Liian vähällä vedellä jurnuttavat pesukoneet
Jouduin ostamaan uuden päältätäytettävän pesukoneen, energiatehokas... Ei löytynyt enää konetta joka käyttäisi reilusti vettä. Tämä jurnuttaa tuntikausia ja pienellä vesitikalla. Jos lyhentää ohjelmaa, käyttää vähän enemmän vettä. Mutta tosi vähän silloinkin. Mitä järkeä näissä kun joutuu sit laittamaan monta extrahuuhtelua?
Onko kukaan keksinyt miten itse pesuun saisi enemmän vettä, voiko letkulla laskea ennen ohjelman alkua?
Ottaa niin päähän tämä ekoilu, kalliimmaksi tulee kun on pestävä ja huuhdeltava moneen kertaan.
Tämä kone on Elektrolux 700, en muista mikä super hyper automaatti. Viikko sit ostettu. Muilla samoja pulmia?
Toista se oli vanha rakas Upo pesukarhu!
Kommentit (86)
"n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään"
Siis mitää?? 350€:lla luulet saavasi kunnon koneen!
Minkähintaisia ja -merkkisiä ne Halvemmat ovat??
(Ot: käytät väärin kustantaa-verbiä! Kuuluu sanoa 'maksanut' )[/quote]
Saako 350 eurolla mitään konetta? Itse ostin vajaan tonnin Mielen, sekin oli aika keskihintainen... Ostin pelkästään siksi että siihen saa lisäveden ohjelmoitua myös pesuvaiheeseen ja huuhteluita oman maun mukaan. En enää ikinä osta pienellä vesitilkalla pesevää konetta!
Vierailija kirjoitti:
Minkähintaisia ja -merkkisiä ne Halvemmat ovat??(Ot: käytät väärin kustantaa-verbiä! Kuuluu sanoa 'maksanut' )
Saako 350 eurolla mitään konetta? Itse ostin vajaan tonnin Mielen, sekin oli aika keskihintainen... Ostin pelkästään siksi että siihen saa lisäveden ohjelmoitua myös pesuvaiheeseen ja huuhteluita oman maun mukaan. En enää ikinä osta pienellä vesitilkalla pesevää konetta!
Kyseessä pieni kylppäri ja pieni kone. Ne halvimmat tuohon tilaan mahtuvat olivat tuotakin edullisempia päältä täytettäviä. Kalliimmat koneet sitten sen verran isoja, ettei mahdu asunnon kylppäriin. Toinen vaihtoehto laittaa pesukone keittiöön.. Ei hyvä.
On kyllä taas loppuun asti mietitty tämä "ekologisuus". Kone käyttää niin vähän vettä, ettei pyykit puhdistu ja pesuohjelmat pyörii tuntikausia. Sitten ihmiset lisäilee itse vettä, jotta saavat puhdasta ja ohjelmat silti pitkiä. Menee varmasti enemmän vettä ja sähköä kuin vanhoissa koneissa, eli siihen meni se "säästö".
Tehtäisiin vaan kunnon, kestäviä laitteita, jotka toimivat luotettavasti ja hyvin, niin säästyisi ympäristökin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Päältä täytettävänä ei valitettavasti voi päästää letkulla vettä. Sehän on kikka jota varmaan ihan kaikki edestä täytettävän omistajat tekevät nykyään.
Tässä pari keinoa:
Laita ensin päälle sellainen ohjelma, joka käyttää enemmän vettä, eli joku hienopesuohjelma. Kun se on ottanut veden, pysäytä kone ja laita päälle toinen ohjelma. Monet koneet eivät siinä vaiheessa tyhjennä edellisen ohjelman ottamaa vettä vaan aloittavat uuden pesun.
Toinen keino on pysäyttää kone sen jälkeen kun on ottanut veden, odottaa että luukku avautuu ja laittaa vettä lisää.
Siliävien puuvillaohjelma käyttää yleensä useamman kahvikupillisen vettä kuin tavallinen, ja voi käyttää 60 asteessa.
Pesukarhua kaipaan minäkin. Sen paras ominaisuus oli se, että saattoi laittaa vaikka ohjelman villapesulle ja lämmön 90 asteeseen. Se oli mainio ohjelma mm. kylpypyyhkeille ja lakanoille sekä vauvanvaatteille, jotka eivät olleet varsinaisesti likaisia vaan vain käytettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päältätäytettäv Elektrolux, ei mikään supermalli. Siinä voi pitentää tai lyhentää aikaa ja ottaa lisähuuhtelua yms.
Olen erittäin tyytyväinen.
Kakkoskodissa myös samanainen, en ikinä ota sivusta täytettävää, tekin huomaatte asian, kun ikää tulee.En vissiin ole tarpeeksi vanha kun nimenomaan päältätäytettävät on perseilleet pyykin kanssa ja pyykeissä ollut lopulta viisi kiloa vettä linkouksen jälkeenkin.
Sillonhan on ollu vettä ainakin tarpeeksi😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päältä täytettävänä ei valitettavasti voi päästää letkulla vettä. Sehän on kikka jota varmaan ihan kaikki edestä täytettävän omistajat tekevät nykyään.
Tässä pari keinoa:
Laita ensin päälle sellainen ohjelma, joka käyttää enemmän vettä, eli joku hienopesuohjelma. Kun se on ottanut veden, pysäytä kone ja laita päälle toinen ohjelma. Monet koneet eivät siinä vaiheessa tyhjennä edellisen ohjelman ottamaa vettä vaan aloittavat uuden pesun.
Toinen keino on pysäyttää kone sen jälkeen kun on ottanut veden, odottaa että luukku avautuu ja laittaa vettä lisää.
Siliävien puuvillaohjelma käyttää yleensä useamman kahvikupillisen vettä kuin tavallinen, ja voi käyttää 60 asteessa.
Pesukarhua kaipaan minäkin. Sen paras ominaisuus oli se, että saattoi laittaa vaikka ohjelman villapesulle ja lämmön 90 asteeseen. Se oli mainio ohjelma mm. kylpypyyhkeille ja lakanoille sekä vauvanvaatteille, jotka eivät olleet varsinaisesti likaisia vaan vain käytettyjä.
Minä teen juuri näin:) Laitan ohjelman päälle, heti kun se on ottanut veden pysäytän ja lisään ämpärillisen vettä. Pyykit tulee niin paljon puhtaammaksi ja raikkaammaksi. Ilman lisäystä jää tosi tunkkaiseksi. En tiedä hajoaako kone tästä mutta eihän sillä muutenkaan mitään tee jos ei lisää vettä... Eli katson mitä tapahtuu ja kun hajoaa ostan sen mallin mihin saa lisäveden myös pesuun.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä taas loppuun asti mietitty tämä "ekologisuus". Kone käyttää niin vähän vettä, ettei pyykit puhdistu ja pesuohjelmat pyörii tuntikausia. Sitten ihmiset lisäilee itse vettä, jotta saavat puhdasta ja ohjelmat silti pitkiä. Menee varmasti enemmän vettä ja sähköä kuin vanhoissa koneissa, eli siihen meni se "säästö".
Tehtäisiin vaan kunnon, kestäviä laitteita, jotka toimivat luotettavasti ja hyvin, niin säästyisi ympäristökin paremmin.
Meneehän koneita nyt kaupaksi paljon enemmän, kun ihmiset luulevan koneen olevan rikki siksi kun ei tule puhdasta.
Se on totta, että paljon ekologisempaa olisi pestä pyykit kerralla puhtaaksi ilman mitään kommervenkkejä. Nyt joudutaan käyttämään lisähuuhteluja, jotka pidentävät pesuaikoja entisestään, tai käyttämään lisävettä joko koneen valikon kautta tai lisäämällä itse. Silti joudutaan pesemään pyykit entistä useammin.
Huonosti matalassa lämmössä pestyt alkavat haista likaiselle ensimmäisellä käyttökerralla. Sitten vaan suuri froteepyyhe pyykkikoneeseen joka käyttökerran jälkeen. Paljon ekologisempaa on pesu kuumassa ja reilussa vedessä. Sillä tavalla pesty pyyhe taisi olla käytössä useamman kuukauden, kun suihkussa itsensä puhtaaksi pessyt kuivasi siihen itsensä ja sitten ripusti pyyhkeen kuivumaan.
Ehkä olen tullut vanhaksi, mutta tuntuu vahvasti siltä, että ennen oli kaikki paremmin.
Pesukoneet ei enää pese pyykkejä puhtaaksi ja pesu kestää iäisyyden, kämpän lämmöt ja ilmanvaihto säädetty siten, että koko ajan on kylmä ja vetää. Nykyään on standardi ja normi, ettei lämpöpatterit ole enää lämpimiä eikä niitä pysty itse säätämään. Samoin ilmanvaihto. Koko ajan viima ja puhuri käy. On kuin vanhassa talossa asuisi, vaikka se on uusi. Ekologisuus ja säästösyistä mikään ei oikein toimi kunnolla, tai tehokkaasti. Samalla valmistetaan vuoria erilaista muovikrääsää ja roskaa ja kaikki tehdään jossain kehitysmaassa. Mitään ei oikein nykyään tehdä enää kunnolla ja toimivaksi. Onko tämä sitten edistystä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen tullut vanhaksi, mutta tuntuu vahvasti siltä, että ennen oli kaikki paremmin.
Pesukoneet ei enää pese pyykkejä puhtaaksi ja pesu kestää iäisyyden, kämpän lämmöt ja ilmanvaihto säädetty siten, että koko ajan on kylmä ja vetää. Nykyään on standardi ja normi, ettei lämpöpatterit ole enää lämpimiä eikä niitä pysty itse säätämään. Samoin ilmanvaihto. Koko ajan viima ja puhuri käy. On kuin vanhassa talossa asuisi, vaikka se on uusi. Ekologisuus ja säästösyistä mikään ei oikein toimi kunnolla, tai tehokkaasti. Samalla valmistetaan vuoria erilaista muovikrääsää ja roskaa ja kaikki tehdään jossain kehitysmaassa. Mitään ei oikein nykyään tehdä enää kunnolla ja toimivaksi. Onko tämä sitten edistystä?
Täällä yks joka tullut vanhaksi😅 Just teippasin uuden hienon automaatti-ilmastointipömpelin tukkoon. On niin hienoa ja automaattista että tukka hulmuaa. Ja patterit ei luonnollisestikaan lämpiä kuin hippusen. Ja kyllä, kyllä ainakin nämä asiat oli ennen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päältä täytettävistä pesukoneista pelkästään huonoja kokemuksia. Opiskelija-aikana vuokra-asunnossa oli yksi ja sen jälkeen tilapäisasunnossa remontin aikana. Vaikka kuinka puhdisti koneen, vaatteet olivat aina tunkkaisia ja litimärkiä, vaikka kumpikin kone olevinaan linkosi hyvin.
Omaan asuntoomme hankittiin LG:n suoravetomoottorilla varustettu kuivaava pesukone, luonnollisesti edestä täytettävä. Uskalsin ostaa sellaisen, koska vanhemmilla oli kotona saman merkin höyrypesukone. AIVAN PARAS KONE IKINÄ! :D
Pesuohjelmat kestävät minkä kestävät, mutta meidän ja vanhempien kone ovat superhiljaisia, pyykki puhdasta ja raikasta sekä paljon kuivempaa koneesta tulleena kuin päältä täytettävillä. Kuivaustoimintoa käytän tosin vain peitoille, tyynyille ja untuvatakille.
Huonoin puoli on hinta, mutta tarjouksesta saa joskus jopa alle 400 eurolla.
Kirjoitin oman huonon kokemukseni nykykoneista tähän ketjuun ja se oli kyllä ihan edestä täyteyttävä n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään. Tätä LG:n konetta silloin myös harkitsin.
Pitkissä pesuohjelmissa on se huono puoli, että konetta ei saa jättää yksin kotiin pyörittämään pyykkiä. Jos sattuu mitä tahansa, vuoto/vesivahinko tai tulipalo koneen takia, kotivakuutus ei käsittääkseni korvaa jos koneen on jättänyt yksikseen pyörimään. Jos joka koneellisen pesussa menee 2-3tuntia, niin se on valtava määrä aikaa, joka menee ihan vaan siihen että odottelee pyykkejä. Pyykkituvan kone pesee tunnissa ja sen tunnin aikana saa käytyä kaupassa, tai lenkitettyä koiran.
Minkähintaisia ja -merkkisiä ne Halvemmat ovat??(Ot: käytät väärin kustantaa-verbiä! Kuuluu sanoa 'maksanut' )
Harmittaisi vielä enemmän, jos olisin siihen tonnin laittanut. Juurihan täällä on ketjussa ihmiset kertoneet ostaneensa sen halvimman mahdollisen koneen ilman näitä vedensäästö ominaisuuksia ja puhdasta tulee. LG:n konetta myös kehuttu ja senkin voi saada n. 400e hintaan. Ei hinta aina kerro kaikkea ja aika usein mitä enemmän laitteessa on kaikenlaisia erilaisia digitaalisia toimintoja, sitä alttiimpi se on hajoamaan. Jos voisi valita, haluaisin koneen ilman mitään diginäyttöjä, tai härpäkkeitä. Päälle/pois päältä nappi, lämpotila, linkous ja ohjelma- siinä kaikki. En muuta tarvitse.
Minulla oli Upo Pesukarhu 15 vuotta, välillä sitä huollettiin ja taas toimi moitteettomasti, kaipaan tuota konetta. Voisiko Upo alkaa valmistaa Pesukarhua uudestaan, ostan heti ja ei mitään ekologista paskaa vaan kunnon vedellä pesevä pesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks joka tullut vanhaksi😅 Just teippasin uuden hienon automaatti-ilmastointipömpelin tukkoon. On niin hienoa ja automaattista että tukka hulmuaa. Ja patterit ei luonnollisestikaan lämpiä kuin hippusen. Ja kyllä, kyllä ainakin nämä asiat oli ennen paremmin.
Ymmärrän paremmin kuin hyvin! Silti varovasti niiden teippausten kanssa, koska voi sotkea koko talon ilmanvaihdon. Kannattaa myös tarkastella, ettei pömpeli ala kuumenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän paremmin kuin hyvin! Silti varovasti niiden teippausten kanssa, koska voi sotkea koko talon ilmanvaihdon. Kannattaa myös tarkastella, ettei pömpeli ala kuumenemaan.
Jätin pömpelistä pienen nurkan auki:) Ei kuumene, on ihan jääkylmä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päältä täytettävistä pesukoneista pelkästään huonoja kokemuksia. Opiskelija-aikana vuokra-asunnossa oli yksi ja sen jälkeen tilapäisasunnossa remontin aikana. Vaikka kuinka puhdisti koneen, vaatteet olivat aina tunkkaisia ja litimärkiä, vaikka kumpikin kone olevinaan linkosi hyvin.
Omaan asuntoomme hankittiin LG:n suoravetomoottorilla varustettu kuivaava pesukone, luonnollisesti edestä täytettävä. Uskalsin ostaa sellaisen, koska vanhemmilla oli kotona saman merkin höyrypesukone. AIVAN PARAS KONE IKINÄ! :D
Pesuohjelmat kestävät minkä kestävät, mutta meidän ja vanhempien kone ovat superhiljaisia, pyykki puhdasta ja raikasta sekä paljon kuivempaa koneesta tulleena kuin päältä täytettävillä. Kuivaustoimintoa käytän tosin vain peitoille, tyynyille ja untuvatakille.
Huonoin puoli on hinta, mutta tarjouksesta saa joskus jopa alle 400 eurolla.
Kirjoitin oman huonon kokemukseni nykykoneista tähän ketjuun ja se oli kyllä ihan edestä täyteyttävä n 350e kustantanut kone, joten ei ihan edullisimmasta päästä sekään. Tätä LG:n konetta silloin myös harkitsin.
Pitkissä pesuohjelmissa on se huono puoli, että konetta ei saa jättää yksin kotiin pyörittämään pyykkiä. Jos sattuu mitä tahansa, vuoto/vesivahinko tai tulipalo koneen takia, kotivakuutus ei käsittääkseni korvaa jos koneen on jättänyt yksikseen pyörimään. Jos joka koneellisen pesussa menee 2-3tuntia, niin se on valtava määrä aikaa, joka menee ihan vaan siihen että odottelee pyykkejä. Pyykkituvan kone pesee tunnissa ja sen tunnin aikana saa käytyä kaupassa, tai lenkitettyä koiran.
Harmittaisi vielä enemmän, jos olisin siihen tonnin laittanut. Juurihan täällä on ketjussa ihmiset kertoneet ostaneensa sen halvimman mahdollisen koneen ilman näitä vedensäästö ominaisuuksia ja puhdasta tulee. LG:n konetta myös kehuttu ja senkin voi saada n. 400e hintaan. Ei hinta aina kerro kaikkea ja aika usein mitä enemmän laitteessa on kaikenlaisia erilaisia digitaalisia toimintoja, sitä alttiimpi se on hajoamaan. Jos voisi valita, haluaisin koneen ilman mitään diginäyttöjä, tai härpäkkeitä. Päälle/pois päältä nappi, lämpotila, linkous ja ohjelma- siinä kaikki. En muuta tarvitse.
No tämä Miele oli halvin mihin oli mahdollisuus saada lisävesi myös PESUOHJELMIIN. Se oli ainut kriteeri mutta eipä sitä yhdessäkään halvemmassa koneessa ollut. Ja lisätakuu oli veloituksetta 5vuotta, siinä ajassahan jo halvimmat koneet hajoaa...
Näissä on jotkut ekosuositukset, jotka yrittää säästää vettä, mikä voi olla hyvä idea jossain Espanjassa, missä siitä on pulaa. Täällä VTT testasi joku aika sitten pesukoneita ja sanoi, että yksikään ei huuhdellut pyykkejä riittävästi, että he suosittelevat useampaa lisähuuhtelua kaikille koneille joka pesulla. Ja niitä vedensäästö eko-ohjelmia ei kannata käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on jotkut ekosuositukset, jotka yrittää säästää vettä, mikä voi olla hyvä idea jossain Espanjassa, missä siitä on pulaa. Täällä VTT testasi joku aika sitten pesukoneita ja sanoi, että yksikään ei huuhdellut pyykkejä riittävästi, että he suosittelevat useampaa lisähuuhtelua kaikille koneille joka pesulla. Ja niitä vedensäästö eko-ohjelmia ei kannata käyttää.
Tämähän se on. Muistan myös lukeneeni jutun siitä, miten matalassa lämpötilassa ja liian vähällä vedellä pestessä pyykkeihin jää kaikenlaisia "kivoja" bakteereja ja pöpöjä, mm ulostebakteereja ja viruksia. Toinen ongelma ovat pesuainejäämät, jotka voivat ärsyttää ihoa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/valtaosa-bakteereista-ei-kuole-40-a…
"Ackerleyn mukaan alhainen pesulämpötila on hyvä ympäristölle, mutta ei välttämättä terveydelle. Bakteerit ja virukset, kuten influenssa ja kolibakteeri voivat selvitä alle 60 asteen pesussa, mikä lisää sairastumisriskiä. Etenkin syys- ja talvikuukausina pyykin kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei edistä ainakaan omassa kodissaan tautien leviämistä."
Hei, onko Mielessä vesi+ sellainen toiminto, jossa pesuohjelma ottaa enemmän vettä?
Pitääkö Miele kovaa ääntä?
Mulla on edestätäytettävä kone ja ihan kunnollinen, ei mikään halpismerkki. Kuitenkin kerran kun oli kone täynnä sukkia, niin pesun jälkeen osa sukista ei ollut edes kastunut kokonaan. Olin ihan että WTF ja tuon jälkeen olen joka pesuun laittanut lisävalintana "lisää vettä" ja "ylimääräinen huuhtelu". Lisäksi olen vielä pesun alkuvaiheessa holottanut vessan käsisuihkulla vettä pesuainesäiliön kautta.
Koneessa on tietenkin automatiikka, joka tarkkailee pyykin määrää ja valitsee sopivan määrän pesuvettä. Minä nyt vaan olen sen kanssa eri mieltä, mikä määrä vettä riittää. Joten lisäilen sitä omin luvin.
Päältätäytettävissä koneissa ne pesuainesäiliöt tahtoo olla siinä luukussa, joten ei sitä kautta saa vettä lisättyä mitenkään. Vaihtoehdoksi jää kaataa ämpärillinen vettä koneen pohjalle, ennen kuin alkaa laittaa pyykkejä rumpuun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Upo Pesukarhu 15 vuotta, välillä sitä huollettiin ja taas toimi moitteettomasti, kaipaan tuota konetta. Voisiko Upo alkaa valmistaa Pesukarhua uudestaan, ostan heti ja ei mitään ekologista paskaa vaan kunnon vedellä pesevä pesukone.
Meillä on mökillä Upo Pesukarhu. Ja on ollut ajatus hankkia uusi pesukone sinne. Ilmeisesti tuota kannattaa yrittää sitten myydä eteenpäin, kun faneja tuntuu olevan? :-D
Ei se ratkaise itse PESUongelmaa. Ne lisähuuhtelut tosiaan vaan HUUHTELEE.