Naurattaa, kun 7-kymppiset vanhempani kuvittelevat omistavansa arvokasta tavaraa ja arvokkaan osakkeen
Tänään kävin vanhemmilla siivoomassa ja taas oli niin kova uho vanhemmillani siitä, miten arvokasta omaisuutta ja tavaraa heillä on. 60-luvun puolenvälin neukkukuutiokolmio, itä-Vantaalla huonojen julkisten yhteyksien päässä ei-arvostetulla asuinalueella. Ostettu 80-luvun alussa ja vähän ennen myyntiä asuntoa on vähän pintarempattu edellisten asukkaiden toimesta myynnin edistämisen vuoksi. Sen jälkeen ei mitään remppaa, muuta kuin pari vuotta sitten putkiremppa, jossa vanhempani valitsivat vessaan mahdollisimman halvat materiaalit ja kalusteet. Eivät suostuneet tekemään muuta remppaa, koska "ei tarvetta" ja "remonttifirmat kusettaa". Käytännössä huoneessa kuin huoneessa lattialistat irti ja repsottaa, seinän maali rapissut, kaapinovet niin keittiössä, eteisessä kuin makkarissa rikki, saranat pois paikoiltaan, sieltä täältä paikkailtu jeesusteipillä. Vanhempien käsitys asunnon arvosta on ainakin puoli miljoonaa, perustuen siihen että "asuntojen arvo nousee".
Samoin vanhemmilla on älytön oletus siitä, että heidän tavaransa ovat jotain arvotavaraa, josta minä ja veljeni tulemme aikanaan tappelemaan perinnönjaossa. Isä uhosi, että pitää tehdä oikein etukäteen sopimus, ettei teille tule riitaa. Niin riitaa Myrna-kahviastiastosta, Valittujen Palojen kirjaklassikoista ja muista kirjoista, joita divarit ei ota ilmaiseksikaan, Kotilieden tms. keräily koristeposliinilautasista, Chippendale-pikkulusikoista ja ottimista, Askon 90-luvun alun nahkasohvakalustosta, pronssisista Kalevala-koruista jne.
Ihan kiva siis, että aikanaan pienituloiset vanhempani ovat tyytyväisiä kotiinsa ja tavaroihinsa mutta oikeasti jotain käsittämätöntä, miten arvokkaiksi he ne kuvittelevat. Puoli miljoonaa lähestulkoon peruskorjaamattomasta 60-luvun kolmiosta itä-Vantaalla? Tai ajatus siitä, että me veljien kanssa tapellaan siitä, kuka pääsee panemaan rahaksi Myrna-kupeilla sitten kun vanhempia ei enää ole? Please kertokaa, että teillä on myös samanlaisia kokemuksia!?
Kommentit (1400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ymmärrä, miten suuri säästäminen vanhemmille oli tuohon asuntoon aikoinaan.
Teiltä puuttuu empatia täysin. He ovat jättämässä sen teille perinnöksi. Ajattelevat teille hyvää. Te vaan halveksitte ja ilkeilette.
Ai kiristäminen ja uhkailu on yhtä kuin hyvän ajattelua? Omat vanhempani tuntien tod.näk. käytännössä jollakin lailla tuhoavat omaisuutensa ennen kuolemaansa.
Tämä! Mun narsisti-isäni, myöskin 70+, on vihannut minua vauvasta saakka, olen ollut siis kiltein lapsista mutta silti narsistin syntipukkilapsi. Isäni on jo siirrellyt todella paljon omaisuutta suosikkilapselle ja on sanonut ihan päin naamaa, että ”aion pitää huolen että sinä et saa perinnöstä pennin latia”.
Tämä onnistuu siten että pitää huolen että kuoleman hetkellä ei ole mitään perintöä mistä voisi vaatia lakiosaa. Asunnot, mökit, sijoitusasunto, autot ym muuta on jo annettu sille suosikkilapselle lahjana.
Mä en tule todellakaan saamaan lakiosaa.
Täällä joku boomeri riehuu syyllistämässä :D
Jotenkin hyytävää luettavaa. Oma suhteeni vanhempiini on aivan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani myivät asuntonsa juuri joulun jälkeen. Vanhemmat olivat sitä mieltä, että asunto on loistokunnossa, tekihän isä remontin 80-luvulla 🙄. Kiinteistönvälittäjä oli hienotunteisesti sanonut tutustuessaan asuntoon ensimmäisen kerran, että ompa autenttinen 80-luvun tunnelma 😏. Nostan hattua, tuossa ammatissa joutuu varmaan valitsemaan sanat tarkoin.
Miten kävi`? Oliko iso erotus toteutuneessa hinnassa ja vanhempiesi ajattelemassa hintapyynnössä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah Myrna astiasto, pyhä Myrna astiasto❤️ joo ei kiitos, mutta sieltä se tulee. Ja niitä on paljon. On mummin myrnat ja äidin Myrnat, sitten on jotain keräilyastiastoja johon tungettiin tuhansi markkoja aikoinaan. Ihme hamsterisukupolvi joka omisti pyhä astiat ja arkiastiat.
Minä olen boomereiden lapsi, nelivitonen ja minulla on myös arki- ja pyhäastiat. Lisäksi signeraattua designia. Niitä on noin 15k arvosta, nykyisillä kauppahinnoilla. Tämä nyt sattuu olemaan harrastukseni.
Mä oon sua yli 10v vanhempi. Mulla on venäjänsininen, 24k kullattu 12 hengen astiasto. Sain sen häälahjaksi vanhemmiltani ( meillä on venäläiset juuret). Koko astiasto on edelleen pahvilaatikoissa, eihän niillä tee mitään. Liian arvokkaita käytettäviksi ja en ole ajatellut myöskään myydä. Jää lapsille hyväksi riitakapulaksi perinnönjaossa 😂
Hyvä ja hauskakin aloitus. Noita vanhoja harhaisia ihmisiä tosiaan on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ymmärrä, miten suuri säästäminen vanhemmille oli tuohon asuntoon aikoinaan.
Teiltä puuttuu empatia täysin. He ovat jättämässä sen teille perinnöksi. Ajattelevat teille hyvää. Te vaan halveksitte ja ilkeilette.
Ai kiristäminen ja uhkailu on yhtä kuin hyvän ajattelua? Omat vanhempani tuntien tod.näk. käytännössä jollakin lailla tuhoavat omaisuutensa ennen kuolemaansa.
Tämä! Mun narsisti-isäni, myöskin 70+, on vihannut minua vauvasta saakka, olen ollut siis kiltein lapsista mutta silti narsistin syntipukkilapsi. Isäni on jo siirrellyt todella paljon omaisuutta suosikkilapselle ja on sanonut ihan päin naamaa, että ”aion pitää huolen että sinä et saa perinnöstä pennin latia”.
Tämä onnistuu siten että pitää huolen että kuoleman hetkellä ei ole mitään perintöä mistä voisi vaatia lakiosaa. Asunnot, mökit, sijoitusasunto, autot ym muuta on jo annettu sille suosikkilapselle lahjana.
Kyllä nuo ennakkoperinnöt on mahdollista sitten selvittää. Jos viitsit.
Vierailija kirjoitti:
Varsin yleistä tuollainen. Olen työskennellyt käytetyn tavaran parissa ja varsin usein etenkin kuolinpesät ovat tällaisia. Jos arvotavaraa on, niin siitä kyllä toimeksiantaja saa korvauksen, mutta lastulevyinen kirjahylly, tietosanakirjat - vaikka olisivat nahkaselkäisiä ja naarmuiset Arabian peruslautaset ovat valitettavasti kaatopaikkakamaa. Sama kohtalo on vanhoilla sohvaryhmillä, matkamuistoviuhkoilla ja osmankäämeillä.
Eivät ole Arabian peruslautasetkaan kaatopaikkakamaa.
Ja kaikki tämän trollin mainitsema on arvostettua. Itse asiassa nyt jos löytää 60- tai 70-luvun asunnon jossa on siisti alkuperäinen keittiö, se kannattaa ehdottomasti säästää ja kunnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halaus. Minulla on myös hyvin narsistinen, väkivaltainen öykkäri-isä. Olen ainoa lapsi, mutta en siltikään odota mitään perintöä juuri hänen loputtoman kostonhimonsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah Myrna astiasto, pyhä Myrna astiasto❤️ joo ei kiitos, mutta sieltä se tulee. Ja niitä on paljon. On mummin myrnat ja äidin Myrnat, sitten on jotain keräilyastiastoja johon tungettiin tuhansi markkoja aikoinaan. Ihme hamsterisukupolvi joka omisti pyhä astiat ja arkiastiat.
Minä olen boomereiden lapsi, nelivitonen ja minulla on myös arki- ja pyhäastiat. Lisäksi signeraattua designia. Niitä on noin 15k arvosta, nykyisillä kauppahinnoilla. Tämä nyt sattuu olemaan harrastukseni.
Mä oon sua yli 10v vanhempi. Mulla on venäjänsininen, 24k kullattu 12 hengen astiasto. Sain sen häälahjaksi vanhemmiltani ( meillä on venäläiset juuret). Koko astiasto on edelleen pahvilaatikoissa, eihän niillä tee mitään. Liian arvokkaita käytettäviksi ja en ole ajatellut myöskään myydä. Jää lapsille hyväksi riitakapulaksi perinnönjaossa 😂
Oi, se on varmasti kaunis astiasto. Toivottavasti nautit siitä edes katselemalla.
Sinua ilmeisesti harmittaa tulevan perinnön vähäinen arvo. Häpeä lokki, sinä et niitä tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin yleistä tuollainen. Olen työskennellyt käytetyn tavaran parissa ja varsin usein etenkin kuolinpesät ovat tällaisia. Jos arvotavaraa on, niin siitä kyllä toimeksiantaja saa korvauksen, mutta lastulevyinen kirjahylly, tietosanakirjat - vaikka olisivat nahkaselkäisiä ja naarmuiset Arabian peruslautaset ovat valitettavasti kaatopaikkakamaa. Sama kohtalo on vanhoilla sohvaryhmillä, matkamuistoviuhkoilla ja osmankäämeillä.
Ja kaikki tämän trollin mainitsema on arvostettua. Itse asiassa nyt jos löytää 60- tai 70-luvun asunnon jossa on siisti alkuperäinen keittiö, se kannattaa ehdottomasti säästää ja kunnostaa.
Niin, jos se keittiö on alun alkaenkin ollut laadukas. Ei silloinkaan saanut halvalla huippulaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti perintö voi olla taakka, etenkin jos kyseessä on henkilö, joka on koko elämänsä ajan hamstrannut kaikkea mahdollista.
Oi kyllä. Jos on elänyt samassa talossa koko elämänsä ja haalinut sinne omien tavaroiden lisäksi pari kuolinpesää, eikä ole heittänyt mitään pois ikinä, niin sitä tavaraa on ties montako lavaa. Ja vaikka niillä tavaroilla on vainajalle ollut tunnearvoa, niin rahallinen arvo on nolla, jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, saanko kysyä millä alueella?
Annoin jo aika hyvät vihjeet. :) Itä-Vantaa, ei arvostettu asuinalue, huonot julkiset yhteydet. Talokanta pääosin 60 ja 70-luvuilta.
Olen itse myös lähtöisin Itä-Vantaan Itä-Hakkilasta. Mistä sinä? ;)
Ei ole Itä-Hakkila mutta lähellä. :)
ap
Veikkaan siinä tapauksessa Hakunilaa ;o)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni asunto on pintarempattu aika lailla vuonna 1980 edellisten asukkaiden toimesta juuri ennen myyntiä. Joten keittiön kaapinovet ovat suoraan 80-luvun alusta, samoin vaatekaapit jne. Tiedätkö sellainen vaaleanharmaa tasapintainen lastulevy, vetimet melko ohutta valkoista muovia, pyöreähkön mallinen? Materiaalina sellaista, että siihen tarttuu kaikki sormenjäljet ja kun vuosien saatossa sormenjälkiä ja muuta likaa on hangattu pois, onko koko pintakin kulunut niin, että on ihan laikukas. Tällainen erikoinen muoti ei taida tulla koskaan trendikkääksi, etenkin kun kaapinovet eivät tahdo edes pysyä saranoissaan.
ap
Kylläpä ap kirjoittaa vanhemmistaan ja heidän asunnostaan ilkeästi :(
Mm. Myrna-kupeille on kysyntää nykyäänkin ja perinnöstä voi kieltäytyä, jos se ei kiinnosta tai sitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani myivät asuntonsa juuri joulun jälkeen. Vanhemmat olivat sitä mieltä, että asunto on loistokunnossa, tekihän isä remontin 80-luvulla 🙄. Kiinteistönvälittäjä oli hienotunteisesti sanonut tutustuessaan asuntoon ensimmäisen kerran, että ompa autenttinen 80-luvun tunnelma 😏. Nostan hattua, tuossa ammatissa joutuu varmaan valitsemaan sanat tarkoin.
Miten kävi`? Oliko iso erotus toteutuneessa hinnassa ja vanhempiesi ajattelemassa hintapyynnössä?
ap
Kiinteistönvälittäjä tiputti heti käyttelyssä vanhempien arviosta -10 %. Pakkohan se oli, kun kuntokartoitusraportissa luki 11/16 kohdassa uusittava/remontoitava. Selitysosiossa toistui lause tullut teknisen käyttöikänsä päähän. Talo myytiin sitten hinnalla -5 % pyynti, eli pudotusta yhteensä -15 %.
Keski-ikäiset ihmiset ivaavat vanhempiaan, sillä lailla. Mitähän 20 vuoden päästä teidän lapset sanovat teistä? Ehkä näin: ”idiootit remontoivat joka toinen vuosi koko kämppänsä ja uusivat keittiönsä ja kylppärinsä vain siksi että haluavat uudet, kun vanhat ei nappaa. Sisustuskin pitää vaihtaa parin vuoden välein. Eipä ihme että luonnonvarat loppuivat noiden ääliöiden takia.”
Vierailija kirjoitti:
Sinua ilmeisesti harmittaa tulevan perinnön vähäinen arvo. Häpeä lokki, sinä et niitä tarvitsisi.
Häh? Ei harmita, olen nuoresta pitäen tiennyt, ettei mitään perintöä ole tulossa enkä siten ole perintöä ikinä odottanut enkä toivonutkaan. Enemmänkin minua harmittaa se, että vanhempani asuvat rapistuvassa mörskässä eivätkä remppaa asuntoaan kivaksi, josta olisi heille itselleen iloa. Kyllä heillä olisi ihan säästössä rahaa remonttiin, sen sijaan että makuuttavat matalakorkoisilla säästötileillä rahaa pankissa.
ap
Miten voit tietää vanhempieni ajatuksenjuoksun heitä paremmin? :D Äitini on ollut yli 10 vuotta varhennetun eläkkeen kautta eläkkeellä, isäni on ollut jo keski-ikäisenäkin ajatustensa kanssa samanlainen mitä nykyään, pitänyt remonttifirmoja kusettajina, kieltäytynyt palkkaamasta ammattilaista jos joku on mennyt rikki, itse paikannut jesarilla jne. älytöntä.
Olen siinä ymmärryksessä, että kierrätyskeskukset jne eivät edes ilmaiseksi ota noita vanhan ajan huonekaluja, jotka olisi hyvässäkin kunnossa. Esim. massiiviset (lastulevy)kirjahyllyt ja tv-tasoyhdistelmät, cd-tornit, kököt sohvaryhmät jne. Sinänsä harmi etenkin noiden sohvaryhmien osalta, sillä mökeille voisivat vielä kelvata, jos kelpaisivat kierrätyskeskuksiin.
ap