Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku
Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...
Suostuisitko tähän mukisematta?
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa suostu tuollaiseen. Meillä työpaikalla moni elää yksin ja samalla tavalla jaetaan reilusti lomat vuorotellen ja kukaan ei voi olla kahta kertaa peräkkäin esim heinäkuuta. Ei tulisi kuuloonkaan että joku joutuisi jonkun huonon kuukauden ottamaan edes kahta kertaa peräkkäin. Näistähän sota syttyisi.
Nyt otat jonnekin yhteyttä, liittoon tms. että yrittävät taas jakaa epäreilusti. On paine muuttaa kunhan vaan valitat!
Kenenkin lapset ja perheet on mulle aivan sama. Pitää lopettaa työt sellaisen joka ei voi reilusti toimia.
Jos ei loma syyskuussa kelpaa, voi sanoa itsensä irti. Tilalle löytyy kyllä nyt työttömyyden aikana tekijä, kenelle kelpaa syyskuun kesäloma
Voisiko ap kertoa missä on töissä? Olen koittanut etsiä näitä työpaikkoja joissa saisin lomailla lasteni kanssa mutta ei ole vielä löytynyt.
Jos työpaikallasi on joku perheetön metsästyksen harrastaja, hän luultavasti ottaisi ihan mielellään kesälomansa syyskuussa koska se on hyvää metsästyskautta. Nyt vain selvittelemään asiaa.
Ilmoita asiasta pääluottamusmiehelle. Koet nyt vääryyttä, mikäli lomat ei kierrä työpaikalla. Kaikkien pitää saada vuorollaan lomailla esim heinäkuussa, jos haluaa.
Olen kaupungilla töissä ja lomapäiviä on se täydet 38. Vielä kun vaihtaisin lomarahat vapaaksi, niin lomapäiviä olisi tälle vuodelle 57. Voisin vallan mainiosti pitää kesällä pari kuukautta ja silti jäisi ruhtinaallisesti talvilomaksi päiviä.
Kaupungilla lomaillessa lauantait eivät kuluta lomapäiviä <3 Huonoa palkkaa sietää kummasti kun lomia riittää!
"Jos ei loma syyskuussa kelpaa, voi sanoa itsensä irti. Tilalle löytyy kyllä nyt työttömyyden aikana tekijä, kenelle kelpaa syyskuun kesäloma"
Kumpa esimies sanoisi tuon niille perheellisille, jotka kuvittelevat että on oikeus olla aina lomalla parhaimpaan aikaan joka vuosi. Pois sitten vain, jos ei kelpaa välillä syyskuu. Saisivat joustaa vuorollaan, niin ovat muutkin tehneet ja usein enemmänkin. Lomista tulee ongelma jos on heikko esimies.
Luottamusmieheen tai työsuojeluun tai ylimpään esimieheen yhteyttä asian tiimoilta.
Jokatapauksessa, LOMAVIIKOT PITÄÄ OLLA KIERTÄVÄT ❗.
KENENKÄÄN EI PIDÄ MUUHUN SUOSTUA.
Vierailija kirjoitti:
Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.
Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.
Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.
Mitä helkkaria sä selität? Syyskuu on ihna lain mukainen kesälomakuukausi, eikä siitä tai edes lokakuussa pidetystä lomasta mitään korotuksia saa. Jos sun työnantajalla on moinen sääntö, se ei todella koske koko maailmaa.
Itse tykkään lomailla loppukesästä, mieluiten heinäkuun puolivälistä tai loppupuolelta eteenpäin. Alkukesä ei tunnu kesältä ollenkaan ja suoraan sanoen ketuttaa tulla heinäkuussa lomilta takas. Ainoa ongelma on ollut tiimit, joissa lapselliset viettää lomansa kesä/heinäkuussa ja on naamat mutrulla kun muut lomailee sen jälkeen. Jos joutuisin pitämään loman toukokuussa tai syyskuussa alkaisin etsiä toista työpaikkaa. Tai vaihtiaisin tiimiä.
Taas kerran täytyy todeta, että on onni olla työpaikassa, jossa loma-aikansa saa valita enemmän tai vähemmän itse. Vaikka tiimissä on perheellisiä jne. Toki vähän riippuu työtilanteesta, missä projektit menee yms. sekä pomon kanssa keskustellaan jonkinlaisesta päivystyksestä. Heinäkuu, etenkin loppu, on hiljaista Suomessa ja ulkomaillakin suurimmaksi osaksi. Suomi ei muuten ole enää "ainoa" maa jossa lomaillaan heinäkuu, monet kollegat Ranskassa viettää aina lomansa heinäkuussa. Tämän vapauden kolikon toinen puoli on se, että oletuksena on jokaisen edes pari kertaa tsekkaavan mailit jne. ja ehkä tekee jonkun tunnin töitä. Sitä täällä parjattua asiantuntijatyötä XD
Ota yhteys luottamusmieheen tai liittoon. Ei tuo reilua ole, kyllä pitäisi tasapuolisesti jakaa lomat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupungilla töissä ja lomapäiviä on se täydet 38. Vielä kun vaihtaisin lomarahat vapaaksi, niin lomapäiviä olisi tälle vuodelle 57. Voisin vallan mainiosti pitää kesällä pari kuukautta ja silti jäisi ruhtinaallisesti talvilomaksi päiviä.
Kaupungilla lomaillessa lauantait eivät kuluta lomapäiviä <3 Huonoa palkkaa sietää kummasti kun lomia riittää!
Tätä eivät monet "huonosta palkasta" valittajat ota huomioon. Sinullakin on 50% enemmän lomaa kuin yksityisellä puolella(7,5 vko vs 5 vko). Jos keskituloinen saisi ottaa tuon palkattomana, niin se tekisi kuitenkin lähes 2000€/vuosi eli 150€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen sai lopettaa iltavuorot kun kertoi esimiehelle yrittävänsä lasta.
Siis mmmitä?!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan joku provo. Ei noin voi olla. Ei ole tasavertaista jos joku olisi kaikki kesät töissä
Valitettavasti vieläkin on työpaikkoja, joissa perheelliset tosiaan ajavat talvi- ja kesälomissa lapsettomien ohi... Joillekin vanhemmille työntekijöille tämä jää myös päälle, vaikka lapset olisivat ajat sitten jo lentäneet pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Syyskuu on ihan mukava lomakausi, Euroopassa ei olw enää tuskaisen kuuma ja saa Suomen kesää pidennettyä matkaamalla muualle. Nyt kun ei matkata, niin jo elokuu alkaa olemaan huono lomakuu.
Itse olen lomaillut normaalisti tuolla elo-syyskuulla ja antanut perheellisten pitää kesä-heinä, koska ei ole ollut niin väliä. Katsotaan millainen itku tulee tänä vuonna kun ilmoitan haluavani heinäkuussa lomille.
Olen tykännyt usein pitää lomaa just elokuussa, esim. viime vuonna olin kolme viikkoo ja oli niin nätit kesäkelit (tosin olin kipeenä siitäki ajasta viikon) . Toisaalta vasta viime vuonna sain ekaa kertaa elämässäni pitää ihan virallista lomaa, aiemmin oon ollut siis esim. työttömänä määräaikaisuuksien välillä tai palkattomalla vapaalla. Tänä vuonna lomailen heinäkuussa ekaa kertaa sitten ysiluokan ja lukion välisen kesäloman. 😎🌴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa suostu tuollaiseen. Meillä työpaikalla moni elää yksin ja samalla tavalla jaetaan reilusti lomat vuorotellen ja kukaan ei voi olla kahta kertaa peräkkäin esim heinäkuuta. Ei tulisi kuuloonkaan että joku joutuisi jonkun huonon kuukauden ottamaan edes kahta kertaa peräkkäin. Näistähän sota syttyisi.
Nyt otat jonnekin yhteyttä, liittoon tms. että yrittävät taas jakaa epäreilusti. On paine muuttaa kunhan vaan valitat!
Kenenkin lapset ja perheet on mulle aivan sama. Pitää lopettaa työt sellaisen joka ei voi reilusti toimia.Jos ei loma syyskuussa kelpaa, voi sanoa itsensä irti. Tilalle löytyy kyllä nyt työttömyyden aikana tekijä, kenelle kelpaa syyskuun kesäloma
Sanoo työnantaja joka pelkää työntekijöitään eikä uskalla pitää kiertäviä lomia omalla työpaikallaan :D Näitä on nähty paljon. Tiimissä on joku äkäinen eukko joka nostaa metelin ja kostaa kaikille jos ei saa aina heinäkuussa lomaansa pitää.
Jotain tuollaista "lapsellisilla on etuotto-oikeus lomiin" -järjestelyä joskus minullekin ehdotettiin, mutta aloin vain merkata omat vuosilomani tasan siihen kohtaan, mihin ne itse haluan. Pientä kitinää tuli ekana vuonna, kun se yksi lapsellinen henkilö ei sinä vuonna saanutkaan koko heinäkuuta lomaksi, vaikka edeltävinä vuosina olikin onnistunut. Joutui tyytymään "vain" 3 viikon lomaa heinäkuussa.
Esimiehelle heitin jonain vuonna tarjouksen, että voin tarvittaessa tulla kesken lomaa pariksi päivää töihin, kunhan lisäkorvaus on riittävä. Jostain syystä päällekkäin olevat lomat eivät enää olleetkaan mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vähän samaa kunnes aloin ottamaan joka kesä 2 viikkoa saikkua heinäkuun lopulla. Sitten alkoikin yhtäkkiä onnistua se, että mulla oli kesäloma kesäkuukausina eikä vasta elo-syyskuun vaihteessa.
Miten otetaan saikkua? Meillä se edellyttää lääkärissä käyntiä ja 2 viikkoa kuulostaa omituisen pitkältä. Sitä ei suorilta saa.
Selkäkivuista saa kyllä heittämällä ainakin sen viikon saikkua, voi saada kaksikin. Jos kerran vuodessa käy valittamassa niin harmaaseen massaan menee ja saikkua tulee kyllä. Toki lääkäri voi olla niin pikkumainen, että lähettää sitten tutkimuksiin, joissa istutaan monta tuntia päivässä odottamassa ja se sairasloma menee siihen, mutta harva lääkäri tähän kuitenkaan lähtee, jos kyse on ns. normihenkilöstä.
Olen sinkku ja nautin suuresti kun saa lämpimämpääm kesäaikaan olla töissä, normaalitilanteessa siis ilmastoidussa toimistossa. Erittäin rauhallista eikä paljon tehtäviä kesällä. Erittäin mielelläni pidän lomani syyskuussa kun suuret kiireet alkaa, hoitakoon perheelliset ne pahimmat kiireet. Syyskuu muutenkin mukavaa aikaa, joka paikka ei lomalaisia täynnä ja mukavan viileää verattuna kesän tuskahelteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä suostuisin, koska syyskuussa ei luultavasti olisi liian kuuma. Jaksaisi jotain tehdäkin lomallansa.
Juu, mutta aapee ei halua niin.
Minusta sinä olet liian kiltti nyt.