Pakko hehkuttaa karppausta!
Olen yli 30 vuotta ollut toivoton syöppö, ihan lapsesta asti. Nyt se on ohi. Ihanaa. Saan syödä hyvää, maukasta ja terveellistä ruokaa ja paino senkun tippuu. Olo on ihana, lenkillä kun kävin niin tuntuu että voin lentää!
Ja en ole mikään hurahtanut, en ylipäätään usko huuhaa-dieetteihin. Karppaus on ruokavalio luonnollisimmillaan: pois turhat lisäaineet, mauttomat ja teolliset light-tuotteet ja turvottavat hiilarit. Tilalle paljon kasviksia, sopivasti rasvaa ja proteiineja.
Ihme, että Suomessa aina kehotetaan syömään pieniä välipaloja pitkin päivää. Kun ruokavalio on oikein koostettu, pitää se nälkää pitkän aikaa eikä jääkaapin ovea tarvitse naristaa jatkuvasti. Oikeasti, jos tunnet pakottavaa naposteluntarvetta tunti-pari edellisestä ateriasta, ruokavaliossasi mättää jokin. Itse en tajunnut tätä.
Ja miten paljon aikaa vapautuu vuorokaudesta, kun ei tarvitse koko ajan mussuttaa jotain tai miettiä, mitä seuraavaksi söisi. Mahtavaa!
P.S. En edes ole karpannut ns. rankimman kautta, ketoosit ym. jätän suosiolla muille
Kommentit (116)
käyttö lisää moninkertaisesti riskiä moniin syöpiin, mm. rintasyöpään, vatsasyöpään, paksusuolensyöpään jne?
joista yhdessä demonstroitin nälän pitoa koehenkilöillä. Siinä todettiin myös että proteiini pitää nälkää parhaiten, hiilihydraatti muistaakseni vähiten ja rasva siinä välissä. Sanottiin että se tukee tutkimustuloksia.
Pelkän proteiinin syöminen ei kuitenkaan ole ihmiselle terveellistä, liika proteiini rasittaa mm. munuaisia. Joten lisäenergiaa täytyy saada jostain muusta, ja jos ei halua syödä hiilihydraatteja, niin jäljelle jää tietenkin rasva.
ihan läppäviasta ruokatorvessa eikä mistään ruokavaliosta. Ihan sama mitä syö...
Jos laitat googleen hakusanoiksi rasva ja kylläisyys, niin löydät aika liudan linkkejä tutkimuksiin yms. Sieltä löytyy suomen lihavuustutkijoiden sivut ja arkisto yms. muuta tahot. Jos laitat ensimmäiseksi hakusanaksi pertti mustajoki, saat täsmennetyn haun. Voit muodostaa oman käsityksesi lihavuudesta, kylläisyyden ja rasvojen yhteydestä noiden sivujen kautta. Sieltä löytyy myös tutkimustietoa eri tautien ja ja rasvankäytön yhteyksistä.
http://sundqvist.blogspot.com/2008/04/kyllisyys-aikakautemme-suuri-myst…
lainaus:
"Minulla on sellainen oma ajatusmalli, että runsas hiilihydraattien (peruna, pasta, riisi) nauttiminen tekee äkkiä kylläiseksi kun verensokeri äkisti nousee. Se mikä äkisti menee ylös, tulee kuitenkin yhtä äkisti alas ja taas on pian nälkä. Kun syödään hiilihydraattitietoisesti vältytään verensokerin heilahteluilta ja kylläisyys saapuu vähitellen, pitäen nälän kauan loitolla. Kammottavan nälkäiset virallisterveelliset laihduttajat tuhoavat laihdutuskuurinsa epäviisailla välipalaratkaisuilla sitten lopullisesti. Korutonta kertomaa. Suomalainen ei usko ennen kuin näkee. Minä olen nähnyt."
ravintoympyrästä: onko vanhanaikaista vai ei. Pekka Puska siellä höpisee edelleen omaa loruaan.
Kannattaa katsoa.
LIHOAT! Dah!
Karpit saavat energiansa rasvasta ja proteiinista tavikset hiilareita. Päivän kalorimäärä on kuitenkin sama.
Kiloja tippunut 5 kolmessa viikossa ja olo on mahtava!!
en ole erityisemmin perehtynyt näihin karppijuttuihin, mutta ihmettelen jotenkin sitä, että esim. diabeetikoillehan suositellaan käytännössä jonkinasteista karppiruokavaliota, ilman rasvalisää.
raskaana mulla oli sokerit vähään koholla ja sain syömisohjeet, joissa hiilihydraattien määrä oli melko minimaalinen. hedelmiä yksi päivässä, pari palaa ruisleipää, kaksi perunaa.
se oli musta hämmentävää, koska tuntui, että se oli samalla laihdutusruokavalio. ikään kuin joku normaalipainoinen ihminen jaksaisi sellaisella ankeudella ja lisäksi koko ajan nälkäisenä koko elämänsä. hiilihydraatteja oli vähennetty, mutta ei oltu korvattu millään. siinä sitten tunnollisen rv 30 sinnittelin kahdella leipäpalalla, brolierilla ja jollain porkkanaraasteella. hyi yök. onneks seuraavassa mittauksessa sokerit oli ok.
eli kun on kyse verensokeriin liittvästä sairaudesta, niin hiilihydraattien vaikutus tunnustetaan, mutta ei hiilihydraaattien vaikutusta ei-sairaille. lisäksi ruokavaliot noudattaa maanisesti vähärasvaisuussuositusta, jonka vuoksi erikoisruokavalioista tulee aina ankeita ja nälkäisiä.
virtaa vain tulee ja tulee ja tulee - varmaan tuolta reisien suunnasta ; ) Varsinaista laihdutettavaa ei enää kuitenkaan ole ja ketoosin ainoa huono puoli saa minut poistumaan siitä: ketoaineiden poistuminen hengityksen mukana tekee hengitykseen pahan hajun. Tyhmää.
Itse syön paljon eläinrasvaa mutta myös oliiviöljyä. Kaikki veriarvoni ovat erinomaiset. Ja kuten joku sanoihin, vihannekset maistuvat nykyään nii-in hyviltä, että syön niitä ihan innoissani ja suuria määriä. Hedelmiä syön silloin tällöin, marjoja paljon, pienen leivänpalan tai pienen puuroannoksen syön ehkä kerran kaksi viikossa, lähinnä käytännön syistä. Kalan syöminen on ehkä kolminkertaistunut, vaikka sitä sentään ennenkin laitettiin.
Ne, joille vähärasvainen runsashiilihydraattinen ruokavalio sopii, PYSYKÖÖN SILLÄ! Silloinhan kaikki on hienosti ja elämä hymyilee. Mutta muut (sairaat, väsyneet, lihavat) kokeilkoot vähähiilihydraattista (ei hiilihydraatiTONta) ruokavaliota vaikka kolmen viikon ajan ja kertokoot sen jälkeen käsityksensä. Vähän veikkaan, että innostutte.
Ja mainittakoon vielä, että minä en ollut sairas enkä lihava, vaan aloitin karppaamisen siksi, että yhtäkkiä tajusin, kuinka paljon sokeria tulee pistettyä sekä omaan että perheen suuhun ja aloin ajatella, ettei sokeri voi kuulua ihmisen luontaiseen ruokavalioon. Ruoanjälkeisestä väsymyksestä olen "parantunut".
Aloitin tiukalla Atkinsin induktiolla. Minulla oli käytössä kolme verenpainelääkettä, mutta ne laskivat alapaineen parhaimmillaankin vain n. 100:an, joskus harvoin mittari näytti 97. Aloin karpata ja sama mittari ja samat lääkeet käytössä. Nyt tulokset ovan pääsääntöisesti 130/80, joskus jopa alle.
Mä nauroin aina ennen karppaajille. Eihän sitä voi laihtua muuta kuin salaattikuurilla ja liikkumalla. Nyt täytyy myöntää, että olen joutunut syömään sanani. Läskiä on lähtenyt 5 kiloa, y mpärysmitta kaventunut 5 cm ja olen syönyt todella hyvin enkä ole pelännyt rasvaa.
nykyihmiselle vaikeaa ja monimutkaista. Elamme todella yltakyllaisyyden aikaa.
A-Studiossa Fogelholmkin myönsi, että virallisiin ravintosuosituksiin on tulossa muutoksia!
LIHOAT! Dah!
Karpit saavat energiansa rasvasta ja proteiinista tavikset hiilareita. Päivän kalorimäärä on kuitenkin sama.
Jos kaikki varastoituisi, kaupungilla kävelisi 1000 kg ihmisiä.
