Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä
- Helsingin Sanomat kirjoittaa 7.3. eräässä otsikossa näin:
"Mummolassa käytetään rasistisia sanoja ja pönkitetään vanhoja sukupuolirooleja, lukija kirjoittaa – yksi lause voi estää asenteiden siirtymisen lapsille. Isovanhemmille kannattaa selittää, että joissakin asioissa vanha puhetapa on yksinomaan loukkaava, lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa."
- Valitettavasti kirjoitus on maksumuurin takana, mutta kyllä tuosta otsikosta jo saa käsityksen, että isovanhempia nyt pyritään ohjeistamaan käyttämään liberaalia kieltä, jota lapsille kouluissa ja päiväkodistakin lähtien jo tänä päivänä opetetaan.
- Tässä tehdään karhunpalvelus niin perheille kuin pienille lapsillekin!
- Nyt on niin, etteivät koulut ja päiväkodit saa eikä voi olla liberaalien ideologien markkinointipaikkoja!
- Antakaa meille mummoille ja vaareille lupa olla lastenlasten kanssa, älkääkä ohjeistako meitä, sillä meidän elämänkokemuksellamme me kyllä hoidamme hyvin hellävaraisesti ja asiantuntevasti lapsenlapsiamme!
Kommentit (63)
En koe, että minua olisi erityisesti ohjeistettu, keskustelua on ollut. Olen aika aktiivisesti kysellyt, miten haluavat että toimitaan joissain asioissa, samoin minultakin on kysytty neuvoja tai mielipidettä.
Pääsääntöisesti on samanlaiset arvot, mutta jos jostain ollaan oltu eri linjoilla, ainakin tähän mennessä on luovittu, joskus minun ajatuksen mukaan ja joskus vanhempien. Riittänee, että rakastan lasta ja haluan olla hänelle hyvä turvallinen aikuinen.
En imeskele tuttia, en ole rasisti ja tähän mennessä olen saanut syöttää mitä haluan.
Lapseni puoliso on hyvä tyyppi, erinomaisen hyvä vanhempi ja rakas perheenjäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lapsille saa mummolassa syöttää sokeria enemmän kuin kotona ja muutenkin säännöt saa olla erilaiset siellä kuin kotona. Mutta puutun kyllä siihen, jos ollaan rasistisia tai muilla tavoilla sellaisia, mikä sotii rankasti meidän elämänkatsomusta vastaan. Onneksi ollaan kaikki ihan järkeviä, "noh" riittää siihen, että ymmärtävät menneen vähän yli ja vaihtavat aihetta.
Entä jos et ole paikalla "nohnottelemassa"? Et voi tietää, millaisia mielipiteitään lapsillesi jakavat. Hemmottelu ja herkut mummolassa o.k., mutta mielipiteet, jotka sotivat vanhempien arvomaailmaa vastaan eivät ole.
Eihän sille sitten mitään voi. Puuttumalla paikalla ollessani opetan samalla lapsia, ettei ole pakko kuunnella sellaisia juttuja, jotka eivät sopivilta tunnu.
Toisaalta lapset käyvät yksinään mummolassa noin kerran tai pari vuodessa. Ei se niin vakavaa ole, jos mummolta jotain silloin lipsahtaa.
Omien vanhempieni, puhumattakaan puolisoni vanhempien suusta saattaa tulla kaikenlaista opetusta alkaen homofobiasta ja miten armeija tekee pojista miehiä, ja n-sanaa ja m-mu -kommenttia ei myöskään säästellä. En halua lapsilleni sellaisia oppeja. Ja pienempänä oli myös kerrottu että iltarukous pitää lukea joka ilta tai ei pääse taivaaseen, ja sitä sitten paruttiin että äiti ja isi ei pääse. Kylässä käydään, mutta en jätä lapsia sinne pitemmäksi aikaa ilman valvontaa.