Työntekijä pois töistä henkilökohtaisista syistä
Case: työntekijä tulee torstaina töihin ja ilmoittaa että hänen täytyy poistua henkilökohtaisista syistä loppuviikoksi, ja antaa ymmärtää että odottaa kuolinilmoitusta sairaalasta. Kieltäytyy kuitenkin kertomasta tätä suoraan, ja vetoaa oikeuteensa olla kertomatta henkilökohtaisista asioistaan.
Työntekijä itse ehdottaa että tekee poissaolotunnit täyteen seuraavalla viikolla.
Ensinnäkin, onko esimiehellä oikeus kysyä tätä henkilökohtaista syytä? Työntekijä oli sitä mieltä että ei ole....
Miten tämä case ihan OIKEESTI kuuluu hoitaa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei kertonut oleellista seikkaa: täytyykö poissaolijalle aina palkata sijainen vai ei? Jos työtä ei voi jättää tekemättä päiväksi, miksi Ap ei kertonut siitä, vaan sekoilee henkilökohtaisista syistä? Miten syy vaikuttaa kaupan aukioloon tms?
Mitä sillä on merkitystä pitääkö palkata sijainen. Jos on estynyt, niin on estynyt, ja sillä sipuli, sijainen on työnantajan ongelma. Kysehän oli nimenomaan henkilökohtaisesta syystä, mikä voi olla ihan mitä vaan, krapulasta äidin hautajaisiin. Vaikea tietää onko syy poissaoloon hyväksyttävä jos ei TIEDÄ SITÄ SYYTÄ. Lähtökohtaisesti kuitenkin oletan että syy on luvallinen, kuten kuolemantapaus tmv. ikävää. Minun työuralle ei ole vielä sattunut yhtäkään tekijää joka ei olisi voinut avoimesti kertoa jos on surua, erotilannetta tmv. minkä vuoksi poissaolo on aiheellista, ja helpompi muutenkin suhtautua tekijän tilanteeseen jos tietää mistä on kyse.
ap
Olen todennus vastaavassa tilanteessa työntekijälle, että selvä, kyseessä on palkaton ja luvaton poissaolo, jos et tarkenna syytä. Lain perusteluissa kun sanotaan aika selkeästi, mitkä ja millaiset syyt ovat luvallisia, sieltä voi työntekijä poimia omaan tilanteeseensa sopivan fraasin. Jos sitä ei tee, niin tilipussi kevenee.
No meillä tuo olisi jokatapauksessa palkaton päivä, työnantajahan ei maksa palkkaa kuin lomapäivistä ja jos täytät 50. Että sikäli sama se kertooko mitään vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei kertonut oleellista seikkaa: täytyykö poissaolijalle aina palkata sijainen vai ei? Jos työtä ei voi jättää tekemättä päiväksi, miksi Ap ei kertonut siitä, vaan sekoilee henkilökohtaisista syistä? Miten syy vaikuttaa kaupan aukioloon tms?
Mitä sillä on merkitystä pitääkö palkata sijainen. Jos on estynyt, niin on estynyt, ja sillä sipuli, sijainen on työnantajan ongelma. Kysehän oli nimenomaan henkilökohtaisesta syystä, mikä voi olla ihan mitä vaan, krapulasta äidin hautajaisiin. Vaikea tietää onko syy poissaoloon hyväksyttävä jos ei TIEDÄ SITÄ SYYTÄ. Lähtökohtaisesti kuitenkin oletan että syy on luvallinen, kuten kuolemantapaus tmv. ikävää. Minun työuralle ei ole vielä sattunut yhtäkään tekijää joka ei olisi voinut avoimesti kertoa jos on surua, erotilannetta tmv. minkä vuoksi poissaolo on aiheellista, ja helpompi muutenkin suhtautua tekijän tilanteeseen jos tietää mistä on kyse.
ap
Kyllä minä voin aivan hyvin suhtautua asiallisesti ja ymmärtäväisesti siihenkin että työntekijäni sanoo että ei voi henkilökohtaisesta syystä tulla tuolloin töihin. Ei minun tarvitse tietää yksityiskohtia, osatakseni suhtautua myötämielisesti tähän poissaoloon, etenkin jos työntekijä kertoo voivansa tehdä tunnit takaisin.
EsimiesKaikissa töissä ei voi tehdä tunteja takaisin. Lisäksi jokainen täyspäinen aikuinen kykenee sanomaan, että lapsi on sairaalassa tai mies oli pahassa kolarissa tai kotimme tuhoutui tulipalossa, joten syy on samantien selvillä. Jos sitä ei kykene sanomaan, niin todennäköisesti mitään ei ole tapahtunut, kyseessä on ylimääräinen palkallinen vapaa.
Eihän hän pyytänyt palkallista vaan palkatonta.
Aina nämä esimiehet tulevat ja menevät itse miten huvittaa. Sitten kyttäävät jonkun palkatonta vapaata ja kyräilevät mikä syy kenelläkin on olla pois. Ja epäilemättä varmasti käyttävät sitäkin työntekijää vastaan, heti kun tilaisuus tulee.
Ei jatkoon.
Jos ei ole tapana käyttä tätä syytä niin mitä ihmeen väliä mikä se syy lopulta on nyt tämän kerran?