Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
121/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on tosi hyvä juttu. Parempi että työttömät opettelevat normaaliin päivärytmiin ja puuhailevat edes jotakin korvaustensa eteen sen sijaan että makaavat sohvalla tai pelaavat ja katsovat netflixiä kaiket yöt.

Ja toisinkin päin. Minustakin olisi mukava osallistua tuollaiseen leppoisaan työhön. Ensin kannetaan porukalla klapeja jonnekin pitkospuiden päässä keskellä suota olevalle laavulle ja loppupäivä lounastetaan makkaraa paistaen ja nuotiolla tarinoiden. Seuraavana päivänä jotain muita hauskoja aktivitetteja.

Nuo "hauskat" aktiviteetit porukalla on ihan kamalia. Oma kunto ei riittäisi klapien kantamiseen olen fyysisesti vahva kuin herne. Kamala ahdistuneisuushäiriö tekee tuntemattomien ihmisten kanssa touhuamisesta yhtä helkkaria. Ei ole kauaa aikaa siitä kun olin kuntouttavalla paikassa jossa pakattiin silmälaseja pusseihin isolla porukalla. Sinne meno oli kamalan työn ja tuskan takana, maha ihan sekaisin ihmisten takia. Siellä oli ihan pakko puhua muiden kanssa tai ohjaaja veti herneen nenän joten siitä tuli henkistä stressiä lisää. Päivien päätteeksi olin aina ihan puhki ja itkin sängyssäni pahaa oloa pois.

Työttömyyseläkkeelle kuulemma olen liian hyväkuntoinen joten pupukursseilla pakko käydä vaikka henkisesti raskasta.

Jos sinulla ei ole omaisuutta eli saat toimeentulotukea, Sinuna ottaisin sen 40% karenssin eli perusosa jatkossa sen 300eur/kk ja kaikki aktiviteetit te - toimiston kanssa poikki eläkeikään asti.

Ei se noin toimi vaan saattavat olla antamati mitään.

Vierailija
122/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunhan ei tarvitse uskoa. Uskot sinä päivänä kun sinä tai läheisesi koet saman. Kaikki kertomani on kylläkin totta ja niissä tilaisuuksissa oli molemmilla kerroilla salit täynnä työttömiä. Toinen tilaisuus järjestettiin Finlaysonilla ja toinen te-toimiston omissa tiloissa. Toki olisit voinut kuntouttavan työtoiminnan ryhmän valitsemisen sijaan valita Kannustusryhmä-nimisen tapaamisen parin päivän päähän. Kun kysyin mikä tämän tapaamisen sisältö olisi niin vastattiin, että käymme siellä läpi samat asiat kuin tänään. Eli väsytystaistelu.

Mutta täytyy todeta, että onnekas ihminen olet jos todella olet säilyttänyt elämässä naiivin sinisilmäisyyden ettei mitään laittomuuksia tapahdu. Onneksi olkoon!

Eikö näiden järjestäjä ollut Tampereen kaupunki kun asiakkaat siirrettiin niiden vastuulle? Ainakin tiedän että yhdessä ryhmässä asiakkaat oli kaupungin omavalmentajilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilussa on positiivista se että siinä lisätään kunnan tehtäviä, mikä onkin tarpeen nyt jos sote-asiat siirtyvät maakunnille. Kunnalla ei enää juurikaan ole perusteita om´lemassaololleen, se oitaa peruskoulun ja päivähoidon, mutta muuten päivät kuluvat kunnanisiltä peukaloita pyöritellen.

Mutta asiassa on muttansakin. Oma lapsuuden kotikuntani on pieni maaseutukunta jossa ei ole työpaikkoja. Työpaikat ovat 30 kilometrin päässä kaupungissa. Voiko kunta tällaisissa tapauksissa ohjata työttömiään kaupungin työpaikkoihin, vai pitääkö kaikille keksiä puuhastelua kotikunnassa. Ei laavupuitakaan voi joka päivä kantaa.

