Jos on silmälasit -4 vahvuuksilla, tuleeko koskaan tarvitsemaan lukulaseja?
Eli jos 40+ iässä näkee lähelle hyvin niin, että katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot jatkuvasti lasien yli/ali niin sulla on niissä väärä vahvuus. Todennäköisesti tarttet jo nyt lukulasit eli menepä silmälääkärille. Vahvuuttakin on sen verran, että saattaa olla alkavaa kaihia. Sekin vaikuttaa vahvuuksiin. Kaihi mielletään vanhusten taudiksi mutta esimerkiksi voimakas likinäköisyys lisää sen todennäköisyyttä ja muodostumista nuoremmilla henkilöillä. Jopa lapsille voi tulla kaihi.
" katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja"
Eihän se sitä tarkoita, vaan ali- tai ylikatsominen tarkoittaa sitä, että käyttää silloin sitä "lukualuetta" eli näkee hyvin lähelle ilman laseja. Kauas katsomiseen vahvuus voi olla täysin oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla kauas näkemisellä ole mitään tekemistä lukulasien kanssa
On, kun tulee ikänäköä.
Ne kompensoi toisensa.
Ei aina. Silmässä tapahtuu/ voi tapahtua muitakin muutoksia, jolloin lukulasit tarvitaan.
Mulla ei oo tapahtunut. Eli voi käydä näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä kuulostaa niin vaikealta, kun minut maalaisjärkeen tämä on ihan yksinkertainen asia.
Se, joka tarvitsee normaalioloissa kauas katsomiseen lasit, niin hänen silmässä on luonnostaan liikaa taittovoimaa, eli siinä on luonnostaan PLUSSAA. Miinuslaseilla vähennettän taittovoimaa, jolloin näkee kauas hyvin. Näin ollen, kun miinuslasit ottaa päästä pois, se silmässä oleva liika PLUSSA on taas käytössä ja vaikuttaakin silloin samoin kuin lukulasit.
Ihan niin kuin on tässäkin ketjussa ollut ihmisiä, jotka tarvitsevat lähelle katsoessaan miinuslasit, niin on myös ihmisiä, jotka tarvitsevat kauas katsoessaan pluslasit, kuten minä. Minulla on monitehot, joissa lähelle on vahvuus +5 ja kauas +2,5 ja välietäisyyksille jotain näitten välistä. Joku täällä oli sitäkin mieltä, että monitehoissa on aina miinusta ja plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Koska kun otat vahva miinuslasit pois, niin sehän on kuin laittaisi plussalasit (eli lukulasit) päähän.
Ei ole
Mietipä nyt itse.
Jos meillä on henkilö A, joka näkee kauas ilman laseja, hän tarvitsee lukulasit esim. +4 vahvuuksilla.
Sitten meillä on henkilö B, joka tarvitsee kauas katsomiseen kaukolasit, esim. -4 vahvuuksilla.
No sitten kun henkilö B ottaa kaukolasit pois, niin vaikutushan on sama kuin jos A laittaa lukulasit eli taittovoimaa tulee +4 lisää !
Kahvit nokasta. Et oo tosissas. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Koska kun otat vahva miinuslasit pois, niin sehän on kuin laittaisi plussalasit (eli lukulasit) päähän.
Ei ole
Mietipä nyt itse.
Jos meillä on henkilö A, joka näkee kauas ilman laseja, hän tarvitsee lukulasit esim. +4 vahvuuksilla.
Sitten meillä on henkilö B, joka tarvitsee kauas katsomiseen kaukolasit, esim. -4 vahvuuksilla.
No sitten kun henkilö B ottaa kaukolasit pois, niin vaikutushan on sama kuin jos A laittaa lukulasit eli taittovoimaa tulee +4 lisää !
Juuri näin. Ihminen ei voi olla samaan aikaan sekä plus- että miinusnäköinen, ellei kyseessä ole eri silmä. Luulisin, että tuo -4 on aika optimaalinen, ettei tule koskaan tarvitsemaan lukulaseja ja toisaalta pääsee lähes eroon laseista vanhana.
Tämän vuoksi jo muinaisessa Egyptissä maksettiin enemmän likinäköisille kirjanpitäjille, koska he pystyivät tekemään työtään vanhanakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on -2.75 ja -3 silmälasit. En näe enää kunnolla lukea lasit päässä, mutta ilman laseja hyvin. Ikää 50v.
Paljonko oli miinusta nuorena? Sitähän tässä kysyttiin, että pääseekö eroon laseista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty esim. meikkamaan -1,5 piilarit päässäni ollenkaan kun en näe lähelle. Ilman piilareita ja silmälaseja ripsarin laittaminen onnistuu hyvin.
Sulla on liian vahvat piilarit. Milloin näöntarkastus on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty esim. meikkamaan -1,5 piilarit päässäni ollenkaan kun en näe lähelle. Ilman piilareita ja silmälaseja ripsarin laittaminen onnistuu hyvin.
Sulla on liian vahvat piilarit. Milloin näöntarkastus on tehty?
Ei ole liian vahvoja piilareita kun tuoreemmat lasit on vielä kovemmilla voimakkuuksilla
Minulla on voimakkuutta n -3 ja vähän hajataittoa. Nyt 43 vuotiaana lasit päässä lukeminen alkaa olla hankalaa. Aion kyllä hankkia pian monitehot. Ärsyttävää ja typerän näköistä vaihdella laseja päälle ja pois jatkuvasti. Esim. sängyssä lukeminen onnistuu tietysti hyvin ilman laseja.
Monitehot olivat mulle turha hankinta.
