Työntekijä pois töistä henkilökohtaisista syistä
Case: työntekijä tulee torstaina töihin ja ilmoittaa että hänen täytyy poistua henkilökohtaisista syistä loppuviikoksi, ja antaa ymmärtää että odottaa kuolinilmoitusta sairaalasta. Kieltäytyy kuitenkin kertomasta tätä suoraan, ja vetoaa oikeuteensa olla kertomatta henkilökohtaisista asioistaan.
Työntekijä itse ehdottaa että tekee poissaolotunnit täyteen seuraavalla viikolla.
Ensinnäkin, onko esimiehellä oikeus kysyä tätä henkilökohtaista syytä? Työntekijä oli sitä mieltä että ei ole....
Miten tämä case ihan OIKEESTI kuuluu hoitaa?
Kommentit (124)
Esimiehen ei tarvitse tietää oikeaa syytä, joten työntekijä on oikeassa. Tosin työnantaja voi kieltäytyä tuosta tuntien myöhemmin tekemisestä, jolloin työntekijä joutuu ottamaan palkatonta vapaata (jos ei ole joustoja).
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt siten, että työntekijä voi jäädä pois työstä määräajaksi. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Paluusta työhön kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.
Miksi suomen kieli ei kelpaa käytettäväksi? Olemme kai suomessa vielä? Case, keissi jne.
Miksi ei voisi kertoa? Pomo olisi paljon ymmärtäväisempi ja joustavaisempi, jos tietäisi tilanteen. Tuollainen salailu ja pimittäminen vaikuttaa siltä, ettei mitään oikeasti ole...
Olisko kellään ihan varmaa tietoa....
Ap.
Kuulostat vittumoiselta esimieheltä. Kyseessä saattaa olla vaikka mikä asia, vaikka lapsen asia, josta ei halua kertoa. Miten esimiehelle kuuluu työntekijän henkilökohtaiset asiat? Ei mitenkään. Jos et luota, ole suostumatta sitten tuntien takaisin tekemiseen. Tietääpähän työntekijä ensi kerralla olla ”sairaana” kun joustoa tarvittaisiin.
Ei kuulu esimiehelle, mutta ainakin omalla työpaikalla pitää olla joku sairaslomatodistus sitten, jos ei saa muutoin sumplittua ylimääräistä vapaata ja tollaisessa tilanteessahan sen voisi saada, vaikka sanomalla työterveydessä, että on vaikea henkinen tilanne läheisen kuoleman takia tmv mikä ikinä se oikea syy nyt sitten onkaan.
Mistä pykälästä tt on repinyt sen että henkilökohtaista syytä EI tarvitse kertoa? Tietääkö joku?
Minä en ole koskaan selitellyt poissaolojani työnantajalle. Yleensä olen harvoin poissa, mutta kun olen olen pätevästä syystä poissa. Jos työnantaja ei voi joustaa niin kuin minä yleensä joustan työnantalle niin pitäköön tunkkinsa. Nyt vähän joustoa ja luottoa siihen työntekijään.
Jos työntekijä sitoutuu tekemään tunnit takaisin sovitusti, mielestäni tuossa voisi työnantaja joustaa. Etenkin jos kyse on yksittäisestä tapauksesta.
Itse olin poissa usein kun lähiomaiseni oli saattohoidossa. Kerroin asian avoimesti ja pidin palkatonta.
Niin, kukaan ei ole ollut vittumainen, ja vapaat on myönnetty kyllä. Kiinnostaa lähinnä se, mistä pykälästä hän tempaisi sen ettei hlökohtaista syytä tarvitse kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Olisko kellään ihan varmaa tietoa....
Ap.
No lueppa kommentti neljä.
Ihan nyt ajatusleikkinä, miksi sinun pitäisi tietää se syy? Poissaolo on työntekijälle joko palkatonta, tai sitten hän tekee tunnit takaisin, kuten ehdotti. Sinä esimiehenä teet päätöksen tästä. Sillä syyllä on väliä kai silloin, jos pohdinnassa olisi palkanmaksu ko. poissaoloajalta.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt siten, että työntekijä voi jäädä pois työstä määräajaksi. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Paluusta työhön kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.
Näin hienosti, kun osaat kopioida valmista tekstiä, olisit varmaan osannut myös kopioida sen lähteen linkin aloittajalle.
Missä asemassa kysyjä on suhteessa poissaolevaan työntekijään? Toivottavasti et ole esimies. Ehkä olet tuo työntekijä itse. Anyways, on luotettavimpiakin lähteitä selvittää asiaa kuin vauva.fi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy HR:sta. Itse olen kertonut suoraan syyn mihin tarvitsen vapaan. Toivottavasti itse olet sellainen esimies, joka ei kerro muiden poissaolojen syitä tiimille. Sehän on myös laitonta.
Mistä HR:stä? Ollaanko me kaikki jossain suuryrityksessä töissä. En ole ap, mutta pienen yrityksen johtaja jonka pitää itse pohtia nää asiat ja mielellään niin että menee oikein SEKÄ lopputulos on rakentava.
Minusta työntekijä toimii esimerkissä riittävän avoimesti ja ratkaisuhakuisesti eikä ole hakemassa esim saikkua tai jäämässä omalla ilmoituksella sairastamaan.
Mikä on siis sinulle esitenkilönä se ongelma?
Kysy HR:sta. Itse olen kertonut suoraan syyn mihin tarvitsen vapaan. Toivottavasti itse olet sellainen esimies, joka ei kerro muiden poissaolojen syitä tiimille. Sehän on myös laitonta.