Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
81/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä valtiolla oli aikanaan niin, että pomo halusi juhannuksesta elokuun loppuun ihan joka vuosi. Äitini oli sen sijainen aina ja joutui ottamaa joka vuosi muun ajankohdan.

Eli mun äidillä ei koskaan ollut lomaa juhannuksen ja elokuun alun välillä.

Pomo halusi yli 2 kk kesäloman? Ei valtiollakaan nyt tuollaisia lomia ole.

Vierailija
82/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän samaa kunnes aloin ottamaan joka kesä 2 viikkoa saikkua heinäkuun lopulla. Sitten alkoikin yhtäkkiä onnistua se, että mulla oli kesäloma kesäkuukausina eikä vasta elo-syyskuun vaihteessa.

Miten otetaan saikkua? Meillä se edellyttää lääkärissä käyntiä ja 2 viikkoa kuulostaa omituisen pitkältä. Sitä ei suorilta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei riitelemättä saa vaihdettua ja työpaikan vaihdoskaan ole ajankohtainen, niin syyskuuhan on mainio ajankohta lomailla. Ei ole ryysistä lomapaikoissa, muut ovat lomansa jo pitäneet ja ilmatkin saattaa olla juhannussateita paremmat. Voithan toki vaatia kirjallisena, että kun taas joudut vasta syyskuussa lomalle, niin seuraavana vuonna saat päättää. Itse toivon aina (perheellisenä) lomia niin loppukesään kun mahdollista. Kiva lähteä kun muut jäävät nurisemaan töihin ja halvemmalla pääsee reissaamaan (toki tämä vuosi poikkeus koronan takia).

Vierailija
84/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule se nyt vaan on niin, että meidän joilla on lapsia on pidettävä lomat kesällä, koska lapset ovat kotona. Ei niitä aina voi jättää yksin kotiinkaan (14 v ja 16 v). EI sillä ole sinkkuuden kanssa mitään tekemistä vaan lapsien. Olemme ansainneet kesälomamme pidettäväksi lasten kanssa.

Eikö tuon ikäiset lapset ole jo kesätöissä?

Vierailija
85/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!

Meillä kierto on toisenlainen eli syyskuu-heinäkuu-toukokuu-elokuu-kesäkuu-syyskuu...

Vierailija
86/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.

Vierailija
87/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.

Tämän varmaan tiesit jo ennen lasten tekoa? 

Vierailija
88/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiloma - Työsuojelu (tyosuojelu.fi)

Suurin osa vuosilomasta pidetään lomakaudella 2.5.–30.9. Loput lomapäivät voi joko pitää lomakauden ulkopuolella, tai mikäli niin on sovittu, siirtää myöhemmin pidettäväksi. Vuosiloman aikana maksetaan vuosilomapalkkaa.

Vierailija
89/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei riitelemättä saa vaihdettua ja työpaikan vaihdoskaan ole ajankohtainen, niin syyskuuhan on mainio ajankohta lomailla. Ei ole ryysistä lomapaikoissa, muut ovat lomansa jo pitäneet ja ilmatkin saattaa olla juhannussateita paremmat. Voithan toki vaatia kirjallisena, että kun taas joudut vasta syyskuussa lomalle, niin seuraavana vuonna saat päättää. Itse toivon aina (perheellisenä) lomia niin loppukesään kun mahdollista. Kiva lähteä kun muut jäävät nurisemaan töihin ja halvemmalla pääsee reissaamaan (toki tämä vuosi poikkeus koronan takia).

Olen monesti lomaillut elokuun lopussa ja syyskuussa. Suomessa kesäjutut suljetaan koulujen alettua eli kesäaktiviteetteja ei ole enää myöhäisillä lomaviikoilla. Mökkivuokra toki halvempi.

Vierailija
90/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki sai monta vuotta lomansa haluamanaan ajankohtana, kunnes yksikön kaksi vanhusta lähti eläkkeelle. Silloin pomo tajusi, että koko homma oli onnistunut siksi, että nämä kaksi oli vuositolkulla joustaneet, jotta muut sai haluamansa loma-ajat. Meillä pitää koko ajan olla vähintään 3 töissä, väkeä on vähän tilanteesta riippuen 9-11 ja lomien reilu sovittaminen hankalaa. Ne mummoikäiset oli saattaneet pitää lomiaa tyyliin 1 vko lomaa - 2 vko töitä - 2 vko lomaa - 5 vko töitä - 1 vko lomaa  vain siksi, että lapsiperheet saattoi pitää lomiaan samaan aikaan.

Viime kesä oli ensimmäinen, kun jouduttiin väkisin runnomaan lomalista toimivaksi. Pelkkää valitusta siitä tuli, kun yhtäkkiä muututtiin joustamattomiksi.

Vierailija
91/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-12 vuotiaiden vanhemmilla on varmaan hankalinta, kun koulut on loppu eikä voi ihan yksinkään jättää vielä . Nuoremmille on päiväkoti auki kesälläkin ja vanhemmat pärjää itsekseen osan lomasta. Mutta ap voi suostua tuohon jos haluaa, mutta mikään pakko ei ole ja jo se että on monta vuotta ollut syyskuussa lomalla on pätevä syy olla etusijalla nyt muihin vaihtoehtoihin. 

Vierailija
92/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se muiden elämään pitäisi vaikuttaa, jos jollakin ei ole tukiverkkoa? Sitten ne lapset tosiaan menee päiväkotiin jne. Tai palkkaat hoitajan koululaiselle. Valintojahan tämä elämä on.

Vierailija
93/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aapeella ole pitämättömiä sairaslomia?

Vierailija
94/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, arvatkaa mitä? Minäpä sain potkut, kun aloin kyseenalaistamaan näitä lomien ajankohtia. Kollegani oli joka kesä saanut valita aina saman lomakuukauden ja mulle se on ollut periaatteessa se ja sama. Eräs vuosi kuitenkin toivoin samalle kuulle lomaa tämän kollegani kanssa, mutta kas kummaa, siitähän tulikin hirveä riita työnantajan kanssa. Ei kuulemma voi suostua pyyntööni ja lopulta kollegani myös suuttui todella verisesti siitä, että aloin kyseenalaistamaan tätä käytäntöä työpaikalla, että hänelle annetaan automaattisesti tietylle kuudaudelle lomaa. Työkaverini lopetti puhumisen melkein kolmeksi kuukaudeksi ja kun oma lomani lähestyi sainkin lomalle lähtijäisiksi potkut. Irtisanomisen syy "tuotannolliset ja taloudelliset syyt".

Että sillälailla meillä.

Vierailija
95/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheni lomailee aina heinäkuun. Aina. Vetoaa lapseen. Päiväkoti kiinni tai koulut kiinni. En tiedä onko tajunnut, että minulla on kolme lasta ja olisi joskus kiva olla heinäkuu lomalla. Vielä ei ole onnistunut.. Viimeksi pidin lokakuussa. Uskomatonta.

Vierailija
96/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suostuisin, koska syyskuussa ei luultavasti olisi liian kuuma. Jaksaisi jotain tehdäkin lomallansa.

Suomessa ei ole koskaan liian kuuma. Ei ole ainakaan ollut vielä elämäni  reilun neljän vuosikymmenen aikana. 

Sitä vastoin syyskuussa keli tässä maassa on kovin usein niin karmeaa kuraa, ettei esim. enää ulkoilu kiinnosta kiviäkään. Vedekin on jo ihan järkyttävän kylmiä tuossa vaiheessa, jos ne nyt koskaan tässä massa kunnolla lämpimäksi pääseekään. 

Vierailija
97/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Onko noita korotettuja lomia vielä?

Vierailija
98/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, arvatkaa mitä? Minäpä sain potkut, kun aloin kyseenalaistamaan näitä lomien ajankohtia. Kollegani oli joka kesä saanut valita aina saman lomakuukauden ja mulle se on ollut periaatteessa se ja sama. Eräs vuosi kuitenkin toivoin samalle kuulle lomaa tämän kollegani kanssa, mutta kas kummaa, siitähän tulikin hirveä riita työnantajan kanssa. Ei kuulemma voi suostua pyyntööni ja lopulta kollegani myös suuttui todella verisesti siitä, että aloin kyseenalaistamaan tätä käytäntöä työpaikalla, että hänelle annetaan automaattisesti tietylle kuudaudelle lomaa. Työkaverini lopetti puhumisen melkein kolmeksi kuukaudeksi ja kun oma lomani lähestyi sainkin lomalle lähtijäisiksi potkut. Irtisanomisen syy "tuotannolliset ja taloudelliset syyt".

Että sillälailla meillä.

Olisit kyseenalaistanut, kannattaa olla liiton jäsen, varsinkin jos yksityisellä työskentelee. Liitolta saa lakiapua.

Vierailija
99/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule se nyt vaan on niin, että meidän joilla on lapsia on pidettävä lomat kesällä, koska lapset ovat kotona. Ei niitä aina voi jättää yksin kotiinkaan (14 v ja 16 v). EI sillä ole sinkkuuden kanssa mitään tekemistä vaan lapsien. Olemme ansainneet kesälomamme pidettäväksi lasten kanssa.

Eikö tuon ikäiset lapset ole jo kesätöissä?

Pienet lapset on eri asia, mutta ei kyllä 14 ja 16 vuotiaat enää tarvitse koko lomansa aikaan mamia ja iskää hääräämään ympärillään.

Vierailija
100/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän varmaan tiesit jo ennen lasten tekoa? 

En tiennyt. Tuli aivan yllätyksenä. Samoin kuin viisi vahinkoraskauttani eri miehille. Onneksi elatustuet niin suuret, että voin sen kesän ollakin työttömänä.