Vierailija
124/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse fyysisestä työkyvystä vaan työkyvystä laajemmin. Kuntouttavassa opitaan esim. että töihin pitää saapua ajallaan, eikät tulla alkoholin/aineiden vaikutuksen alaisena. Ja pakko jaksaa tietty tuntimäärä paikan päällä. Nämä eivät missään tapauksessa ole itsestäänselvyyksiä näille kuntouttavassa oleville!

Siellä on ihan tavallisia ihmisiä jotka ymmärtää kyllä normaalit asiat.

Vierailija
125/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaiset kermaperselaavuilijat voisivat ihan itse raahata omat klapinsa.  Tuo nimikin loukkaa jo ihmisoikeuksia. Toivovatko salaa että kuntoutuja tippuu jäihin?

Useimmiten niin teenkin, tai vähintään hakkaan käyttämieni puiden edestä (ja vähän enemmän) valmiiksi halot tykötarpeista.

Kuuluu nääs jo ihan hyviin polkuelämän tapoihin mistä teikäläisellä ei näy olevan hajuakaan.

Minä luulin että noilla kunnan ylläpitämillä laavuilla puut on tuotu sinne poltettavaksi eikä koristeeksi, en tiennyt että niiden polttaminen on epäkohteliasta.

Minusta laavuilla ei tarvita yhteiskunnan hankkimia polttopuita, jokainen tuokoon omansa. Riistakamerat ympärille niin nähdään, jos joku kantaa kuusikosta tuoretta puuta.

Se on asia erikseen, mutta yhteiskunnan hankkimia polttopuita siellä nyt kuitenkin on eikä niitä ole kielletty polttamasta.

Ne ovat lahoamassa olevia puita yleensä, jotka kaupungin turvallisuus syistä on kaadettu.  Tai ehkä tonttialuetta raivattaessa kaadettuja tms, eli ei yhteiskunta siitä köyhdy, jos niitä puita laavulla käyttää, hyötyy itseasiassa, kun osa menee näin virkistyskäyttöön. Oma pikku kirves repussa voisi olla joillain laavuilla tarpeen.

Vierailija
126/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunhan ei tarvitse uskoa. Uskot sinä päivänä kun sinä tai läheisesi koet saman. Kaikki kertomani on kylläkin totta ja niissä tilaisuuksissa oli molemmilla kerroilla salit täynnä työttömiä. Toinen tilaisuus järjestettiin Finlaysonilla ja toinen te-toimiston omissa tiloissa. Toki olisit voinut kuntouttavan työtoiminnan ryhmän valitsemisen sijaan valita Kannustusryhmä-nimisen tapaamisen parin päivän päähän. Kun kysyin mikä tämän tapaamisen sisältö olisi niin vastattiin, että käymme siellä läpi samat asiat kuin tänään. Eli väsytystaistelu.

Mutta täytyy todeta, että onnekas ihminen olet jos todella olet säilyttänyt elämässä naiivin sinisilmäisyyden ettei mitään laittomuuksia tapahdu. Onneksi olkoon!

Meinaat siis, että joutuisi käymään parin päivän välein jossain "kannustusryhmässä" niin kauan kunnes suostuu kuntouttavaan?

Mihin lakiin tällaisen kannustusryhmän pakollisuus siinä tapauksessa perustuu?

Vierailija
127/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Työttömät ovat päihdeeongelmaisia jotka nukkuvat pitkälle iltapäivään. Hyvä saada nämä ihmiset tekemään jotakin järkevää rahojensa eteen.

Joopajoo. Kun siellä kuntouttavassa ainoastaan läsnäolo on pakollista. Rahaa siinä vaan haaskataan. Mutta eihän se teitä kiinnosta, tärkeintä että työtöntä rangaistaan vaikka sitten maksaiskin jotain.

Vierailija
128/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse fyysisestä työkyvystä vaan työkyvystä laajemmin. Kuntouttavassa opitaan esim. että töihin pitää saapua ajallaan, eikät tulla alkoholin/aineiden vaikutuksen alaisena. Ja pakko jaksaa tietty tuntimäärä paikan päällä. Nämä eivät missään tapauksessa ole itsestäänselvyyksiä näille kuntouttavassa oleville!

Minä olin 10v vakipaikassa. Sairauden takia sanottiin irti. Ei mulle tarvi opettaa ettei töistä saa myöhästyä.

Vierailija
129/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Työttömät ovat päihdeeongelmaisia jotka nukkuvat pitkälle iltapäivään. Hyvä saada nämä ihmiset tekemään jotakin järkevää rahojensa eteen.

Joopajoo. Kun siellä kuntouttavassa ainoastaan läsnäolo on pakollista. Rahaa siinä vaan haaskataan. Mutta eihän se teitä kiinnosta, tärkeintä että työtöntä rangaistaan vaikka sitten maksaiskin jotain.

Kuntouttavaan meno ei ole pakollista.

Vierailija
130/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut työtön tietyn ajan ja jo aika lähellä eläkeikää kun minut "houkuteltiin/ peloteltiin" kuntouttavaan.  Tutun kautta sain paikan paikalliseen helluntaiseurakuntaan. Kaikki sujui hyvin kunnes eräänä päivänä eräs sen työntekijöistä sai olemattomasta syystä raivarin ja haukkuin minut täysin maan rakoon.  Olin jo tullessani työhön ollut masennuksen kynnyksellä. Kyseinen tapahtuma heitti minut laidan yli. Kuntouttavaksi tarkoitettu syöksi minut yli vuodeksi terapiaan, siitä sairauspäiville ja eläkkeelle.

Eli ainakin paikat ja esimiehet pitäisi syynätä tarkkaan jos ihmisiä pakkohommiin laitetaan silloin kun on jo muutenkin heikoilla.

Vierailija
131/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten kottikärryjä saatu mistään?

Jos joutuisin tuollaiseen hommaan, hakisin parin viikon saikun venähtäneestä selästä.

Ei kottikärryillä pääse. Pelkkä polku ja kaikkea muhkuraa ja kiviä.

Pitkospuuthan kuvassa on.

Ja muhkuraisellakin polulla pääsee kottiksilla ihan hyvin, kun laskee renkaasta ilmaa vähemmäksi. Kokemuksesta tiedän.

Ei pääse, se vaihtoehto käytiin kyllä lävitse.

Oli kalliita ja nousua ja niin tukkoinen reitti ettei ollut mitään mahdollisuutta käyttää kottareita.

Jokainen teki yhden reissun ja laavulla kahviteltiin ja grillattiin makkaraa.

Itse menin todella hitaasti matkan ja se oli vaan se yksi kerta.

Miehiltä sujui homma paremmin.

Vierailija
132/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut työtön tietyn ajan ja jo aika lähellä eläkeikää kun minut "houkuteltiin/ peloteltiin" kuntouttavaan.  Tutun kautta sain paikan paikalliseen helluntaiseurakuntaan. Kaikki sujui hyvin kunnes eräänä päivänä eräs sen työntekijöistä sai olemattomasta syystä raivarin ja haukkuin minut täysin maan rakoon.  Olin jo tullessani työhön ollut masennuksen kynnyksellä. Kyseinen tapahtuma heitti minut laidan yli. Kuntouttavaksi tarkoitettu syöksi minut yli vuodeksi terapiaan, siitä sairauspäiville ja eläkkeelle.

Eli ainakin paikat ja esimiehet pitäisi syynätä tarkkaan jos ihmisiä pakkohommiin laitetaan silloin kun on jo muutenkin heikoilla.

Se "houkuttelu ja pelottelu" on ihmisen huijaamista eikä pakottamista.

Aivan hyvin olisit voinut olla suostumatta siihen, etkä olisi saanut karenssia.

Vierailija
133/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutan itseäni yövuoroa varten, nukun sen takia iltaan asti.

Vierailija
134/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus nuorempana työkkärin määräämässä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kyseessä oli paikka, jota työkkäri markkinoi kädentaitojen pajana. Annettiin siis ymmärtää että kyseessä on ompelua, kutomista ym. kevyttä hommaa.

Asuin tuolloin ensimmäisessä omassa vuokra-asunnossa ja ellen olisi suostunut pajaan, minulle ei olisi jäänyt varaa edes vuokraan.

Pajassa olikin tarjolla vain raskaita hommia.

Kerran kannoimme valtavia tukkeja suoalueella, teimme lumitöitä 7h päivässä eikä paikka tarjonnut edes ruokailua. Eväät piti hommata itse ja ruokailupaikka joko oma koti (bussimatkan päässä pihahommapaikalta) tai pajatalo (vielä pidemmällä). Muuten söit kylmää rouskeläppää -20 pakkasessa.

Lisäksi ohjaajat haukkuivat muiden kuullen jos töitä teki liian hitaasti. Olin tuolloin hueman päälle 40kg, nuori tyttö ja koin kyllä itseäni kaksi kertaa painavampien tukkien raahaamisen nälissään, sekä nöyryyttävänä, että fyysisesti ja henkisesti ylikuormittavana.

Lopulta sain tarpeekseni. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin lopettaa pajalla, ottaa karenssi vastaan ja muuttaa takaisin vanhempien luokse.

Lopputulos oli kaikkea muuta kuin kuntouttava.

Vierailija
135/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työn tarkoitus ei ole olla tuottavaa, vaan kuntouttaa.

P💩skan marjat. Ne ole koskaan kuntouttanut ketään. Aivotonta puuhastelua kun jotain on vaan muka keksittävä.

Vierailija
136/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys puhe tekstit

Vierailija
137/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä kaikki työttömät ovat päihdeongelmaisia?

T. Perheenäiti joka ei ole 10v juonut edes saunaolutta.

Vierailija
138/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus nuorempana työkkärin määräämässä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kyseessä oli paikka, jota työkkäri markkinoi kädentaitojen pajana. Annettiin siis ymmärtää että kyseessä on ompelua, kutomista ym. kevyttä hommaa.

Asuin tuolloin ensimmäisessä omassa vuokra-asunnossa ja ellen olisi suostunut pajaan, minulle ei olisi jäänyt varaa edes vuokraan.

Pajassa olikin tarjolla vain raskaita hommia.

Kerran kannoimme valtavia tukkeja suoalueella, teimme lumitöitä 7h päivässä eikä paikka tarjonnut edes ruokailua. Eväät piti hommata itse ja ruokailupaikka joko oma koti (bussimatkan päässä pihahommapaikalta) tai pajatalo (vielä pidemmällä). Muuten söit kylmää rouskeläppää -20 pakkasessa.

Lisäksi ohjaajat haukkuivat muiden kuullen jos töitä teki liian hitaasti. Olin tuolloin hueman päälle 40kg, nuori tyttö ja koin kyllä itseäni kaksi kertaa painavampien tukkien raahaamisen nälissään, sekä nöyryyttävänä, että fyysisesti ja henkisesti ylikuormittavana.

Lopulta sain tarpeekseni. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin lopettaa pajalla, ottaa karenssi vastaan ja muuttaa takaisin vanhempien luokse.

Lopputulos oli kaikkea muuta kuin kuntouttava.

Työkkärillä ei ole oikeutta määrätä ketään sinne. Aivan hyvin olisit voinut kieltäytyä kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan ilman, että siitä olisi tullut karenssia.

Mutta ilmeisesti et tuntenut laillisia oikeuksiasi, jolloin lopputulos oli tuo.

Vierailija
139/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä kierrätyskeskukseen syömään keksiä.

Vierailija
140/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.

Abdi ja fatima saa maata kotona kylläkin vuosikymmenestä toiseen ja dimitri ja amanda.