Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
101/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Toki voi kieltäytyä. Ja sitten sut laitetaan jollekin vielä turhemmalle kurssille.

Kursseista on säädetty laissa. Eli varmaan kerrot mitä kurssia tarkoitat? Parin päivän mittaista cv-kurssiako?

Työnhakukurssia, ryhmäluennot kestää jopa 12 päivää ja sen jälkeen yksittäisiä tapaamisia ohjaajan kanssa. Palvelu kestää 3-4 kuukautta.

Valehtelet.

Todelliset enimmäiskestot löytyvät täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20121073#L4P8

Millä tavalla valehtelen? Se on juuri noin niin kuin kirjoitin. Linkissä on mainittu 20 tai 40 päivää ja tuossa palvelussa on päiviä 12 ja yksittäisiä tapaamisia joissa tulee muutamia tunteja.

Vierailija
102/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Toki voi kieltäytyä. Ja sitten sut laitetaan jollekin vielä turhemmalle kurssille.

Kursseista on säädetty laissa. Eli varmaan kerrot mitä kurssia tarkoitat? Parin päivän mittaista cv-kurssiako?

Työnhakukurssia, ryhmäluennot kestää jopa 12 päivää ja sen jälkeen yksittäisiä tapaamisia ohjaajan kanssa. Palvelu kestää 3-4 kuukautta.

Valehtelet.

Todelliset enimmäiskestot löytyvät täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20121073#L4P8

Millä tavalla valehtelen? Se on juuri noin niin kuin kirjoitin. Linkissä on mainittu 20 tai 40 päivää ja tuossa palvelussa on päiviä 12 ja yksittäisiä tapaamisia joissa tulee muutamia tunteja.

Yhdessä kuukaudessa on 10 päivää? Vai miten saat 40 päivää muutettua 4 kuukaudeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa.  Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?

Useimmiten niin teenkin, tai vähintään hakkaan käyttämieni puiden edestä (ja vähän enemmän) valmiiksi halot tykötarpeista.

Kuuluu nääs jo ihan hyviin polkuelämän tapoihin mistä teikäläisellä ei näy olevan hajuakaan.

Minä luulin että noilla kunnan ylläpitämillä laavuilla puut on tuotu sinne poltettavaksi eikä koristeeksi, en tiennyt että niiden polttaminen on epäkohteliasta.

Minusta laavuilla ei tarvita yhteiskunnan hankkimia polttopuita, jokainen tuokoon omansa. Riistakamerat ympärille niin nähdään, jos joku kantaa kuusikosta tuoretta puuta.

Se on asia erikseen, mutta yhteiskunnan hankkimia polttopuita siellä nyt kuitenkin on eikä niitä ole kielletty polttamasta.

Vierailija
104/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on tosi hyvä juttu. Parempi että työttömät opettelevat normaaliin päivärytmiin ja puuhailevat edes jotakin korvaustensa eteen sen sijaan että makaavat sohvalla tai pelaavat ja katsovat netflixiä kaiket yöt.

Ja toisinkin päin. Minustakin olisi mukava osallistua tuollaiseen leppoisaan työhön. Ensin kannetaan porukalla klapeja jonnekin pitkospuiden päässä keskellä suota olevalle laavulle ja loppupäivä lounastetaan makkaraa paistaen ja nuotiolla tarinoiden. Seuraavana päivänä jotain muita hauskoja aktivitetteja.

Nuo "hauskat" aktiviteetit porukalla on ihan kamalia. Oma kunto ei riittäisi klapien kantamiseen olen fyysisesti vahva kuin herne. Kamala ahdistuneisuushäiriö tekee tuntemattomien ihmisten kanssa touhuamisesta yhtä helkkaria. Ei ole kauaa aikaa siitä kun olin kuntouttavalla paikassa jossa pakattiin silmälaseja pusseihin isolla porukalla. Sinne meno oli kamalan työn ja tuskan takana, maha ihan sekaisin ihmisten takia. Siellä oli ihan pakko puhua muiden kanssa tai ohjaaja veti herneen nenän joten siitä tuli henkistä stressiä lisää. Päivien päätteeksi olin aina ihan puhki ja itkin sängyssäni pahaa oloa pois.

Työttömyyseläkkeelle kuulemma olen liian hyväkuntoinen joten pupukursseilla pakko käydä vaikka henkisesti raskasta.

Vierailija
105/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea ryhmä, upea kokemus. Olin lähes vuoden. Kerran kannettiin noita puita eli yhden matkan tein 700 metriä.

Retkeiltiin, istuttiin nuotiolla, grillattiin, patikoitiin, sienestin, käytiin museoissa, talvella leivottiin pullaa, tehtiin linnupönttöjä.

Käynyt upeissa paikoissa retkellä. Retkellä aina grillattiin makkaraa ja tehtiin nuotiolla kahvia.

Autoilla liikuttiin ja kuskit oli.

Vieraslaleja noukittiin.

Menisin heti uudestaan mutta homma loppu kun tuli liian kalliiksi.

Mulla mahtavia kuvia muistona. Käytiin Siikaneva, joku luonnon kukkapuisto ja retket oli pitemmällä kun Tampere.

Siikaneva on hieno paikka. Paljon tulee käytyä siellä ympäri vuoden ja monet tulet on tullut tehtyä. Että kiitos siis polttopuista, jos niitä sinnekin veitte. :)

Olen kai vähän erilainen kuin muut tässä ketjussa, mutta jos joutuisin kuntouttavaan toimintaan, niin jotain tällaista tekisin oikein mielelläni.

Vierailija
106/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta tavannut näitä ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa. Kyllä siinä pitkä matka on talsittavana pitkospuilla ennen kuin voidaan puhua aidosta työllistymisestä. Näitä ihmisiä yhdistää se, että työelämässä ei olla oltu juuri lainkaan. Ikää voi olla 25, 35 tai jopa 55 ja palkkanauhaa ei ole ikinä saatu käsiin. Koulutkin on jääneet käymättä. Takana ja läsnä on vahvasti päihdeongelmia, fyysisiä kremppoja ja sakkaava mielenterveys. Mikään ei kuitenkaan ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeiden rajoja, vaan oikeasti näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon ja tienaamaan elantoaan itse. Jos me haluamme tässä maassa, että vauvoilla on mahdollisuus olla kotona vielä toisena ikävuotena, niin näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille ihan vaan, että niiden vauvojen äitien kotonaoloon on rahaa.

Sekavaa ja ristiriitaista tekstiä sulla.

" Koulutkin jääneet käymättä, vahvasti päihdeongelmaa, fyysisiä kremppoja, sakkaava mielenterveys".

'Mikään ei ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeen rajoja"

"Näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon"

"Näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille"

Ollaanko me ressukat nyt työkykyisiä vai ei? Normi - ihmisiä me ei olla, ymmärsin. Krempat on teeskentelyä ja mielenterveys sakkaa, koska ei ole potkittu tarpeeksi.

En tunnista itseäni kuvauksestasi. Koulut on käyty, päihdeongelmaa ei ole, palkkanauhoja olen takuulla saanut käsiin (tai nettiin) ainakin saman verran kuin sinä. Töitä ei ole.

Ja vauvojen äidit kotiin 😂

Ajatuspierujesi määrästä päätellen saatat itse kohta olla se halveksittu ressukka, jolla sakka mielenterveys. 🤗

Vierailija
107/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä oikeutesi.

Valehtelet.

Yhdessä kuukaudessa on 10 päivää? Vai miten saat 40 päivää muutettua 4 kuukaudeksi?

Sulla on luetun ymmärtämisessä ongelmia, ei jatketa tätä keskustelua.

Vierailija
108/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos keskustelun aloittajalle avauksesta. Kaksi kertaa kuntouttavassa työtoiminnassa olleena voin kertoa muutaman tosiasian joita huomasin. Tampereella pitkäaikaistyöttömät huijataan kuntouttavaan työtoimintaan. Jos saat kutsun infotilaisuuteen jossa kutsun mukaan kerrotaan työttömän mahdollisuuksista ja saatavilla olevista palveluista, saat tosiasiassa kutsukirjeen kuntouttavaan työtoimintaan. Muista palveluista kyllä kerrotaan ensin noin tunnin verran ja lopuksi läväytetään esiin kuntouttavan työtoiminnan ryhmät joista jokin pitää valita. Tilaisuudesta ei pääse pois palauttamatta paperia jossa ilmoittautuu johonkin ryhmistä. Paperiin tulee tietysti myös henkilötiedot ja muita tietoja. Jos poistut ilman paperin jättämistä, selvityspyyntö, karenssi.

Järkyttävää.

Toinen huomio, toisessa kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä jossa kävin, noin kolmasosa osallistujista tuli jokaiseen tapaamiseen puvuntakit päällä. Työttöminä on oikeasti todella laaja kirjo, Ihan Tavallisia ihmisiä.

Ja kolmas huomio, kuntouttavassa työtoiminnassa osallistujia kuvattiin ohjaajien toimesta ilman lupaa... Lehtijutun kuvan henkilöiltäkään tuskin on kysytty lupaa kuvaamiseen saati kuvan julkaisemiseen. Toivottavasti sana leviää ja kuvan henkilöt jaksaisivat tehdä rikosilmoituksen.

Kyllä työtöntä nöyryytetään. Itselläni kuntouttavan aiheuttamasta häpeästä nousemiseen meni kummallakin kerralla pari kuukautta, että sain itsekunnioituksen uudelleen kasattua. Että se siitä kuntouttavasta.

Suurin syy kuntouttavaan työtoimintaan työntämiseen on se, että kunnat eivät maksa työttömästä sakkomaksua silloin kun henkilö on työtoiminnassa....... Työttömän työkunnon kanssa sillä ei ole Mitään tekemistä.

En usko tuota tarinaasi. Lain mukaan kuntouttavaan työtoimintaan ei voi ohjata tuollaisella tavalla. Lisäksi laki ei mahdollista karenssia sen vuoksi, että kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

Voin vahvistaa tuon aiemman tarinan Tampereelta.

Vierailija
109/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se olisi hyvä että tulisi vieläkin pahempi korona ja kokoontumisrajoitukset kestäisi maailman tappiin asti ja näin ei tarvisi osallistua näihin kuntouttaviin?

Vierailija
110/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO ONKO NE NYT TÖISSÄ?

En ole.

Vierailija
111/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olisi hyvä että tulisi vieläkin pahempi korona ja kokoontumisrajoitukset kestäisi maailman tappiin asti ja näin ei tarvisi osallistua näihin kuntouttaviin?

Kyllä ne jotain kiusaa silloinkin keksisivät

Vierailija
112/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miks normaali ja terve ihminen joutuu vammaisten ihmisten toimintakeskukseen terveystarkastukseen,?? Sanoisin että suoranaista kiusaamista se on. Kiusaamista!!!!

Vierailija
113/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siellä vammautuneiden laitoksessa on terveydenhoitaja ei terveiden tarvitse siellä käydä terveyskeskukset on terveitä varten.

Vierailija
114/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunhan ei tarvitse uskoa. Uskot sinä päivänä kun sinä tai läheisesi koet saman. Kaikki kertomani on kylläkin totta ja niissä tilaisuuksissa oli molemmilla kerroilla salit täynnä työttömiä. Toinen tilaisuus järjestettiin Finlaysonilla ja toinen te-toimiston omissa tiloissa. Toki olisit voinut kuntouttavan työtoiminnan ryhmän valitsemisen sijaan valita Kannustusryhmä-nimisen tapaamisen parin päivän päähän. Kun kysyin mikä tämän tapaamisen sisältö olisi niin vastattiin, että käymme siellä läpi samat asiat kuin tänään. Eli väsytystaistelu.

Mutta täytyy todeta, että onnekas ihminen olet jos todella olet säilyttänyt elämässä naiivin sinisilmäisyyden ettei mitään laittomuuksia tapahdu. Onneksi olkoon!

Vierailija
115/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.

Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.

Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.

Miksi kuvittelet että joku Nokialta irtisanottu DI laitettaisiin kuntouttavaan työtoimintaan?

Vierailija
116/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on tosi hyvä juttu. Parempi että työttömät opettelevat normaaliin päivärytmiin ja puuhailevat edes jotakin korvaustensa eteen sen sijaan että makaavat sohvalla tai pelaavat ja katsovat netflixiä kaiket yöt.

Ja toisinkin päin. Minustakin olisi mukava osallistua tuollaiseen leppoisaan työhön. Ensin kannetaan porukalla klapeja jonnekin pitkospuiden päässä keskellä suota olevalle laavulle ja loppupäivä lounastetaan makkaraa paistaen ja nuotiolla tarinoiden. Seuraavana päivänä jotain muita hauskoja aktivitetteja.

Nuo "hauskat" aktiviteetit porukalla on ihan kamalia. Oma kunto ei riittäisi klapien kantamiseen olen fyysisesti vahva kuin herne. Kamala ahdistuneisuushäiriö tekee tuntemattomien ihmisten kanssa touhuamisesta yhtä helkkaria. Ei ole kauaa aikaa siitä kun olin kuntouttavalla paikassa jossa pakattiin silmälaseja pusseihin isolla porukalla. Sinne meno oli kamalan työn ja tuskan takana, maha ihan sekaisin ihmisten takia. Siellä oli ihan pakko puhua muiden kanssa tai ohjaaja veti herneen nenän joten siitä tuli henkistä stressiä lisää. Päivien päätteeksi olin aina ihan puhki ja itkin sängyssäni pahaa oloa pois.

Työttömyyseläkkeelle kuulemma olen liian hyväkuntoinen joten pupukursseilla pakko käydä vaikka henkisesti raskasta.

Jos sinulla ei ole omaisuutta eli saat toimeentulotukea, Sinuna ottaisin sen 40% karenssin eli perusosa jatkossa sen 300eur/kk ja kaikki aktiviteetit te - toimiston kanssa poikki eläkeikään asti.

Vierailija
117/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse fyysisestä työkyvystä vaan työkyvystä laajemmin. Kuntouttavassa opitaan esim. että töihin pitää saapua ajallaan, eikät tulla alkoholin/aineiden vaikutuksen alaisena. Ja pakko jaksaa tietty tuntimäärä paikan päällä. Nämä eivät missään tapauksessa ole itsestäänselvyyksiä näille kuntouttavassa oleville!

Vierailija
118/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työn tarkoitus ei ole olla tuottavaa, vaan kuntouttaa.

Minut tuollainen kuntouttasi varmasti. Kirves on. Ohjaajan naama löytyisi.

Vierailija
119/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

114 sama kuin 75, vastaus siis 78:lle :)

Vierailija
120/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä uudistus. Työttömät ovat päihdeeongelmaisia jotka nukkuvat pitkälle iltapäivään. Hyvä saada nämä ihmiset tekemään jotakin järkevää rahojensa eteen.