En ole noin viiteen vuoteen tarvinnut laseja normaalikokoisen tekstin lukemiseen. Ihan pienellä präntättyjä tuoteselosteita en esimerkiksi näe sen enempää monitehoilla kuin ilman laseja. Niitä varten on ns. tiimarit. Tai tusinan verran niitä, kun niitä on käsilaukussa, auton hanskalokerossa, taskuissa jne.
Lähtötilanne noin 40-vuotiaana oli kummassakin silmässä noin -3,00, oikea silmä vähän huonompi kuin vasen. Sekin arvo oli jo pudonnut -4,00 lukemasta.
Itseasiassa pärjään ilman laseja 75 % ajasta.
Vähän väärinpäin, sillä nuorena olisi ollut kivempaa olla riippumaton silmälaseista. Mutta säästöähän tämä vain on.
N56
Silmän mukautuminen heikkenee iän myötä. Siksi niillä miinuslaseilla ei lopulta näe lukea, mutta kun ottaa pois näkee lukea. Monitehoissa ei panna plussaa sinne alareunaan vaan vähemmän miinusta tai ei ollenkaan.
Itsellä ollut -4 pahimmillaan, mutta monitehot tarvitsin jossakin vaiheessa (45-50 v ?). Nyt 20 v myöhemmin on miinusta enää 1.25 ja edelleen tarvitsen lukemisen vuoksi monitehot.
Ap, minulla muuttui lievä likinäkö -2 kun täytin 57 vuotta vahvuudeksi +1. Näin näkötaulun alimman rivin. Tämä todettiin silmälääkärissä.
Voi tulla vielä ikävämpi ilmiö:
Tarvitset lukulasit, jotka ovat nekin miinuslasit, mutta eivöt niin voimakkaat kuin kaukolasisi
Et voi käyttää halpoja lukulaseja, vaan tarvitset joko kaksitehot tai sitten kaukolasit+ yksilöllisesti valmistetut lukulasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole
Mietipä nyt itse.
Edelleen, tutki mitä ovat moniteholasit
Ei moniteholasit ole mitään en kummallisempaa kuin lasit joissa on yhdeessä kohtaa + ja toisessa kohtaa -. Ei se mitenkään eroa siitä, että olisi kahdet eri lasit. Monitehot on yleensä niillä, joilla ei ole kovin vahva miinusnäkö, eli se ei riitä kompensoimaan plussalasien tarvetta.
Paitsi että minulla ja monella muullakin monitehoissa on yhdessä kohtaa - (miinus) ja toisessa kohtaa - (miinus) myöskin. Niitä miinuksia on lukuosassa vain vähemmän kuin kauko-osassa. Itselläni esim. -3 kauas ja -1,5 lähelle (reseptissä lukee, että lukuosaan +1,5, mutta kun lasketaan -3 + 1,5, saadaan tuo -1,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole
Mietipä nyt itse.
Edelleen, tutki mitä ovat moniteholasit
Ei moniteholasit ole mitään en kummallisempaa kuin lasit joissa on yhdeessä kohtaa + ja toisessa kohtaa -. Ei se mitenkään eroa siitä, että olisi kahdet eri lasit. Monitehot on yleensä niillä, joilla ei ole kovin vahva miinusnäkö, eli se ei riitä kompensoimaan plussalasien tarvetta.
OIkeasti.. voiko näin tyhmää ihmistä ollakaan?
Mulla toisessa silmässä -4.5 ja toisessa -5.5. Tarvitsen moniteholasit, siis sellaiset, missä yläosassa on nuo kauas katsomiseen tarvittavat miinukset ja alaosassa sitten vähemmän miinusta. Ilman lasia näen lähelle, mutta vain noin 20 cm:n päähän, eikä se useinkaan ole järkevä etäisyys moneenkaan jonkunmoista tarkkuuttaa vaativaan toimintaan. Toki jotain hyvin pientä tihrustan noin läheltä ilman laseja, vaikkapa tuoteselostetta tai lääkepurkin kylkeä. Sitten, jos työskentelen tietokoneella tai vaikka laittelen ruokaa, tulee alaosan lievemmät miinukset tarpeeseen. Itse asiassa, olisi varmaan kannattanut ottaa nämä monitehot jo ennen kuin alkoi olla ihan pakko. Olisi säästänyt silmiä rasitukselta lähityöskentelyssä.
Mulla oli sama tilanne, että miinusta 4 ja ilman laseja näin lähelle kuten puhelimeen helposti. Ongelmaksi muodostui lähinnä se, että tarkan lähinäkemisen alue oli niin suppea. Jos yhtään yritti katsoa liian läheltä tai kauas, sumeni välittömästi. Vaikein oli etäisyys pöydän pintaan, jota työssäni tarvitsin. Siksi hankin monitehot, ja nyt lähinäkemisen alue on paljon laajempi.
Selvä muutos lähinäkemisessä tapahtui muuten vuodessa. Ikää 45.
Mulla on kyllä enemmän miinusta mutta ihan varmasti tulen tarvitsemaan monitehot ja varmaan muutaman vuoden sisällä. Laseilla alkaa olla vaikeuksia nähdä lähelle tarkkaan, toisaalta ilman laseja mun pitää laittaa kohde n. 10 sentin päähän että näen. Esim. kirjan lukeminen ei käytännössä mahdollista ilman laseja, mutta ei kovin mukavaa lasienkaan kanssa. Tällä hetkellä mulla on lasien alaosassa vähän vähemmän miinusta kuin muualla ja se auttaa. Esim. nyt kun tätä viestiä kirjoitan, nostan päätäni vähän ylös niin että katson kännykän näyttöä lasien alaosan kautta. Muuten menee epätarkaksi. Piilolinssit on pahemmat. Niillä en pysty näkemään lähelle lainkaan. Viestien kirjoittaminen mahdotonta, esim ruokalistan lukeminen samoin.