Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä
- Helsingin Sanomat kirjoittaa 7.3. eräässä otsikossa näin:
"Mummolassa käytetään rasistisia sanoja ja pönkitetään vanhoja sukupuolirooleja, lukija kirjoittaa – yksi lause voi estää asenteiden siirtymisen lapsille. Isovanhemmille kannattaa selittää, että joissakin asioissa vanha puhetapa on yksinomaan loukkaava, lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa."
- Valitettavasti kirjoitus on maksumuurin takana, mutta kyllä tuosta otsikosta jo saa käsityksen, että isovanhempia nyt pyritään ohjeistamaan käyttämään liberaalia kieltä, jota lapsille kouluissa ja päiväkodistakin lähtien jo tänä päivänä opetetaan.
- Tässä tehdään karhunpalvelus niin perheille kuin pienille lapsillekin!
- Nyt on niin, etteivät koulut ja päiväkodit saa eikä voi olla liberaalien ideologien markkinointipaikkoja!
- Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä, sillä meidän elämänkokemuksellamme me kyllä hoidamme hyvin hellävaraisesti ja asiantuntevasti lapsenlapsiamme!
Kommentit (63)
Suuresti ihmettelen lehden juttua ja joitakin tänne kirjoittajia, missä ihmeen metsässä he ovat kasvaneet.
Tämänpäivän isovanhemmat ovat tehneet pitkän työuran, myös isoäidit ja kouluttautuneet ja sivistyneet itseänsä.
Ja voisin väittää, he ovat paljon sivistyneempiä, hienotunteisempia ja käyttävät ystävällisempää kieltä, mitä nuorempi sukupolvi, ainakin mitä on täälläkin saanut lukea.
Huoletta voin jättää lapseni isovanhempien seuraan tai hoitoon, eikä ole pienintäkään pelkoa huonoista vaikutteista. Päinvastoin, huonoa kielenkäyttöä ja asenteita lapset imevät kavereiltaan, jotka ovat taas saaneet mallin kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on todellakin oikeus ohjeistaa miten heidän lastensa kanssa ollaan. Vanhemmat päättää ei mummot.
Mummot kylläkin tietävät, miten lasten kanssa ollaan. Nykyvanhemmat eivät niinkään, koska heille on ulkoa päin opetettu nykyajan järjetön kasvatusoppi.
Mistäs ulkoa päin sellainen oppi on opetettu ja millainen oppi se on? Miksi sinun kasvatusoppisi eivät kelvanneet jälkeläisillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuosta pääsee sillä, että ei ikinä jää kahden lapsenlapsen kanssa, vaan vanhemmat ovat aina paikalla ja lapsenlapsen aikana isoisä pukeutuu mekkoon, isoäiti verkkareihin ja lippalakkiin.
Ihan riittää vaan se että tytön ei käsketä olla kiltti ja siivota tai auttaa keittiössä, tai vastaavasti pojalle sanota esim. "pojat ei itke" tai kehoteta pidättäytymään kotitöistä. Tai ei torpata tytön palomieshaaveita koska se on poikien ammatti. Että ei tarvi papan kulkea kukkamekossa. Tai toki voi niinkin tehdä jos haluaa.
Meillä mummo on metsätalousinsinööri ja pappa sairaanhoitaja. Meillä mummo ei laita ruokaa eikä pappa siivoa lastenlasten kanssa.
Millaisessa ihmeellisessä ahtaassa maailmassa 80-luvun jälkeen syntyneet elävät, kun me 60-luvulla syntyneet elämme ihan erilaisessa, paljon tasa-arvoisemmassa ja avarammassa yhteiskunnassa. Nuo esimerkkisi oli vanhanaikaisia jo 40 vuotta sitten saati nyt, mutta edelleen niitä viljellään puheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on todellakin oikeus ohjeistaa miten heidän lastensa kanssa ollaan. Vanhemmat päättää ei mummot.
Mummot kylläkin tietävät, miten lasten kanssa ollaan. Nykyvanhemmat eivät niinkään, koska heille on ulkoa päin opetettu nykyajan järjetön kasvatusoppi.
