Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?

Vierailija
26.02.2021 |

Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?

"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"

https://yle.fi/uutiset/3-11806737

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisi hyvin isommat autot kaupaksi. Ihan tavalliseen ei kahta esi-teiniä ei takapenkille mahdu turvaistuimeen kun edessä pitkät vanhemmat. 

Nykyaikaiseen pikkuautoon ei kolmea lasta saa takapenkille mitenkään päin, kun rohjakeistuimet täyttää sen kokonaan jo kahdella. Ja selkä menosuuntaan matkustavat vie etupenkkiläistenkin tilat.

Kannattaisi osaa rehdin kokoinen auto lapsiperheeseen. 

Vierailija
22/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?

😂😂

Puhuttiin lapsista. Luetun ymmärtäminen hukassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuuko esiteini+turvaistuin mun Lada 1200L:ään ?

Vierailija
24/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?

😂😂

Kuten tässä keskustelussa jo todettiin, turvaistuinta tarvitaan sen vuoksi ettei turvavyö osu lyhyellä ihmisellä vaarallisesti jonnekin kaulan kohdalle. Ikä ei siis ole se kysymys vaan nimenomaan pituus.

Vierailija
25/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta noin 8-12 vuotiasta vammautuu kolareissa suomessa vuodessa kun tällaista lakia puuhataan? Niitä on varmaan aika monta.

Vierailija
26/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini, 45-vuotias nainen, on 148-senttinen. En tiedä, miten hän suhtautuisi siihen, että hänen pitäisi alkaa käyttää turvaistuinta. Oletettavasti ei kovin hyvin.

Vierailija
27/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂

Kuten tässä keskustelussa jo todettiin, turvaistuinta tarvitaan sen vuoksi ettei turvavyö osu lyhyellä ihmisellä vaarallisesti jonnekin kaulan kohdalle. Ikä ei siis ole se kysymys vaan nimenomaan pituus.

Miksi koroke ei siis riitä 140-150 senttisille? Miksi nimenomaan istuin ?

Vierailija
28/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko 150cm aikuinenkin turvaistuimeen?

Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.

Ja vieläpä keskimääräisen miehen mittojen mukaan.

Patriarkaatti sanelee toiminnan tässäkin. Naisten ja muunsukupuolisten oikeuksille ei anneta mitään arvoa.

Vierailija
29/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, olen 147cm, pitää vissiin asentaa kuskin paikalle turvaistuin😅

Vierailija
30/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on suostunut! Tämä on ollut meidän perheessä ja useassa tuntemassani itsestäänselvyys.

Vierailija
31/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pää on 25% painosta, aikuisen 8%

Vierailija
32/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pää on 25% painosta, aikuisen 8%

Siis 150 cm lapsen pää on 25% painosta ja 150 cm aikuisen pää on 8% painosta?

Vierailija
33/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisivatpa ihmiset ensin noudattaa tuota "vanhaa" 135cm asti olevaa suositusta... Tiedän ja tunnen useita perheitä, joissa jo noin 5v on otettu pois turvaistuimesta ja otettu koroke käyttöön. Sinänsä siis lakihan tämän korokkeen sallii, mutta sivutörmäyksessä ei olekaan sitten mitään suojaa...

Että eikö se oman lapsen turvallisuus sen vertaa kiinnosta vai mistä johtuu välinpitämättömyys...

Vierailija
34/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisi hyvin isommat autot kaupaksi. Ihan tavalliseen ei kahta esi-teiniä ei takapenkille mahdu turvaistuimeen kun edessä pitkät vanhemmat. 

Pitkien vanhempien lapset ovat esiteineinä usein pidempiä kuin tuo 150 cm.

Vierailija
35/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa koroke tms. olisi hyvä vaihtoehto. Auton rakenne ja vyö on suunniteltu pidemmille ihmisille. Ikä ei ole tässä kohdassa kriittinen asia, vaan pituus.

Olen 158 cm ja tarvitsisin korokkeen takapuolen alle että vyö ei tulisi kaulalle. Vyö on alimmalla säädöllä. Ongelmaksi korokkeen kanssa vaan tulisi se, että jalat ei enää yltäisi polkimille. Meillä on valittu auto sen mukaan että takapenkille mahtuu kolme istuinta, valitettavasti silloin joutuu tekemään kompromisseja muissa asioissa. Mun pituudelle kuskin paikka ei siis ole ihan optimaalisin, mutta kuitenkin paras mitä löydettiin meidän budjetissa.

Vierailija
36/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisivatpa ihmiset ensin noudattaa tuota "vanhaa" 135cm asti olevaa suositusta... Tiedän ja tunnen useita perheitä, joissa jo noin 5v on otettu pois turvaistuimesta ja otettu koroke käyttöön. Sinänsä siis lakihan tämän korokkeen sallii, mutta sivutörmäyksessä ei olekaan sitten mitään suojaa...

Että eikö se oman lapsen turvallisuus sen vertaa kiinnosta vai mistä johtuu välinpitämättömyys...

Sitten liian aikaisin pelkälle korokkeelle siirretty lapsi kysyy naapurin lapselta "miks sul on vielä tollanen vauvaistuin"...

Vierailija
37/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.

Olen lyhyt ihminen ja minulla vyö menee juuri kaulan kohdalta, en voi sitä käyttää koska kuristaa kaulalta. Laitan sen osan vyöstä selän taakse, tiedän se on typerää ja kolaritilanteessa voi olla haittaa että vyö menee vain mahan kohdalta. 

Vierailija
38/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh luojan kiitos olen 155cm "pitkä" enkä tarvi turvaistuinta 😅

N29

Vierailija
39/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että monikaan ei oikeasti tiedä, siksi tosiaan olisi jo paljon, jos tämä vanhakin olisi ensin saatu tietoisuuteen. Tosin tietysti hyvä, jos nyt suoraan näille tietämättömille saadaan uusi turvallisempi raja tietoisuuteen. Ihmisethän tekee kaiken vähän alakanttiin, eli jos suositus on 150 cm, niin ehkäpä sitten ne 135 senttiset alkaa olla istuimissa... Itsekin tiedän useita perheitä joissa istuimet heivataan jo viisivuotiailta. Kouluun mennessä ei ole enää sitä korokettakaan.

Vierailija
40/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä lyhyitä lapsia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme