Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)
Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Olen työni puolesta tavannut näitä ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa. Kyllä siinä pitkä matka on talsittavana pitkospuilla ennen kuin voidaan puhua aidosta työllistymisestä. Näitä ihmisiä yhdistää se, että työelämässä ei olla oltu juuri lainkaan. Ikää voi olla 25, 35 tai jopa 55 ja palkkanauhaa ei ole ikinä saatu käsiin. Koulutkin on jääneet käymättä. Takana ja läsnä on vahvasti päihdeongelmia, fyysisiä kremppoja ja sakkaava mielenterveys. Mikään ei kuitenkaan ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeiden rajoja, vaan oikeasti näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon ja tienaamaan elantoaan itse. Jos me haluamme tässä maassa, että vauvoilla on mahdollisuus olla kotona vielä toisena ikävuotena, niin näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille ihan vaan, että niiden vauvojen äitien kotonaoloon on rahaa.
Tässä mammoille vähän faktaa tiskiin minkälaisia tyyppejä nämä ovat:
Kaikkea hyvää Niilolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota näiden työttömien vaatetukseen. Omilla vaatteilla näköjään joutuvat olemaan. Työttömiä saa näköjään kohdella miten vain. Näin talvella mä en edes voisi osallistua tuollaiseen koska en voisi ottaa sitä riskiä, että ainoa ulkovaatekerta menee pilalle, eikä mulla ole edes ehjiä kenkiä.
Sai sieltä työvaatteet, ja kengät.
Tuossa kuvassa ei silti näy...?
Noita kuntouttavan paikkoja on niin erilaisia, toisissa on vain ajantappamista ja toisissa joutuu oikeasti tekemään hommia, toisissa ollaan omissa kamppeissa ja toisissa tulee työvaatteet talon puolesta.
Omiakin vaatteita sai käyttää. Kuvassa kyllä näkyy myös niitä työvaatteita.
Jaa, mä en kyllä näe.
Poliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työni puolesta tavannut näitä ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa. Kyllä siinä pitkä matka on talsittavana pitkospuilla ennen kuin voidaan puhua aidosta työllistymisestä. Näitä ihmisiä yhdistää se, että työelämässä ei olla oltu juuri lainkaan. Ikää voi olla 25, 35 tai jopa 55 ja palkkanauhaa ei ole ikinä saatu käsiin. Koulutkin on jääneet käymättä. Takana ja läsnä on vahvasti päihdeongelmia, fyysisiä kremppoja ja sakkaava mielenterveys. Mikään ei kuitenkaan ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeiden rajoja, vaan oikeasti näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon ja tienaamaan elantoaan itse. Jos me haluamme tässä maassa, että vauvoilla on mahdollisuus olla kotona vielä toisena ikävuotena, niin näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille ihan vaan, että niiden vauvojen äitien kotonaoloon on rahaa.
Kaikkea hyvää Niilolle.
En nyt ymmärrä tämän viestin pointtia, mutta kyllä mut vetää surulliseksi se, että moni, joka ei pelaa ihan täydellä palkalla joutuu vuosikausiksi näihin kaikenmaailman aktivointeihin pyörimään. En kiistä, etteikö se sopisi joillekin, mutta ei sillä rikastumaan pääse. Olen itsekin ollut ties millä kursseilla ja aktivoinnissa, ja siellä ne tyypit kertovat olleensa vuoden kuntouttavassa, puoli vuotta kurssilla, sitten työttömänä ja taas jossakin kuntouttavassa jne. Ei käy kateeksi ja kun kukaan ei enää palkkaa, jos työkyky ei ole 100%.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää Niilolle.
En nyt ymmärrä tämän viestin pointtia, mutta kyllä mut vetää surulliseksi se, että moni, joka ei pelaa ihan täydellä palkalla joutuu vuosikausiksi näihin kaikenmaailman aktivointeihin pyörimään. En kiistä, etteikö se sopisi joillekin, mutta ei sillä rikastumaan pääse. Olen itsekin ollut ties millä kursseilla ja aktivoinnissa, ja siellä ne tyypit kertovat olleensa vuoden kuntouttavassa, puoli vuotta kurssilla, sitten työttömänä ja taas jossakin kuntouttavassa jne. Ei käy kateeksi ja kun kukaan ei enää palkkaa, jos työkyky ei ole 100%.
Nythän ollaan valtion puolelta puuhaamassa sitä välittäjää jonka kautta osatyökykyiset pääsisi tespalkalla töihin. Valtio olisi laittamassa siihen 25 000 euroa jokaista kohti, 4000 ois tarkoitus saada siihen mukaan. En vain ymmärrä miten olisi mahdollista että 4000 osatyökykyistä pääsisi oikeisiin töihin oikealla palkalla mutta osa osatyökykyisistä jatkaisi edelleen 9 euroa hommissa. Tasa-arvo?
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.
...Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.
Saattaisihan se auttaa ja helpottaa pääsyä irti kenties haitallisestakin Nokia-kuplastansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota näiden työttömien vaatetukseen. Omilla vaatteilla näköjään joutuvat olemaan. Työttömiä saa näköjään kohdella miten vain. Näin talvella mä en edes voisi osallistua tuollaiseen koska en voisi ottaa sitä riskiä, että ainoa ulkovaatekerta menee pilalle, eikä mulla ole edes ehjiä kenkiä.
Sai sieltä työvaatteet, ja kengät.
Virallisissa säännöissähän sanotaan, että kaupungin tulee kustantaa asialliset työvaatteet.
Meidän pajalla on ehkä n 120 ihmistä eikä kukaan semmoisia ole saanut, paitsi yksi ohjaajista.
Mulla on onneksi ostettuna itsellä vanhat työvaatteet, mutta aika monen omat vaatteet menneet pilalle mm maalaushommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää Niilolle.
Nythän ollaan valtion puolelta puuhaamassa sitä välittäjää jonka kautta osatyökykyiset pääsisi tespalkalla töihin. Valtio olisi laittamassa siihen 25 000 euroa jokaista kohti, 4000 ois tarkoitus saada siihen mukaan. En vain ymmärrä miten olisi mahdollista että 4000 osatyökykyistä pääsisi oikeisiin töihin oikealla palkalla mutta osa osatyökykyisistä jatkaisi edelleen 9 euroa hommissa. Tasa-arvo?
Vankilassa avolla Seutulassa kaikille maksettiin alinta tessiä kentän kunnossapidosta aikanaan.
Sain siellä hyvin säästöön silloin. Nyt siis samaa ollaan harkitsemassa 4000 työttömällä etuoikeutena.
Elämä on koomista.
Tuohan on juuri parasta puuhastelua sohvalla makaamisen ja kattoon syljeskelyn vastapainoksi. Porukalla mennään pitkospuita pitkin laavulle, viedään sinne polttopuita ja kunnostetaan sekä siistitään samalla vähän paikkoja ja lopuksi paistetaan nuotiolla makkarat.
Monet retkeily- ja patikointireitit ovat rappeutuneet pahasti kun kunnilla ei ole ketään niitä huoltamassa, mikä on todella sääli varsinkin nyt retkeilybuumin vallitessa. Kuntouttavassa oleville tuo puuha sopii kuin nenä päähän.
olisin joutunut puusepän pajalle mutta ei ollut varaa ostaa turvajalkineita joten päädyin opettelemaan pyhtonia. Ei siinä mitään mutta se kirjoitetaan python minkä osaan jo.
Kuvasta voi päätellä, että tuolle porukalle kalja maistuu eikä siksi ole työpaikkaa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Näissä kuntoutuksissa on paljon ihmisiä jotka eivät tarvitse mitään kuntoutusta vaan oikean työpaikan.
Kyllä nämä puuhastelukurssit tulisi suunnata oikeasti vain niille keillä on vakavaa päihdeongelmaa tms. Luulen että tavallisen pitkäaikaistyöttömän laittaminen näiden elämänhallintaongelmaisten kanssa samoille risunkeräyskursseille ei hyödytä ketään. Mutta kun pitkään työtön on leimattu moniongelmaiseksi vaikka ainoa ongelma on palkkatyön puute. Itse olin todella pitkään työttömänä. Onneksi pystyin välttelemään kaikki kurssit. Nyt olen työelämässä ja en tarvinnut siihen mitään puuhastelu- / elämänhallintakursseja. Luulen, että moni vain masentuu entisestään tällaisilla kursseilla. Miksei enää järjestetä mitään kunnon kursseja, joissa oikeasti oppii asioita? Antaisi itsevarmuutta ja luottamista osaan osaamiseen tuhannesti enempi kuin nämä päiväkerhotoiminnat joita jotkut konsulttifirmat järjestävät.
Omiakin vaatteita sai käyttää. Kuvassa kyllä näkyy myös niitä työvaatteita.