Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko hehkuttaa karppausta!

Vierailija
06.08.2008 |

Olen yli 30 vuotta ollut toivoton syöppö, ihan lapsesta asti. Nyt se on ohi. Ihanaa. Saan syödä hyvää, maukasta ja terveellistä ruokaa ja paino senkun tippuu. Olo on ihana, lenkillä kun kävin niin tuntuu että voin lentää!

Ja en ole mikään hurahtanut, en ylipäätään usko huuhaa-dieetteihin. Karppaus on ruokavalio luonnollisimmillaan: pois turhat lisäaineet, mauttomat ja teolliset light-tuotteet ja turvottavat hiilarit. Tilalle paljon kasviksia, sopivasti rasvaa ja proteiineja.

Ihme, että Suomessa aina kehotetaan syömään pieniä välipaloja pitkin päivää. Kun ruokavalio on oikein koostettu, pitää se nälkää pitkän aikaa eikä jääkaapin ovea tarvitse naristaa jatkuvasti. Oikeasti, jos tunnet pakottavaa naposteluntarvetta tunti-pari edellisestä ateriasta, ruokavaliossasi mättää jokin. Itse en tajunnut tätä.

Ja miten paljon aikaa vapautuu vuorokaudesta, kun ei tarvitse koko ajan mussuttaa jotain tai miettiä, mitä seuraavaksi söisi. Mahtavaa!

P.S. En edes ole karpannut ns. rankimman kautta, ketoosit ym. jätän suosiolla muille

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo syödessä, koska seuraavaksi saa taas syödä. Väsymys ja paleleminen kuului ihan normaalina ruokavalion "hyötyihin". Ruisleivän ystävä olen ollut aina ja en tummaa leipää syökään, mutta eipä sekään juuri mitään täytä. Puuron kanssa sama juttu. Melkein heti on taas nälkä.

Se on paras mittari. Kyllä ihmisen elimistö kertoo milloin sitä kohdellaan huononsti. Joo, kokeiltu on: vähärasvaista lihaa tai kalaa, paljon kasviksia ja täysjyväviljatuotteita. Koko ajan nälkä, koko ajan masennus siitä että tälläkö tavalla minun pitää kärsiä että saan olla hoikka. Näin uniakin ruoasta ja ihanista leivonnaisista. Kyttäsin kellosta koska saa taas syödä. Ja näykin sen helvatin vähärasvaisen broilerinpalan ja puputin salaattia ja leipää. Ja teki mieli itkeä ja ulvoa että en jaksa. Ja en jaksanutkaan, ja ei kukaan tuntemani muukaan ihminen. Oltiin joo mukana painonvartijoissa ja laskettiin pisteitä ja uhottiin että tästä se lähtee. Ja nykyään kaikki ovat ihan yhtä tukevia kuin silloin aloitettessa.

Monet ihmiset edelleenkin luulee, että jatkuvat piereskely ja röyhtäily, tai tainnuttava väsymys "kuuluu asiaan" ja on normaalia. Mutta kun se ei ole, vaan kehosi kertoo sinulle että syöt väärin!

Vierailija
42/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä syön aamupalalla myös leikkeleitä (vähärasvainen), kasviksia ja tuleehan sitä rasvaakin leivän päällä. Sen lisäksi syön hieman rasvatonta jogurttia myslin ja hunajan kanssa. Siis ihan "virallisen ravitsemussuosituksen" mukainen aamupala? Ja silti olen ihan hoikka ja energinen ja rasva-arvot kohdallaan.

Ei kait se, että syö viljaa tarkoita ,ettei söisi mitään muuta?

Mutta se, että korvaa viljan kovalla rasvalla on typeryyden huippu, tupakoinnin jälkeen. Jotkut tekevät sitäkin ja vielä mainostavat sitä täällä.

Sen sijaan jos kuidut saa kasviksista niin fine. Kaikki jotka väittävät karppaavansa eivät vain näin tee ja sitä kritisoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä karppaajista söi aiemmin kaiken viljan täysjyväviljana tai rukiina? Ja söi sitä kohtuullisen määrän - ei liikaa? Uskoisin, että aika moni karppaaja on aiemmin syönyt valkoista vehnäjauhoa ja sokeria ja syönyt liikaa viljavalmisteita. En jaksa uskoa, että kukaan kuka olisi syönyt oikeanlaista viljaa ja sopivassa määrin olisi kokenut sen haitalliseksi niin terveydelleen kuin painolleen. Olenhan minäkin, kasvispainotteinen sekasyöjä, ollut aina hoikka. Sanoisin, että rasvojen hallinta on ollut keskeisintä, samoin liiallisen syömisen ja epäterveellisten sokeristen herkkujen välttäminen on auttanut painonhallinnassa.

Minä söin käytännössä vain ruisleipää. Makea ei ole koskaan ollut paheeni, pikemminkin juuri ruisleipä ja peruna. Avainsana on tuo sopivassa määrin! Kukaan ei kestä olla jatkuvasti nälässä ja tosiasia vaan on, että monet meistä kokevat näin.

Monipuolinen ruokavalio varmasti on kaikkein terveellisin, ok. Mutta jos kertakaikkiaan ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla ei ensin laihdu näkemättä hulluna nälkää ja toisekseen sillä ei pysy siinä painossa vaikka joskus sattuisikin laihtumaan, koska ns. normaalilla "monipuolisella ruokavaliolla" lihoo ja voi huonosti tai näkee nälkää.

Väitän että aikaisemmin ruokavalioni oli terveellinen - monipuolista kotiruokaa: aamiainen, lounas ja päivällinen ja iltapala - energiaa vaan tuli liikaa pysyäkseni painossani.

Aamupuuro on mielestäni maailman suurin huijaus: Pitää nälkää ehkä 20 minuuttia ja saa vatsan kipeäksi.

Lounaalla syöty ruokaympyrän mukainen ateria saa väsyneeksi ja kun pääsee kotiin on törkeä nälkä ja päivällisellä sitten syö sitä 4% ruokakermaan valmistettua broilerkastiketta riisin kanssa aivan yli kylkiensä ja taas väsyttää. Illalla syö kaksi ruisleipäpalaa, mutta koska edelleen hiukoo, syö vielä kaksi lisää. Ja sitten vielä yhden.

Karpatessani olen saanut syödä ja olen päässyt em. ongelmista eroon. En koskaan syö ähkyyn enkä kaipaa illalla jääkaapilla ravaamista. Bonussektorina olen laihtunut. En syö ylenmäärin voita, makkaraa en ollenkaan paitsi joskus metwurstia herkkuna. Sen sijaan syön paljon täyslihaa: Kanaa, lammasta, nautaa, possua. Hirveästi erilaisia kasviksia: parsakaalia, kukkakaalia, ruusukaalia, salaatteja, yrttejä, tomaattia, kurkkua jne. Olen luopunut lähes kokonaan transrasvoista.

Ideaalimaailmassa kaikki pystyisivät asettumaan johonkin annettuun muottiin, oikeasti näin ei ole. Itse uskon suomalaisen Antti Heikkilän ajatusmaailmaan, kuten varmaan useimmat täälläkin karppauksen nimeen vannoneet. Hulluimmat ketoosi Atkinsit tulevat varmaan kyseeseen aloitusvaiheessa kun halutaan nopeasti pudottaa painoa.

Vierailija
44/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että kaikkien "kovimmista hiilarin lähteistä" kannattaa luopua, mutta hiilarit kuuluvat silti olennaisesti ihmisen ruokavalioon eikä rasvan määrää kannata ainakaan lisätä hiilareiden kustannuksella. Mielummin sitten vähän enemmän proteiinia. Ihminen kun voi saada energiansa vain hiilareista, rasvasta tai proteiinista - kun yhden osuus kokonaisuudessa vähenee, muiden kasvaa. Rasvan osuudelle tuossa kokonaisuudessa on selkeät rajat, joita ei kannata ylittää, jos oma terveys on tärkeä.

Säälittää, miten ihmiset hokevat tuota elintarviketeollisuuden luomaa suositusta ja jopa uskovat siihen. Silti ei uskota siihen miltä omassa kehossa tuntuu. Kun virallinen suositus sanoo että pitää syödä vähän ja vähärasvaisesti, niin sitten syödään vähän ja vähärasvaisesti vaikka koko ajan olisikin nälkä. Ja ihmetellään kun lääkäri kuitenkin sitten määrää niitä kolesterolilääkkeitä. "Kun uusien suositusten mukaan kolesteroliarvo pitäisi saada alle 4.5:n". Miettikää, kuinka suuret summat (miljardit) pyörivät kolesterolilääkemarkkinoilla. Niistä miljardeista käytetään suuri osa siihen, että lobataan kolesterolisuosituksia alemmas ja saadaan näin aina vaan suurempi ja suurempi osa käyttämään lääkkeitä, joita he oikeasti eivät tarvitse.

Kuunnelkaa ihmiset omaa kehoanne, älkääkä ylikansallisten elintarvike- ja lääkeyritysten lobbaamaan virallista suositusta.

Vierailija
45/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä syön aamupalalla myös leikkeleitä (vähärasvainen), kasviksia ja tuleehan sitä rasvaakin leivän päällä.

Siis että pakosti pitää syödä jotain että ei tule nälkä, vaikka ilman koko syömistäkään ei tulisi nälkä kuin vasta puolenpäivän tienoilla?

Eli syömistä syömisen takia???

Vierailija
46/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi ruispuikulaa joissa päällä banaania

banaani

2dl jogurtti

2.5dl kahvia

ja silti nälkä parin tunnin päästä..

Vierailija
47/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalistikaan en syö suuria määriä hiilihydraatteja ja käytän täysjyvätuotteita: aamupalalla kuivattua ruisleipää, lounaalla täysjyväpastaa, illalla ehkä puuroa. Olen kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota ja jonkin verran minun on pakko pitää noita mukana, tarvitsen edes sen yhden puurolautasellisen päivässä. Tottakai kyse voi olla vieroitusoireista, mutta en kyllä ole itseäni minään suur/ongelmakäyttäjänä pitänyt :-) Minun on myös hyvin vaikea keskittyä (ja työni tarvitsee ehdotonta keskittymistä) jos en ole aamupalalla tai lounaalla saanut hiilihydraatteja. Muutun levottomaksi, aikaansaamattomaksi ja ärtyneeksi.

Onko muilla kokemuksia päänsärystä ja keskittymisongelmista? jotenkin elän siinä käsityksessä, että aivot nimenomaan kuluttavat hiilihydraatteja.

Vierailija
48/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa olen lisännyt huomattavasti entiseen verrattuna. Totta on, että syön juustoja ja makkaraa ja voitakin käytän. Kiinnitän huomiota kuitenkin myös siihen, että syön kalaa (useamman kerran viikossa) ja myös niitä pähkinöitä ja manteleita menee aika paljon. Myös kylmäpuristettua oliiviöljyä kuluu.

Ja minäkin olen yrittänyt sitä, että syömäni viljatuotteet olisivat vain täysjyväviljaa. Sillä saan kuitenkin painoni taas noususuuntaan ja oloni huonommaksi + valtavan himon hiilareihin. Sen vuoksi en tällä hetkellä syö kuin joskus hapankorpun ja joskus käytän vähän vehnälesettä ruoanlaitossa/leivonnassa.

Vatsani toimii mainiosti päivittäin, joten suolistoni kunnosta en ole huolissani.

Vierailija
49/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuitenkin menee kahden kipupäivän jälkeen ohi ja sen jälkeen on mitä parhain olo. Olet luovuttanut liian varhain.

Olen ollut tuolla South Beach Dietillä tammikuusta ja voin suositella lämpimästi muillekin.

Laitoin linkit alkupuolelle ketjua. Sydänlääkärin kehittämä ruokavalio joka on terveellisempi kuin Atkinsin dietti.

Rasvat on pääasiassa öljyä ja muita kasvisrasvoja. Itse valitsen vähärasvaista lihaa ja leikkeleitä.

Kuitua saan päivittäin syömällä ruisleseitä sekoittamalla maustamattomaan jogurttiin ja lisäksi voin laittaa marjoja.

Makeutusaineena käytän tarvittaessa Hermesetas- jauhetta.

Ruokailuni on terveempää mitä aiemmin. Syön todella paljon kasviksia, mm. papuja sekä salaatteja. Broileria syödään ja rasvaista kalaa sekä lihaa.

Tuttavani on laihtunut tällä dietillä jo 35 kg oma pudotukseni on 26,5 kg

Vierailija
50/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kolesterolin nousuun on geneettinen alttius eikä siihen ympäristötekijät voi vaikuttaa. Mutta suurimmalla osalla ihmisistä kolesteroliarvojen nousu kyllä johtuu vain ja ainoastaan liikunnan vähyydestä ja kovien (eläin) rasvojen liiallisesta käytöstä (ja tupakoinnista?). Siihen voi itse vaikuttaa.

No, jos haluaa halvaantua ja kuolla ennenaikaisesti niin mikäs siinä. Ehkä se lääkitys olisi kuitenkin hyväksi, jos sitä tarvitsee elääkseen?

Aina ensiksihän kumminkin kohonnutta kolesterolia yritetään hoitaa elintapamuutoksilla ja monilla se auttaa, se auttaa myös 2 tyypin diabetekseen.

Sen jälkeen kun kovien rasvojen kulutus ja suolan saanti on Suomessa vähentynyt, myös ennenaikainen kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on vähentynyt.

Vierailija
51/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niissä on paljon hiilareita ja hedelmäsokeria ja nälkä tulee sen vuoksi parin tunnin päästä.

Jätä banaanit syömättä. Lisäksi jätä sokeria sisältävät jogurtit pois. Syö maustamatonta ja mausta se marjoilla ja hermesetaksella

Vierailija
52/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä syön aamupalalla myös leikkeleitä (vähärasvainen), kasviksia ja tuleehan sitä rasvaakin leivän päällä. Sen lisäksi syön hieman rasvatonta jogurttia myslin ja hunajan kanssa. Siis ihan "virallisen ravitsemussuosituksen" mukainen aamupala? Ja silti olen ihan hoikka ja energinen ja rasva-arvot kohdallaan.

Laihdutettaessa esim. painonvartijoiden pisteillä, tuo kuvailemasi aamupala imaisee n. puolet koko päivän pisteistä. Sitten saakin näykkiä salaattia koko loppupäivän ja ehkä syödä yhden ilman rasvaa grillatun broilerin ohutleikkeen ja iltapalaksi pari viipaletta ruisleipää kera tomaatin.

Jos vaihtoehtona on syödä aamulla esim. juustomunakas kera tomaatin ja kurkun ilman että se vaikuttaa loppupäivän ateriointiisi, niin valinta on helppo - ainakin minulle.

Myöskään minä en halua vaikuttaa hurahtaneelta mutta myöskin minä julistan elämäni parantuneen 100 % karppaamisen myötä.

Vierailija
53/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kolesterolin nousuun on geneettinen alttius eikä siihen ympäristötekijät voi vaikuttaa. Mutta suurimmalla osalla ihmisistä kolesteroliarvojen nousu kyllä Jos tarvitsee kolesterolilääkitystä vaikka silti olisi syönyt vähärasvaisesti, niin johtuu vain ja ainoastaan liikunnan vähyydestä ja kovien (eläin) rasvojen liiallisesta käytöstä (ja tupakoinnista?). Siihen voi itse vaikuttaa.

No, jos haluaa halvaantua ja kuolla ennenaikaisesti niin mikäs siinä. Ehkä se lääkitys olisi kuitenkin hyväksi, jos sitä tarvitsee elääkseen?

Aina ensiksihän kumminkin kohonnutta kolesterolia yritetään hoitaa elintapamuutoksilla ja monilla se auttaa, se auttaa myös 2 tyypin diabetekseen.

Sen jälkeen kun kovien rasvojen kulutus ja suolan saanti on Suomessa vähentynyt, myös ennenaikainen kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on vähentynyt.

Kolesterolilääkitys on vähän kuin hoitaisi kuumetta jääpaloilla.

Kolesteroli on aine, joka paikkaa verisuonien vaurioita. Näitä vaurioita sitten aiheuttaa etenkin insuliini. Mitä vähemmän insuliinia veressä, sitä vähemmän verisuonien vaurioita ja kolesteroliplakkeja. Ja mikä tärkeintä, sitä vähemmän varastoituu hiilareita rasvaksi rasvasoluihin.

Mitäs sanot siihen, että sydänkohtauksiin kuolleilla kolesteroliarvot ovat tasaisesti jakautuneet, ei suinkaan siten että vain korkeakolesteroliset ihmiset saavat sydänkohtauksia?

Vierailija
54/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee nälkä, se on merkki siitä, että on ruoka-aika.

Ei kait siinä nälässä tarvitse tuntikausia riutua?

En varmaan tiedä painonpudotuksesta ja laihduttamisesta tarpeeksi, kun olen vain kerran laihtunut pudotettuani raskauden aikana kertyneet kilot (noin 8 kiloa) pois, mutta ilmeisesti siinä auttoi parhaiten liikunnan lisääminen ja herkkujen napostelun lopettaminen (mitä nyt vähän välillä suklaata yms.) - ilman näläntunnetta, vaikka söinkin suositusten mukaan, jopa pahamaineista leipää ja pastaa.

Vierailija
55/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun se näläntunne on karpatessa täysin erilainen! Tiedostaa, että vatsa kurnii, mutta ei tule sitä "nyt äkkiä tänne suklaapatukka tai leipä, hitto kun pääsen kotiin niin syön jääkaapin tyhjäksi". Nälkä tulee ns. hiipimällä ja pystyy odottamaan sen verran, että valmistaa kunnon aterian, kattaa sen pöytään ja istuutuu syömään.

Vierailija
56/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole tarvinnut syödä jääkaappia tyhjäksi tai mussuttaa karkkia. Ja ihan normaali, suositusten mukainen ruokavalio minulla.

Vierailija
57/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuten kuollut syöpään vaan liukastui kadulla ja kuoli kallonmurtumaan ja aivoverenvuotoon. Painoltaan oli normaali.

Vierailija
58/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tässä kannata syödä oikeastaan mitään.

Tai pitää valita, haluaako kuolla ennemmin sydän- ja verisuonitauteihin kuin syöpään. Aikamoista riskipeliä tämä elämä. Pitäisi tietää omat geneettiset riskinsä ja sitten arvioida, mitä omalla perimällä kannattaa syödä.

Sillä runsas lihansyönti lisää selkeästi useiden syöpien riskiä.

Ehkei kannata syödä kuin kasviksia ja jotain pähkinöitä, rypsiöljyä ja pari kertaa kalaa viikossa - ja vähän nähdä nälkää. Tutkimusten mukaanhan niukka energian saanti lisää eliöiden elinikää, ja siksi kait kannattaisi olla ajoittain hieman nälässä - mutta ei liikaa.

Vierailija
59/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on jotain valmisparsaperunapussikeittoa ja kaveriksi joku kuiva korppu ilman päällisiä. Ja ne näyttää niiiin kärsiviltä ja nälkäisiltä, ja ylipainoa on kymmenia kiloja. Tekisi mieli huutaa! Mutta kuten huomautta, karppaaminen on niin tunteita herättävä aihe että valitsen tarkoin ajan ja paikan koska siitä puhun.

Vierailija
60/116 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille sopii nykyisten suositusten mukainen ruokavalio. Vaikka söisi leipää ja puuroa aamupalaksi ja muutenkin hiilareita reippaasti, ei turvota, ei ole koko ajan nälkä tai muutenkaan huono olo.

Mutta on myös ihmisiä - paljonkin, kuten vaikka karppaus.infon suosiosta huomaa - joille tuollainen ei kerta kaikkiaan sovi, vaan he voivat jatkuvasti huonosti. Se ei ole keneltäkään pois, jos nämä ihmiset karppaavat.

Toivottavaa olisi, ettei kukaan ryntäisi heti tuomitsemaan toisten ruokavaliota ja uhkailisi sen terveysvaikutuksilla. Kuten todettu, monilla karppaajilla ne kolesteroliarvotkin ovat parantuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi