NOHYNEK TÄRÄYTTI KARUN FAKTAN ROKOTTEESTA: Kaikki riskiryhmäläiset eivät sitä ota.
Rekisteritiedot paljastavat, että Suomessa kuolee vuosittain influenssan takia toistatuhatta rokottamatonta riskiryhmälöistä.
Tuskinpa koronarokotettakaan ottaa kovin moni, koska riskiryhmästäkin vai osa on kiinnostunut rokottamisesta.
https://www.esbo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Flunssa_vai_influ…
Aiotteko ottaa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
No mun isä kuoli influenssaan, vaikka oli rokotettu.
Kaksi mammaa ja yksi pappa kuollut mulla vaikka ottivat rokotuksen.
Yksi pappa kuoli influenssaan ja ei ottanut. Tosin hän oli vanhin 99,9 vuotta (Puoli vuotta alle 100)
Rokote ei ainakaan vakuuta kun kaikki ne jotka ovat säännällissti ottaneet ovat influenssaan kuolleet
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alla 50% ottaa tuon rokotteen. Harva haluaa olla mikään koekaniini.
Hitaan rokutustahdin etu on se että muut maat ovat koekaniineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota. En ole ottanut vuosittaista influenssarokotettakaan, koska sairastan mieluummin ne flunssat ja kohotan immuniteettiani.
Naapurin poika sairasti influenssan viime talvena. Kovakuntoinen nuorehko kaveri, mutta niin vain kolmen viikon sairastamisen jälkeen joutui lopulta sairaalaan.
Aika kova kuntoinen saa olla, että selviäisi paremmin. Tai onnekas. Hengellähän on viisasta pelata uhkapeliä.
Ai jaa. Minä sairastin lapsena influenssan joka vuosi, joskus toisenkin kerran samalla kaudella, enkä ollut koskaan lähelläkään sairaalaan joutumista.
Jos nyt kuitenkin katsoisit niitä influenssan kuolleisuuslukuja vaikka täältä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/InfluenzaCase…
Kuva on peräisin tästä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza#Mortality
Influenssan kuolleisuus on siis alle 1% yli 65-vuotiaillakin. Alaikäisillä se on välillä 0,003-0,007%. Eli menee siis sinne haarukkaan yksi 30 000:sta - yksi 15 000:sta sairastuneesta. Kaikki iät yhdistettynä kuolleisuus on vähemmän kuin yksi tuhannesta sairastuneesta.
Vierailija kirjoitti:
Modernan rokote kehitettiin 2 päivässä. Ehdottomasti luotettavin.
sikainfluenssarokotetta viilattiin ja viimeisteltiin puoli vuotta ja silti osa rokotteen ottaneista sairastui pysyvästi työkyvytrömiksi.
Nythän ei tarvi ottaa influenssarokotetta koska influenssat ovat tilastojen mukaan kadonneet koronan alta karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täräytti? Kas kun ei jyräyttänyt tai jyrähtänyt kuten kaikki muut.
Tai pärskäytti.
Tai tärähti.
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei tarvi ottaa influenssarokotetta koska influenssat ovat tilastojen mukaan kadonneet koronan alta karkuun.
Juu, tilastojahan kannattaa tuijottaa eikä erittäin sairasta sukulaistani joka joutui viime viikolla influenssan takia sairaalaan jo toisen kerran saman taudin aikana. Todella kipeä ja huonona jo, ei pärjänny enää kotihoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teho vaihtelee vuosittain, mutta normaalivuosina vain puolet niistäkin, jotka saavat sen ilmaiseksi, vaivautuvat rokotukseen. Nythän ne loppuivat kesken.
Eli paljon vanhusten turhia kuolemia estettäisiin, jos rokotteen kattavavuus olisi parempi.
Ap kyllä vähän liioittelee, siihen kuolee joitakin satoja ihmisiä, ei pitkään aikaan ole tuhatta kuollut. Ja osa kuolleista on ihan lapsiakin, jotenkaikkien kannattaisi rokote ottaa.
Millä tavalla vanhuksen influenssakuolema on turha? Onko se parempi kituuttaa niin pitkään, että pääsee muistisairaana sängyn pohjalle makaamaan vaipoissa, joita vaihdetaan liian harvoin? Monelta pahalta voi säästyä, jos influenssa pelastaa.
No ehkä näin niiden vanhusten kohdalla jotka ovat jo valmiiksi huonossa kunnossa, muistisairaita, monisairaita... mutta on paljon vanhuksia joilla pää toimii kuin partaveitsi ja fyysinen kuntokin vielä hyvä. Elävät omissa kodeissaan aktiivista elämää niin kuin nuoremmatkin. Ei heillä ole varmaan tarvetta nopeuttaa loppuaan millään tavalla! Yleisestä kunnosta se enemmän on kiinni kuin iästä.
Sitä vartenhan me veroja olemme maksaneet, että saamme tuloksellista tehohoitoa, kun influenssa iskee. Minä ainakin luotan hoitajiin ja lääkäreihin, vaikka yksi tehohoitolääkäri sanoi influenssaa jopa vaarallisemmaksi kuin korona.
Vaikka taudista selviäisikin hengissä, onko kuitenkaan kiva sairastaa sitä?
Mulle jäi influenssasta pysyviä vaurioita. En siis kuollut, mutta silti paha tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Minä sairastin lapsena influenssan joka vuosi, joskus toisenkin kerran samalla kaudella, enkä ollut koskaan lähelläkään sairaalaan joutumista.
Heh, taas näitä. Se mikä tulee joka vuosi on kuulkaas ihan kuumeflunssa vain, sorry vaan.
Jos sulla olisi ollut oikea influenssa, tietäisit sen eron mikä näillä täysin erilaisilla taudeilla on. Influenssa on vakava tulehdustauti.
Mutta hyvä että olet selvinnyt ilman influenssaa. :) Tosin se tulee olemaan ankara kokemus, jot nyt sairastut rokottamattomana.
Onkohan miten lähellä toisiaan kuolleisuusprosentti rokotteessa ja koronassa? Koronaan on varmaan kuollut enemmän, mutta tartuntojakin on enemmän
Vierailija kirjoitti:
Onkohan miten lähellä toisiaan kuolleisuusprosentti rokotteessa ja koronassa? Koronaan on varmaan kuollut enemmän, mutta tartuntojakin on enemmän
Suomessa koronakuolleisuudeksi on tutkijat saaneet sellaisen lukeman kuin 0,2% sairastuneista.
Talvella 2019 - 2020 varmistetuista influenssatartunnoista yli 4% johti kuolemaan. Kukaan ei tiedä miten paljon yli 4%..
Mutta mutta: Korona merkataan kuolinsyyksi kaikille 30 päivää positiivisen testin jälkeen kuolleille.... Siis vaikka olisi parantunut taudista jo kolme viikkoa sitten ja saa sydärin esim. influenssan takia.
Influenssaa ei merkata kuolinsyyksi juuri koskaan vaan yksityiskohtaisemmin minkä influenssa aiheutti (esim. sydänpysähdys, keuhkokuume tai sepsis).
Että siitä vaan vertailemaan tilastoja korona vs. influenssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koronakuolleisuudeksi on tutkijat saaneet sellaisen lukeman kuin 0,2% sairastuneista.
Talvella 2019 - 2020 varmistetuista influenssatartunnoista yli 4% johti kuolemaan. Kukaan ei tiedä miten paljon yli 4%..
Mutta mutta: Korona merkataan kuolinsyyksi kaikille 30 päivää positiivisen testin jälkeen kuolleille.... Siis vaikka olisi parantunut taudista jo kolme viikkoa sitten ja saa sydärin esim. influenssan takia.
Influenssaa ei merkata kuolinsyyksi juuri koskaan vaan yksityiskohtaisemmin minkä influenssa aiheutti (esim. sydänpysähdys, keuhkokuume tai sepsis).
Että siitä vaan vertailemaan tilastoja korona vs. influenssa...
Olen kanssasi samaa mieltä paitsi että tuon influenssankaan kuolinprosentti ei ole kohdillaan, koska sekä influenssa että sen kuolinluvut ovat alidiagnosoidut niin ei saa luotettavaa tilastoa siitäkään aikaiseksi.
Olen välttynyt jokavuotisilta painajaismaisilta oireilta siitä lähtien kun olen ottanut vuosittain influenssarokotteen. Sattumaako? Rokotuksista taas ei ole tullut mitään oireita, ainakaan niin että olisin pystynyt yhdistämään. Kerran rokotuskohtaan tuli ihottuma puolen vuoden kuluttua rokotuksesta. Ei varmaan yhteyttä. Seuraavina vuosina ei tullut.
Nämä influenssarokotteet on täysin hyödyttömiä, aivan kuin koronarokotekin.
Vierailija kirjoitti:
En ota astraa ja odotan nenäsumute rokotetta suomalaista. Ottaisin jos nyt saisi Plitzeriä tai Modernaa.
Minä aion ottaa nuo kaikki. Astran jo otin.
Vierailija kirjoitti:
Olen välttynyt jokavuotisilta painajaismaisilta oireilta siitä lähtien kun olen ottanut vuosittain influenssarokotteen. Sattumaako? Rokotuksista taas ei ole tullut mitään oireita, ainakaan niin että olisin pystynyt yhdistämään. Kerran rokotuskohtaan tuli ihottuma puolen vuoden kuluttua rokotuksesta. Ei varmaan yhteyttä. Seuraavina vuosina ei tullut.
Olen 50v epäterveellistä elämää aina viettänyt. Asiakaspalvelussa eli pöpöjä riittää. Koskaan ei ole influenssa tai juuri muukaan flunssa iskenyt. Aina ihmettelen kun työkaverit saikuttaa. En ole flunssarokotteita ottanut enkä suostu koronarokotteen paviaaniksi. Kun se suomalainen rokote saapuu, otan sen kiitos!
Otan ainoastaan sen takia että voin matkustaa.
Modernan rokote kehitettiin 2 päivässä. Ehdottomasti luotettavin.