Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaani kiellettiin hakemasta lisää ruokaa koulussa, onko oikein?

Vierailija
20.02.2021 |

Poika kertoi keittäjän sanoneen että jos on jo ottanut grahamlihaiirakan, ei voi hakea toista. Poika on yläasteella ja oli tosi nälissään kun tuli kotiin. Laitoin jo eilen opelle viestiä että kasvavan nuoren pitäisi saada syödä maha täyteen, ei ole tullut vastausta vielä. Toimiiko keittäjä oikein jos kieltää hakemasta lisää?

Kommentit (387)

Vierailija
61/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 90 luvulla kun olin koulussa, oli rajoituksia montako sämpylää tai lihapullaa saa ottaa. Pitää ottaa lisää sitä mitä saa ottaa. Osa tuotteista on laskettu.

Meidän koulussa oli aina vain näkkäriä lämpimän ruoan kaverina, ei koskaan ruisleipää tai vaalea leipää. Ruokaa piti syödä, jos halusi nälästä päästä eroon. 

Vierailija
62/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap ja tunnustan huijanneeni vähän. Tilanne todella tapahtui, mutta minä olin kyseinen keittäjä, en äiti. Lapsen äiti siis otti yhteyttä kouluun, koska hänen pojaltaan oli kielletty toisen grahamlihapiirakan hakeminen. Meillä on kappaletavarat rajoituksella yksi per henkilö, joten jos moni hakee lisää, joku jää ilman. Äidin mielestä toimimme keittiöllä väärin ja pojan pitäisi saada syödä maha täyteen sitä mitä haluaa. Halusin aloituksella selvittää onko kyseisen äidin ajatusmaailma yleinen, ja kiitos teille vastanneille että voin nyt huokaista helpotuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo 90 luvulla kun olin koulussa, oli rajoituksia montako sämpylää tai lihapullaa saa ottaa. Pitää ottaa lisää sitä mitä saa ottaa. Osa tuotteista on laskettu.

Meidän koulussa oli aina vain näkkäriä lämpimän ruoan kaverina, ei koskaan ruisleipää tai vaalea leipää. Ruokaa piti syödä, jos halusi nälästä päästä eroon. 

Siitä se nimi "koukunäkki". Eiollu meilläkää peruskoulussa muuta leippä. Kun ysärin lama loppu niin lukiossa oli sit ihan kunmon leipää.

Vierailija
64/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko poika oikein jos syö muiden piirakat? Vai kuvitteletko niitä olevan keittiössä äärettömästi?

"Koulukaveri söi lasten vanukkaat"

Vierailija
65/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

giltteys kirjoitti:

Minä pyydän luojalta anteeksi että söin täys lautasellisen leipäpitsaa alakoulussa kuin niitä sai ottaa 1-2kappaletta vain 3-4cm siivuja ja "koulukaverini" sanoivat erittäin törkeästi että minun pitäisi syödä lautasellisen pitsaa kotona eikä koulussa ja että niin köyhä ei voi olla. Minä olin niin köyhä. Menin ensimmäisenä ruokasaliin ja ruokajonoon. Minä menin köyhyydestä katsomaan onko leipäpitsaa jäljellä ruokailun jälkeen, kysyin keittäjiltä jäikö ylimääräistä kaikkien syöjien jälkeen ja he vastasivat että kyllä sitä menee roskiin.

Leipäpizza?? Mikä se  on?

Vierailija
66/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja tunnustan huijanneeni vähän. Tilanne todella tapahtui, mutta minä olin kyseinen keittäjä, en äiti. Lapsen äiti siis otti yhteyttä kouluun, koska hänen pojaltaan oli kielletty toisen grahamlihapiirakan hakeminen. Meillä on kappaletavarat rajoituksella yksi per henkilö, joten jos moni hakee lisää, joku jää ilman. Äidin mielestä toimimme keittiöllä väärin ja pojan pitäisi saada syödä maha täyteen sitä mitä haluaa. Halusin aloituksella selvittää onko kyseisen äidin ajatusmaailma yleinen, ja kiitos teille vastanneille että voin nyt huokaista helpotuksesta.

Kertoisitko vielä , että mitä muuta siihen sen hetken ateriaan kuului?? Oliko lihapiirakka ainoa ruoka?

Vierailija
67/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näkkileipä oli tehty ellei rukiista, eli miksi sinusta "ei koskaan ollut ruisleipää, vaan vain näkkileipää"?

Vierailija
68/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla hidasjärkinen teinipoika. Hän ei osaa syödä kotona kunnon aamiaista eikä osaa ottaa itselleen eväitä (lue: välipala) mukaan kouluun. Onhan se helppo valittaa "kärsivänsä nälästä" kun on liian laiska tekemään itse itselleen ruokaa.

Helppoja eväitä avuttomalle teinipojalle: 

- omena

- banaani

- proteiinipatukat

- itse tehdyt voileivät 

Nämä eivät ole eväitä:

- limsa

- makeiset

- sipsit

- tupakka

- energiajuomat

Kyllä avuttomalle teinipojalle on parempi, että ne eväät ovat:

mamman pesemä, valmiiksi kuorima ja paloiteltu omena

mamman pesemä banaani. mamma on myös hieman aloittanut banaanin avaamista, jotta avaaminen sujuu helposti.

Proteiinipatukkakin on valmiiksi avattu.

Mamman tekemät voileivät.

HUOM! Banaanin voi myös muussata valmiiksi ja pakata tupper-rasiaan. Muista lusikka mukaan ;-D

Vierailija
69/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky teinipojat, joita myös jonneiksi kutsutaan, ovat nirsoja kuin joku tokaluokkalainen moniallergikko hienostotyttö. Jos koulussa on muuta kuin pinaattilättyjä tai lihapiirakka, mennään ostamaan kahvilasta berliininmunkki ja limu.

Olisiko poikasi santsannut jos ruokana olisi ollut vaikka nakkikeitto ja näkkäri? Entä puuro/kasvisruokapäivä? Olisit kasvattanut lapsesi paremmin ja opettanut syömään ja pitämään erilaisista ruoista.

Vierailija
70/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

giltteys kirjoitti:

Minä pyydän luojalta anteeksi että söin täys lautasellisen leipäpitsaa alakoulussa kuin niitä sai ottaa 1-2kappaletta vain 3-4cm siivuja ja "koulukaverini" sanoivat erittäin törkeästi että minun pitäisi syödä lautasellisen pitsaa kotona eikä koulussa ja että niin köyhä ei voi olla. Minä olin niin köyhä. Menin ensimmäisenä ruokasaliin ja ruokajonoon. Minä menin köyhyydestä katsomaan onko leipäpitsaa jäljellä ruokailun jälkeen, kysyin keittäjiltä jäikö ylimääräistä kaikkien syöjien jälkeen ja he vastasivat että kyllä sitä menee roskiin.

Leipäpizza?? Mikä se  on?

Jauhoista ja vedestä tehdyn ja hiivalla kohotetun leivät päällä pitsatäytteet. Eroaa "oikeasta" pizzasta vain siten, että leipäpitsassa raaka-aineet ovat terveellisempiä kuin pizzerian pizzassa. Jauhoissa enemmän täysviljaa ja kuituja.

Vierailija
71/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin lapsuuteni Neuvostoliitossa 1990. 

Nykyään siellä saa syödä koulussa niin paljon kuin haluaa. 

Kannattaa palata Venäjälle.

Suomalaisilla on varaa elättää vain osa teistä.

Suomalaisilla ei ole varaa elättää yhtään venäläistä. Pysyköön vaan siellä kotimaassaan. Sitten jos omilla rahoilla haluaa tulla lomamatkalle ja osaa elää maassa maan tavalla voi tulla käymään täällä.

Vierailija
72/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta joissain kouluissa on ihan rajoitukset tavallisen ruokaan esim kirkkonummella saa ottaa vain kerran eikä hakea lisää, ja se on minusta äärettömän tyhmää sillä sitä ruokaa menee roskiin kun lapset ottaa isoja annoksia eikä sitten jaksakkaa syödä sitä tosin kun jos hakis toisen kerran niin et tulis sopiva määrä

Vierailija
73/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin lapsuuteni Neuvostoliitossa 1990. 

Nykyään siellä saa syödä koulussa niin paljon kuin haluaa. 

Kannattaa palata Venäjälle.

Suomalaisilla on varaa elättää vain osa teistä.

Suomalaisilla ei ole varaa elättää yhtään venäläistä. Pysyköön vaan siellä kotimaassaan. Sitten jos omilla rahoilla haluaa tulla lomamatkalle ja osaa elää maassa maan tavalla voi tulla käymään täällä.

Perussuomettuneet kuitenkin haluais päästää venäläiset suomalaisten verovaroilla elätettäviksi.

Vierailija
74/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tuli hyvät omat kouluajat mieleen 30-luvulta. Saatiin pizzaa ja kokista joka perjantai.

Heh. Kokis tuli Suomeen olympiasuvena eli -52.

Pizza vasta joskus 70-80 lukujen taitteessa.

-Ari

Vierailija
75/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on halpaa, mutta olisi suotavaa että sitä on riitävästi saatavilla.Pelkkä hokema, ota näkkileipää lisäksi ei ole ratkaisu.

Ja isompikokoinen ja yleensä pojat syö enemmän, energiantarve on suurempi.Ei ole oikein että pienikokoinen tyttö ja urheileva poika saa molemmat ottaa esim.viisi lihapullaa.

Vierailija
76/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on halpaa, mutta olisi suotavaa että sitä on riitävästi saatavilla.Pelkkä hokema, ota näkkileipää lisäksi ei ole ratkaisu.

Ja isompikokoinen ja yleensä pojat syö enemmän, energiantarve on suurempi.Ei ole oikein että pienikokoinen tyttö ja urheileva poika saa molemmat ottaa esim.viisi lihapullaa.

Se nimenomaan on oikein. Millä ihmeen perusteella joku pitäisi nostaa jalustalle sukupuolensa ja harrastuksensa perusteella? Tehköön poika itselleen eväät. Nälässä oleminen voi tehdä ihan hyvääkin itsekkäille pojille.

Vierailija
77/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei moisia syödä edes kotona.

Erittäin epäterveellistä jopa lapsen ravinnoksi.

Meillä syödään tasapainoista terveellistä ruokaa johon kuuluvat kasvikset,vihannekset,marjat,hedelmät jne.

Ainoastaan synttäreillä esimerkiksi on sipsiä kakkua sun muuta mutta vain sen yhden päivän eikä niitä mussuteta viikko tolkulla.

olisiko aika opettaa lapselle terveelliset ruokailu tottumukset ihan pienestä pitäen?

meillä näin on toimittu ja toimitaan vastedeskin,meillä halutaan että lapsista kasvaa terveitä,normaali painoisia aktiivisia aikuisia eikä missään pulla mössössä kasvaneita palleroita.

Vierailija
78/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sentään saa veronmaksajien kustantamana sen yhden lihapiirakan (ja paljon muuta). Maailmassa vain parissa maassa saa.

Vierailija
79/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava poika söisi toistenkin sapuskat.

Vierailija
80/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tulis nälänhätä Suomeen, niin apua sitä ruikutusta 🙈, jos ei heti saa mahan täyteen rasvapaskaa niin kuolee!

Eiköhän näkkäri tai multa ala maistua taivaalliselta kun näläkuoleman partaalla kun ruokaa ei ole eikä saa mistään🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän