Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaani kiellettiin hakemasta lisää ruokaa koulussa, onko oikein?

Vierailija
20.02.2021 |

Poika kertoi keittäjän sanoneen että jos on jo ottanut grahamlihaiirakan, ei voi hakea toista. Poika on yläasteella ja oli tosi nälissään kun tuli kotiin. Laitoin jo eilen opelle viestiä että kasvavan nuoren pitäisi saada syödä maha täyteen, ei ole tullut vastausta vielä. Toimiiko keittäjä oikein jos kieltää hakemasta lisää?

Kommentit (387)

Vierailija
41/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koko koulu-urallani kertaakaan tainnut hakea lisää ruokaa, tai kukaan muukaan. Kai annoksen saa yleensä vain kerran? Sama työpaikalla. Vain erillisissä buffet-ruokaloissa voi hakea lisää. Ravintoloissa harvinaista herkkua.

Leipää tai muuta linjaston ulkopuolella olevaa saattoi saada hakea lisää. Onko nykyään näkkileipää tms?

Vierailija
42/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

giltteys kirjoitti:

Minä pyydän luojalta anteeksi että söin täys lautasellisen leipäpitsaa alakoulussa kuin niitä sai ottaa 1-2kappaletta vain 3-4cm siivuja ja "koulukaverini" sanoivat erittäin törkeästi että minun pitäisi syödä lautasellisen pitsaa kotona eikä koulussa ja että niin köyhä ei voi olla. Minä olin niin köyhä. Menin ensimmäisenä ruokasaliin ja ruokajonoon. Minä menin köyhyydestä katsomaan onko leipäpitsaa jäljellä ruokailun jälkeen, kysyin keittäjiltä jäikö ylimääräistä kaikkien syöjien jälkeen ja he vastasivat että kyllä sitä menee roskiin.

Oliko äitisi ja isäsi niin tyhmiä, etteivät osanneet hakea köyhille lapsilleen ruoka-apua? Olitko itse niin tyhmä, ettet osannut käydä sanomassa koululääkärille (tai kuraattorille tai opettajalle), että vanhempasi ovat köyhiä ja pitävät sinua nälässä kotona?

Sinä se tässä tyhmä olet, kun lasta syytät siitä, ettei hän osannut lapsena oikein toimia. Ja eivät kaikki vanhemmat mitään hyviä ole, voi olla ties mitä maailman periaatteita tai alkoholismia esimerkiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tuli hyvät omat kouluajat mieleen 30-luvulta. Saatiin pizzaa ja kokista joka perjantai.

Vierailija
44/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli peruskoulussa välillä lihapiirakkapäiviä, kun ruokala oli kiinni. Tuolloin jokainen sai yhden lihapiirakan sekä pillimehun lounaaksi.

Lihapiirakoita saattoi olla tarjolla myös retkipäivinä. Muistan, että yhtenä talviurheilupäivänä jäin kokonaan ilman ruokaa, koska olin kasvissyöjä. Kasvissyöjille oli juustosämpylöitä tms. ja joku olikin ottanut lihapiirakan sijaan kasvisversion, jolloin minä jäin ilman koulun tarjoamia eväitä.

Vierailija
45/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää tilata ja laskea tietyn annoskoon ja määrän mukaan. Hedelmä esimerkiksi on osa jokaista aamu- ja välipalaa, mutta se ei ole ainoa osa sitä. Lisäksi on aina itse pääruoka-aine, aamupalalla yleensä puuro, välipalalla se voi olla mitä vaan rahkasta siihen lihapiirakkaan. Aina saa hakea lisää mutta kaikkea ei voi olla rajattomasti, joten joku herkkuhedelmä tai lihapiirakka ei voi olla se, millä pääasiallisesti täytetään vatsa. Siihen sopii se puuro, leipä, näkkileipä tai mitä sitten onkin rajoittamattomasti tarjolla. Se, ettei jokainen saa syödä vain sitä omaa lempijuttua, ei ole nälässä pitämistä tai köyhäilyä. Verot olisi 100% jos jokainen teinipoika tai kranttu pikkulapsi saisi halutessaan vetää 10 lihapiirakkaa tai kokonaisen vesimelonin.

Vierailija
46/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koko koulu-urallani kertaakaan tainnut hakea lisää ruokaa, tai kukaan muukaan. Kai annoksen saa yleensä vain kerran? Sama työpaikalla. Vain erillisissä buffet-ruokaloissa voi hakea lisää. Ravintoloissa harvinaista herkkua.

Leipää tai muuta linjaston ulkopuolella olevaa saattoi saada hakea lisää. Onko nykyään näkkileipää tms?

Hain joskus ala-asteella (ehkä ensimmäisellä tai toisella luokalla) lisää ruokaa ja keittäjä laittoi lautaselle niin paljon, etten meinannut jaksaa syödä kaikkea. Oli kuitenkin opetettu, että kaikki pitää syödä, niin siinä menikin sitten pidempään, että sai kaiken syötyä. Näin jälkikäteen vaikea enää sanoa, että tekikö keittäjä kiusaa vai antoiko vain vilpittömästi nälkäiselle pikkupojalle syötävää.

Tämä siis 70-luvun loppupuolella.

Vierailija
47/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän graham-piirakka ole mikään ruoka. Ne on laskettu

Vierailija
48/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 90 luvulla kun olin koulussa, oli rajoituksia montako sämpylää tai lihapullaa saa ottaa. Pitää ottaa lisää sitä mitä saa ottaa. Osa tuotteista on laskettu.

Me saatiin seiskaluokalla jälki-istuntoo kun otettiin yhdet uunimakkarat "salaa". Kotiin tuli lappu "ruoan varastaminen". Tämäkin oli 90-luvulla

Vierailija
49/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

giltteys kirjoitti:

Minä pyydän luojalta anteeksi että söin täys lautasellisen leipäpitsaa alakoulussa kuin niitä sai ottaa 1-2kappaletta vain 3-4cm siivuja ja "koulukaverini" sanoivat erittäin törkeästi että minun pitäisi syödä lautasellisen pitsaa kotona eikä koulussa ja että niin köyhä ei voi olla. Minä olin niin köyhä. Menin ensimmäisenä ruokasaliin ja ruokajonoon. Minä menin köyhyydestä katsomaan onko leipäpitsaa jäljellä ruokailun jälkeen, kysyin keittäjiltä jäikö ylimääräistä kaikkien syöjien jälkeen ja he vastasivat että kyllä sitä menee roskiin.

Oliko äitisi ja isäsi niin tyhmiä, etteivät osanneet hakea köyhille lapsilleen ruoka-apua? Olitko itse niin tyhmä, ettet osannut käydä sanomassa koululääkärille (tai kuraattorille tai opettajalle), että vanhempasi ovat köyhiä ja pitävät sinua nälässä kotona?

Sinä se tässä tyhmä olet, kun lasta syytät siitä, ettei hän osannut lapsena oikein toimia. Ja eivät kaikki vanhemmat mitään hyviä ole, voi olla ties mitä maailman periaatteita tai alkoholismia esimerkiksi.

Ja lisään vielä sen, että ei myöskään tullut ilmi, milloin leipäpitsan syöjä on alakoulussa ollut ja missä päin Suomea. Maailma on muuttunut huimasti ihan jo 90-luvustakin.

Vierailija
50/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo 90 luvulla kun olin koulussa, oli rajoituksia montako sämpylää tai lihapullaa saa ottaa. Pitää ottaa lisää sitä mitä saa ottaa. Osa tuotteista on laskettu.

Me saatiin seiskaluokalla jälki-istuntoo kun otettiin yhdet uunimakkarat "salaa". Kotiin tuli lappu "ruoan varastaminen". Tämäkin oli 90-luvulla

Tämä käytäntö takaisin!

Vierailija
51/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olekaan syötäväksi tarkoitettu?

Vierailija
52/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ruokaa tilataan noin vähän? Ainahan extraa pitää tilata jokaisella erilainen energiankulutus,kunnon köyhäilyä,linnanjuhlista ei ruoka lopu ihmeellisii kalluja puolustelemassa keinotekoista pula aikaa,sanotaanko vastaanottokeskuksissaki että yksi jokaiselle.olette suomalaiset naurettavia lampaita

Raha. Annos maksaa tietyn verran ja annoksia tilataan oppilasmäärän verran.

Eikun vaan ilmoitautumaan kuntavaaliehdokkaaksi keksimään, mistä revitään lisärahat kouluruoan määrärahojen tuplaamiseen. Nostetaanko veroäyriä 0,25 vai 0,5 prosenttiyksikköä vai lopetetaanko jäähallin tukeminen?

Vierailija
53/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäpitsa= vehnäleivän sisällä tomaattia ja juustoa. Uuniin.

Vierailija
54/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ruokaa tilataan noin vähän? Ainahan extraa pitää tilata jokaisella erilainen energiankulutus,kunnon köyhäilyä,linnanjuhlista ei ruoka lopu ihmeellisii kalluja puolustelemassa keinotekoista pula aikaa,sanotaanko vastaanottokeskuksissaki että yksi jokaiselle.olette suomalaiset naurettavia lampaita

Eikun vaan ilmoitautumaan kuntavaaliehdokkaaksi keksimään, mistä revitään lisärahat kouluruoan määrärahojen tuplaamiseen. Nostetaanko veroäyriä 0,25 vai 0,5 prosenttiyksikköä vai lopetetaanko jäähallin tukeminen?

Meillä nousi jo 1 prosenttiyksikön. Eli saadaan sekä jäähalli, että kouluruokailu kuntoon?

-eri

Vierailija
55/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olekaan syötäväksi tarkoitettu?

Syötäväksi tarkoitettu mutta ei päätuoka. Pääruokaa saa koulussa hakea lisää ellei ole erikseen ilmoitettu toisin

Vierailija
56/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhemman tehtävä hankkia lapselleen riittävästi ruokaa. Koulun tehtävä on antaa opetusta, eikä toimia keskenkasvuisten lihapiirakka-automaateina!

Vierailija
57/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaankin provo, ei kai kukaan vanhempi voi olla ymmärtämättä, että jos joku ahmii tuplat, niin sitten toinen jää ilman.

Teineille tämän ymmärtäminen on toisinaan hankalaa. Olen usein ollut luokan kanssa retkellä ja jakanut 20 pillimehun laatikosta pillimehuja 20 oppilaalle. Aina silloin tällöin joku jää inttämään, että kyllä niitä pitää saada useampi, sillä laatikossa on niin monta...

Voi olla provo. Mutta kyllähän maailmassa on hyvin paljon itsekkäitä ihmisiä, jotka vievät hyvällä omallatunnolla ruuan muiden suusta. Heitä on kaiken ikäisiä. Lapsia, teinejä, vanhempia, eläkeläisiä. Osa ihmisistä on vilpittömästi sitä mieltä että heille kuuluu enemmän kuin muille. Tämä on persoonallisuuden piirre. Ja hyvin yleinen.

Vierailija
58/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nousi jo 1 prosenttiyksikön. Eli saadaan sekä jäähalli, että kouluruokailu kuntoon?

-eri

Ilman muuta! Jos luulet, että lakisääteiset tehtävät, kuten sairaanhoito ja opetus eivät tarvitse lainkaan rahaa? Kokonaisen prosenttiyksikön nosto viittaa pahasti miinuksella olevaan kuntaan, jolla on tekemistä ihan jo lakisääteisten menojensa kattamisessakin...

Vierailija
59/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeille ei ainakaan kannata laittaa ruoasta viestiä. Ei heillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokaa ja miten paljon koululle tilataan. Soita, ap, suoraan sinne keittiöön.

Vierailija
60/387 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tuli hyvät omat kouluajat mieleen 30-luvulta. Saatiin pizzaa ja kokista joka perjantai.

Et taida olla hengissä enää, vaan sieltä mullan alta kirjottelet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan