Työntekijä pois töistä henkilökohtaisista syistä
Case: työntekijä tulee torstaina töihin ja ilmoittaa että hänen täytyy poistua henkilökohtaisista syistä loppuviikoksi, ja antaa ymmärtää että odottaa kuolinilmoitusta sairaalasta. Kieltäytyy kuitenkin kertomasta tätä suoraan, ja vetoaa oikeuteensa olla kertomatta henkilökohtaisista asioistaan.
Työntekijä itse ehdottaa että tekee poissaolotunnit täyteen seuraavalla viikolla.
Ensinnäkin, onko esimiehellä oikeus kysyä tätä henkilökohtaista syytä? Työntekijä oli sitä mieltä että ei ole....
Miten tämä case ihan OIKEESTI kuuluu hoitaa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla poissa töistä yksittäisiä kertoja, jos tekee tunnit takaisin myöhemmin? Toki koko päivän poissaololle olisi tärkeää kysyä lupa etukäteen, tai kertoa olevansa etätöissä edes osan päivää. Näin korona-aikana etätöihin siirtymisen pitäisi olla sujuvaa.
Jos kokonaisen päivän poissaolot alkavat toistua, silloin ottaisin puhutteluun. Aiemmalla työpaikallani oli varhaisen puuttumisen malli, jolloin useista sairauspoissaoloista seurasi hälytys HR-järjestelmässä. Yksi kollega päätyi pomon puhutteluun.
Parempi kai, että kertoo syyksi henkilökohtaisen syyn kuin vetoaa sairauslomaan? En sano, että aiemmassa työpaikassani oli siitä kysymys.
Miltä tuntuisi jos päivkodista ilmoitettaisiin että huomenna klo14-15 pitää hakee lapsi tunniksi pois kun päikkärit on henkilökohtaisella eikä kukaan suostunut sijaiseksi?
Tai menisit ruokakauppaa ja ovella olisi lappu. Suljettu työntekijöiden henkilökohtaiste syiden vuoksi päiväksi. Ensiviikolla voitte tulla poikkeavina aikoina kun he korvaavat tätä päivää?
Ku ei se haittaa jos korvaa.
Olen asiantuntijatyössä itse ja jos noin kävisi, niin hakisin sen lapsen päiväkodista ja pitäisin henkilökohtaisista syistä saldoa loppupäivän. Ei tarvitsisi edes kysyä siihen pomolta lupaa. Samalla laillahan minä toimisin, jos se sama lapsi olisi päiväkotipäivän aikana vaikka sairastunut tai satuttanut itsensä.
Työssäjaksaminen on niin tärkeä asia, että millään tämänkaltaisella nillittämisellä ei kannata sitä vaarantaa. Ei aikuinen ihminen ota palkatonta huvikseen, kannattaa vain luottaa. Ja ei missään työssä ole niin äärimmäsitä tärkeyttä etteikö niitä töitä saisi sumplittua vaikka yksi puuttuisikin. Samalla laillahan niitä pitää sumplia, jos ihminen on vaikka kipeä tai vaikkapa koronakaranteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla poissa töistä yksittäisiä kertoja, jos tekee tunnit takaisin myöhemmin? Toki koko päivän poissaololle olisi tärkeää kysyä lupa etukäteen, tai kertoa olevansa etätöissä edes osan päivää. Näin korona-aikana etätöihin siirtymisen pitäisi olla sujuvaa.
Jos kokonaisen päivän poissaolot alkavat toistua, silloin ottaisin puhutteluun. Aiemmalla työpaikallani oli varhaisen puuttumisen malli, jolloin useista sairauspoissaoloista seurasi hälytys HR-järjestelmässä. Yksi kollega päätyi pomon puhutteluun.
Parempi kai, että kertoo syyksi henkilökohtaisen syyn kuin vetoaa sairauslomaan? En sano, että aiemmassa työpaikassani oli siitä kysymys.
Miltä tuntuisi jos päivkodista ilmoitettaisiin että huomenna klo14-15 pitää hakee lapsi tunniksi pois kun päikkärit on henkilökohtaisella eikä kukaan suostunut sijaiseksi?
Tai menisit ruokakauppaa ja ovella olisi lappu. Suljettu työntekijöiden henkilökohtaiste syiden vuoksi päiväksi. Ensiviikolla voitte tulla poikkeavina aikoina kun he korvaavat tätä päivää?
On paljon tällaisia töitä, joista ei boi niin vaan olla poissa. Pitää järjestää sijainen ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku ei se haittaa jos korvaa.On paljon tällaisia töitä, joista ei boi niin vaan olla poissa. Pitää järjestää sijainen ym.
Aika vähän. Leikkauksiakin yleensä voi siirtää, jos kirurgin lapsi sairastui.
Ihan pikkusen karannut mopo käsistä _tässäkin_ ketjussa.
Kysymyshän oli vaan että saako henkilökohtaista syytä kysyä. Eikö ole ihan luonnollista kysyä esim. Onko jotain sattunut? Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Paljon ihmeellisempää on kyseiseen kysymykseen vastata ”minulla on henkilökohtaiset syyt”. Eikö paljon normaalimpaa ole vastata että perhepiirissä tapahtuneiden asioiden vuoksi olen estynyt työstäni x-päivää.
Itsestäänselvää toki on, että kenenkään poissaoloista ei puhuta muille muuta kuin että on poissa ja kuinka pitkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymyshän oli vaan että saako henkilökohtaista syytä kysyä. Eikö ole ihan luonnollista kysyä esim. Onko jotain sattunut? Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Paljon ihmeellisempää on kyseiseen kysymykseen vastata ”minulla on henkilökohtaiset syyt”. Eikö paljon normaalimpaa ole vastata että perhepiirissä tapahtuneiden asioiden vuoksi olen estynyt työstäni x-päivää.
Itsestäänselvää toki on, että kenenkään poissaoloista ei puhuta muille muuta kuin että on poissa ja kuinka pitkään.
Ap
Saa kysyä henkilökohtaista syytä, mutta työtekijän ei tarvitse siihen vastata. Työnantaja puolestaan voi olla antamatta vapaata, jos ei tiedä syytä. Eli molemmat joutuvat harkitsemaan: työntekijä sitä, että kertooko syyn ja työnantaja sitä, että antaako vapaata tietämättä poissaolon syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSaa kysyä henkilökohtaista syytä, mutta työtekijän ei tarvitse siihen vastata. Työnantaja puolestaan voi olla antamatta vapaata, jos ei tiedä syytä. Eli molemmat joutuvat harkitsemaan: työntekijä sitä, että kertooko syyn ja työnantaja sitä, että antaako vapaata tietämättä poissaolon syytä.
Kannattaa miettiä myös viitsiikö työntekijä jatkaa töissä, jos asenne on noin nihkeä ihmisten elämään kokonaisuutena. Hyvillä työntekijöillä on aina valinnan varaa ja huonoilla motivaatio tehdä työnsä hyvin laskee entisestään.
Ei muuta kuin työssä koetun epäasiallisen kohtelun ilmoitusta tulille, jos pomo alkaa turhia jankuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin työssä koetun epäasiallisen kohtelun ilmoitusta tulille, jos pomo alkaa turhia jankuttamaan.
Hah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen syyn voi aina valehdella. Siitä ei voi jäädä kiinni, kun se ei alunpitäenkään kuulunut työnantajalle.
Tämä. Aivan uskomatonta, mutta eräs tuttu oli oikeasti valehdellut isänsä kuolleen. Tarina ei kerro mitä se teki kun se isä oikeasti kuoli....
Kyllähän ihmisellä voi olla kaksi isää. Biologinen ja ottoisä, esim. No problem.
Mutta tällä ei ollut... Uskomatonta kyllä miten joku VOI valehdella tuommoisesta ja kuunnella ”otan osaa” ihan pokkana.
Aloittaja ei kertonut oleellista seikkaa: täytyykö poissaolijalle aina palkata sijainen vai ei? Jos työtä ei voi jättää tekemättä päiväksi, miksi Ap ei kertonut siitä, vaan sekoilee henkilökohtaisista syistä? Miten syy vaikuttaa kaupan aukioloon tms?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei kertonut oleellista seikkaa: täytyykö poissaolijalle aina palkata sijainen vai ei? Jos työtä ei voi jättää tekemättä päiväksi, miksi Ap ei kertonut siitä, vaan sekoilee henkilökohtaisista syistä? Miten syy vaikuttaa kaupan aukioloon tms?
Mitä sillä on merkitystä pitääkö palkata sijainen. Jos on estynyt, niin on estynyt, ja sillä sipuli, sijainen on työnantajan ongelma. Kysehän oli nimenomaan henkilökohtaisesta syystä, mikä voi olla ihan mitä vaan, krapulasta äidin hautajaisiin. Vaikea tietää onko syy poissaoloon hyväksyttävä jos ei TIEDÄ SITÄ SYYTÄ. Lähtökohtaisesti kuitenkin oletan että syy on luvallinen, kuten kuolemantapaus tmv. ikävää. Minun työuralle ei ole vielä sattunut yhtäkään tekijää joka ei olisi voinut avoimesti kertoa jos on surua, erotilannetta tmv. minkä vuoksi poissaolo on aiheellista, ja helpompi muutenkin suhtautua tekijän tilanteeseen jos tietää mistä on kyse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku ei se haittaa jos korvaa.On paljon tällaisia töitä, joista ei boi niin vaan olla poissa. Pitää järjestää sijainen ym.
Aika vähän. Leikkauksiakin yleensä voi siirtää, jos kirurgin lapsi sairastui.
Kyllä, leikkaus siirtyy noin 6-8 kuukaudella ja sinä aikana potilas voi kuolla ihan vain siksi, että kirurgi ei ole korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSaa kysyä henkilökohtaista syytä, mutta työtekijän ei tarvitse siihen vastata. Työnantaja puolestaan voi olla antamatta vapaata, jos ei tiedä syytä. Eli molemmat joutuvat harkitsemaan: työntekijä sitä, että kertooko syyn ja työnantaja sitä, että antaako vapaata tietämättä poissaolon syytä.
Juuri näin eli jos syytä ei esimiehelle kerrota, ei vapaata tarvitse antaa. Jos työntekijä kuitenkin on pois töistä, on se tietenkin palkatonta ja lisäksi saa antaa kirjallisen varoituksen.
Syy kerrotaan nimenomaan esimiehelle, ei millekään HR:lle, koska esimiehen tehtävänä on päättää, miten siinä yksikössä toimitaan, tarvitaanko sijaista jne. Lisäksi meillä on suurin osa yrityksiä kokonaan ilman jotain HR-yksikköä, jota ei yleensä juridisesti edes rinnasteta työnantajaan samalla tavalla kuin esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on merkitystä pitääkö palkata sijainen. Jos on estynyt, niin on estynyt, ja sillä sipuli, sijainen on työnantajan ongelma. Kysehän oli nimenomaan henkilökohtaisesta syystä, mikä voi olla ihan mitä vaan, krapulasta äidin hautajaisiin. Vaikea tietää onko syy poissaoloon hyväksyttävä jos ei TIEDÄ SITÄ SYYTÄ. Lähtökohtaisesti kuitenkin oletan että syy on luvallinen, kuten kuolemantapaus tmv. ikävää. Minun työuralle ei ole vielä sattunut yhtäkään tekijää joka ei olisi voinut avoimesti kertoa jos on surua, erotilannetta tmv. minkä vuoksi poissaolo on aiheellista, ja helpompi muutenkin suhtautua tekijän tilanteeseen jos tietää mistä on kyse.
ap
Olen todennus vastaavassa tilanteessa työntekijälle, että selvä, kyseessä on palkaton ja luvaton poissaolo, jos et tarkenna syytä. Lain perusteluissa kun sanotaan aika selkeästi, mitkä ja millaiset syyt ovat luvallisia, sieltä voi työntekijä poimia omaan tilanteeseensa sopivan fraasin. Jos sitä ei tee, niin tilipussi kevenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä minä voin aivan hyvin suhtautua asiallisesti ja ymmärtäväisesti siihenkin että työntekijäni sanoo että ei voi henkilökohtaisesta syystä tulla tuolloin töihin. Ei minun tarvitse tietää yksityiskohtia, osatakseni suhtautua myötämielisesti tähän poissaoloon, etenkin jos työntekijä kertoo voivansa tehdä tunnit takaisin.
Esimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä minä voin aivan hyvin suhtautua asiallisesti ja ymmärtäväisesti siihenkin että työntekijäni sanoo että ei voi henkilökohtaisesta syystä tulla tuolloin töihin. Ei minun tarvitse tietää yksityiskohtia, osatakseni suhtautua myötämielisesti tähän poissaoloon, etenkin jos työntekijä kertoo voivansa tehdä tunnit takaisin.
Esimies
Kaikissa töissä ei voi tehdä tunteja takaisin. Lisäksi jokainen täyspäinen aikuinen kykenee sanomaan, että lapsi on sairaalassa tai mies oli pahassa kolarissa tai kotimme tuhoutui tulipalossa, joten syy on samantien selvillä. Jos sitä ei kykene sanomaan, niin todennäköisesti mitään ei ole tapahtunut, kyseessä on ylimääräinen palkallinen vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus teinilleni tuli vakavia psyyken ongelmia ja joutui hoitoon niiden takia. Jouduin olemaan paljon poissa ts. ottamaan paljon yksittäisiä sairaslomapäiviä, koska jouduin aluksi käymään lapseni mukana tapaamisissa. Myöhemmin teinini otettiin pakkohoitoon. En halunnut kertoa mulkerolle esimiehelle todellista syytä, koska arvasin hänen juoruavan asiaa eteenpäin selkäni takana. Loppujen lopuksi kävi niin, että minua alettiin savustamaan ulos työpaikasta.
On tää suomalainen työelämä sitten ihanaa, niin ihanaa...