Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
81/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa. Ja tämä juuti näissä työkkärin järjestämissä jutuissa ärsyttää: usein ne ovat sellaista nyhräämistä, minkä voisi tehdä nopeammin ja tehokkaammin, mutta valitaan nyhräysvaihtoehto.

Ja myös se, jos kuntouttavaan aletaan työntää ketä tahansa pitkäaikaistyöttömiä, on omiaan aiheuttamaan henkistä pahoinvointia ja jopa masennusta ihmisille, joilla olisi oikeasti potentiaalia vaativampaan, ajattelua ja taitoja vaativaan työhön. Tällaisille ihmisille on mielekkäämpää keskittyä työnhakuun ja omiin harrastuksiin, eivätkä he kaipaa mitään älyttömiä polttopuiden kantamisia tai muuta näpertelyä.

Moni kokee jopa vauvavuoden aikana kärsineensä siitä, että päivät täyttyivät puuduttavasta, toistuvasta tekemisestä - kuntouttavassahan se tapahtuu moninkertaisesti. Vähänkin fiksun ja skarpin tyypin tuo kuntouttava saattaa lamauttaa - siihenköhän pyritäänkin? tehdään heistä tylsistyneitä ja masentuneita ihmisraunioita, jotta heitä voidaan sitten alkaa "kuntouttaa" lisää?

Ei mitään uutta auringon alla. Sodan jälkeisissä työllistämistöissä koneiden käyttö oli kielletty, kaikki tehtiin hitaasti lapiotyönä, että oli työttömille aikaa vievempää.

Vierailija
82/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa.  Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?

Useimmiten niin teenkin, tai vähintään hakkaan käyttämieni puiden edestä (ja vähän enemmän) valmiiksi halot tykötarpeista.

Kuuluu nääs jo ihan hyviin polkuelämän tapoihin mistä teikäläisellä ei näy olevan hajuakaan.

Minä luulin että noilla kunnan ylläpitämillä laavuilla puut on tuotu sinne poltettavaksi eikä koristeeksi, en tiennyt että niiden polttaminen on epäkohteliasta.

Epäkohteliasta on olla pilkkomatta käyttämänsä halkomäärän edestä halkoja valmiiksi seuraavaa varten. Mutta tuon omat halkoni omasta liiteristä jo ihan siitä syystä että tiedän varmasti olevan kuivaa tavaraa.

Toiseksi, nykyään noilla paikoilla puutavara on aikas isoa ja sitä varten joutuu kirveshommiin. Kirves on toki loville hakatty, tunareitten jäljiltä kaulamätää täynnä, huumorveikko katkonut varren tai harjoittanut jorpakkoon heittelyä. Joten on helpompaa kantaa ne halot sytykkeineen tullessaan TAI vähintään tuoda oma kirves tullessaan. Mieluiten kuitenkin omat halot.

(En tosin tee enää lähiseutupäiväretkeilyä noille paikoille, koronaruuhkaa nääs)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa.

Olisi edes reppu, mutta on kädestä roikotettava kassi. Todella epäergonomisen näköistä.

Kantovälineitähän ei siis ollut ollenkaan hankittu aluksi. Mutta nuo kassit saatiin luvalla ostaa kun olivat tarpeeksi halvat.

Vierailija
84/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa.

Olisi edes reppu, mutta on kädestä roikotettava kassi. Todella epäergonomisen näköistä.

Niinpä olikin. Olin lukenut itse jutun aiemmin ja muistin väärin, että oli reppu. Tosiaan tuollaisen kassin roudaaminen on epäergonomista, ja kun kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta, voisi kuvitella, että monella voi olla huono kunto tai selkäongelmia jo ennestään.

Mitä, jos ei jaksa kantaa tuollaista kassia? Olen itse aika pienikokoinen nainen, enkä todellakaan jaksaisi kantaa noin isoa kassia täynnä klapeja, joiden reunat sitten kävellessä vielä hakkaisivat ja hankaloittaisivat kulkemista. Tuohan on ihan sairasta. Saatettaisiinko joku minun kaltainenkin laittaa tuonne kantamaan puita?

Mitään siellä ei ole pakko tehdä. Läsnäolo on pakollista, ei mikään muu.

Vierailija
85/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on tosi hyvä juttu. Parempi että työttömät opettelevat normaaliin päivärytmiin ja puuhailevat edes jotakin korvaustensa eteen sen sijaan että makaavat sohvalla tai pelaavat ja katsovat netflixiä kaiket yöt.

Ja toisinkin päin. Minustakin olisi mukava osallistua tuollaiseen leppoisaan työhön. Ensin kannetaan porukalla klapeja jonnekin pitkospuiden päässä keskellä suota olevalle laavulle ja loppupäivä lounastetaan makkaraa paistaen ja nuotiolla tarinoiden. Seuraavana päivänä jotain muita hauskoja aktivitetteja.

Niin, ehkä tuollainen homma sitten sopisikin juuti sinulle - ehkä jopa olisit kohderyhmää, jos olisit työtön. Monelle muulle taas makkaranpaisto tuossa porukassa random ihmisten kanssa ja "tarinointi" tauolla ei antaisi yhtään mitään. Ja mitä Netflixiin tulee, niin itselläni on media-alan koulutus ja työskentelen kulttuurialalla. Mikäli olisin työttömänä, minua ja työllistymistäni hyödyttäisi paljon enemmän se Netflixin katsominen kuin puukasojen  raahaaminen kuntoutusporukassa.

Vierailija
86/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Toki voi kieltäytyä. Ja sitten sut laitetaan jollekin vielä turhemmalle kurssille.

