Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa, kun 7-kymppiset vanhempani kuvittelevat omistavansa arvokasta tavaraa ja arvokkaan osakkeen

Vierailija
26.02.2021 |

Tänään kävin vanhemmilla siivoomassa ja taas oli niin kova uho vanhemmillani siitä, miten arvokasta omaisuutta ja tavaraa heillä on. 60-luvun puolenvälin neukkukuutiokolmio, itä-Vantaalla huonojen julkisten yhteyksien päässä ei-arvostetulla asuinalueella. Ostettu 80-luvun alussa ja vähän ennen myyntiä asuntoa on vähän pintarempattu edellisten asukkaiden toimesta myynnin edistämisen vuoksi. Sen jälkeen ei mitään remppaa, muuta kuin pari vuotta sitten putkiremppa, jossa vanhempani valitsivat vessaan mahdollisimman halvat materiaalit ja kalusteet. Eivät suostuneet tekemään muuta remppaa, koska "ei tarvetta" ja "remonttifirmat kusettaa". Käytännössä huoneessa kuin huoneessa lattialistat irti ja repsottaa, seinän maali rapissut, kaapinovet niin keittiössä, eteisessä kuin makkarissa rikki, saranat pois paikoiltaan, sieltä täältä paikkailtu jeesusteipillä. Vanhempien käsitys asunnon arvosta on ainakin puoli miljoonaa, perustuen siihen että "asuntojen arvo nousee".

Samoin vanhemmilla on älytön oletus siitä, että heidän tavaransa ovat jotain arvotavaraa, josta minä ja veljeni tulemme aikanaan tappelemaan perinnönjaossa. Isä uhosi, että pitää tehdä oikein etukäteen sopimus, ettei teille tule riitaa. Niin riitaa Myrna-kahviastiastosta, Valittujen Palojen kirjaklassikoista ja muista kirjoista, joita divarit ei ota ilmaiseksikaan, Kotilieden tms. keräily koristeposliinilautasista, Chippendale-pikkulusikoista ja ottimista, Askon 90-luvun alun nahkasohvakalustosta, pronssisista Kalevala-koruista jne.

Ihan kiva siis, että aikanaan pienituloiset vanhempani ovat tyytyväisiä kotiinsa ja tavaroihinsa mutta oikeasti jotain käsittämätöntä, miten arvokkaiksi he ne kuvittelevat. Puoli miljoonaa lähestulkoon peruskorjaamattomasta 60-luvun kolmiosta itä-Vantaalla? Tai ajatus siitä, että me veljien kanssa tapellaan siitä, kuka pääsee panemaan rahaksi Myrna-kupeilla sitten kun vanhempia ei enää ole? Please kertokaa, että teillä on myös samanlaisia kokemuksia!?

Kommentit (1400)

Vierailija
1321/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän lähtökohdistaan saattaa hyvinkin löytyä syitä miksi ajattelevat näin. Ja sota-ajan lapsille myrna-astiasto voi olla kultaakin kalliimpi aarre.

70-vuotias ei ole mikään sota-ajan lapsi. 

Vierailija
1322/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille buumereillekin tiedoksi, että kääriliinoissa ei ole taskuja. En voi käsittää esimerkiksi tilannetta, että pariskunta on ollut eläkkeellä pitkään ja sinnitellään jossakin portaikkoisessa omakotitalossa viimeisiin voimiin asti. Eikö voisi myydä sen talon, muuttaa vuokralle ja tuhlata loput rahat ennen kuin kuolee? Jos kerran se pullamössöpolvi on joka tapauksessa niin kiittämätöntä kitivitinää.

Kun ei haluta mennä kerrostaloon vuokralle.

Halutaan asua KOTONA . Matkustelu ei enää kiinnosta eikä vuokra- asunnossa ole mitään tekemistä päivät pitkät.

Tuo oli hyvin sanottu: Halutaan asua KOTONA! Me ollaan just niitä 70+ eläkeläisiä ja asutaan ok-talossa. Reissattiin paljon ennen koronaa. Silloin tuli harkittua kerrostaloon muuttoa. Onneksi niin ei tehty. Kohta tulee vuosi täyteen ed. ulkomaan matkasta. Nyt on tämä kotitalo ja oma piha todella tärkeä meille. On mielekästä tekemistä niin paljon kuin jaksaa ja haluaa. Lumityötkin ollaan otettu kunnon kohottajana. Kesäksi suunnitteilla marjapensaiden uusimista ym. Kesäkukkia tietysti laitetaan heti kun puutarhamyymälät avautuu.

Eihän me 7-kymppiset välttämättä niin vanhoja ja haperoita olla, eikä niin tyhmiäkään, mitä tuolla keski-ikäiset luulevat ;)

Omakotitalon remonttia voi teettää ammattilaisilla. Me tilataan kevääksi talon ulkomaalaus. Kaikkia palveluita voi ostaa sitten kun ei enää itse jaksa.

Ollaan tykätty maksaa siivouksesta, ihan mukavuussyistä. Eikös se ole sitä työllistämistä, josta itse saa litkoiksi verovähennyksen.

Mennään me vanhat oman jaksamisen mukaan nämä asumisasiat.

Fiksut lapset ymmärtävät kyllä antaa arvoa vanhemmilleen jos ovat siihen pienestä pitäen oppineet.

Sinäpä sen sanot, miksi teillä homma toimii: te ostatte palveluja. Meillä taas äiti haluaa, että minun veli korjaa katon. Veli ei ole ikinä tehnyt rakennustöitä eikä hänellä ole siihen koulutusta. Minulle on puolestaan varattu ulkoseinistä maalin raapiminen, vai miksi sitä kutsutaankaan, sillä talo pitäisi maalata. Minä sairastan hyvin hankalaa astmaa enkä kestä mitään pölyävää. Kyllä teilläkin lapsilta tulisi kommenttia, kun jatkuvasti vaatisitte heitä tekemään sitä ja tätä.

Ymmärrän tilanteenne, ei kiva. Auttaisiko kunnon keskustelu? Jos äidillä on rahaa, että ymmärtäisi ostaa niitä palveluja. Koittakaa houkutella vaikkapa verovähennykseen vedoten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä lukee, niin en voi käsittää kuka haluaa lapsia?

Aina ollaan riidoissa, vanhemmat ovat sikoja kun eivät ymmärrä kuolinsiivota kymmenen vuotta ennen kuolemaansa ja jättää perinnöksi pelkkä pimeää rahaa käteisenä.

Sekä laatia oma perunkirjoitus ja selvittää pesä, sekä hoitaa omat hautajaisjärjestelyt ja maksaa ne.

Vierailija
1324/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat surkeimpia ja kurjimpia vanhempia. He ovat olleet lapsen ikätasoiset tarpeet laiminlyöviä ja henkisesti ja fyysisesti poissaolevia vanhempia. Monet ovat myös lapsen kaltoinkohtelun, alistamisen, ruumiillisen kurituksen ja perheväkivallan hyväksyviä vanhempia.

1960- ja 1970-luvulla lapsia ei ole kotona arvostettu, kannustettu eikä kehuttu. Siksi monella 1960- ja 1970-luvulla syntyneellä lapsella on huono itsetunto ja heikko itsearvostus. Kaltoinkohtelevan, laiminlyövän ja lyövän kodin aiheuttamia traumoja parannellaan aikuisiällä joko omin voimin tai ammattilaisen tuella.

Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet lapsensa joko sukulaisilla, mummoloissa tai 1970-luvulta alkaen kouluttamattomalla perhepäivähoitajalla tai päiväkodissa. Omat vanhemmat on kuskattu laitokseen yhteiskunnan hoidettavaksi. Suuret ikäluokat eivät ole laittaneet itse tikkuakaan ristiin vanhusten hyväksi.

Nykyajan vanhemmat ovat keskimäärin huomattavasti parempia äitejä ja isiä kuin 1940- ja 1950-luvulla syntyneet suuret ikäluokat. Vanhemmuutta myös arvioidaan ja tarkkaillaan nykyään erilaisilla mittareilla esimerkiksi äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on hyvin erikoista, että naurat vanhemmillesi. Olet varmaankin sellainen hyvin tietäväinen tyyppi.

Lapsen ei pidä muuta kuin vanhempiaan kunnioittaman. Niin sanoo herra.

Tietäväinen ja nokkavuus on lapsista jo lapsina kyllä kitkettävä pois, etteivät ylpisty ja omia ajatuksia keksi. 

Vierailija
1325/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille buumereillekin tiedoksi, että kääriliinoissa ei ole taskuja. En voi käsittää esimerkiksi tilannetta, että pariskunta on ollut eläkkeellä pitkään ja sinnitellään jossakin portaikkoisessa omakotitalossa viimeisiin voimiin asti. Eikö voisi myydä sen talon, muuttaa vuokralle ja tuhlata loput rahat ennen kuin kuolee? Jos kerran se pullamössöpolvi on joka tapauksessa niin kiittämätöntä kitivitinää.

Halutaan asua KOTONA . Matkustelu ei enää kiinnosta eikä vuokra- asunnossa ole mitään tekemistä päivät pitkät.

Tuo oli hyvin sanottu: Halutaan asua KOTONA! Me ollaan just niitä 70+ eläkeläisiä ja asutaan ok-talossa. Reissattiin paljon ennen koronaa. Silloin tuli harkittua kerrostaloon muuttoa. Onneksi niin ei tehty. Kohta tulee vuosi täyteen ed. ulkomaan matkasta. Nyt on tämä kotitalo ja oma piha todella tärkeä meille. On mielekästä tekemistä niin paljon kuin jaksaa ja haluaa. Lumityötkin ollaan otettu kunnon kohottajana. Kesäksi suunnitteilla marjapensaiden uusimista ym. Kesäkukkia tietysti laitetaan heti kun puutarhamyymälät avautuu.

Eihän me 7-kymppiset välttämättä niin vanhoja ja haperoita olla, eikä niin tyhmiäkään, mitä tuolla keski-ikäiset luulevat ;)

Omakotitalon remonttia voi teettää ammattilaisilla. Me tilataan kevääksi talon ulkomaalaus. Kaikkia palveluita voi ostaa sitten kun ei enää itse jaksa.

Ollaan tykätty maksaa siivouksesta, ihan mukavuussyistä. Eikös se ole sitä työllistämistä, josta itse saa litkoiksi verovähennyksen.

Fiksut lapset ymmärtävät kyllä antaa arvoa vanhemmilleen jos ovat siihen pienestä pitäen oppineet.

Sinäpä sen sanot, miksi teillä homma toimii: te ostatte palveluja. Meillä taas äiti haluaa, että minun veli korjaa katon. Veli ei ole ikinä tehnyt rakennustöitä eikä hänellä ole siihen koulutusta. Minulle on puolestaan varattu ulkoseinistä maalin raapiminen, vai miksi sitä kutsutaankaan, sillä talo pitäisi maalata. Minä sairastan hyvin hankalaa astmaa enkä kestä mitään pölyävää. Kyllä teilläkin lapsilta tulisi kommenttia, kun jatkuvasti vaatisitte heitä tekemään sitä ja tätä.

Ymmärrän tilanteenne, ei kiva. Auttaisiko kunnon keskustelu? Jos äidillä on rahaa, että ymmärtäisi ostaa niitä palveluja. Koittakaa houkutella vaikkapa verovähennykseen vedoten.

On yritetty keskustella sen sata kertaa ilman tulosta. Äidillä rahaa riittäisi remontteihin, mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Minä alan olla väsynyt tuohon säätämiseen, raja se on minunkin jaksamisella.

Vierailija
1326/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat surkeimpia ja kurjimpia vanhempia. He ovat olleet lapsen ikätasoiset tarpeet laiminlyöviä ja henkisesti ja fyysisesti poissaolevia vanhempia. Monet ovat myös lapsen kaltoinkohtelun, alistamisen, ruumiillisen kurituksen ja perheväkivallan hyväksyviä vanhempia.

1960- ja 1970-luvulla lapsia ei ole kotona arvostettu, kannustettu eikä kehuttu. Siksi monella 1960- ja 1970-luvulla syntyneellä lapsella on huono itsetunto ja heikko itsearvostus. Kaltoinkohtelevan, laiminlyövän ja lyövän kodin aiheuttamia traumoja parannellaan aikuisiällä joko omin voimin tai ammattilaisen tuella.

Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet lapsensa joko sukulaisilla, mummoloissa tai 1970-luvulta alkaen kouluttamattomalla perhepäivähoitajalla tai päiväkodissa. Omat vanhemmat on kuskattu laitokseen yhteiskunnan hoidettavaksi. Suuret ikäluokat eivät ole laittaneet itse tikkuakaan ristiin vanhusten hyväksi.

