Potkut tuli, kiitos entisen työkaverin
Eilen tuli kutsu pomon luo. Entisen työpaikan työkaveri oli käynyt meillä asiakkaana, havainnut minut työpaikalla ja käynyt kertomassa esimiehelleni minun saaneen aikanaan työaikana tapahtuneesta rikoksesta sakkotuomion. Kyse ei ollut varkaudesta, seksuaalirikoksesta, henkisestä eikä fyysisestä väkivallasta, eikä huumausainerikoksesta. En ollut syyllistynyt kyseiseen tekoon, mutta tekninen todiste osoitti minuun ja sen perusteella minut tuomittiin.
Tuosta on aikaa yli kymmenen vuotta. Olin jo unohtanut kyseisen episodin. Nyt pomoni sanoi minun pettäneen heidän luottamuksensa, kun en ollut ilmoittanut saamastani sakkotuomiosta. Kysyttyäni, olisiko minut palkattu, jos olisin siitä kertonut, pomon vastaus oli että ei. Työni olin kuulemma suorittanut erinomaisesti, mutta se ei auttanut. Se, että olen rangaistuksen suorittanut ja mielestäni olin oikeutettu elämään ns. puhtaalta pöydältä, ei auttanut.
Mietin, mitenkähän työvoimatoimisto suhtautuisi, jos työnhakija luettelisi aikoinaan saamansa rikosrangaistukset ja työnantaja niihin vedoten kieltäytyy palkkamasta työnhakijaa? Käsittäääkseni työnhakija ei saa tehdä työn haussa sellaista, mikä voisi estää palkkaamisen ? Toisaalta pitäisi olla rehellinen? Luulen kuitenkin, että moni rekrytoija käyttäytyy samoin kuin pomoni. Että joudut kärsimään loppuelämäsi vaikka rangaistukseksi on aikaa sitten jo kärsitty.
Epäreilua.
Kommentit (23)
Työnantajasi hyvin todennäköisesti teki laittoman irtisanomisen. Ei muuta kuin yhteyttä liittoon ja turhat rahat pois kulkeksimasta entiseltä työnatanjaltasi.
On muuten myös ihan mahdollista, että entinen työkaverisi syyllistyi myös rikokseen, eli yksityiselämää koskevan tiedon levittämiseen. Se kannattaa myös selvittää ja jos vain mahdollista, hankkia sille entiselle työkaverillesi tuosta ihan ikioma rikosrekisterimerkintä.
Kuulun ammattiliittoon. Ensijärkytys oli niin suuri, ettei ajatukseni kulkenut mihinkään enkä osannut puolustautua kunnolla pomon luona. Hän sanoi keskustelleensa paikan luottamushenkilön kanssa ja heidän mielestään kyse on luottamuspulasta. Aion heti maanantaina ottaa yhteyttä ammattiliittoon. En ole koeajalla, vaan kyse on vuoden mittaisesta sijaisuudesta. Työsopimuksessa ei ole mainintaa irtisanomisesta eikä koeajasta.
Kuulostaa siltä, että kyseessä on laiton irtisanominen. Toivottavasti ole liiton jäsen, jos et niin liity välittömästi.
Mikä mahtoi olla entisen työkaverisi motiivi erikseen ottaa asiakseen hankkia sulle vaikeuksia? Täysin turhaa ja täyttää varmasti jonkun rangaistavan pykälän. Ei muuta kuin tutkintapyyntöä menemään tai suoraan haaste käräjille kunnianloukkauksesta. Saa maistaa omaa lääkettään kun tuomio alkaa haitata omaa elämää.
Mikähän rikos mahtoi olla kyseessä kun aika hyvin sait rajattua ainakin yleisimmät pois XD Kunnianloukkaus?
" Kyse ei ollut varkaudesta, seksuaalirikoksesta, henkisestä eikä fyysisestä väkivallasta, eikä huumausainerikoksesta"
Haiskahtaa kyllä tää juttu, ettei olis porvoolaista käryä ilmassa....