Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Jos on silmälasit -4 vahvuuksilla, tuleeko koskaan tarvitsemaan lukulaseja?
22.02.2021 |
Eli jos 40+ iässä näkee lähelle hyvin niin, että katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja?
Kommentit (61)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Päädyin googlettelun seurauksena tähän keskusteluun ja aloin jo miettiä, onkohan minua huijattu...
Noin 40 vuotiaaksi käytin pelkästään piilareita. Piilarit olivat luokkaa -7 ja varalla olleet lasit -7,5. Pikku hiljaa piilarit päässä alkoivat kädet lyhentyä, en siis enää nähnyt lukea käsivarren mitan päästäkään, enkä meikata. Tiimarilaseilla aikani temppuilin, jostain löysin "meikkauslasin", sellainen puolta vaihtava "tiimari"linssi, minkä laitoin aina sen silmän eteen, mitä en meikannut. Lopulta kyllästyin ja marssin hankkimaan monitehot.
En nyt ihan varmoja lukemia enää muista, mutta sellainen mielikuva minulla on, että miinuksia entisistä kakkuloista vähän tiputettiin ja plussaa tuli joku +1,5, ja nämä siis rajattomasti. Tarkka kaukonäön kohta mitoitettiin ja siitä alaspäin kohti lähinäköaluetta liukuvasti vaihtuu teho.
Kolmannet monitehot hommasin puolisen vuotta sitten. Miinuspuoli on nyt -6, ja lukupuoli on +3. Ja alkaisi taas olla aika uusia. En meinaa nähdä lukea. Ilman laseja näen lukea pienet tekstit ja isommatkin, jos luettava on n. 10cm päässä silmistä. Aika raskasta esimerkiksi kirjaa lukea tai tehdä käsitöitä.
Sitä aina ihmettelen, miten ikänäköinen puolisoni (hänellä ei ole siis aiemmin ollut mitään laseja, nyt lukulasit) ei näe esimerkiksi lankaa laittaa neulan silmään, mutta siinä minulla ei ole mitään vaikeutta. Ja tämä olikin syy, miksi tänne päädyin. Eli siis kun ilman laseja en näe kauas, en näe normaalietäisyydellä lähelle, mutta kuitenkin näen 10 cm päästä tosi tarkkaan lähelle, ja ajattelin googlettaa, löytyykö mitään syytä tai "normaaliutta" tälle.
Olen käynyt laserleikkausarviossa ja siellä suositeltiin, että jätettäisiin -1, ja että se lopulta kompensoituu ikänäön kautta pois kokonaan. Todennäköisesti tulen jatkossakin tarvitsemaan lukulasit, mutta olisi kyllä kiva pystyä olemaan joskus ilman lasejakin ja jos arvo olisi -1, pärjäisin kyllä.