Mistäs ulkoa päin sellainen oppi on opetettu ja millainen oppi se on? Miksi sinun kasvatusoppisi eivät kelvanneet jälkeläisillesi?
Päiväkodista. 1980-luvulla syntyi ensimmäiset sukupolvet, joista suurin osa on ollut kunnallisen varhaiskasvatuksen piirissä. Valitettavasti se näkyy vakavina seurauksina vanhemmuuden osaamisessa.
Voi kamala! Surettaa lukea noin oudoista isovanhemmista. Meidän lapset ovat tosi usein mummilassa ja niin olin minäkin. Miehen mummu ja ukki olivat jo niin vanhat että eivät oikein enää kuulleet eivätkä ymmärtäneet mitä ympärillä tapahtuu. Mutta mies sanoo, että vierailut olivat kuitenkin aina odotettuja ja mukavia.
Näitä luettua olen entistä onnellisempi siitä, että en ole edes osanut miettiä etteikö isovanhempia voisi pitää osana elämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kasvatusoppi?
Yleensä ohjeistus on sitä yksityiskohtaisempaa mitä epätasapainoisempaa elämää perhe elää. Isovanhemmille säännöt ovat tiukat, vaikka itse eletään ilman mitään sääntöjä.
En jätä hoitoon. Joka kerta kun lapset siellä pieninä olivat, tultiin kotiin aivotärähdyksen kanssa josta kukaan ei ilmoittanut meille, tai naama mustana ja veressä kun oli liukastuttu saunassa. Kävivät salaa uimarannalla, uimataidottomat lapset kertoivat miten mummi vaan selaili puhelinta ja kävi välillä autolla puhumassa isomummin kanssa.
Minä huomautin nätisti asiasta ja sain vastauksen, että niinhän ne omatkin lapset 2-vuotiaana kävivät yksin saunassa, 5-vuotiaat sisarusten kanssa uimarannalla. Minä olin nipo. Sitten ihmettelin kun laiha teini-ikäinen tytär lakkasi syömästä. Mummo oli kauhistellut miten paljon hän syö, ei kukaan serkkutyttökään tuolla tavalla ahmi. Että sillä tavalla, paha miniä ei anna olla yhteydessä.
Ja lässyn, lässyn, mummoja meistä kaikista tulee lastenlasten kera tai ilman ellei kesken leikin kuolla. Että koetetaan vaan kasvatella omat lapsemme ekana ja nauraa jälkeen päin elämän ihmeelisyyksiä. Hyvää koronaa kaikille jos senkin satutte saamaan ja vieläkin parempaa sokerihumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ohjeistus on sitä yksityiskohtaisempaa mitä epätasapainoisempaa elämää perhe elää. Isovanhemmille säännöt ovat tiukat, vaikka itse eletään ilman mitään sääntöjä.
Korjaus: ohjeet on sitä yksityiskohtaisempia, mitä epätasapainoisemmat isovanhemmat. Kannattaa katsoa peiliin, jos saatte mittavat ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se, että olette kasvattaneet jo omat lapsenne, takaa että osaisitte kasvattaa myös lapsenlapsianne. Maailma muuttuu kokoajan, ja huomaan kyllä itsekin omissa vanhemmissani vanhanaikaisia tapoja heidän ollessaan lasteni kanssa. Saamani kasvatus ei ollut hyvä, ja toinen vanhemmistani on sen itsekin sanonut. Toinen taas ei halua myöntää asiaa. Sodan jälkeisten sukupolvien kasvatus ei ole aina ollut niin hyvää. Antakaa meidän sukupolven jo viimein korjata asiat älkääkä marmattako kun ette saa siirtää vahingollisia kasvatustapojanne meidän lapsillemme.
Minkä ikäinen olet, kun puhut "meidän sukupolvesta"? Minä olen 42v ja kolmen lapsen mummo. Minulla on itselläni nuorimmat lapset 7v ja 10v.
No hohhoi taas. Onneksi omat ja mieheni vanhemmat on järkeviä, aikaansa seuraavia ihmisiä. Minun kuusikymppinen äitini on esimerkiksi hyvin perillä nykyajan kasvatusopeista, jopa 80v mummoni ymmärtää että nykyään lapsia kasvatetaan eri lailla kuin hänen lapsuudessaan. Heille uskaltaa huoletta jättää lapset hoitoon, kun tietää että he kunnioittavat meidän valintojamme eivätkä yritä tuputtaa omia käsityksiään ainoina oikeina. Mummoloissa on toki mummolan säännöt enkä nipota herkkujen syönnistä ym.
N-sana muuten kiellettiin jo silloin ysärillä kun minä olin lapsi, luulisi että liki 30 vuodessa olisi opittu siitä pois. Ja vaikka sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta ei ehkä vielä 90-luvulla puhuttu ainakaan sillä nimellä, meidät kyllä kasvatettiin siihen että tytöt pystyy kaikkeen mihin pojatkin ja että pojatkin saa olla herkkiä ja hoivaavia.
Tuo aloitus ei ollut kenenkään isovanhemman koneelta.
Stina-Susanna teki avauksen päästäkseen taas levittämään ilosanomaansa boomereista ;D
Aloituksen varjolla levittää "kauhukokemuksiaan" , yrittäen samalla yleistää katkeruutensa koskemaan koko sukupolvea. Niin säälittävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: ohjeet on sitä yksityiskohtaisempia, mitä epätasapainoisemmat isovanhemmat. Kannattaa katsoa peiliin, jos saatte mittavat ohjeet.
Juuri näin. Pakko ohjeistaa isovanhemmille, että lasta ei lyödä eikä häneen saa kohdistaa henkistä väkivaltaa, koska muuten he tekevät niin. Jos lapsi lyö päänsä niin että on hetken tajuton, asiasta ilmoitetaan välittömästi vanhemmille ja otetaan yhteys terveydenhoitoon. Koska muuten he eivät tee niin. Voi kunpa olisi normaalijärkiset isovanhemmat.
Tuo aloitus ei ollut kenenkään isovanhemman koneelta.
Stina-Susanna teki avauksen päästäkseen taas levittämään ilosanomaansa boomereista ;D
Aloituksen varjolla levittää "kauhukokemuksiaan" , yrittäen samalla yleistää katkeruutensa koskemaan koko sukupolvea. Niin säälittävää!
Onhan se varmasti kiva paikka ottaa vastaan lastenkasvatusohjeita omalta lapseltaan. Sehän on käytännössä niin kuin sanottaisiin, että kasvatit minut muuten päin honkia. Jokainen vanhempi on toivottavasti kuitenkin parhaansa tehnyt. Ikävään tunteeseen ei silti kannata koteloitua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti kiva paikka ottaa vastaan lastenkasvatusohjeita omalta lapseltaan. Sehän on käytännössä niin kuin sanottaisiin, että kasvatit minut muuten päin honkia. Jokainen vanhempi on toivottavasti kuitenkin parhaansa tehnyt. Ikävään tunteeseen ei silti kannata koteloitua.
Terveen itsetunnon omaava ihminen kyllä ymmärtää, että maailma muuttuu ja vaikka kuinka olisi tehnyt parhaansa niin voi olla että 20-30 vuodessa asiat muuttuu ja ne vanhat ohjeet ei ihan päde. Ja on myös valmis muuttamaan tapojaan, koska eikös kaikki kuitenkin vielä mummoiässäkin halua parasta lapsilleen ja lapsenlapsilleen?
Minä saan olla lapsenlapsen kanssa ja olen ihan moderni, 70- luvulla syntynyt mummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tasapainoisia ollaan. Meillä on ruoka-ajat, nukkuma-ajat, loma-ajat, työajat, kouluajat eli kaikki ajallaan. Terveellinen ja monipuolinen ruoka on aina ajallaan pöydässä. Käytöstavat meille opetettiin jo kotona. Rakkautta ja välittämistä olemme antaneet ja saaneet ympäröivään perhe- ja sukuyhteisöön. Kaikilla ei ole näin ollut, eikä ole.
Yleensä nämä "saan käyttäytyä miten haluan koska ei olla sokerista tehtyjä" isovanhemmat on niitä jotka loukkaantuu ja alkaa mököttämään heti kun tapahtuu jotain heitä loukkaavaa. :D