Vierailija
87/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä kuntouttava työtoiminta parantaa mun reuman?

Vierailija
88/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa.  Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?

Useimmiten niin teenkin, tai vähintään hakkaan käyttämieni puiden edestä (ja vähän enemmän) valmiiksi halot tykötarpeista.

Kuuluu nääs jo ihan hyviin polkuelämän tapoihin mistä teikäläisellä ei näy olevan hajuakaan.

Ei näytä kuuluuvan jos tarvitaan orjatyövoimaa ilmaisavuksi?

Mitä ihmeen orjatyövoimaa? Kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista.

Se on pakollista jos et halua karenssia, sen tietää miten siinä käy kun te-toimiston lautakunta päättää kumpi on oikeassa, työtön vai te-toimisto.

Vierailija
89/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa kuntouttavasta työtoiminnasta on ihan selkeästi sanottu, ettei kuntouttavaan saa laittaa työkykyistä, ja että työkyvyn puute on asia jonka olemassaolon sekä työttömän, te-toimiston että kunnan tulee todeta, jotta kuntouttava olisi ajankohtainen. Eli jos työtön ei myönnä, että hän olisi työkyvytön niin kuntouttavaan ohjaaminen on laitonta.

Aivan käsittämätöntä on, että varmaan 95% ihmisistä tuntuu uskovan, että kuntouttava olisi pakollinen ja että työttömän voisi vain "laittaa" sinne.

Työkykyisyys tulee todistaa joko lääkärin lausunnolla tai suostumalla terveydenhoitajan terveystarkastukseen.

Luulisi, että myös työkyvyttömyys pitäisi todistaa, tai ainakin siihen pitäisi olla jotkut perusteet. Kun kyllähän työikäisen kohdalla lähtöoletus on työkykyisyys eikä työkyvyttömyys.

Vierailija
90/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Toki voi kieltäytyä. Ja sitten sut laitetaan jollekin vielä turhemmalle kurssille.

Kursseista on säädetty laissa. Eli varmaan kerrot mitä kurssia tarkoitat? Parin päivän mittaista cv-kurssiako?

Vierailija
91/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 jatkaa vielä, että näin Tampereella pari vuotta sitten, en tiedä miten nyt korona-aikana onnistuvat saamaan työttömiä kuntouttavaan. Mielelläni kuulisin jos jollakin on tuoreempaa tietoa.

Vierailija
92/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa kuntouttavasta työtoiminnasta on ihan selkeästi sanottu, ettei kuntouttavaan saa laittaa työkykyistä, ja että työkyvyn puute on asia jonka olemassaolon sekä työttömän, te-toimiston että kunnan tulee todeta, jotta kuntouttava olisi ajankohtainen. Eli jos työtön ei myönnä, että hän olisi työkyvytön niin kuntouttavaan ohjaaminen on laitonta.

Aivan käsittämätöntä on, että varmaan 95% ihmisistä tuntuu uskovan, että kuntouttava olisi pakollinen ja että työttömän voisi vain "laittaa" sinne.

Työkykyisyys tulee todistaa joko lääkärin lausunnolla tai suostumalla terveydenhoitajan terveystarkastukseen.

Väärin. Lakiteksti menee näin:

"Jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189#L3P8

Vierailija
93/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kantaisi kyllä yhtään mitään. Mieluummin juon kahvia ja väritän piirustuskuvia kun raahaan selkä ruvella puita suossa. Kantakoot herrat itse.

Jos palkkaa saan niin sitten voin kantaa. Muuten voi puut lennellä vahingossa ojaan.

Vierailija
94/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä oikeutesi.

Kursseista on säädetty laissa. Eli varmaan kerrot mitä kurssia tarkoitat? Parin päivän mittaista cv-kurssiako?

Työnhakukurssia, ryhmäluennot kestää jopa 12 päivää ja sen jälkeen yksittäisiä tapaamisia ohjaajan kanssa. Palvelu kestää 3-4 kuukautta.

Vierailija
95/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75 jatkaa vielä, että näin Tampereella pari vuotta sitten, en tiedä miten nyt korona-aikana onnistuvat saamaan työttömiä kuntouttavaan. Mielelläni kuulisin jos jollakin on tuoreempaa tietoa.

Ainahan ihmisiä voi yrittää huijata jos nämä eivät tiedä oikeuksiaan.

Mutta mitään karenssia siitä ei voi antaa, jos ihminen ei suostu huijattavaksi.

Vierailija
96/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä oikeutesi.

Työnhakukurssia, ryhmäluennot kestää jopa 12 päivää ja sen jälkeen yksittäisiä tapaamisia ohjaajan kanssa. Palvelu kestää 3-4 kuukautta.

Tuolla luennoilla voisi varmaan oman läppärin kanssa surffata netissä, vastata sähköposteihin ja chattailla kavereiden kanssa.

Ihan turhaa toimintaahan tuokin tietysti on.

Vierailija
97/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että noilla kunnan ylläpitämillä laavuilla puut on tuotu sinne poltettavaksi eikä koristeeksi, en tiennyt että niiden polttaminen on epäkohteliasta.

Minusta laavuilla ei tarvita yhteiskunnan hankkimia polttopuita, jokainen tuokoon omansa. Riistakamerat ympärille niin nähdään, jos joku kantaa kuusikosta tuoretta puuta.

Vierailija
98/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä oikeutesi.

Valehtelet.

Todelliset enimmäiskestot löytyvät täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20121073#L4P8

Vierailija
99/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitkopullaa syömällä työelämään" olisi parempi.

Vierailija
100/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO ONKO NE NYT TÖISSÄ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä