Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku
Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...
Suostuisitko tähän mukisematta?
Kommentit (436)
Olen perheellinen ja pitänyt monesti lomani syyskuussa, ja antanut sinkkujen alaisteni valita lomat ensin ennen minua, minä pomona otan sen mikä jää. Joten ei ”kaikki perheelliset” rohmua parhaita loma-aikoja!
Ei ole oikein, mutta ajattele niin, että sulla on silloin mahdollisesti jo rokote ja pääset ulkomaille lomalle paljon suuremmalla todennäköisyydessä kuin jos sun loma olisi kesä-heinäkuussa. Itse aion vapaaehtoisesti pitää suurimman osan lomastani vasta syksyllä.
Sama juttu ja tein joulut töitä samalla syyllä että kun ei ole lapsia ja muilla on jotkut voi muuten kadehtia sitäkin tai millaiset korut on tai miten asuu ! Kateudesta sekopäitä.Merkkaa työvuoro listaan oikein tarkasta että saat palkan kun on niitäkin jotka teettää työvuorossa muilla mutta ei merkkaa sitä ja ottaa palkan.Älä tee muiden vuoroja noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
8v olen antanut harmaantuvan kolleegani valita ihan vain kohteliaisuudesta ensin.
Ei isoissa kolmivuorotehtaissa kysellä mitään, siellä ilmoitetaan. Satoja ellei tuhansia työntekijöitä, kuka niiden hienot kiertävät lomalistat tekisi? Töihin lähdetään joulupöydästä yöksi jos vuoro alkaa.
Onneksi meidän pomo ei tiedä tätä vaan joka vuosi kysellään toiveet. Ainoa määräys on että lomien pitää kiertää mutta keskenään saa toki vaihtaa ajankohtia. Hyvin on aina saatu lomat toiveiden mukaan. Toki kaikki eivät tietenkään lähde edes yrittämään lomatoivetta joka vuosi heinäkuulle kuten ehkä naisvaltaisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmieheen tai työsuojeluun tai ylimpään esimieheen yhteyttä asian tiimoilta.
Jokatapauksessa, LOMAVIIKOT PITÄÄ OLLA KIERTÄVÄT ❗.
KENENKÄÄN EI PIDÄ MUUHUN SUOSTUA.
Jos ei suostu, niin työnantajalla on oikeus irtisanoa se työntekijä, joka ei suostu noudattamaan lakia. Lomaviikkojen ei tarvitse olla kiertävä systeemi. Jos sitä vaadit, niin se on heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta se kaikkien suosima heinäkuu. Kesä- ja elokuu on varsin hyviä.
Sama, mitä järkeä lomailla just lapsiperhesesonkina? Itse tykkäsin lähteä jo toukokuussa reissuun, oli halvempaa eikä mukuloita joka paikassa. (Siis Kreikkaan yleensä matkustin)
Minä taas en halua matkustaa Kreikkaan, vaan mökille ja festareille. Siksi kesä-, heinä- tai elokuu myös minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita asiasta pääluottamusmiehelle. Koet nyt vääryyttä, mikäli lomat ei kierrä työpaikalla. Kaikkien pitää saada vuorollaan lomailla esim heinäkuussa, jos haluaa.
Kaikilla työpaikoilla ei ole luottamusmiestä ollenkaan. Olin yhdessä työpaikassa jossa kukaan ei uskaltanut siihen ryhtyä. Kertoo kaiken siitä millainen johtamiskulttuuri yrityksessä oli ja koko ketjussa ylipäätään. Kyseisessä yksikössä työntekijöitä oli yli 30. Alan yritykseksi kohtuullisen suuri.
Ei luottamusmieheksi ryhdytä, pitää kuulua liittoon ja jos väki ei ole liitossa, ei ole luottamusmiestä.
Meillä minä pidän syksyllä usein, siinä elo-syys kuussa, koska muut ei halua lomailla silloin. Mies jää aina juhannuksena lomille ja on lasten kanssa silloin. Minä oon sitten elokuussa kotona ennen kuin koulut alkaa ja vielä koulun alettuakin. Näin ei tarvitse pienten koululaisten olla lomalla juurikaan yksin. Ehkä sitten kun lapset on isompia niin voisi yrittää saada edes osan lomasta samaan aikaan muun perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se valittaminen auta mitään kun se on työnantaja joka määrää kesä loman ajankohdan. Kunhan se osuu kesä lomakaudelle niin kaikki on hyvin.
Tasa-arvoinen kohtelu pitää olla. AP, valita ensin esimiehelle ja jos ei auta, niin ota yhteyttä luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutettuun. Ei voi mennä näin. Kiertävät kesäloma vuorot on tasa-arvoiset.
Meillä oli viitisen vuotta tuo keskustelu töissä, koska yksi työntekijä koki ap:n tavoin, että häntä kohdellaan väärin. Nyt on kiertävät lomat toukokuusta syyskuulle, loman ajankohtaa ei saa vaihtaa ja palkallisen sairausloman tuona aikana saa vain työterveyden kautta. Tasa-arvoiset vuosilomat on paskamaiset, koska nyt käytännössä kukaan ei saa lomaansa haluamaansa aikaan. Festareista on turha haaveilla eikä perheellisiä ilahduta se, että lomasta voi vain 1 vko/v olla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta kun tätä vaadittiin, niin tämä saatiin.
Lomalistat meille tulee tosin vasta huhtikuussa, ap on aika lailla ajoissa omansa kanssa.
Eli jos te perheelliset olisitte joustaneet aikaisemmin, ei tuohon olisi tarvinnut mennä.
Matkustelu on surkeaakin surkeampi perustelu antaa sinkulle vuodesta toiseen huono lomakuukausi.
En suostuisi enkä suostunut. Muistanpa senkin kuinka eräs työkaveri vaati aina syyslomat ja hiihtolomat itselleen vedoten lapsiin ja tätä tapahtui vielä, kun nuorin lapsi oli opiskelemassa ammattikoulussa ja täysi-ikäinen.
Tasapuolisuus lomissa ja työvuoroissa koskee ihan kaikki työntekijöitä. Myös meillä sinkuilla on oma elämä ja oman elämän tärkeät ihmiset.
Itse tein omasta halusta vuosia jouluaattoillat töitä. Minulle se sopi ja ajatus siitä, että joku lapsi ei saa joulua viettää vanhempansa kanssa tuntui pahalta. Sitten yhden kerran järkytin työyhteisöä ilmoittamalla hyvissä ajoin, että tänä jouluna aioin pitää vapaata. No, vapaa järjestyi. Tietenkin.
Ainoa lomiin liittyvä asia, missä sinkun/lapsettoman on aiheellista joustaa on koulujen talvilomaviikko. Itse en pyydä 8- ja 9-viikolle ikinä lomaa. Tietysti jos puoliso sattuu olemaan opettaja, on perusteltua toivoa että lapsetonkin saa välillä samaan aikaan loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita asiasta pääluottamusmiehelle. Koet nyt vääryyttä, mikäli lomat ei kierrä työpaikalla. Kaikkien pitää saada vuorollaan lomailla esim heinäkuussa, jos haluaa.
Kaikilla työpaikoilla ei ole luottamusmiestä ollenkaan. Olin yhdessä työpaikassa jossa kukaan ei uskaltanut siihen ryhtyä. Kertoo kaiken siitä millainen johtamiskulttuuri yrityksessä oli ja koko ketjussa ylipäätään. Kyseisessä yksikössä työntekijöitä oli yli 30. Alan yritykseksi kohtuullisen suuri.
Ei luottamusmieheksi ryhdytä, pitää kuulua liittoon ja jos väki ei ole liitossa, ei ole luottamusmiestä.
No eipä kukaan uskaltautunut siltikään luottamusmieheksi, vaikka liittoon kuuluikin.
Perheellinen perustelee yhteisten lomien suunnittelulla niin samallalailla se sinkku voi suunnitella lomiaan ja perustella suunnitelmillaan miksi tarvisi toisen ajankohdan kuin syyskuun. Loppukädessä sen kuitenkin päättää työnantaja.
Bolivar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan joku provo. Ei noin voi olla. Ei ole tasavertaista jos joku olisi kaikki kesät töissä
Valitettavasti vieläkin on työpaikkoja, joissa perheelliset tosiaan ajavat talvi- ja kesälomissa lapsettomien ohi... Joillekin vanhemmille työntekijöille tämä jää myös päälle, vaikka lapset olisivat ajat sitten jo lentäneet pesästä.
Missä näitä työpaikkoja on? Minäkin haluan lomalle lasteni kanssa!
Kai se menee just noin valitettavasti monessa paikassa. Sinkun pitäisi huomattavasti etukäteen kertoa oma toive ja perusteet ettei perheelliset jyrää loma-ajoissa. Siitä huolimatta voi olla ettei saa toivottua loma-aikaa. Sinkku joutuu joustamaan muutenkin työpaikalla, kun perheellisillä tulee poissaoloja lasten sairastumisten ym kanssa. Hyvän työilmapiirin kannalta kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti niin, että se sinkkukin saa välillä lomailla silloin kun haluaa.
