Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä
- Helsingin Sanomat kirjoittaa 7.3. eräässä otsikossa näin:
"Mummolassa käytetään rasistisia sanoja ja pönkitetään vanhoja sukupuolirooleja, lukija kirjoittaa – yksi lause voi estää asenteiden siirtymisen lapsille. Isovanhemmille kannattaa selittää, että joissakin asioissa vanha puhetapa on yksinomaan loukkaava, lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa."
- Valitettavasti kirjoitus on maksumuurin takana, mutta kyllä tuosta otsikosta jo saa käsityksen, että isovanhempia nyt pyritään ohjeistamaan käyttämään liberaalia kieltä, jota lapsille kouluissa ja päiväkodistakin lähtien jo tänä päivänä opetetaan.
- Tässä tehdään karhunpalvelus niin perheille kuin pienille lapsillekin!
- Nyt on niin, etteivät koulut ja päiväkodit saa eikä voi olla liberaalien ideologien markkinointipaikkoja!
- Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä, sillä meidän elämänkokemuksellamme me kyllä hoidamme hyvin hellävaraisesti ja asiantuntevasti lapsenlapsiamme!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ette osaa. Syötätte sokeria, opetatte typeriä sukupuolirooleja ja ties mitä rasismia.
Kyllä sokeria saa kohtuudella syöttää, ei siinä mitään pahaa ole.
Typeriä sukupuolirooleja kannattavat etenkin keski-ikäiset palstamammat, jotka tekevät kaiken valmiiksi lapsilleen ja miehilleen.
Luulin otsikosta että kirjoittaja vastustaa koronarajoituksia...
Mä olen sitä mieltä että edes vanhemmat eivat pysty puhumaan lapsilleen sopivan neutraalisti. Joku lapsi saattaa vahingossa pitää itseään vaikkapa tyttönä. Millaiset seuraukset siitä lapsen psyykelle ovat?
Lapset pitäisi huostaanottaa heti syntymän jälkeen laitoksiin, joissa käytetään oikeaoppisia termejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisillä kasvatusmetodeilla saadaan vain mt-ongelmaisia nuoria, jotka täysin sekaisin päästään. Kyllähän tämä on selvästi havaittavissa. Puolet porukasta vetää jotain mielialanappeja ja loputkin täysin kujalla.
Ei se ole tämän hetken kasvatuksesta kiinni, vaan nyt nimenomaan kärsitään näiden asiantuntevien isovanhempien mahtavasta kasvatuksesta ja vedetään niitä nappeja että selvitään traumoista.
Kyllä tämä on nykyaikaisesta kasvatuksesta johtuva asia. Ennen tiedettiin miten lapsista kasvatetaan kunnollisia ja työteliäitä aikuisia. Enää ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vetut! Anoppi, vaikka on nuori mummo, yritti vahingollisia keinoja. Läpsi, uitti lusikat ja tutit omassa suussa. Näitä yritti vielä salaa kun estettiin. Antoi muinaisia käskyjä, kuten : lasta ei saa ottaa syliin tai joutuu pitämään aina sylissä, pitää antaa huutaa eikä saa mennä paikalle. Korviketta olisi pitänut antaa, vaikka oli täysimetyksellä pitkään. Sairastaa olisi pitäbyt ilman lääkkeitä ja lääkärissä käyntiä, koska kasvattaa vastustuskykyä. Jätti käsilaukut joissa lääkkeitä ym avonaisina tuolille. Ei ole tarvinut ikinä lapsiani hoitaa. Ovat minun vastuullani ja en uskalla hänelle jättää. Heitteillejättöhän se silloin olisi. Sanoin, että jos ei suostu tekemään minun tavallani asioita, ei tee ollenkaan. Nippailu ja läpsiminen, jotka häntä naurattivat, on fyysistä väkivaltaa, jota meillä ei käytetä.
Tämä on sitä "elämänkokemusta ja asiantuntijuutta". Hyvä että pidät huolen lapsistasi etkä jätä yksin tuollaisen hullun kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisillä kasvatusmetodeilla saadaan vain mt-ongelmaisia nuoria, jotka täysin sekaisin päästään. Kyllähän tämä on selvästi havaittavissa. Puolet porukasta vetää jotain mielialanappeja ja loputkin täysin kujalla.
Ei se ole tämän hetken kasvatuksesta kiinni, vaan nyt nimenomaan kärsitään näiden asiantuntevien isovanhempien mahtavasta kasvatuksesta ja vedetään niitä nappeja että selvitään traumoista.
Kyllä tämä on nykyaikaisesta kasvatuksesta johtuva asia. Ennen tiedettiin miten lapsista kasvatetaan kunnollisia ja työteliäitä aikuisia. Enää ei tiedetä.
Kunnollinen ja työteliäs on sama asia kuin pelolla tottelevaksi kasvatettu, vain menestyksellä ja työllä huomiota ja kiitosta saanut lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ette osaa. Syötätte sokeria, opetatte typeriä sukupuolirooleja ja ties mitä rasismia.
Niinpä. Syöttävät sokeria ja herkkuja ja samalla vahtivat silmä kovana, että lapsi ei saa lihoa.
Tämä! Lapsen mummo näkee jonkun lomakuvan lapsesta"onko pertin maha vähän pyöristynyt" Ja siellä kun on yökylässä syödään vain riisifrutteja ja kinderpatukoita nehän on terveellisiä mummon sanoin.
Palstan mummojen mukaan nuorten sukupolvi kuulemma ”sekaisin” ja vedetään mielialalääkkeitä. Mutta kukakohan on meidät kasvattanut..?
Toiseksi, minulla ei ole isovanhempien tapoja vastaan mitään, mutta kyllä ajattelin puuttua tyhmiin sukupuoliroolituksiin, rasismiin tai muihin ongelmallisiin näkemyksiin, mitkä sotii omaa elämänkuvaa vastaan. Onneksi omien lasten isovanhemmat on molemmilta puolin ihania ja ymmärtäviä!
Ps. Papalla kukkamekkokin voisi olla hieno! Pala kangasta sekin, ei kaikkea tarvitse ottaa vakavasti jos se ei loukkaa ketään :-)
24 mielestä siis lapsen psyykkeelle terveempää ottaa eroon vanhemmasta vauvana johonkin laitokseen..? Onhan nämä trans asiat joihin ilmeisesti viittaat jonkinlainen neurologinen ”ongelma” joka on tutkittava, mutta eiköhän se eroa täysin sukupuolirooleista, termeistä ja siitä tarvitseeko ihmistä lukita laitokseen.
Hiukan viittaa lähiöön jos lapset kasvavat sitten monikulttuurisessa ympäristössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen ja työteliäs on sama asia kuin pelolla tottelevaksi kasvatettu, vain menestyksellä ja työllä huomiota ja kiitosta saanut lapsi.
Ei, vaan terveen itsetunnon omaava, joka ei tarvitse masennuslääkkeitä ahdistuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lapsille saa mummolassa syöttää sokeria enemmän kuin kotona ja muutenkin säännöt saa olla erilaiset siellä kuin kotona. Mutta puutun kyllä siihen, jos ollaan rasistisia tai muilla tavoilla sellaisia, mikä sotii rankasti meidän elämänkatsomusta vastaan. Onneksi ollaan kaikki ihan järkeviä, "noh" riittää siihen, että ymmärtävät menneen vähän yli ja vaihtavat aihetta.
Entä jos et ole paikalla "nohnottelemassa"? Et voi tietää, millaisia mielipiteitään lapsillesi jakavat. Hemmottelu ja herkut mummolassa o.k., mutta mielipiteet, jotka sotivat vanhempien arvomaailmaa vastaan eivät ole.
Miniä ei kelpuuta minua vaikka olen tavallinen ihminen. En saa juurikaan olla tekemisissä poikani tai etenkään lastenlasteni kanssa.
Nyt miniää ahdistaa kun ostelen toisen poikani perheelle kaikenlaista ja vein lapsensa ulkomaanlomillekin ennen koronaa. He käyttävät mökkiäni kuin omaansa ja heitä ei haittaa että myös minä olen siellä. Olen suunnitellut yhteisen ratsun ostamista.
Pahalta tuntuu kun toisen pojan perheelle (miniälle) en kelpaa, mutta en asialle mitään voi.
Vanhemmilla on todellakin oikeus ohjeistaa miten heidän lastensa kanssa ollaan. Vanhemmat päättää ei mummot.
Ongelmana on juuri tämä nykyajan arvomaailma. Sukupuoliroolit ovat hirvittävä kauhistus. Rasismia nähdään joka nurkan takana. Ei ihme, että sekaisin ollaan.
N-sanan viljely mummolassa aiheuttaa ikäviä tilanteita päiväkodissa. Ei pikkulapsi ymmärrä että jotkut kiltin mummin ja papan käyttämät sanat on jossain kiellettyjä ja pahoja.
Itsellä ei ole vielä lapsenlapsia, mutta jo hirvittää, että uskaltaako ollenkaan ottaa mahdollisia tulevia lapsenlapsia hoitoon?
Mitä, jos vahingossa tekee jotain väärin, tai sanoo jonkun kielletyn sanan?
Olisi kiva olla tukena ja hoitaa mahdollisia laspenlapsia, mutta nyt alkoi ahdistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on todellakin oikeus ohjeistaa miten heidän lastensa kanssa ollaan. Vanhemmat päättää ei mummot.
Mummot kylläkin tietävät, miten lasten kanssa ollaan. Nykyvanhemmat eivät niinkään, koska heille on ulkoa päin opetettu nykyajan järjetön kasvatusoppi.
Rasistiset ja naista halventavat kommentit eivät ole hyväksyttäviä keneltäkään. Niitä ei tarvitse sietää sukulaisiltaankaan. Jos keskustella ei voi asiasta, niin ei pidä ihmetellä, että välit isovanhempien kanssa ovat huonot.
Vetut! Anoppi, vaikka on nuori mummo, yritti vahingollisia keinoja. Läpsi, uitti lusikat ja tutit omassa suussa. Näitä yritti vielä salaa kun estettiin. Antoi muinaisia käskyjä, kuten : lasta ei saa ottaa syliin tai joutuu pitämään aina sylissä, pitää antaa huutaa eikä saa mennä paikalle. Korviketta olisi pitänut antaa, vaikka oli täysimetyksellä pitkään. Sairastaa olisi pitäbyt ilman lääkkeitä ja lääkärissä käyntiä, koska kasvattaa vastustuskykyä. Jätti käsilaukut joissa lääkkeitä ym avonaisina tuolille. Ei ole tarvinut ikinä lapsiani hoitaa. Ovat minun vastuullani ja en uskalla hänelle jättää. Heitteillejättöhän se silloin olisi. Sanoin, että jos ei suostu tekemään minun tavallani asioita, ei tee ollenkaan. Nippailu ja läpsiminen, jotka häntä naurattivat, on fyysistä väkivaltaa, jota meillä ei käytetä.