Miten te, jotka ette syö illalla, saatte unta?
Olen yrittänyt vähentää iltasyömistä niin, että syön viimeisen kerran tuossa klo 18 maissa ja silloinkin kohtuudella, mutta ongelmana on että maha alkaa kurnia jo nyt. Uni tulisi paremmin täydellä vatsalla ja nukun muutenkin nyt paljon huonommin kuin aikaisemmin. Mitähän kannattaisi tehdä, vai tottuuko tähän?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
en tiedä miksi pitäis olla illalla syömättä, sehän on ihan täys urbaanilegenda että iltakuuden jälkeen syötyä muka lihoo. itse en ainakaan viitsi mennä kurnivalla mahalla nukkumaan ni syön aina jotain kevyttä iltapalaa.
Hah, sehän on ikiaikainen laihdutusmenetelmä, että iltakuuden jälkeen ei saa syödä, laihtuu aivan varmasti jos vain jaksaa pitää.
Mihin tahansa tottuu ajan kanssa. Itse en nälkäisenä saa unta mutta iltapala on yleensä kevyt, vähän luonnonjogurttia tai vaikkapa porkkana. Tarkoitus ei ole syödä vatsaa täyteen, vaan poistaa nälän tunne. Monesti pelkkä vesilasillinenkin riittää mutta itselläni se ei öisin toimi.
Minun untani ei nälkä haittaa. Jos maha kurisee, juon teetä.
Syö vähän myöhemmin. Mä syön iltaruuan – en siis mitään kevyttä iltapalaa, vaan lämpimän ruuan – klo 19 ja sen jälkeen en normaalisti syö mitään. Toki syön, jos tulee nälkä, koska nälkäisenä en saa unta, mutta pyrin syömään niin tukevan aterian, ettei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa syö0däö päivällinen jo 16-17 aikoihin on kansainvälisesti katsottuna hyvin omituinen. Muualla syödään vasta 3-5 tuntia myöhemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä meille on tällainen tapa ylipäänsä tullut ja miksi niin moni sitä edelleen jatkaa.
Olisiko tehdastöihin yleistymisestä?
Tätä minäkin mietin. Vanhempieni työpäivät tehtaalla loppuivat 15.30, kyllä he olivat nälkäisiä ja rupesivat tekemään ruokaa heti kotiin tultuaan. Toinen vaihtoehto voisi olla, että miten tuo klo 16-17 sopii maatilan eläinten hoitamisen rytmiin. Päivä on jouduttu aloittamaan aikaisin lehmien lypsämisellä yms, onko tuossa vaiheessa ollut jo kova nälkä ja sopiva väli eläinten hoitamisessa.
Ap:lle, kaikki eivät totu siihen, ettei iltaisin syö ja nälkä häiritsee unta aina vain. En tiedä oletko jo kokeillut vaikuttaako tuohon se, mihin aikaan ja miten paljon syöt päivän aiemmilla aterioilla. Mutta jos ongelmasi on iltanapostelun karkaaminen käsistä, kannustan minäkin suunnitelmallisuuteen. Päätä etukäteen millaisia iltapalavaihtoehtoja sinulla on, esim erilaisia leivän, puuron, jugurtin, hedelmien yms ympärille. Et saa napostella mitä tahansa, vaan syöt "ruokalistan mukaisen" iltapalan ja ehkä vielä tiettyyn aikaan, niin että saat järjestelmällisen rutiinitavan, mistä pitää kiinni. Et anna itsellesi tosiaan sitä vaihtoehtoa, että saisit hakea kaapeista kaikenlaista mitä mieli tekee illan mittaan.
Itse taas nukun paremmin, kun en syö enää klo 18 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse nukun parhaiten, kun menen maha tyhjänä ja jopa nälkäisenä nukkumaan.
Mulla ihan sama huomio. Jostain syystä ei haittaa, jos menen vähän nälissään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nukun parhaiten, kun menen maha tyhjänä ja jopa nälkäisenä nukkumaan.
Mulla ihan sama huomio. Jostain syystä ei haittaa, jos menen vähän nälissään nukkumaan.
Mulla kans. Jos syön liian lähellä nukkumaanmenoa niin heräilen, pyörin ja hikoilen puolet yöstä.
Miksei voisi syödä? ittellä: Kunnon ateria klo 18-19 välillä ja sen jälkeen koiran kanssa tunnin puolentoista lenkki (4-6 km). Palattuani otan lämpimän suihkun ja annan koiralle ruokaa. Siinä tulee jonkun verran väsy ja hiukan nälkäkin sitten illemmalla yhdeksän jälkeen. Syön jugurtin tai rahkan, jonka sekaan heitän kaurahiutaleita ja marjoja tai syön lisäksi hedelmän. Ei siinä ole ongelmia nukahtaa.
Suosittelen siis nälän sijasta reipasta kaloreita tappavaa iltalenkkiä, jonka päälle suihku ja pieni ateria.
Nälkä ja huvimässäily ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen muutenkin nykyään jokapaikassa tuputettavaa jatkuvaa syömistä. Itse syön arkena aamupalan n 5:30-07:00 ja sitten seuraavan kerran 16:00-18:00, kahvia, teetä ja vettä sitten pitkin päivää ja illalla.
Niin minäkin ihmettelen! Pärjään oikein hyvin kahdella aterialla myös ilman mitään -paloja tai napostelua, lounas klo 12-13 ja päivällinen klo 19-20.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa syödä päivällinen jo 16-17 aikoihin on kansainvälisesti katsottuna hyvin omituinen. Muualla syödään vasta 3-5 tuntia myöhemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä meille on tällainen tapa ylipäänsä tullut ja miksi niin moni sitä edelleen jatkaa.
Päivätyötä tekevillä lounasaika on klo 11 tienoilla ja jos työpäivä päättyy klo 16, on siinä vaiheessa jo nälkä. Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista pitää liukuvaa työaikaa vaan tauko alkaa määrättyyn aikaan. Oma mies on niin nälkäinen töistä tullessaan, etä ruuan pitää olla valmis, muuten menee hetkessä paketti leipää.
Minä olen huomannut, että mitä useammin syö, sitä useammin on nälkäkin. Vatsan voi totuttaa erilaisiin rytmeihin. Syön kerran päivässä. Uniongelmia tulee vain, jos syön niin että on liian vähän aikaa nukkumaanmenoon. Sitten on sängyssä kuuma ja levoton olo, kun ruoka sulaa ja puskee energiaa joka paikkaan.
Maitokahvi illalla 7-8aikaan.jos yöllä herää lasi vettä ja pieni pätkä banaania ja takaisin sänkyyn.
Ihmettelen muutenkin nykyään jokapaikassa tuputettavaa jatkuvaa syömistä. Itse syön arkena aamupalan n 5:30-07:00 ja sitten seuraavan kerran 16:00-18:00, kahvia, teetä ja vettä sitten pitkin päivää ja illalla.