Omassa työpaikassani otettiin kaikkien toiveita huomioon, mutta yritettiin myös olla tasapuolisia ja oikeudenmukaisia lomien suunnittelussa. Kerran eräs miespuolinen kollega yritti saada koko kesälomansa "samaan aikaan kuin vaimoni, jolle loma on jo määrätty ja jotta voidaan olla mahdollisimman paljon lasten kanssa."
Naispuolinen pomoni ei ottanut tuota toivetta huomioon, vaan tokaisi: "Itse olen aina ottanut yhteistä lomaa kaksi viikkoa, joten kummallekin on jäänyt lisäksi kaksi viikkoa ja se on oltu erikseen lasten kanssa. Kuusi viikkoa hoidetaan itse lapset ja muutamalle kesäviikolle saadaan tarhahoito tai mummola. Se on järkevää loman suunnittelua."
Kumpikin voi oman kahden viikon aikana vaikka erikseen vierailla "omassa" mummolassaan ja olla yhdessä eri harrastusten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se valittaminen auta mitään kun se on työnantaja joka määrää kesä loman ajankohdan. Kunhan se osuu kesä lomakaudelle niin kaikki on hyvin.
Tasa-arvoinen kohtelu pitää olla. AP, valita ensin esimiehelle ja jos ei auta, niin ota yhteyttä luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutettuun. Ei voi mennä näin. Kiertävät kesäloma vuorot on tasa-arvoiset.
Meillä oli viitisen vuotta tuo keskustelu töissä, koska yksi työntekijä koki ap:n tavoin, että häntä kohdellaan väärin. Nyt on kiertävät lomat toukokuusta syyskuulle, loman ajankohtaa ei saa vaihtaa ja palkallisen sairausloman tuona aikana saa vain työterveyden kautta. Tasa-arvoiset vuosilomat on paskamaiset, koska nyt käytännössä kukaan ei saa lomaansa haluamaansa aikaan. Festareista on turha haaveilla eikä perheellisiä ilahduta se, että lomasta voi vain 1 vko/v olla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta kun tätä vaadittiin, niin tämä saatiin.
Lomalistat meille tulee tosin vasta huhtikuussa, ap on aika lailla ajoissa omansa kanssa.
Tuo on reilua kaikille. Festareita on joka viikonloppu.
Miksi lapsettoman pitää kärsiä lapsista, vaikka ei ole niitä itse halunnut hankkia? Toisten kakarat ei saa vaikeuttaa omaa elämää vuositolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Esimieheni lomailee aina heinäkuun. Aina. Vetoaa lapseen. Päiväkoti kiinni tai koulut kiinni. En tiedä onko tajunnut, että minulla on kolme lasta ja olisi joskus kiva olla heinäkuu lomalla. Vielä ei ole onnistunut.. Viimeksi pidin lokakuussa. Uskomatonta.
Sama meillä. Tämä esihenkilöksi noussut henkilö joka kuitenkin organisaatiomuutoksen yhteydessä lasketaan paikalle vaadittavaan henkilökuntaan ottaa aina lomansa parhailta paikoilta ja koulujen loma-aikoina. Tänä vuonna kun tulee taas uudistuksia organisaatioon niin otin ihan kiusakseni loman samaan aikaan kun se teoriassa onnistui vaikka remmiin jäi vaan lähes pelkästään junnuja. Katsotaan millainen katastrofi odottaa myöhemmin keväällä.
Minusta näissä loma-asioissa tärkeintä on vuorottelu ja yhdessä sopiminen. Ei voi ajatella niin, että otanpa nyt esimiesaseman turvin aina itselleni parhaat loma-ajat tai että onpa käynyt monta kertaa vuoteen hyvä tuuri kun olen aina saanut loman juuri siihen mihin olen halunnut. Näissä em. tapauksissa on lähes aina joku muu joka joustaa vaikka ei sitä ääneen sanokaan.
Kiertäviä lomalistoja inhoan yli kaiken. Yhdessä entisessä työpaikassa joku hiljainen hiirulainen oli ottanut valitustien käyttöön ja sinne tuli kiertävät lomalistat, toukokuusta syyskuuhun. Ja täyskierto vei kolme vuotta eli kolmen vuoden välein sait loman heinäkuulle. Hauskinta tässä on, että silloin aikanaan suurin osa ihmisistä työskenteli tuolloin ko. yksikössä keskimäärin vain noin 2 vuotta kerrallaan eli huonolla tuurilla ei koskaan saanut työuran aikana ko. firmassa lomaa kesäaikaan. Itse olin jo siinä vaiheessa vakiokalustoa (takana yli 5 vuotta) ja ehdin kokemaan viimeiseen kolmen vuoden aikana toukokuun ja syyskuun lomat, joten päätin (yhtenä syynä) lähteä firmasta.