Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian vähällä vedellä jurnuttavat pesukoneet

Vierailija
25.02.2021 |

Jouduin ostamaan uuden päältätäytettävän pesukoneen, energiatehokas... Ei löytynyt enää konetta joka käyttäisi reilusti vettä. Tämä jurnuttaa tuntikausia ja pienellä vesitikalla. Jos lyhentää ohjelmaa, käyttää vähän enemmän vettä. Mutta tosi vähän silloinkin. Mitä järkeä näissä kun joutuu sit laittamaan monta extrahuuhtelua?
Onko kukaan keksinyt miten itse pesuun saisi enemmän vettä, voiko letkulla laskea ennen ohjelman alkua?
Ottaa niin päähän tämä ekoilu, kalliimmaksi tulee kun on pestävä ja huuhdeltava moneen kertaan.
Tämä kone on Elektrolux 700, en muista mikä super hyper automaatti. Viikko sit ostettu. Muilla samoja pulmia?
Toista se oli vanha rakas Upo pesukarhu!

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se vaihdetaan perhana. Meillä on taloyhtiössä asko professional ja siis käytän ihan vähän pesuainetta, ja saan pyörittää monta extrahuuhtelua,  että vaahdot lähtee huuhteluissa. Joskus laitan vielä yhden pikapesun ilman pesuainetta lisähuuhteluksi. EI näissä ole mitään järkeä.

Vierailija
82/86 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niissä ole tarkoituskaan olla järkeä vaan energian ja veden säästöä. Alkuperäinen tarkoitus puhdistamisesta on unohtunut ajat sitten, ja varsinkin ajan säästö.

Edestä täytettävään voi lisätä helposti vettä pesuaineluukun kautta, mutta päältä täytettävä pitää sammuttaa, jotta voi avata luukun ja lisätä sitä kautta. Siksi ne ovat vielä vaikeampia.

Vielä hullumpaa on se, että nämä uudet jurnuttavat minuuttitolkulla tyystin ILMAN VETTÄ. Siinä tulee helposti puoli tuntia ylimääräistä pesuaikaa, kun kone pyörii tyhjää jokaisen vaiheen välillä, jostakin käsittämättömästä syystä ilman vettä. Sitten se ottaa vettä tilkka kerralla, pyörähtää, pysähtyy, ottaa taas tilkan ja vettä poistaessa sama homma. AEG tämän merkki.

Suurin ongelma on se, että ei pesukoneitten suunnittelussa ole ollut mukana pyykin pesijöitä. Oletettavasti niitä on suunnitelleet insinöörit, joilla on "vaimo" pesemässä pyykkejä, ja suunnitteluun on annettu tietyt vaatimukset. Pyykin puhtaus ei nähtävästi ole niihin kuulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on jotkut ekosuositukset, jotka yrittää säästää vettä, mikä voi olla hyvä idea jossain Espanjassa, missä siitä on pulaa. Täällä VTT testasi joku aika sitten pesukoneita ja sanoi, että yksikään ei huuhdellut pyykkejä riittävästi, että he suosittelevat useampaa lisähuuhtelua kaikille koneille joka pesulla. Ja niitä vedensäästö eko-ohjelmia ei kannata käyttää.

Enemmän hyötyä olisi siitä, että jokaisessa huuhtelussa olisi enemmän vettä. Nyt lisähuuhtelukerrat pidentävät pesuaikaa, joka on jo ennestään aivan liian pitkä. Silti pesuaineet ja lika eivät huuhtoudu pois, kun ei ole  vettä yhdessäkään huuhtelussa tarpeeksi.

Vierailija
84/86 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edestätäytettävä kone ja ihan kunnollinen, ei mikään halpismerkki. Kuitenkin kerran kun oli kone täynnä sukkia, niin pesun jälkeen osa sukista ei ollut edes kastunut kokonaan. Olin ihan että WTF ja tuon jälkeen olen joka pesuun laittanut lisävalintana "lisää vettä" ja "ylimääräinen huuhtelu". Lisäksi olen vielä pesun alkuvaiheessa holottanut vessan käsisuihkulla vettä pesuainesäiliön kautta.

Koneessa on tietenkin automatiikka, joka tarkkailee pyykin määrää ja valitsee sopivan määrän pesuvettä. Minä nyt vaan olen sen kanssa eri mieltä, mikä määrä vettä riittää. Joten lisäilen sitä omin luvin.

Päältätäytettävissä koneissa ne pesuainesäiliöt tahtoo olla siinä luukussa, joten ei sitä kautta saa vettä lisättyä mitenkään. Vaihtoehdoksi jää kaataa ämpärillinen vettä koneen pohjalle, ennen kuin alkaa laittaa pyykkejä rumpuun.

Tämäkään ei auta, jos kone tyhjentää ensin veden pois ennen kuin alkaa ottaa uutta. Tai ehkä automaattisesti punnitseva kone luulee pyykkiä olevan enemmän, jos se on märkää jo aloittaessa.

Vierailija
85/86 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisia koneita enää saa valmistaa jotka käyttävät paljon vettä. Itse laitan kaikki lisävesiasetukset ja huuhtelut mitkä vaan saa päälle.

Vierailija
86/86 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edestätäytettävä kone ja ihan kunnollinen, ei mikään halpismerkki. Kuitenkin kerran kun oli kone täynnä sukkia, niin pesun jälkeen osa sukista ei ollut edes kastunut kokonaan. Olin ihan että WTF ja tuon jälkeen olen joka pesuun laittanut lisävalintana "lisää vettä" ja "ylimääräinen huuhtelu". Lisäksi olen vielä pesun alkuvaiheessa holottanut vessan käsisuihkulla vettä pesuainesäiliön kautta.

Koneessa on tietenkin automatiikka, joka tarkkailee pyykin määrää ja valitsee sopivan määrän pesuvettä. Minä nyt vaan olen sen kanssa eri mieltä, mikä määrä vettä riittää. Joten lisäilen sitä omin luvin.

Päältätäytettävissä koneissa ne pesuainesäiliöt tahtoo olla siinä luukussa, joten ei sitä kautta saa vettä lisättyä mitenkään. Vaihtoehdoksi jää kaataa ämpärillinen vettä koneen pohjalle, ennen kuin alkaa laittaa pyykkejä rumpuun.

Tämäkään ei auta, jos kone tyhjentää ensin veden pois ennen kuin alkaa ottaa uutta. Tai ehkä automaattisesti punnitseva kone luulee pyykkiä olevan enemmän, jos se on märkää jo aloittaessa.

Ilmeisesti tämä vedenlisäyskikka on kantautunut koneita suunnittelevien insinöörien korviin, koska noin puoli vuotta vanha päältä täytettävä Electroluxin kone pyöräyttää poistopumppua ensitöikseen jokaisen pesuohjelman alussa. En muista edellisten koneiden sitä tehneen. Muutenkin kone pitää todella ärsyttävää ininää tietyissä pesuvaiheissa. Eipä tarvitse kyseisen merkin laitteita enää ostaa. Olisi oikeastaan pitänyt palauttaa takaisin, mutta kun oli tarve koneelle ja oma vaivansa tietysti noita kodinkoneita kuljetella edestakaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi