Poikaani kiellettiin hakemasta lisää ruokaa koulussa, onko oikein?
Poika kertoi keittäjän sanoneen että jos on jo ottanut grahamlihaiirakan, ei voi hakea toista. Poika on yläasteella ja oli tosi nälissään kun tuli kotiin. Laitoin jo eilen opelle viestiä että kasvavan nuoren pitäisi saada syödä maha täyteen, ei ole tullut vastausta vielä. Toimiiko keittäjä oikein jos kieltää hakemasta lisää?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin lapsuuteni Neuvostoliitossa 1990.
Nykyään siellä saa syödä koulussa niin paljon kuin haluaa.
Kannattaa palata Venäjälle.
Suomalaisilla on varaa elättää vain osa teistä.
Suomalaisilla ei ole varaa elättää yhtään venäläistä. Pysyköön vaan siellä kotimaassaan. Sitten jos omilla rahoilla haluaa tulla lomamatkalle ja osaa elää maassa maan tavalla voi tulla käymään täällä.
Perussuomettuneet kuitenkin haluais päästää venäläiset suomalaisten verovaroilla elätettäviksi.
Ketään ei pitäisi päästää Suomeen elämään verovaroin. Jo pelkästään omien lusmujen elättämiseen menee liikaa verorahoja.
Kasvavan lapsen ei tarvitse syödä "mahaa täyteen" (mahalaukku venyy huomattavasti suuremmaksi kuin olisi tarpeen) , vaan saada tarpeellinen määrä energiaa ja ravitsemusaineita. Lihapiirakka on ns. roskaruokaa, sillä ei ole tarkoituskaan ahtaa itseään täyteen, vaan ottaa sen lisäksi lisukkeita. Opeta siis lapsesi syömään oikein, niin hänen ei tarvitse kärvistellä nälissään kotiin asti.
Yhteen kouluunhan soitettiin poliisit, kun eräs poika alkoi vähän riehua, kun otti yhden rapean kalapalan liikaa, ja käskytettiin viemään se takaisin (tosi hygieenistä viedo jonkun lautaselta ruokaa takaisin linjastolle). Yli kymmenen vuotta sitten näköjään.
https://www.vauva.fi/keskustelu/111967/ketju/koulupoika_otti_ylimaarais…
Joo, onhan se vähintään ihmisoikeusrikos, että ahneelle teinipojalle opetetaan käytöstapoja (muiden ihmisten huomioon ottamista) peruskoulussa. :D
Mahtoi olla raju shokki, kun Nico-Petteri ei saanutkaan toista lihapiirakkaa. Tuli paha mieli koko loppuviikoksi. Ja kohta tulee sitten syömishäiriö, koska kotona ei ole opetettu tervettä ruokavaliota ja itsehillintää.
"Yksi lihapiirakka per oppilas" on helppo sääntö. Siinä ei kysellä oppilaan sukupuolta, ikää tai mielipidettä. Oppilaan vanhemmilla on velvollisuus (lastensuojelulain mukainen velvollisuus) ruokkia lapsensa niin, että kasvava teini ei ole nälissään, vaikka kouluruokailussa tarjottavan aterian laatu (tai ruuan määrä) ei lapselle jostakin syystä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mullon nälkä!!
Sama. Kyllä maistuis Ritasen Graham-lihapiirakka sen ihanan äänekoskelaisen koulukeittolan kasvissosekeiton kanssa, jota Niemisen täti meille valmisti ❤
Just söin omaa keskipahaa pöperöäni ja kuola valuu kun niitä kouluruokia muistelen.
Kouluruokailusta voisi luopua kokonaan. Tai laittaa kokonaan uusiksi. Vanhemmat maksavat vuosimaksun, jonka voivat valita itse eri vaihtoehdoista.
Vegaani 1 - anorektikolle sopiva pieni annos
Vegaani 2 - normaali annos
Vegaani 3 - läskin tytön annos
Uskontorajoitteinen ruokavalio, samat 1, 2 ja 3 vaihtoehdot.
Lihaisa ruokavalio, taas 1, 2, 3.
Ja vielä erityisesti erityisen lapsen ruokavalio, joka tehdään tilaustyönä sellaisen haluavalle oppilaalle ilmoitettujen sairauksien tai allergioiden tai muiden rajoitteiden (myös kuvitteelliset otetaan huomioon), ja siinäkin saa valita annoskoon. Maksaa enemmän, kun on noin kustomoitu palvelu.
Kappalemääräruokia saa ottaa vain sen ennalta ilmoitetun määrän. Esim. se yksi lihapiirakka tai vaikka 5 lihapullaa. Muita ruokia voi ottaa lisää jos jää nälkä eli salaattia, näkkäriä. Siellä taas yksi mamma opettanut lapsen itsekkääksi eikä poika varmaan edes tajunnut ajatella, että jos hän ottaa kaksi, joku muu voi jäädä kokonaan ilman. Keittäjä on toiminut täysin oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on annokset laskettu. Jos Pekka saa kaksi, voi Leena jäädä ilman. Leipää kyllä saa ottaa lisää.
Haista ny vi**u, tiedät hyvin että moni nuori jättää kouluruoan väliin.
Ja jo ammoisina aikoina "keittäjät" puhui pa*kaa, ettei jotain saanut ottaa lisää - kummasti kyse oli aina Runebergin tortuista, laskiaispullista, lihapiirakoista yms. joita nämä matamit halusi kantaa kotiinsa muovikassillisen.
Olen ollut useassakin koulun keittiössä töissä ja mistään niistä ei saanut viedä kotiin yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tuli hyvät omat kouluajat mieleen 30-luvulta. Saatiin pizzaa ja kokista joka perjantai.
Heh. Kokis tuli Suomeen olympiasuvena eli -52.
Pizza vasta joskus 70-80 lukujen taitteessa.
-Ari
Coca-Colaa myytiin jo 30-luvulla Suomessa: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kuvat-coca-colaa-myytiin-suo…
Joo, tuo on urbaania legendaa, että Cokis tuli vasta olumpialaisten myötä. Ensimmäinen pizzeria avattiin jo 60-luvun alussa Haminaa, kun joku Luigi sinne rantautui
Kuka lyö lastaan niin pahasti laimin että kuvitelee sen pelkällä kouluruualla pärjäävän koko päivän?
Voiko aloittaja yhtään paljastaa, oliko valittaja rouva Persusson vai rouva Kokoomusson, rahassa rypevä minkkimamma kuitenkin.
Mikään ei ole niin ahne, törkeä ja kylmä kuin rikas ihminen. Myös omaa lastaan kohtaan.
Meidän koulussa ruokailtiin kahdessa vuorossa.
Siinä toisessa vuorossa sai aina ottaa lisää mitä vaan halusi, kunhan kaikki olivat ensin ottaneet ruokansa ja jokainen saanut oman osansa.
Loput ruoat, piirakat, jogurtit ym. kyllä jaettiin halukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Mitää hyvää ruokaa ei saa santsata esim Muusi ja paneroitu kalaleike, mutta niitä viherpiipertäjien ruokia saa syödä ähkyyn asti esim härkäpapu hommat ja mifu sydeemit, lapsi raukat :'(
Onko noita korvikeroskia nyt jo koulussakin tarjolla?
Lasten pitää saada ottaa lisää ruokaa eikä jäädä nälkäisiksi. Jos piirakka on ainoa ruoka, niin pitää olla mahdollisuus ottaa lisää. Jos se on ruuan osa, niin voi rajoittaa.
Täälla taas "kerran päivässä linssikeittoihmiset" kommentoi. Minun suursyömäri on 179 ja 51 kg. Ei saa millään rasvaa kehoonsa. Paino koostuu muista ja lihaksista ja nahkasta. Pari lihapiirakkaa on hänelle välipala, pikkupurtava.
Kouluruuan budjetti on tosi pieni. Ei ole keittäjien syy, että lisää ei voi ottaa kaikkea. Kuitenkin olemattomalla summalla on ruoka tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tuli hyvät omat kouluajat mieleen 30-luvulta. Saatiin pizzaa ja kokista joka perjantai.
Heh. Kokis tuli Suomeen olympiasuvena eli -52.
Pizza vasta joskus 70-80 lukujen taitteessa.
-Ari
Coca-Colaa myytiin jo 30-luvulla Suomessa: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kuvat-coca-colaa-myytiin-suo…
Joo, tuo on urbaania legendaa, että Cokis tuli vasta olumpialaisten myötä. Ensimmäinen pizzeria avattiin jo 60-luvun alussa Haminaa, kun joku Luigi sinne rantautui
Ei se ole urbaani legendaa. Se että cocacolaa on saanut pienimuotoisesti jostain sitä ennen, ei vesistä sitä, että se rantautui kunnolla Suomeen olympialaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
giltteys kirjoitti:
Minä pyydän luojalta anteeksi että söin täys lautasellisen leipäpitsaa alakoulussa kuin niitä sai ottaa 1-2kappaletta vain 3-4cm siivuja ja "koulukaverini" sanoivat erittäin törkeästi että minun pitäisi syödä lautasellisen pitsaa kotona eikä koulussa ja että niin köyhä ei voi olla. Minä olin niin köyhä. Menin ensimmäisenä ruokasaliin ja ruokajonoon. Minä menin köyhyydestä katsomaan onko leipäpitsaa jäljellä ruokailun jälkeen, kysyin keittäjiltä jäikö ylimääräistä kaikkien syöjien jälkeen ja he vastasivat että kyllä sitä menee roskiin.
Oliko äitisi ja isäsi niin tyhmiä, etteivät osanneet hakea köyhille lapsilleen ruoka-apua? Olitko itse niin tyhmä, ettet osannut käydä sanomassa koululääkärille (tai kuraattorille tai opettajalle), että vanhempasi ovat köyhiä ja pitävät sinua nälässä kotona?
Olitko itse jo syntyessäsi ilkeä, vai otitko oppitunteja?
-ohis
Eiköhän niitä oppitunteja ole ilmaiseksi tarjolla täällä vauvapalstalla.
Ja eiköhän se ole jokaisen äidin ja isän velvollisuus opettaa lapselle, että kouluruokailussa otetaan VAIN se määrä ruokaa, mitä keittiöhenkilökunta/opettaja käskee.
Helppo on haukkua muita ilkeäksi, kun itse on vetämässä kahta lihapiirakkaa naamaan ja seuraava lapsi ei saa yhtäkään.
Minulle sanottiin ala-asteella etten saisi syödä niin paljon. Olin hyvin hoikka aktiiviurheilija. Sen jälkeen söin vähemmän ja pyörryin useamman kerran koulussa. No ruokalatädin kommenttien takia terkkari sai hommia 😂
Ja äiti huolenaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin ala-asteella etten saisi syödä niin paljon. Olin hyvin hoikka aktiiviurheilija. Sen jälkeen söin vähemmän ja pyörryin useamman kerran koulussa. No ruokalatädin kommenttien takia terkkari sai hommia 😂
Ja äiti huolenaihetta.
Ja todellakin kotona oli ruokaa aina yllin kyllin, aamupala, välipala/ruokaa koulun jälkeen ennen treenejä ja illallinen treenien jälkeen. Vaan se koululaiselle varattu annos oli lounailla naurettavan pieni.
Ei kouluruokailun tarkotus olekkaan, että siellä syötäisiin maha täyteen. Tarkoitus on itse kouluruokailu koska kouluruokailu ja mitä halvemmalla sitä parempi.
En tiedä miten nykyään on ja millaisia lihapiirakat, mutta omina kouluaikoinani lihapiirakan kanssa oli velliä. Arvaa vain, kummassa on enemmän energiaa: lihapiirakassa vai lautasellisessa jotain maitoon keitettyä velliä! Kyllä minä sen lihapiirakan siinä pääruoaksi ajattelin.