Miten te, jotka ette syö illalla, saatte unta?
Olen yrittänyt vähentää iltasyömistä niin, että syön viimeisen kerran tuossa klo 18 maissa ja silloinkin kohtuudella, mutta ongelmana on että maha alkaa kurnia jo nyt. Uni tulisi paremmin täydellä vatsalla ja nukun muutenkin nyt paljon huonommin kuin aikaisemmin. Mitähän kannattaisi tehdä, vai tottuuko tähän?
Kommentit (56)
Meillä syödään päivällinen 20.30-21.30 välillä (viikonloppuna voi mennä klo 22 saakka että aloitetaan syöminen). Siinä vaiheessa, kun päivän työt on tehty, koirat on lenkitetty, voidaan istua ja rentoutua ja syödä kiireettä. Jotkut ravitsemustieteilijät suosittelevat aamupainotteista syömistä mutta mitään todellista perustetta sille ei ole tieteellisesti löydetty. Koko päivän kalorimäärä ja makrot ratkaisevat, ei se, mihin aikaan ne syödään.
Hampaiden pesun jälkeen nälkäni aina katoaa koko yöksi.
En syö vaan juon vettä ja yrtti/hedelmäteetä illalla, vatsa ei kurni ja aamulla on helpompi nousta ylös kun on vähän pissahätä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä miksi pitäis olla illalla syömättä, sehän on ihan täys urbaanilegenda että iltakuuden jälkeen syötyä muka lihoo. itse en ainakaan viitsi mennä kurnivalla mahalla nukkumaan ni syön aina jotain kevyttä iltapalaa.
Ei kysymys ole pelkästä lihomisesta. Ruoansulatus toimii huonommin makuuasennossa. Parempi olla tyhjä maha nukkumaan mennessä. Uni levollisempaa ja aamulla herää pirteämpänä. Ainakin itselläni näin.
Minulla päinvastoin, nukun levottomasti, näen outoja unia ja heräilen aamuyöstä, jos menen nälkäisenä nukkumaan. Aamulla herään pahalla tuulella. Jos syön iltapalan, nukun paremmin ja olen aamulla hyväntuulinen ja virkeä.
Itsekin yritän pysyä siinä, että syön päivän viimeisen ruoan 18-19 maissa. Oma vatsa tottui muutamassa päivässä siihen, ettei 21-22 tullut enää iltapalaa, enää ei nälkä kurni. Mutta ei niin näköjään kaikilla käy...
Jos ongelma jatkuu pitkään, voisit ehkä kokeilla syödä pikkuisen myöhemmin viimeisen kerran, tai täyttävämpää ruokaa? Tai mennä aikaisemmin nukkumaan ;)
Tiedän nälkäisenä on ikävä yrittää nukkua.
Itse lopetan syömisen pääsääntöisesti siinä kello 18, koska tämän jälkeen jos kovin raskaasti syön, näen painajaisia. Mutta jos päivällä on syönyt jotenkin vaillinaisesti niin saattaa nukkumaan meno ajan tienoilla tulla kova nälkä. Silloin juon kupin teetä tai jopa kaakaota, yleensä riittää Lämmin juoma jos ei niin sitten vaikka juusto voileipä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi napostelet? Etkö syö päivällä kunnolla ja napostelet vaikka vvoisit syödä oikean aterian?
Itsellä ei ole ikinä nälkä aamuisin. Tänäänkin söin vasta neljän aikaan, olin nukkunut hyvin ja nousin vasta yhdeksältä. Jos nukun huonosti niin nälkä tulee aiemmin. Joskus olen koettanut opetella aamupalaa, mutta tuntuu että syön sit enemmän pitkin päivää.
Mitä syöt päivän viimeisenä ateriana?
Syön yleensä päivällä vähän tukevammin, tarkoittaa siis jotain kotiruokaa (pastaa, kiusausta, lihapullia
kanaa, tmv) salaatilla, päivällisellä keittoa, tänään lohikeittoa. Pieni välipala tässä välissä. Täytyy varmaan muuttaa syömistään takaisin iltapainotteisemmaksi ja jotenkin vaan pysyä erossa siitä kaappien kaivelusta. Ap.
Suomalainen tapa syödä päivällinen jo 16-17 aikoihin on kansainvälisesti katsottuna hyvin omituinen. Muualla syödään vasta 3-5 tuntia myöhemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä meille on tällainen tapa ylipäänsä tullut ja miksi niin moni sitä edelleen jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu:
Varhaisiltapala kuudelta + myöhäisiltapala myöhemmin.
Klo 18 on vielä päivällisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään päivällinen 20.30-21.30 välillä (viikonloppuna voi mennä klo 22 saakka että aloitetaan syöminen). Siinä vaiheessa, kun päivän työt on tehty, koirat on lenkitetty, voidaan istua ja rentoutua ja syödä kiireettä. Jotkut ravitsemustieteilijät suosittelevat aamupainotteista syömistä mutta mitään todellista perustetta sille ei ole tieteellisesti löydetty. Koko päivän kalorimäärä ja makrot ratkaisevat, ei se, mihin aikaan ne syödään.
Mihin aikoihin syötte muuten pitkin päivää? Mitä syötte ennen tuota päivällistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikoihin syötte muuten pitkin päivää? Mitä syötte ennen tuota päivällistä?
En ole tuo vastaaja mutta meillä on aina ollut sama, myöhäinen päivällisaika.
Aamulla juon vain kahvin ja vettä.
Noin klo 12-13 syön oikein runsaan lounaan. Myös jälkiruokaa.
Iltapäivän mittaan juon kahvia ainakin yhden kupillisen. Ei mitään muuta paitsi vettä jos janottaa.
Ennen treenejä (yleensä klo 17 maissa) syön pienen välipalan jos siltä tuntuu. Se voi olla esim. banaani tai jugurtti.
Päivällinen on sitten yleensä noin klo 20.30-21.30 illan menoista riippuen. Lähes aina tarjolla on myös jälkiruoka. Sen jälkeen, kun keittiö on siivottu jne., onkin jo aika mennä pesulle ja käydä nukkumaan, eli ei mitään iltapaloja.
Lapsilla tosin on koulusta tullessaan jääkaapissa yleensä omat annokset edellisen päivän päivällisruokaa, jonka he lämmittävät ja syövät ennen harrastuksiin menoa tai läksyjä tai mitä nyt milloinkin on ohjelmassa. Syövät siis ylimääräisen annoksen ”oikeaa ruokaa” (mutta vähän normaalia päivällistä pienemmän määrän) yleensä siinä klo 15.30, koska kouluruoka ei yhtään pidä heillä nälkää. Kun lapset olivat pieniä, laitoin päivällistä valmistellessamme heille tarjolle usein kippoon porkkanatikkuja, kirsikkatomaatteja tai jotain muuta kasvista naposteltavaksi ruokaa odotellessa.
Kaikki olemme hoikkia, mutta liikummekin toki paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aamiaisen (2 viipaletta leipää päällysteineen + teetä) puoli yhdeksän aikoihin aamulla aloittaessani töitä. Puolen päivän maissa joko smoothien tai puuron välipalaksi ja 14-17 välillä kevyen lounaan.
Puoliso noudattaa pätkädieettiä ja syö 14-16. aikoihin ensimmäisen kerran "brunssin" eli kahvia/teetä, leipää, munakasta, leikkeleitä ja seuraavan kerran sitten illalla.
Syön aamiaista (jos syön) viiden aikaan aamulla, vapaapäivinä jää väliin.
Lounasta joskus päivällä, en kyttää kelloa.
Päivällistä klo 19 jälkeen. Sitten ei tarvitse syödä iltapalaa.
Kevytviili ja marjoja on mulle sopivan kevyt iltapala. Ei jää nälkä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa syö0däö päivällinen jo 16-17 aikoihin on kansainvälisesti katsottuna hyvin omituinen. Muualla syödään vasta 3-5 tuntia myöhemmin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä meille on tällainen tapa ylipäänsä tullut ja miksi niin moni sitä edelleen jatkaa.
Olisiko tehdastöihin yleistymisestä?
Muualla tehdään monia muitakin asioita toisin kuin suomessa.
Itse en voisi kuvitellakaan syöväni yötä vasten.
Aamulla herättyä aamupala (kaurapuuroa, kahvia, kananmunaa, mehua)
n.5h kuluttua lounas
n.5h kuluttua päivällinen
illalla pieni iltapala (pari leipää, teetä)
Olen aamuvirkku.
Pätkäpaasto lokakuusta asti. Syöminen loppuu 14 tai 15 ja unen laatu on parantunut huimasti. Ennen heräsin monta kertaa yössä, nyt nukun kun tukki.
Vierailija kirjoitti:
en tiedä miksi pitäis olla illalla syömättä, sehän on ihan täys urbaanilegenda että iltakuuden jälkeen syötyä muka lihoo. itse en ainakaan viitsi mennä kurnivalla mahalla nukkumaan ni syön aina jotain kevyttä iltapalaa.
Ihan sama juttu, ja muutenkin otan "hiukopalaa", jos siltä tuntuu.
Nämä lihomisjutut taitavat kulkea geenien mukana.
Ratkaisu:
Varhaisiltapala kuudelta + myöhäisiltapala myöhemmin.