Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)
Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.
Kommentit (332)
Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa. Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?
Olen saanut 2000 päivää työmarkkinatukea, sekä 2000 päivää työttömyyskorvausta. Kymmenen vuotta siinä välissä elin pelkällä toimeentulotuella. Kuntouttavassa olen ollut viisi kertaa kolmen vuosikymmenen aikana.
Nyt kun homma siirtyy kunnille, niin nehän saavat hepulin mun tietojen kohdalla kun kuulemma jo joku 700 päivää työmarkkinatukea on tosi tosi paha homma. Näillä lukemilla kunta ilmeisesti maksaa tukeni kokonaan?:) Mutta en enää lähde risusavottaan, viisi kertaa riittää kiitos, älkää vaivautuko soittelemaan.
Työnteossa sinänsä nyt ei mielestäni ole mitään pahaa, mutta en todellakaan enää kaipaa sitä muiden vastaavien luuseriurpojen kanssa seurustelua ja kahvittelua. On täysin pimeä idea laittaa työtön "kuntoutumaan" muiden kaltaistensa keskelle. Se on ohi osaltani nyt. Jos soittelette, niin puhelusta tulee ihan viihdyttävä, sanon asiallisesti kaikkeen ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa.
Olisi edes reppu, mutta on kädestä roikotettava kassi. Todella epäergonomisen näköistä.
Niinpä olikin. Olin lukenut itse jutun aiemmin ja muistin väärin, että oli reppu. Tosiaan tuollaisen kassin roudaaminen on epäergonomista, ja kun kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta, voisi kuvitella, että monella voi olla huono kunto tai selkäongelmia jo ennestään.
Mitä, jos ei jaksa kantaa tuollaista kassia? Olen itse aika pienikokoinen nainen, enkä todellakaan jaksaisi kantaa noin isoa kassia täynnä klapeja, joiden reunat sitten kävellessä vielä hakkaisivat ja hankaloittaisivat kulkemista. Tuohan on ihan sairasta. Saatettaisiinko joku minun kaltainenkin laittaa tuonne kantamaan puita?
Aika laihoilta tuossa kuvassa pari miestäkin näyttää. Kyllä siellä naisiakin on mukana.
Ehdotan, että toiminnasta tehdään kunnolla työkykyä parantava. Eli esim. reppuun kiviä 5kg ekalla viikolla. Kävelyä yhteensä 5x6h viikossa. Siitä pikku hiljaa nostetaan siten, että pystyt kantamaan 30kg kiviä 8hx5 viikossa. Samalla "totutetaan" pomoihin, eli ohjaajat haukkuvat ja patistavat pitämään kiirettä. Myös työtovereita pitää oppia haukkumaan. Makkaroita ei osteta kaikille, vaan niistä pitää taistella siten, että eniten makkaroita saa se, joka mielistelee ryhmänvetäjälle eniten.
Kerran niitä puita kannettiin ja millään kelkalla sinne laavulle ei pääse. Matka oli 700 metriä.
Ryhmiä oli 10 niin kerran jouduin kantamaan. Raskasta se oli.
Itse olen 55v. Erilaisia ihmisiä. Paljon vanhempia ihmisiä joilla vaivoja mutta eläkkeelle ei pääse.
Eri ongelmia ihmisillä. Laidasta laitaan.
Jopa mukaviakin ihmisiä oli mukana.
Monesti kyllä ikä näkyy ryhmissä koska eläkkeelle ei pääse vaikka vaivaa olisi kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Keitä, tai millaisia ihmisiä työkkäri laittaa kuntouttavaan?
Käytännössä kaikki pitkäaikaistyöttömät.
Toiminnan tarkoitus ei ole kuntouttaa, vaan poistaa tilastoista. Aktiviteetissa olevaa ei lasketa samalla tavalla työttömäksi.
Se tuossa juuri suurin ongelma on, että niihin ei valikoida sellaisia, joilla on tuen tarvetta ja joille luontoala voisi olla sopiva suunta, vaan niihin pistetään ihan kaikki, ja pakko on mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.
Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.
Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.
Henkistä kasvua kun luulet olevasi muiden yläpuolella. Mitä muutkaan siitä hyötyy?
No mitä tämä henkinen kasvu tarkemmin on? Tutuskäyrän tason nostoa?
Kysyypi toinen DI, alter egoltaan eräjorma. Ja vapaaehtoistoiminnassa olen ollut kunnostamassa laavuja, retkeilypaikkoja etc kaffipullapalkalla, mutta jos joutuisin tekemään sitä kuntouttavan nimissä voisi työtahti olla todella heikko...
Työttömyyskorvaus kyllä kelpaa? Näinhän te diplomiinsinöörit muillekin vittuilette :) . Eli samanlaisia löysäilijöitä kun muutkin jos joutuu jotain epämieluista tekemään.
Olen ollut työttömänä viisi vuotta sitten 6 kk _omaan piikkiin - ja tuolloinkin tein noita laavuiluhommia yms vapaaehtoisena.
Toiseksi, olen ollut 15 vuotta selkeä yhteiskunnallinen nettomaksaja, joten hyvällä omatunnolla voisin olla vaikka muiden piikkiin vaikkapa yhden vuoden. Tälläkin hetkellä maksan joka kk enemmän veroja kuin keskimääräinen palkansaaja kustantaa työantajalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.
Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.
Henkistä kasvua kun luulet olevasi muiden yläpuolella. Mitä muutkaan siitä hyötyy?
Kysyypi toinen DI, alter egoltaan eräjorma. Ja vapaaehtoistoiminnassa olen ollut kunnostamassa laavuja, retkeilypaikkoja etc kaffipullapalkalla, mutta jos joutuisin tekemään sitä kuntouttavan nimissä voisi työtahti olla todella heikko...
Työttömyyskorvaus kyllä kelpaa? Näinhän te diplomiinsinöörit muillekin vittuilette :) . Eli samanlaisia löysäilijöitä kun muutkin jos joutuu jotain epämieluista tekemään.
Menisitkö itse mieluusti jutun kuvaan yhdeksi kantajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kottikärryjä saatu mistään?
Jos joutuisin tuollaiseen hommaan, hakisin parin viikon saikun venähtäneestä selästä.
Ei kottikärryillä pääse. Pelkkä polku ja kaikkea muhkuraa ja kiviä.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa. Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?
Useimmiten niin teenkin, tai vähintään hakkaan käyttämieni puiden edestä (ja vähän enemmän) valmiiksi halot tykötarpeista.
Kuuluu nääs jo ihan hyviin polkuelämän tapoihin mistä teikäläisellä ei näy olevan hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä työvoimatoimiston positiivisen syrjinnän käänteistä versiota, negatiivista hyvinvoinnin jakamista?
Työtön laitetaan pimeään korpeen, kulkemaan pitkospuita pitkin kohti synkeää tulevaisuutta, jonka lopussa odottaa vain suolammen tummana avautuva pinta ja työtön voi valita, suomeen vai kuoleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitkö itse mieluusti jutun kuvaan yhdeksi kantajaksi?
En ja vastustakin noita pakkotöitä. Ottaa vaan päähän kun yleensä joku insinööri selostaa kuinka tuo on hyvä muille , mutta ei pitäisi insinöörejä sinne pistää, koska ovat niin paljon parempia kuin muut ja maksaneet enemmän verojakin :D
Tuolla on mukava kantaa puita kun vettä sataa kaatamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kuntoutettavan työtahti voi olla muuta kuin todella heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kottikärryjä saatu mistään?
Jos joutuisin tuollaiseen hommaan, hakisin parin viikon saikun venähtäneestä selästä.Ei kottikärryillä pääse. Pelkkä polku ja kaikkea muhkuraa ja kiviä.
Pitkospuuthan kuvassa on.
Ja muhkuraisellakin polulla pääsee kottiksilla ihan hyvin, kun laskee renkaasta ilmaa vähemmäksi. Kokemuksesta tiedän.
Eikö se ollut SDP joka keksi kuntouttavan työtoiminnan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kuntoutettavan työtahti voi olla muuta kuin todella heikko.
Mitäs muuta se palkattomassa pakkotyössä voisikaan olla?
Minusta tuo on tosi hyvä juttu. Parempi että työttömät opettelevat normaaliin päivärytmiin ja puuhailevat edes jotakin korvaustensa eteen sen sijaan että makaavat sohvalla tai pelaavat ja katsovat netflixiä kaiket yöt.
Ja toisinkin päin. Minustakin olisi mukava osallistua tuollaiseen leppoisaan työhön. Ensin kannetaan porukalla klapeja jonnekin pitkospuiden päässä keskellä suota olevalle laavulle ja loppupäivä lounastetaan makkaraa paistaen ja nuotiolla tarinoiden. Seuraavana päivänä jotain muita hauskoja aktivitetteja.