Sisko haluaisi rakennuttaa meidän mökille oman rakennuksen. Meille käy, mutta miten menee omistussuhde ja muut?
Meillä on mökkitontti, jossa kolme omaa rakennusta, itse mökki, erillinen aittarakennus ja saunamökki. Tontti on iso, mutta sitä ei saa lohkoa. Rakennusoikeutta kuitenkin on. Sisko haluaisi rakennuttaa tontille oman mökkinsä. Meille tämä käy erinomaisesti, mutta miten käytännössä menee omistus, kun tontti rakennettavan mökin alla on meidän ja mökki siskon?
Eli mitä käy, jos sisko haluaa myydä oman mökkinsä tai me koko mökkitonttimme rakennuksineen? Miten tämä kannattaa hoitaa? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (88)
Otatte kyllä melkoisen haasteen nyt vastaan. Kiva idea, jos tulette toimeen nyt ja tulevaisuudessa, mutta huomioikaa myös sinun perheesi sekä jälkikasvusi samalla tavalla kuin sisaresi perhe sekä jälkikasvut. Sisaresi täytyy ymmärrää se, että vaikka hän omalla kustannuksellaan maksaakin oman mökkinsä se on edelleenkin teidän omistamalla tontilla.
Palkatkaa juristi ja tehdä selkeä sopimus, että mökki saa olla määräajan tontillanne esim. 50 vuotta ja sen jälkeen se siirtyy teidän tai perikuntanne käyttöön.
Tai voitte sopia, että sisar maksaa mökin rakentamisen ja saa asua siinä ilmaiseksi tontillanne vaikkapa 30 vuotta. Sen jälkeen mökistä peritään vuokraa.
Mä tekisin niin että rakentaisin itse siskolle mökin tontille ja siskolle käyttöoikeus mökkiin.
Vuokraa osa tontista. Piirtäkää karttaan rajat mikä alue on vuokrattu. Rasitteista maininta (tienhoito ym. velvoite, mutta vastaavasti oikeus käyttää tietä jne.). Mökin rakentaminen ei välttämättä paljon kiinteistöveroa nosta, mutta nostaa kuitenkin, niin siinä mielessä hyvä periä vuokraa.
Vuokrasopimus siirtokelpoiseksi, mutta siten että vuokrahintaa tarkistetaan jos mökki myydään, eli siskolle voi halvalla vuokrata, mutta jos joku ulkopuolinen tulee niin kallimmalla. Vastaavasti siskollasi sitten pysyy oikeus vuokrattuun osuuteen tontista, vaikka myisitte tontin mökkeineen ja kun vuokraehdoissa ei sallita vuokrannostoa, kuin siskon myydessä mökkiä, niin siskosi voi siinä olla halvalla vuokralla myös tulevaisuudessa.. Aika paljon muutakin mitä hyvä ottaa huomioon näin äkkiseltään ajateltuna.
Vaikka nyt ei ole ongelmia niin 30 v päästä on lapsillanne
Joo tuosta ei tule mitään muuta kuin ongelmia. Ryhtykää puuhaan, jos haluatte pilata välinne. Onko tää jotain "meidän lapset voisivat leikkiä yhdessä, kun ollaan samaan aikaan mökkeilemässä" one happy family -höttöunelmaa? Vai onko siskosi sen verran lokkeilija, että haluaa tontin mökkiään varten ilmaiseksi?
Mitä minä tekisin niin. Arvioisin tontin hinnan ja perustaisin yhtiön tontista. Sisko voisi ostaa puolet yhtiöstä. Yhtiöön lunastusoikeus jos toinen myy mökkinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mut kuullostaa siltä etten edes lähtis tollaseen kuvioon...
Ehkä helpompi lohkoa molemmille omat tontit niin ei ongelmaa? Kumpikin tekee omillaan mitä tahtoo.
Aloituksessa lukee: "Tontti on iso, mutta sitä ei saa lohkoa."
Mikä mahti sen kieltää? Aivan, korkeintaan Ap:n ja miehensä korvien väli.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin niin että rakentaisin itse siskolle mökin tontille ja siskolle käyttöoikeus mökkiin.
Voi sen mökin myös vuokrata siskolle, olisipahan sitten mustaa valkoisella.
Tai sitten sisko kun kyllästyy mökkeilyyn vie mökkinsä pois tontilta. Ja asia sillä selvä. Eli ei voi myydä mökkiään tontin kanssa. Mökki voi olla sellainen jonka voi siirtää tarvittaessa.
Tämä ehkä järkevin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä tekisin niin. Arvioisin tontin hinnan ja perustaisin yhtiön tontista. Sisko voisi ostaa puolet yhtiöstä. Yhtiöön lunastusoikeus jos toinen myy mökkinsä.
Kiinteistö Oy tosiaan fiksuin ratkaisu tähän tilanteeseen. Mitä mahdolliseen myyntiin tulee, tilannetta voi verrata siihen että rivitalonaapuri myy osakkeensa.
Annatte siskon rakentaa mökkinsä ja sen jälkeen laitatte koko roskan myyntiin jolloin puolet siskon uudesta mökistä kuuluu myös teille. Jos sisko ei suostu myyntiin, niin alatte vuokraamaan tonttia mustalaisille leirintä-alueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko sen riskin, että tontillasi oleva mökki myydään vieraalle? Itse en ottaisi. En halua random mökkeilijöitä omaan mökkipihaan.
Kyllä tiedän, miten tuo hoidettaisiin, googlella löytyi nopeasti ohjeet. Googlaa sinäkin.No mutta jos se oikeus myydä ulkopuoliselle rajattaisiin vuokrasopimuksessa?
ap
Entäs sitten kun te myytte omanne?
Vanhemmilla oli aikoinaan vuokratontti meren rannasta. Olisivat halunneet ostaa tontin omaksi ja rakentaa paremman mökin lauta majan paikalle. Iäkäs vuokranantaja ei halunnut myydä, tarjosi vain uutta vuokrasopimusta. Vanhemmat keskustelivat lakimiehen kanssa riskeistä rakentaessa yksityisen omistamalle vuokratontille ja luopuivat vuokratontista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä helpompi lohkoa molemmille omat tontit niin ei ongelmaa? Kumpikin tekee omillaan mitä tahtoo.
Aloituksessa lukee: "Tontti on iso, mutta sitä ei saa lohkoa."
Mikä mahti sen kieltää? Aivan, korkeintaan Ap:n ja miehensä korvien väli.
Vaikka kunnan kaavoitus ja rakennusvalvontatoimiston porukka...
Jos tuohon ryhdyt, niin sinua on varoitettu. Oletko huomioinut sähköliitännät, kiinteistöverot ja muut kulut, jotka joudut maapohjan omistajana maksamaan. Siskosi on siis vuokratontilla, vaikkei vuokraa perittäisikään eli sinä vastaat kuluista. Vuokrasopimus on ainakin tehtävä, missä vastuista sovitaan. Kynnys käydä oikeutta siskoa vastaan on korkea ja tulee kalliiksi, jos ette pysy sovussa niin kuin on todennäköistä.
Miksi sisko ei voi hankkia omaa tonttia lähistöltä? Jos syynä on varojen puute, niin olisin hyvin varovainen asettamaan itseni kenenkään mökkeilyn kustantajaksi. Avioerot, uudet puolisot ja tuleva sukupolvi eivät välttämättä tule toimeen keskenään ja silloin oma mökkeily on pilalla. Vuokrasopimukseen voi tietysti laittaa etuosto-oikeuden, mutta se maksaa, eihän siinä ole mitään järkeä maksaa tyhjästä. Kunnostakaa mieluiten jokin nykyisistä rakennuksista siskolle vierailumökiksi.
Emäriita jo tässä vaiheessa. Minun tuttava teki näin ja riitelevät vieläkin vaikka tästä on kymmenen vuotta aikaa.
Juristi asialle ,kannattaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa olisi vastata, jos lukisi aloituksen ja vastaisi siihen, mitä kysytään. Tonttia ei voi lohkoa.
ap
Onko tontti alkujaan sinun vai miehesi suvun?
-ohis
Onnistuuko osan tontin vuokraaminen? Eli sisko rakentaa vuokramaalle. Ja pidätte vuokra-ajan riittävän lyhyenä, vaikka 20v nyt alkuun. Ja sisko sitten oikeasti maksaa teille siitä maasta vuokraa, vaikka 1€/vuosi mutta että se oikeasti näkyy maksuna. Mites sakokaivot, puhtaat vedet, sähköt, jätteet jne? Vedetäänkö ne siskon talolle omat vai käyttääkö teidän? Niistähän muodostuu kuluja myös. Ja siten jos myynnin hetki tulee eteen, maa on vuokralla ja päätös vuokra-ajan jatkamisesta on tietenkin maan omistajalla eli teillä. Joka suomeksi tarkoittaa sitä, että ei sitä mökkiä kukaan osta.
Mietin että suostuisinko jos veljeni haluaisi rakentaa mun mökkitontille. En suostuisi siksi että haluan usein yksityisyyttä mökille mennessä ja valita milloin siellä on sukulaisia. tai jos muuten ei haittaisi niin veljen mahdolliset mökkivieraat haahuilemassa tontilla ei innosta. En siis suostuisi mutta veli saa vierailla meidän mökillä lastensa kanssa aina kun haluaa.
Naiset perseilevät tämänkin homman takuulla piloille.
Toivottavasti teillä ei ole perillisiä, muuten voi tulla heille ongelmia asiasta tulevaisuudessa.