Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut tuli, kiitos entisen työkaverin

Juuna
19.02.2021 |

Eilen tuli kutsu pomon luo. Entisen työpaikan työkaveri oli käynyt meillä asiakkaana, havainnut minut työpaikalla ja käynyt kertomassa esimiehelleni minun saaneen aikanaan työaikana tapahtuneesta rikoksesta sakkotuomion. Kyse ei ollut varkaudesta, seksuaalirikoksesta, henkisestä eikä fyysisestä väkivallasta, eikä huumausainerikoksesta. En ollut syyllistynyt kyseiseen tekoon, mutta tekninen todiste osoitti minuun ja sen perusteella minut tuomittiin.

Tuosta on aikaa yli kymmenen vuotta. Olin jo unohtanut kyseisen episodin. Nyt pomoni sanoi minun pettäneen heidän luottamuksensa, kun en ollut ilmoittanut saamastani sakkotuomiosta. Kysyttyäni, olisiko minut palkattu, jos olisin siitä kertonut, pomon vastaus oli että ei. Työni olin kuulemma suorittanut erinomaisesti, mutta se ei auttanut. Se, että olen rangaistuksen suorittanut ja mielestäni olin oikeutettu elämään ns. puhtaalta pöydältä, ei auttanut.

Mietin, mitenkähän työvoimatoimisto suhtautuisi, jos työnhakija luettelisi aikoinaan saamansa rikosrangaistukset ja työnantaja niihin vedoten kieltäytyy palkkamasta työnhakijaa? Käsittäääkseni työnhakija ei saa tehdä työn haussa sellaista, mikä voisi estää palkkaamisen ? Toisaalta pitäisi olla rehellinen? Luulen kuitenkin, että moni rekrytoija käyttäytyy samoin kuin pomoni. Että joudut kärsimään loppuelämäsi vaikka rangaistukseksi on aikaa sitten jo kärsitty.

Epäreilua.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ollyt syyllistynyt... tekninen todiste osoitti minun...". Juu, et varmasti ollut syyllinen. Tätähän ne kaikki rikolliset aina väittää.

Työnantajasi on ihan oikeassa, varsinkin jos työssä on vaadittu, että rikollinen tausta on kerrottava.

Vierailija
2/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteyttä.

Työnantajalla ei muuten edes ole oikeutta kysyä tuollaista. Jos työ niin edellyttää, tehdään turvallisuusselvitys, ja se tulee aina tasalaatuisena Supolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteyttä. Hiukan hataralta kuulostaa potkujen perusteet.

Vierailija
4/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka alkuperäinen tuomio olisi ollut väärä olisi siitä silti tullut kertoa.

Vierailija
5/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoon yhteyttä.

Työnantajalla ei muuten edes ole oikeutta kysyä tuollaista. Jos työ niin edellyttää, tehdään turvallisuusselvitys, ja se tulee aina tasalaatuisena Supolta

Juuri näin! Ei ole irtisanomisperuste muutoin.

Vierailija
6/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiton irtisanominen.

Vierailija
7/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet rangaistuksesi suorittanut jos koet että et ollut edes syyllinen? Maksamalla sakot? Eikö tuo rikos ole jo vanhentunut? Mikä on toimialasi?

Vierailija
8/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vielä koeajalla? Muutoin on vaikea uskoa, että noilla perusteilla saisi potkut.

Vierailija
9/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteys, 10 vuoden takaisella sakkotuomiolla ei ole mitään väliä, tuo on laiton irtisanominen. Jos olisi väliä, niin työnantaja edellyttäisi työnhakuvaiheessa rikosrekisteriä tarkistettavaksi (esim. jos on lapsiasiakkaita.)

Vierailija
10/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko koeajalla vielä?

Vierailija
11/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ihan vilpittömästi kysyn. Mikä laki/asetus tai muu vastaava tämän määrittää? Millaisia rikoksia tämä koskee? Miten vaikka kovasta ylinopeudesta saadut ns. oikeat sakot, kuuluuko ne myös tähän?

Vierailija
12/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet ole koeajalla kyseessä on täysin selkeästi laiton irtisanominen. Nyt heti yhteyttä liiton lakimieheen ja pyörät pyörimään.

Vierailija
13/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se rikos sitten oli?

Vierailija
14/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran löytyi täysin syytön rikollinen. :D

Vierailija
15/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö juttuja taas

toivottavasti kuulut liittoon niin helpompi haastaa pomo ja firma

Vierailija
16/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta, eihän tuosta ole aikanaan tullut edes rikosrekisterimerkintää - sellaista ei sakoilla saa.

Lisäksi rikokset vanhenevat virallisestikin 3 vuodessa, jonka jälkeen tuomioistuimet eivät huomio näitä tuomioita määrätessään uusia.

Saat hyvät korvaukset kun viet oikeuteen.

Vierailija
17/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä pidä, miksi pitäisi.

Vierailija
18/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisitkin oikeasti syyllinen, niin laittomat potkut. Jos työhösi olisi velvoitettu rikostaustan selvittäminen ja olisit jotenkin sen huijannut, niin sitten ok. Jos tuolla perusteella aletaan potkuja jakelemaan, niin jokainen, joka on saanut ylinopeussakot (liikenneturvallisuuden vaarantaminen esim.) joutaisi saada kenkää. 

Toki nyt en tiedä mikä rikoksesi on, mutta jos syy potkuihin on se, että olet pimittänyt tietoa, joka ei kuulu edes työnantajalle (ellei vaadita puhdasta rikosrekisteriä) niin ei työnantajalla ole mitään saumaa voittaa. Eikä työnantaja voi vedota siihen että ei olisi palkattu jos olisivat tienneet. Ei sekään ole mikään peruste. 

Liittoon yhteys ja ensisijaisesti voi koittaa sovitella.

Vierailija
19/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekninen todiste on vakava harha päässäsi. Tarina sieltä samasta. Seuraava tarina!

Vierailija
20/23 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon vain yhteyttä ja työnantaja kunnolla kyykkyyn. Sun rikollinen tausta ei tosiaan ole työnantajan asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi