjauksensa eikä toinen puutu niihin. Esimerkin tapauksessa sen tarkoitus olisi ainoastaan jakaa yhteinen tontti niin ettei kumpikaan ole toisen "armoilla".

Vierailija
46/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tuollaisessa tilanteessa vain ongelmia. Vaikka nyt kaikki olisivat elossa ja terveitä sekä hyvissä väleissä keskenään, niin tilanne voi aina muuttua ja sitten voikin olla hankalaa.

Yhteisomistuksessa olevissa mökeissä ja tonteissa on aina riskinä että omistajat riitaantuvat ja tappelu voi tulla oikeudessa kalliiksi. Samoten jos joku kuolee ja perikunta haluaa myydä/vuokrata/jotain muuta.

Älkää lähtekö tuohon.

Sisko voisi hankkia ihan oman tontin ja mökin.

Vierailija
47/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mun sisko ja veli on mulle rakkaita, niin itse en huolisi heitä samalle tontille ja sanoisin että älä ryhdy siihen. Siitä tulee runsaasti ongelmia aikanaan sekä lakiteknisesti, perintö- ja avioerotilanteissa että myös sosiaalisesti. Ja sanon kanssa että siskosi on tyhmä, jos siihen haluaa ruveta. Noin niinkuin oman lompakkonsa kannalta! Oma on aina oma ja vieraan on vieraan, vaikka sisko olisikin. 

Ainoa järkevä vaihtoehto on, että rakennatte vierasmökin ja vuokraatte sitä siskollesi. Siinä tilanteessa omistus on selkeästi teidän. 

Olen yhdestä yhteisomistuksesta päässyt eroon 6 vuoden vääntämisen jälkeen ja siitä ikuisesti onnellinen. 

N51v

Itse olin sisarusteni kanssa yhteisomistajana hiihtokeskuksen mökissä. Kullakin kolmannes.

Niin arvaatte kyllä. Kaikki halusivat olla siinä mökissä hiihtolomaviikolla, pääsiäisenä jne. Ja juuri niinä viikkoina mökistä olisi saanut hyvän vuokran. Ei jollain tammikuun kolmannella viikolla. Pientä riitaa tuli polttopuista, sisustuksen uusimisesta jne.

Joka tapauksessa sama fiilis, että kun kerran eroon pääsin, niin ei ikinä enää mitään yhteistä. Ja aloittajalle sanoisin neuvoksi ne, jotka täällä jo sanottu:

1) ÄLÄ 2) Jos kuitenkin, niin sinä maksat ja rakennat sen siskosi mökin ja vuokraat siskollesi.

Vierailija
48/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ikioman mökin. Muutamalla kymppitonnilla saisi ihan kivan. Mutta hitsi vie kun mökkitontit hyvällä paikalla rantoineen maksavat tuhottomasti. Tie pitäisi tehdä myös ja vetää kilometri sähkölinjaa ja viemäriä.

Mut hei, siskon tontillehan mahtuisi kivasti. Ei se varmaan kehtaa kieltää. Säästöä tulisi sata tonnia ja sisko varmaan maksaisi kaikki kulut jatkossakin, kun kerran tähänkin asti.

Eiköhän ehdoteta!

Vierailija
49/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitkaa tarkkaan ja realistisesti, mitä riskejä on odotettavissa.

Sisko tietysti ajattelee pääsevänsä helpolla ja halvalla kun rakentaisi mökin teidän tontille.

Vierailija
50/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama tilanne ja homma ratkesi niin että otettiin avioero, mies sai puolet tonttiosuudestani ja osituksessa tontti ja rakennukset myytiin ja rahat jaettiin. Siskoni ja ex-mieheni alkoivat sen jälkeen seurustelemaan ja avioituivat ja ostivat saman kiinteistön sen uudelta omistajalta. Teille suosittelen samaa, on helpoin tie.

OMG, kävikö sulle oikeasti noin??! Huh!

Vierailija
51/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin lohkominen olisi helpointa.

Vierailija
52/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko miettineet kustannuksia?

Vesimaksut? Sähkö? Tontin hoitamisesta koituvat kustannukset? Verot?

Aika moneen käytännön asiaan vaikuttaisi siskon mökin rakentaminen.

Vierailija
53/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mut kuullostaa siltä etten edes lähtis tollaseen kuvioon...

Ehkä helpompi lohkoa molemmille omat tontit niin ei ongelmaa? Kumpikin tekee omillaan mitä tahtoo.

Helpompaa olisi vastata, jos lukisi aloituksen ja vastaisi siihen, mitä kysytään. Tonttia ei voi lohkoa.

ap

Onko tontti alkujaan sinun vai miehesi suvun?

-ohis

Tämä kiinnostaisi minuakin. Jos se on sisaruksen omakin kesäpaikka lapsuudesta, niin voin ymmärtää halun rakentaa, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että halutaan vain mökkeillä halvalla eli kulut jäävät tontin omistajan vastuulle. Sauna on todennäköisesti yhteiskäytössä ja kaivo, tuollaista kolhoosia on mahdoton myydä ainakaan tontin omistajan. Ja kiva jos vuokralainen myy mökkinsä, niin ventovieraat ovat sitten omassa mökkipihassa.

Vierailija
54/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tontin lohkominen olisi helpointa.

Aloituksessa lukee ettei tonttia saa lohkoa.

Vierailija
55/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistö Oy voi sopia, että osakkaat maksavat itse korjauksensa eikä toinen puutu niihin. Esimerkin tapauksessa sen tarkoitus olisi ainoastaan jakaa yhteinen tontti niin ettei kumpikaan ole toisen "armoilla".

Aika raskas järjestely, kun vuokrasopparilla saisi helpommin.

Koy:ssä kuitenkin toisellakin olisi niitä osakkeita. Jos et niitä myy siskolle, niin sitten käytännössä lahjoitat osan tontista. Voipi tulla lahjavero kysymykseen myös tällöin. Vuokralla taas jos perit vain kulujen verran, niin ei tule verotettavaa tuloa.

Vierailija
56/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko tietysti ajattelee pääsevänsä helpolla ja halvalla kun rakentaisi mökin teidän tontille.

Juuri näin. Vaikka kaikki näkisivät mikä on homman nimi, niin se jota hyväksikäytetään ei suostu monestikaan asiaa näkemään. 

Vierailija
57/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä tuossa.

Sisko saisi loisia teidän kustantamalla tontilla omassa pikku mökissään.

Entä jos hän haluaakin myydä tämän oman mökkinsä? Tai laittaa vuokralle? Teillä on sitten vieraat ihmiset omassa pihassa.

Jos taas te haluatte myydä sitten joskus, niin kukan tuskin ostaa mökkiä ja tonttia jos kaupan päälle tulee sisko omine mökkeineen.

Vierailija
58/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tontin omistaja omistaa sen, mitä tontilla on. Voitte tietysti ottaa hinta-arvion nykykuntoisesta mökkipaikasta ja kun siskon mökki on valmis, niin uuden arvion. Hintojen erotuksen verran siskolle annetaan omistusoikeus kiinteistöön. Eli jos nyt arvo on 100 000, uuden mökin kanssa 150 000, muutatte kiinteistön omistussuhdetta niin, että te omistatte 2/3 ja sisko 1/3.

Ei mene ihan noin. Meidän tontille ilmestyi asuntovaunu, mutta ei siitä meidän omaa tullut sillä, että se oli tontille tuotu.

Vierailija
59/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovaunu on hyvä idea ja halvempi, kokeilkaa nyt sitä alkuun. Onko siskon porukka sellaista, että maksattaa mielellään kaiken muilla ja oletko itsekään ymmärtänyt, että sinä tontin omistajana maksat jätemaksut, kiinteistöverot, sähköt ja muut mitä mökki vaatii. Siskollesihan diili on hyvä, hänhän voi vuokrata mökkiään kenelle hyvänsä ja välttyä kuluilta, kun taas sinä tonttimaan omistajana vastaat kuluista, vaikket pystyisi mökkiäsi edes käyttämään.

Vierailija
60/88 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Vaikka kaikki näkisivät mikä on homman nimi, niin se jota hyväksikäytetään ei suostu monestikaan asiaa näkemään. 

Tämä on niin totta. Kaverini sisarukselle on siirretty vanhempien omaisuutta joa yli 10 vuotta, mm. talo ja vene, mutta kaverini on vain sitä mieltä että kyllähän ne hänenkin talonsa ja veneensä edelleen on, kun vanhemmat ja sisarus ovat niin sanoneet. Nyt he aikovat siirtää myös saarimökin tälle sisarukselle, ja sanoin sitten kaverilleni että eikö olisi ihan mukavaa ja kohtuullistakin että tämä tulisi nyt sinulle, kun sisaruksellesi on mennyt jo kaikki muu, niin kaverini suutahti minulle, kun "tuollaisia" ajattelen hänen perheestään, että tottakai mökki on edelleen yhtälailla hänen kuin ennenkin, vaikka sen sisarus vanhempien sijasta omistaisikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän