Liian vähällä vedellä jurnuttavat pesukoneet
Jouduin ostamaan uuden päältätäytettävän pesukoneen, energiatehokas... Ei löytynyt enää konetta joka käyttäisi reilusti vettä. Tämä jurnuttaa tuntikausia ja pienellä vesitikalla. Jos lyhentää ohjelmaa, käyttää vähän enemmän vettä. Mutta tosi vähän silloinkin. Mitä järkeä näissä kun joutuu sit laittamaan monta extrahuuhtelua?
Onko kukaan keksinyt miten itse pesuun saisi enemmän vettä, voiko letkulla laskea ennen ohjelman alkua?
Ottaa niin päähän tämä ekoilu, kalliimmaksi tulee kun on pestävä ja huuhdeltava moneen kertaan.
Tämä kone on Elektrolux 700, en muista mikä super hyper automaatti. Viikko sit ostettu. Muilla samoja pulmia?
Toista se oli vanha rakas Upo pesukarhu!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Pyykki tuvalla on ainakin meidän talolla lappu että veden lisääminen koneeseen kielletty. Joku naapuri kerto kerran että on joku veden tasaaja systeemi koneissa ja menee rikki jos itse lisää vettä. Koneet on isoja laitos koneita ja kyllä siitä ikkunasta näkyy että ei niissäkään kovin paljon vettä huljua. Sen näkee helposti kun kone välillä pysähtyy ja ns. miettii ja vaihtaa sitten pyörinnän suuntaa.
Mulla uus kone ja siinä 2v takuu. Ja lisään vettä. Jos hajoo niin mitään en myönnä. Mut en myöskään jyystä pyykkiä ilman vettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se veden käsin lisääminen auttaa? Kai se kone katsoo itse, miten täynnä se on, eikä mittaa sitä ottamaansa vettä?
Se aloittaa heti veden ottamisen kun ohjelma käynnistyy. Jos sammuttaa heti kun se on ottanut veden ja lisää sit ämpärillä. Ei se minun koneesta ainakaan poista "ylimääräistä" ja pyykki on tosiaan paljon raikkaampi.
Kiitos selvennyksestä, tuossahan joutuu kumminkin kyttäämään sitä konetta vierestä. No on se vielä niukasti helpompi kuin jos itse pesisi käsin.
Totta, mut tähän tää nyt mennyt. Seuraavaksi sit reilusti pulsaattorikone.
Jep. Hankin tämän nyt seuraavaksi. Itse lisätään vedet, pesuaineet, liotetaan ja veivataan. Youtubessa on videoita. Tähän on tultu :D
https://laundry-alternative.com/products/copy-of-the-wonder-wash%C2%AE-…
Mitä ihmeen spämmijöitä tänne on tullut? Joku linkkailee p_ornoa ketjuihin.
Saako joku hyviä pesutuloksia näillä koneilla ilman veden lisäämistä?
Minulla on päältä täytettävistä pesukoneista pelkästään huonoja kokemuksia. Opiskelija-aikana vuokra-asunnossa oli yksi ja sen jälkeen tilapäisasunnossa remontin aikana. Vaikka kuinka puhdisti koneen, vaatteet olivat aina tunkkaisia ja litimärkiä, vaikka kumpikin kone olevinaan linkosi hyvin.
Omaan asuntoomme hankittiin LG:n suoravetomoottorilla varustettu kuivaava pesukone, luonnollisesti edestä täytettävä. Uskalsin ostaa sellaisen, koska vanhemmilla oli kotona saman merkin höyrypesukone. AIVAN PARAS KONE IKINÄ! :D
Pesuohjelmat kestävät minkä kestävät, mutta meidän ja vanhempien kone ovat superhiljaisia, pyykki puhdasta ja raikasta sekä paljon kuivempaa koneesta tulleena kuin päältä täytettävillä. Kuivaustoimintoa käytän tosin vain peitoille, tyynyille ja untuvatakille.
Huonoin puoli on hinta, mutta tarjouksesta saa joskus jopa alle 400 eurolla.
Pesutuvassa sama. Pesee kuiviltaan.
Lisään joskus vettä.
Muistan kun lapsena katselin pesukoneen pyörimistä, niin lasiluukku oli puoleen väliin vedessä.
Nykyään veden tasoa ei näe, kun se ei yllä edes lasin alareunaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pääOltätäytettäv Elektrolux, ei mikään supermalli. Siinä voi pitentää tai lyhentää aikaa ja ottaa lisähuuhtelua yms.
Olen erittäin tyytyväinen.
Kakkoskodissa myös samanainen, en ikinä ota sivusta täytettävää, tekin huomaatte asian, kun ikää tulee.
Niimpä vasta 47 ja selkä kipeä jatkuvasta pyykkäyksestä edestä täytettävällä koneella.
Enää ei pysty pakko ostaa päältä tä...
Vierailija kirjoitti:
Saako joku hyviä pesutuloksia näillä koneilla ilman veden lisäämistä?
Näissäkin vinkeissä täytyy toki käyttää enemmän vettä, mutta ei ainakaan tarvitse manuaalisesti millään ämpärillä lisätä:
1.Katson ohjekirjasta sen ohjelman, joka käyttää eniten vettä eli jonkun puuvillaohjelman.
2. Ainakin omassa koneessani on mahdollisuus valita sellainen 'lisävesi' toiminto. En tiedä kuinka paljon se lisää vettä, mutta mikä vaan määrä auttaa. Käytän sitä joka kerta.
3. Katson ohjekirjasta käyttämälleni ohjelmalle suositellun max. täyttömäärän ja koitan täyttää vähemmän.
4. Aloin lisäämään lokeroon vähän hajusteetonta huuhteluainetta (aikaisemmin en käyttänyt lainkaan) ja jostakin syystä se auttaa huomattavasti. Ilman sitä piti käyttää n. 1/4 suositellusta pesuainemäärästä tunkkaisten pyykkien välttämiseksi, mutta sen kanssa olen nyt voinut käyttää jopa 2/3 suositellusta pesuainemäärästä. Tuntuu, että kone huuhtelee jotenkin tehokkaammin sen kanssa.
5. Tarvittaessa vielä erikseen extra huuhtelu sen jälkeen kun olen nuuhkaissut pyykkejä.
6. Ai niin, ja käytän aina hajusteetonta sport pyykinpesuainetta, hajut ja tunkkaisuus tuntuu lähtevän tehokkaammin.
Itselläni kaksi vuotta sitten ostettu Boschin edestä täytettävä kone. Kaukana ekologisesta, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päältä täytettävistä pesukoneista pelkästään huonoja kokemuksia. Opiskelija-aikana vuokra-asunnossa oli yksi ja sen jälkeen tilapäisasunnossa remontin aikana. Vaikka kuinka puhdisti koneen, vaatteet olivat aina tunkkaisia ja litimärkiä, vaikka kumpikin kone olevinaan linkosi hyvin.
Omaan asuntoomme hankittiin LG:n suoravetomoottorilla varustettu kuivaava pesukone, luonnollisesti edestä täytettävä. Uskalsin ostaa sellaisen, koska vanhemmilla oli kotona saman merkin höyrypesukone. AIVAN PARAS KONE IKINÄ! :D
Pesuohjelmat kestävät minkä kestävät, mutta meidän ja vanhempien kone ovat superhiljaisia, pyykki puhdasta ja raikasta sekä paljon kuivempaa koneesta tulleena kuin päältä täytettävillä. Kuivaustoimintoa käytän tosin vain peitoille, tyynyille ja untuvatakille.
Kirjoitin oman huonon kokemukseni nykykoneista tähän ketjuun ja se oli kyllä ihan edestä täyteyttävä n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään. Tätä LG:n konetta silloin myös harkitsin.
Pitkissä pesuohjelmissa on se huono puoli, että konetta ei saa jättää yksin kotiin pyörittämään pyykkiä. Jos sattuu mitä tahansa, vuoto/vesivahinko tai tulipalo koneen takia, kotivakuutus ei käsittääkseni korvaa jos koneen on jättänyt yksikseen pyörimään. Jos joka koneellisen pesussa menee 2-3tuntia, niin se on valtava määrä aikaa, joka menee ihan vaan siihen että odottelee pyykkejä. Pyykkituvan kone pesee tunnissa ja sen tunnin aikana saa käytyä kaupassa, tai lenkitettyä koiran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin oman huonon kokemukseni nykykoneista tähän ketjuun ja se oli kyllä ihan edestä täyteyttävä n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään. Tätä LG:n konetta silloin myös harkitsin.
Pitkissä pesuohjelmissa on se huono puoli, että konetta ei saa jättää yksin kotiin pyörittämään pyykkiä. Jos sattuu mitä tahansa, vuoto/vesivahinko tai tulipalo koneen takia, kotivakuutus ei käsittääkseni korvaa jos koneen on jättänyt yksikseen pyörimään. Jos joka koneellisen pesussa menee 2-3tuntia, niin se on valtava määrä aikaa, joka menee ihan vaan siihen että odottelee pyykkejä. Pyykkituvan kone pesee tunnissa ja sen tunnin aikana saa käytyä kaupassa, tai lenkitettyä koiran.
*täytettävä
Mulla se pitkä yli 3h puuvillaohjelma käyttää vähiten vettä. Sitä aikaa kun lyhentää ja vain pieni määrä pyykkiä niin käyttää vettä enemmän. Mut pikku tilkka sekin vaan on. Eli pakko se on manuaalisesti ämpärillä lisätä jos puhtaaksi haluaa. Huuhteluitahan vo laittaa vaikka 10 mutta kun se ei pese...
Ja Allegroa käytän, ei ole zeoliittia. Se laitetaan suoraan rumpuun eikä siihen koteloon mistä se huuhteluvesikin sit tulee. Ei ala ainakaan kone haisemaan homeelta.
Mulla on 6 vuotta vanha Electrolux energysaver, energyllä tarkoitettaneen vettä. Pesuteho on huono, en malta odottaa, että se hajoaa ja pääsen ostamaan uuden! Se on 7 kg kone ja pesurumpu on niin syvä, ettei vettä tai vaahtoa näy lainkaan pesuohjelman pesun aikana, ensimmäinen huuhtelu sen sijaan vaahtoaa ja vettäkin näkyy. Olen lisännyt 2-3 litraa vettä pesuainekotelon kautta kun kone on ensin ottanut veden sisään ja se auttaa hieman pesutuloksen kanssa. Veden määrää ei tässä koneessa voi valita, lisähuuhtelun laitan joka pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Kastele vaatteet ennen koneeseen laittoa.
Tämä on hyvä. Erityisesti jos kyseessä on "älykäs" pesukone, joka säätää vesimäärää pyykin painon mukaan.
Mä ostin 9 kg koneen, vaikka asun yksin eli koneessa on vain 3- max 5 kg pyykkiä. Valitsen yleensä 2-3 huuhtelua. Linkous suurimmillaan 1400 rpm, joka antaa todella kuivan lopputuloksen, mutta herkemmille kankaille valitsen vähemmän kierroksia.
Pesuaika on n. 1 h, kun lämpötila +40 tai +60. Kuumemmalla en pesekään.
Eko-ohjelmaa en käytä, onneksi koneessa on täysi vapaus valita ihan mitkä pesusäädöt haluaa, niitä "valmiita" ohjelmia ei tarvi noudattaa sellaisenaan.
Olen ihan tyytyväinen 500€ Samsungiin. Kaupassa sanottiin sen olleen Kuluttaja-lehden testivoittaja. Ostin sen viime joulukuussa, vaikka olin mennyt kauppaan tietty Boschin kone mielessä.
Mä olen jo vuosia pessyt kaiki pyykit extra-huuhtelussa. Problem solved. Ei jää pesuainejäämiä.
Syy on vihreässä liikkeessä
Vähän vettä käyttävä = "ympäristöystävällinen" (ei oikeasti pidä paikkaansa, kun huuhtelu on ajettava kaksi kertaa, vesi ei haittaa luontoa ym)
Mutta mitäpä vas/vihreä ei valehtelisi saadakseen moraaliposeeta luonnon ystävänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään"
Siis mitää?? 350€:lla luulet saavasi kunnon koneen!
Minkähintaisia ja -merkkisiä ne Halvemmat ovat??
(Ot: käytät väärin kustantaa-verbiä! Kuuluu sanoa 'maksanut' )
Tänne on tulossa pyykkitupaan nyt uudet koneet. Vähän hirvittää, jos niissäkin nyt sitten nämä samat ongelmat, että pesuohjelmat kestää ikuisuuden eikä pyykistä tule edes puhdasta.