Nykyajan vanhemmat ovat keskimäärin huomattavasti parempia äitejä ja isiä kuin 1940- ja 1950-luvulla syntyneet suuret ikäluokat. Vanhemmuutta myös arvioidaan ja tarkkaillaan nykyään erilaisilla mittareilla esimerkiksi äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on hyvin erikoista, että naurat vanhemmillesi. Olet varmaankin sellainen hyvin tietäväinen tyyppi.

Tietäväinen ja nokkavuus on lapsista jo lapsina kyllä kitkettävä pois, etteivät ylpisty ja omia ajatuksia keksi. 

Toivonpa, että omat lapsesi sitten hoitavat sinut kotona, kun muistisairaana et tiedä mikä päivä on, kakat tulevat housuun ja sinua pitää syöttää.

Olethan ollut niin hyvä, uudenaikainen vanhempi.

Vierailija
1327/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollaan riidoissa, vanhemmat ovat sikoja kun eivät ymmärrä kuolinsiivota kymmenen vuotta ennen kuolemaansa ja jättää perinnöksi pelkkä pimeää rahaa käteisenä.

Sekä laatia oma perunkirjoitus ja selvittää pesä, sekä hoitaa omat hautajaisjärjestelyt ja maksaa ne.

Voihan asiat hoitaa toisinkin. Me ollaan miehen kanssa suunniteltu tulevia vuosia miten asutaan ja eletään. Asiasta ollemme jutelleet myös lasten kanssa. Me ei saada lapsilta konkreettista apua, joten tulevaa pärjäämistä pitää suunnitella etukäteen. Eikä ihmetellä vasta sitten, kun ei enää vanhassa asunnossa pärjää.

Vierailija
1328/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yritetty keskustella sen sata kertaa ilman tulosta. Äidillä rahaa riittäisi remontteihin, mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Minä alan olla väsynyt tuohon säätämiseen, raja se on minunkin jaksamisella.

Voi kurjaa! Nyt ymmärrän sinua sitäkin paremmin koska äidillänne on rahaa.

Meillä taas niinpäin, että pojat olisivat halunneet maalata tämän meidän talon, mutta haluamme ostaa työn maalausliikkeeltä. Pojat ovat vakityössä ja perheellisiä ja myös omat talot ja pihat hoidettavina.

Minusta saituus on ihan kamalaa!

Vierailija
1329/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän lähtökohdistaan saattaa hyvinkin löytyä syitä miksi ajattelevat näin. Ja sota-ajan lapsille myrna-astiasto voi olla kultaakin kalliimpi aarre.

70-vuotias ei ole mikään sota-ajan lapsi.

Ei ole. Minä olen 72v. ja pula-ajan lapsi. Muistan, että oli jotain ruokakuponkeja. Elettiin vaatimattomasti. Isä oli sotainvalidi, mutta valoisa luonne silti. Rakennettiin omakotitalo ja siitä tuli hyvä koti meille. Äiti ja isä rakastivat toisiaan elämänsä loppuun asti. Kummallakaan ei ollut muita suhteita.

Oli koti, uskonto ja isänmaa. Me lapset saimme kasvaa rakkauden ilmapiirissä, joten aineellinen niukkuuskaan ei pahemmin haitannut.

Nykyään eletään yltäkylläisyydessä ja erotaan pienestäkin syystä, lapset ovat turvattomia. Siitä on erittäin pahoja seuraamuksia on näkyvissä. En sano, että ennen oli paremmin, mutta paljon hyvää oli vanhoissa arvoissa. Kiitollisuudella ja kunnioituksella omia rakkaita vanhempiani muistelen.

Ps. Opin rahankäytön, mutta nuukaa minusta ei onneksi tullut. 😉

Vierailija
1330/1400 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan asiat hoitaa toisinkin. Me ollaan miehen kanssa suunniteltu tulevia vuosia miten asutaan ja eletään. Asiasta ollemme jutelleet myös lasten kanssa. Me ei saada lapsilta konkreettista apua, joten tulevaa pärjäämistä pitää suunnitella etukäteen. Eikä ihmetellä vasta sitten, kun ei enää vanhassa asunnossa pärjää.

Jep. Meilläkin oli suunnitelma ja muutama vuosi niin elettiinkin. Nimittäin asua Teneriffalla lempeämmässä ilmastossa kaikilla mukavuuksilla. Käydä ulkona syömässä milloin huvitti. Harrastaa vaikka mitä ja joka päivälle oli ohjelmaa. Sai olla myös harrastamatta. Paras puoli kai oli kulkea kesävaatteissa koko ajan, ilman pelkoa lumesta ja jäätiköstä. Liikuttiin paljon.

Sitten tuli tämä. Viime maaliskuussa paluu Suomeen ja talveen. Onneksi on koti.

Ei ole tietoa milloin päästään takaisin. Riippuu rokotuksista, ym. Koitetaan olla optimisteja, että vielä tämä tästä. Kuitenkin järjellä tiedostaen, että entiseen turvalliseen elämään tuskin on paluuta. Maailma ei ole enää entisensä.

Vierailija
1331/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivonpa, että omat lapsesi sitten hoitavat sinut kotona, kun muistisairaana et tiedä mikä päivä on, kakat tulevat housuun ja sinua pitää syöttää.

Olethan ollut niin hyvä, uudenaikainen vanhempi.

Minäkin toivon teille sitten parempaa vanhuutta.

Olen muuten hoitanut 70-luvulla syntyneet lapset itse kotona ilman kotihoidontukia ja nyt kärsin siitä, että 6 vuotta on poissa eläkekertymästä, mutta en kadu.

Kyllä 70-luvulla useimmat muuttivat kotikylistä kaupunkeihin, joten ei ne vanhemmat silloin olleet lapsia hoitamassa. Asuivat satojen kilometrien päässä.

Omat lapseni ovat onneksi fiksuja ja empaattisia ja heidän lapsiaan olen hoitanut aina tarvittaessa.

Vierailija
1332/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onkohan sinulla mennyt nyt tämä "fitness" buumi hiukan yli. Sehän on ihan pelkkää muotia, esittämistä, bisnestä ja silmänlumetta. Vanhemmat sukupolvet ovat paremmassa kunnossa kuin nuoret. Piste."

Pakko vastata tuohon, että niin on.

Täälläkin naapurin isäntä kolaa lumet maasta ja katolta. Hakkaa halkoja ja kantaa polttopuita minkä kerkiää. Kesällä kaikenlaisia pihahommia joka päivä. Täyttä elämää ok-talossa.

Mutta mitä tekeekään naapurin aikamiespoika? Päivät huhkii kuntosalilla kasvattamassa lihaksiaan.

Niitä on kiva pullistella kesällä pihamaalla sillävälin, kun isäukko ajaa nurmikkoa. Yöt menee videopelien äärellä. Edes armeijaan ei nuorimies kiireiltään jouda.

Että sellaista elämänmenoa nykyään!

Vierailija
1333/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onkohan sinulla mennyt nyt tämä "fitness" buumi hiukan yli. Sehän on ihan pelkkää muotia, esittämistä, bisnestä ja silmänlumetta. Vanhemmat sukupolvet ovat paremmassa kunnossa kuin nuoret. Piste."

Täälläkin naapurin isäntä kolaa lumet maasta ja katolta. Hakkaa halkoja ja kantaa polttopuita minkä kerkiää. Kesällä kaikenlaisia pihahommia joka päivä. Täyttä elämää ok-talossa.

Mutta mitä tekeekään naapurin aikamiespoika? Päivät huhkii kuntosalilla kasvattamassa lihaksiaan.

Niitä on kiva pullistella kesällä pihamaalla sillävälin, kun isäukko ajaa nurmikkoa. Yöt menee videopelien äärellä. Edes armeijaan ei nuorimies kiireiltään jouda.

Aikamiespoika on omien vanhempien kasvatuksen tulos. Sinun ei kannata huolehtia siitä.

Vierailija
1334/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamiespoika on omien vanhempien kasvatuksen tulos. Sinun ei kannata huolehtia siitä.

Eihä täs mitekää huolehita. Kuha totesin, et pahaks on piässy. 😁

Jokkaine tyylillää ja isäukko on paremmas kunnos.

Vierailija
1335/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihä täs mitekää huolehita. Kuha totesin, et pahaks on piässy. 😁

Jokkaine tyylillää ja isäukko on paremmas kunnos.

Justiisa joo. Pojasta polvi paranee, vai miten arvelette? Oikea työnteko ei vissiinkään sovi bodarin vartalolle.

Vierailija
1336/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisten nuorten vanhempien lapsosia ovat myös ne sellaiset, jotka tekee tällaisia hirmutekoja, kuin mitä nyt on saanut viime vuosien aikana lehdistä lukea ja uutisista kuulla.  Mikä on pielessä nykyisessä kasvatuksessa, kun kiusaamista ja väkivaltaa ei saada kitketyksi?  

Jaa että ei tikkuakaan ristiin vanhusten hyväksi?  Kuule olen vähän alle 70 ja hoidan 97-vuotiasta vanhempaani.  Ikätovereiden kanssa keskustellessa tulee usein esiin tämä omista vanhemmista huolehtiminen.  Useimpien vanhemmat on jo kuolleet, mutta kaikilla on samoja kokemuksia, vanhuksen hoivaaminen ei ole kovin kevyttä hommaa, siinä saa pistää oman elämänsä narikkkaan joko kokonaan tai osittain.  Kaikki on kuitenkin vanhempansa hoitaneet tai hoitamista tukeneet.  

Sinä selität omiasi.

Vierailija
1337/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkäs ne lapset sitten olisi pitänyt hoitaa, jos ei sukulaisen, isovanhempien, päiväkotien tai perhepäivähoitajien, silloin 70-luvulla?

Äitien ja isien itse?

Mutta kun yhteiskunta oli sellainen, että molempien oli pakko käydä töissä, muuten ei ollut mahdollisuutta elää kunnollista elämää.  Olisitte te nykyvanhemmat eläneet hyvinkin alkeellisissa ja huonoissa oloissa lapsuutenne, jos ei molemmat vanhempanne olisi tehneet töitä.  Lisäksi hoettiin sitä, mitä tekin hoette, että tie hyvään ja ihmisarvoiseen elämään käy koulutuksen kautta, eli oli hankittava ammatti.  Ja sitten kun oli se ammatti, oli mentävä töihin, eihän sitä koulutusta kuulunut hukkaan heittää.

Tätä samaa mieltä te olette itsekin omien lastenne kohdalla.  Missä te muuten hoidatitte lapsenne, kun nämä olivat pieniä?  Ettehän vain sittenkin päiväkodeissa?

Siis omituista parjaamista teiltä nykyisiltä keski-ikäisiltä, kaikki on teidän vanhempanne tehneet muka väärin, kun ovat tehneet niin kuin elämässä kuuluu tehdä.

Itse asiassa teitä varten luotiin mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona siihen asti, kun lapsi on kolmevuotias.  Ei sellaista meidän aikanamme ollut.  

Se, että niin monia täällä kirjoittaneita kohtaan on vanhemmat heidän mielestään olleet sitten muuten kaikin tavoin pahoja ja huonoja vanhempia,  niin sehän on yksilökysymys.  Ei ole mitenkään mahdollista, että kaikki nyt 70 korvilla olevat vanhemmat olisivat olleet lapsilleen kylmiä, tunteettomia ja ilkeitä.  

Minun lapsuuskotini oli köyhä ja isällä alkoholiongelma, siitä sai kaikenlaista ikävää leimaa niskaansa ja muutenkin oli toisinaan aika hurjaa ja kurjaa.  Minä kumminkin huolehdin vanhemmistani ja iän myötä isänkin kanssa tuli helpompaa.  En minä ole katkera enkä syyttele häntä.  Elettiin kuitenkin ja ihan kunnon kansalaisia me olemme.  Ettekö yhtään ajattele sitä, että te itse voisitte olla kiittämättömiä ja kylmiä vanhempianne kohtaan ja se on paisunut niin valtavaksi, että syytätte nyt koko vanhempienne ikäluokkaa?  Ikään kuin kaikki olisivat olleet juuri teille kauhean pahoja.  

Minä osasin olla kiitollinen pienestäkin, mitä sain.  Eikä vanhempien tarvitse mitään täydellisiä olla, ei sellaisia ole olemassakaan.  Teettekö itse ihan varmasti kaiken oikein ja oppikirjojen mukaan?  Jos teette, niin miksi maailma ei teidän lastenne kohdalla ole tämän parempi, kuin miltä se nyt aika julmalla tavalla on tullut esiin?

Vierailija
1338/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkäs ne lapset sitten olisi pitänyt hoitaa, jos ei sukulaisen, isovanhempien, päiväkotien tai perhepäivähoitajien, silloin 70-luvulla?

Äitien ja isien itse?

Mutta kun yhteiskunta oli sellainen, että molempien oli pakko käydä töissä, muuten ei ollut mahdollisuutta elää kunnollista elämää.  Olisitte te nykyvanhemmat eläneet hyvinkin alkeellisissa ja huonoissa oloissa lapsuutenne, jos ei molemmat vanhempanne olisi tehneet töitä.  Lisäksi hoettiin sitä, mitä tekin hoette, että tie hyvään ja ihmisarvoiseen elämään käy koulutuksen kautta, eli oli hankittava ammatti.  Ja sitten kun oli se ammatti, oli mentävä töihin, eihän sitä koulutusta kuulunut hukkaan heittää.

Tätä samaa mieltä te olette itsekin omien lastenne kohdalla.  Missä te muuten hoidatitte lapsenne, kun nämä olivat pieniä?  Ettehän vain sittenkin päiväkodeissa?

Siis omituista parjaamista teiltä nykyisiltä keski-ikäisiltä, kaikki on teidän vanhempanne tehneet muka väärin, kun ovat tehneet niin kuin elämässä kuuluu tehdä.

Itse asiassa teitä varten luotiin mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona siihen asti, kun lapsi on kolmevuotias.  Ei sellaista meidän aikanamme ollut.  

Se, että niin monia täällä kirjoittaneita kohtaan on vanhemmat heidän mielestään olleet sitten muuten kaikin tavoin pahoja ja huonoja vanhempia,  niin sehän on yksilökysymys.  Ei ole mitenkään mahdollista, että kaikki nyt 70 korvilla olevat vanhemmat olisivat olleet lapsilleen kylmiä, tunteettomia ja ilkeitä.  

Minun lapsuuskotini oli köyhä ja isällä alkoholiongelma, siitä sai kaikenlaista ikävää leimaa niskaansa ja muutenkin oli toisinaan aika hurjaa ja kurjaa.  Minä kumminkin huolehdin vanhemmistani ja iän myötä isänkin kanssa tuli helpompaa.  En minä ole katkera enkä syyttele häntä.  Elettiin kuitenkin ja ihan kunnon kansalaisia me olemme.  Ettekö yhtään ajattele sitä, että te itse voisitte olla kiittämättömiä ja kylmiä vanhempianne kohtaan ja se on paisunut niin valtavaksi, että syytätte nyt koko vanhempienne ikäluokkaa?  Ikään kuin kaikki olisivat olleet juuri teille kauhean pahoja.  

Minä osasin olla kiitollinen pienestäkin, mitä sain.  Eikä vanhempien tarvitse mitään täydellisiä olla, ei sellaisia ole olemassakaan.  Teettekö itse ihan varmasti kaiken oikein ja oppikirjojen mukaan?  Jos teette, niin miksi maailma ei teidän lastenne kohdalla ole tämän parempi, kuin miltä se nyt aika julmalla tavalla on tullut esiin?

Todella hyvä kirjoitus, arvostan suuresti.

KIITOS SINULLE ja kaikkea hyvää elämääsi. ❤️

Vierailija
1339/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ylpeilyn aihe, jos kodeissa on Marimekkoa, Iittalaa, Arabiaa, Artekia ym?

Tätä samaa olen koko ketjun miettinyt. Omaan silmääni Marimekko on ihan kamala, Artek tylsä, Iittalaa on kaikilla ja jotkut ihan ok, Arabia... sieltäkin kelpuuttaisin jotain. Lundiaa on ollut, annoin pois, kun lahjoitin kirjastoni sairaalaan. Aikanaan senkin hankin vain siksi, että oli selkeä kirjahylly, en siksi, että oli Lundiaa.

Vierailija
1340/1400 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kyllä tämän ketjun aloitus jossa tytärtä naurattaa omien vanhempiensa omaisuuden vähyys. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi