Jos on silmälasit -4 vahvuuksilla, tuleeko koskaan tarvitsemaan lukulaseja?
Eli jos 40+ iässä näkee lähelle hyvin niin, että katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja?
Kommentit (61)
Mä en pysty esim. meikkamaan -1,5 piilarit päässäni ollenkaan kun en näe lähelle. Ilman piilareita ja silmälaseja ripsarin laittaminen onnistuu hyvin.
Mulla oli aikanaa -7, laserleikattiin. Jäi -1, lohdutettiin että viivästyttää plus lasien tarvetta. Nyt en näe lähelle, mutta sama miinuskin säilynyt. Miksi en hyötynytkään?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on -4D likinäköä, tarkan näkemisen kohta on 25 cm etäisyydellä. Jos likinäköisyytesi pysyy läpi elämän samana, et tule tarvitsemaan lukulaseja vaan näet aina hyvin lähelle. Usein likinäköisyys iän myötä vähenee alkaakseen taas lisääntyä, kun harmaakaihi alkaa kehittyä silmiin. Yksinkertaistaen: likinäöstä alkaa olla hyötyä keski-iässä, kun se nuorena on ollut vain harmillista.terv. silmälääkäri
Mulla (se -4D 40v+) tarkka alue alkaa lasien kanssa 15 sentistä ja ilman laseja 30 sentistä. Karkea mittanauhamittaus juuri äsken suoritettuna...
Äääh, siis kirjoitin juuri väärinpäin! Ilman laseja 15cm ja lasien kanssa 30 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on -4 ja silmälääkäri sanoi, että se suojelee mua hyvin pitkälle lukulaseilta. Todennäköisesti kuulemma saan lukulasit hyvin paljon myöhemmin kuin he, jotka näkevät kauas normaalisti. Kun näköön alkaa tulla plussaa niin mun miinusten pitäisi alkaa vähenemään ja sitä varten siis kestää kauan ennenkuin ollaan siinä pisteessä että tarvitsisin plussalasit. Näin siis silmälääkärin mukaan.
Edelleen, lukulasit voi olla myös miinuksilla, eli jos silmälääkäri väittää että lukulasit on vain plussilla niin kyllä miettisin mistä opistosta on lääkärilupansa ostanut?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaa -7, laserleikattiin. Jäi -1, lohdutettiin että viivästyttää plus lasien tarvetta. Nyt en näe lähelle, mutta sama miinuskin säilynyt. Miksi en hyötynytkään?!
Sinuahan on huijattu! Ihan selvä juttuhan se on, että tuollainen leikkaus nimenomaan lisää lukulasien tarvetta!
Mulla on -8 enkä tarvitse lukulaseja. Otan vaan rillit pois niin nään vaikka kuinka pientä. Mutta rillien kanssa en näe lukea. N, 57.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on -4 ja silmälääkäri sanoi, että se suojelee mua hyvin pitkälle lukulaseilta. Todennäköisesti kuulemma saan lukulasit hyvin paljon myöhemmin kuin he, jotka näkevät kauas normaalisti. Kun näköön alkaa tulla plussaa niin mun miinusten pitäisi alkaa vähenemään ja sitä varten siis kestää kauan ennenkuin ollaan siinä pisteessä että tarvitsisin plussalasit. Näin siis silmälääkärin mukaan.
Edelleen, lukulasit voi olla myös miinuksilla, eli jos silmälääkäri väittää että lukulasit on vain plussilla niin kyllä miettisin mistä opistosta on lääkärilupansa ostanut?
Ihan arvostettu oli aikanaan Kimmo Li...o
No siinä mielessä tuo yksi, joka vetää mutkat suoriksi on oikeassa, että jos selvästi miinusta, ns. ikänäkö ei ala vaivaamaan niin nopeasti. Näin on optikko minulle sanonut ja itsekin olen tämän todennut. Mutta eihän se nyt tietenkään niin ole, että kun miinus lasit ottaa pois päästä, tulee plussaa tilalle itsestään.
Mä olen nyt 47 ja loppuvuodesta on viimeksi uusittu lasit. Miinusta on tällä hetkellä 3, enimmillään on ollut 4 eli se on iän myötä tasoittunut. Lukulaseja tai monitehoja en ottanut, vaikka optikko sanoi, että monet ottaa jo tässä tilanteessa. Lähinäköni on siis vähän huonontunut. Kun luen, otan miinuslasit pois ja näen ihan hyvin. Piilolinssien kanssa minun on käytettävä marketin halpislukulaseja, koska pillareita ei voi venkslata pois päästä sen mukaan lukeeko jotain vai ei.
Miinuslasien lisäksi otin nyt syväterävät päätelasit. Eli niin on ikä vaikuttanut näköön miinuslaseista huolimatta, että läppärillä työskentely alkoi olla vaikeaa. Tämä muutos tapahtui viime vuoden aikana tai sitten en vaan huomannut aiemmin niin selvästi, kun toimistolla erilliseltä näytöltä näen hyvin miinuslaseillakin. Nuo syväterävät päätelasit ovat kai jotain miinus- ja pluslasien väliltä, eivät kuitenkaan monitehot. Näen läppärin tekstin hyvin, mutta kun nostan katseen, näen myös pöydän toisella puolella istuvan kollegan hyvin tai videopaltsussa yhteyden päässä olevan. Sen sijaan telkkarin tekstejä en esim. kotona sohvalla maatessani näe terävästi.
Miksi tämä kuulostaa niin vaikealta, kun minut maalaisjärkeen tämä on ihan yksinkertainen asia.
Se, joka tarvitsee normaalioloissa kauas katsomiseen lasit, niin hänen silmässä on luonnostaan liikaa taittovoimaa, eli siinä on luonnostaan PLUSSAA. Miinuslaseilla vähennettän taittovoimaa, jolloin näkee kauas hyvin. Näin ollen, kun miinuslasit ottaa päästä pois, se silmässä oleva liika PLUSSA on taas käytössä ja vaikuttaakin silloin samoin kuin lukulasit.
Mulla moniteholasit ollut jo 10 vuotta käytössä. Miinuspuoli -4.50, plussaa jotain kahden luokkaa.
Tarvitsen monitehot esim nyt, kun näpyttelen kännykkää täs pöydän päällä. Mutta jos luen kirjaa lähellä kasvoja tai meikkaan, otan lasit pois päästä kokonaan. Samoin, jos pitää oikein pientä pränttiä lukea.
Jos laitan miinuspiilarit, en näe lukea 50 cm etäisyyttä lähempää. Että siinä mielessä kyllä miinus vaikuttaa lähinäköön.
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Koska kun otat vahva miinuslasit pois, niin sehän on kuin laittaisi plussalasit (eli lukulasit) päähän.
Ei ole. Koska jos on vahvat miinukset, on lukuosuus myös miinuksella, mutta vähemmän (eli "plussaa"). Esim. itselläni monitehoissa kauas oleva osuus on -5D ja lukuosuus -3,5D. Pluslasit lukemiseen tulevat vain niille, joilla on norminäkö tai hyvin vähän miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla kauas näkemisellä ole mitään tekemistä lukulasien kanssa
On, kun tulee ikänäköä.
Ne kompensoi toisensa.
Mulla on lukiessa ja tietokoneella miinuslasit, ja vasemmassa silmässä jonkin verran hajataittoa. Lasit tosin ei taida olla parhaat mahdolliset, kun silmät kipeytyy niissä, etenkin oikea.
Mutta siis se, mitä olen huomannut, on kun ilman laseja peitän silmän kerrallaan ja katson vaikka kädessä olevaa kännykkää, niin se kännykkä näyttää olevan kauempana oikealla silmällä katsoessa, ja sit taas lähempänä kun katson vain vasemmalla silmällä. Vaikka pitäisin kännykän ihan paikallaan. Mistähän se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on -2.75 ja -3 silmälasit. En näe enää kunnolla lukea lasit päässä, mutta ilman laseja hyvin. Ikää 50v.
About sama täällä. Kiinnostaakin pystynkö lukemaan kirjoja - ilman laseja - vielä 100-vuotiaanakin?
Vierailija kirjoitti:
Tutkipa vaikka mitä tarkoittaa moniteholasit
Mulla on moniteholasit, mutta näen silti lukea paremmin ilman laseja.
Ikäni lievästi miinusnäköinen siis olen.
Jos katsot jatkuvasti lasien yli/ali niin sulla on niissä väärä vahvuus. Todennäköisesti tarttet jo nyt lukulasit eli menepä silmälääkärille. Vahvuuttakin on sen verran, että saattaa olla alkavaa kaihia. Sekin vaikuttaa vahvuuksiin. Kaihi mielletään vanhusten taudiksi mutta esimerkiksi voimakas likinäköisyys lisää sen todennäköisyyttä ja muodostumista nuoremmilla henkilöillä. Jopa lapsille voi tulla kaihi.
" katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkipa vaikka mitä tarkoittaa moniteholasit
Mulla on moniteholasit, mutta näen silti lukea paremmin ilman laseja.
Ikäni lievästi miinusnäköinen siis olen.
Ja moniteholasit siis hommasin, kun kyllästyin 50+v siihen jatkuvaan lasien räpellykseen, mutta edelleen on helpompi ottaa lasit pois, kun ei tarvitse nähdä kauas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla kauas näkemisellä ole mitään tekemistä lukulasien kanssa
On, kun tulee ikänäköä.
Ne kompensoi toisensa.
Ei aina. Silmässä tapahtuu/ voi tapahtua muitakin muutoksia, jolloin lukulasit tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina luullut, että likinäköisyys tarkoittaa, ettei näe hyvin lähelle. :O No nyt viisastuin siinä asiassa.
Likinäköinen > näkee liki eli lähelle.
Minulla on -2.75 ja -3 silmälasit. En näe enää kunnolla lukea lasit päässä, mutta ilman laseja hyvin. Ikää 50v.