On jotenkin naivia ajatella, että ihminen olisi mekaaninen kone, jonka toiminta on helposti ja tarkasti ennustettavaa. Vanha virsi "jos syöt minkä kulutat, et liho" on aikansa elänyt. Se ei pidä paikkaansa, ainakaan vhh-ruokavaliolla.
A-Studiossa Fogelholmkin myönsi, että virallisiin ravintosuosituksiin on tulossa muutoksia!
Vihdoinkin! Foglu on ollut ns. vanhan linjan kannattaja ja käsittääkseni yksi pahimpia vhh-ruokavalion arvostelijoita. Nyt alkaa taipumaan...
dieettiä siis oikein rankimman päälle. Eli ketoositilassa jatkuvasti. Laihduin 7 kg 3 kuukaudessa(sen verran oli ylim) mut voi että olin kamalan näköinen. Naama valkosena painelin menee ja aivot jumitti jatkuvasti. Sitten oli pakko lopettaa. Hyvä puoli oli kyllä se tälläiselle ikuiselle herkuttelijalle, että todellakin ainainen nälkä katosi. Silloin ei ollut itselläni juuri aiheesta tietoa. Ei ollut nettiä käytössä ja kirjaston lukemiset ovat aika rajalliset. Oli vähän niinkuin oma vika.( Olen myöskin leipäsyöppö ja jatkuva leipuri. Mikäs sen ihanampaa ku tuore leipä. )No joka tapauksessa olen lukenut tätä karppaus juttua täs muutaman päivän ja ajattelin kokeilla. Paistoin juuri tuossa munakkaan kinkulla ja kasviksia. Olen ollut vähärasvaisella(kaikki light tuotteita minimimäärä rasvaa yms) tässä tämän vuotta ja johtuneeko siitä niin hiuksistani on nyt kesän aikan lähteny luultavasti puolet. Jouduin leikkauttamaan pitkät hiukseni aivan lyhyeksi. Tai ollut joku puutos en tiedä. Itse asiassa menen tänään lekuriin siitä syystä. Ylipainoa ei ole mutta jatkuva ruuan miettiminen ja nälkänen olo, että saa pysymään painonsa kurissa ei luultavasti ole ratkaisu sekään. Liikun myös paljon. Yritän tätä ja toivottavasti on apua. On ollut mukava lukea tätä ketjua.
Hiilihydraateistahan puolet muuttuu rasvaksi kehossa lisäksi rasvasta saa rasvaa.
Rasvaksi muuttuu vain se ylijäämä. Kaikki ravinto pilkotaan sokereiksi ja ne kulutetaan tai muutetaan rasvaksi. Vauva tosin pystyy hyödyntämään peptidejä (pieniä aminohappoja) suoraankin ja säästää yhden pykälän työtä tässä ketjussa.
olisi äärettömän tehotonta tehdä hiilihydraateista rasvaa. Varastoimista varten on pakko, mutta muuten kroppa kyllä toimii paljon paremmalla hyötysuhteella.
Tuo verensokerin nousu ja romahdus on kyllä paljon paremmin todistettu kuin pelkkää blogipuhetta. Tosin hiilareitakin on erilaisia, joku ruisleipä on ihan eri planeetalta kuin valkoinen vehnä tai sokeri.
Mitä järkeä kokeilla eri laihdutusmuotoja, jos kerran ei ole ylipainoa? Lisäksi tuo jatkuva ruoan miettiminen ei kuulosta hyvältä.
dieettiä siis oikein rankimman päälle. Eli ketoositilassa jatkuvasti. Laihduin 7 kg 3 kuukaudessa(sen verran oli ylim) mut voi että olin kamalan näköinen. Naama valkosena painelin menee ja aivot jumitti jatkuvasti. Sitten oli pakko lopettaa.
Ei ketoosissa olekaan tarkoitus olla koko ajan. Ilman kasviksia ja vihanneksia mahtaa olo olla huono.
Itselläni tämän karppauksen aikana on alkanut vihannekset maistua entistä enemmän. Ennen en syönyt juurikaan vihanneksia tai kasviksia, mutta nyt menee tomaattia, salaattia, kurkkua jne paljon enemmän. Ja samalla tulee vitamiineja ja _hyviä_ hiilareita.
Vaan enpä sillä päiviäni kuitenkaan täytä. Onneksi