Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?

Vierailija
19.02.2021 |

Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.

Kommentit (290)

Vierailija
201/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tuli yllätyksenä? :D Eikö näitä asioita mietitä, kun suunnitellaan sitä perhettä?

HMMM. Ei kaikki, onneks, mieti kaikkia asioita niin tarkkaan etukäteen.

Elämässä tapahtuu.

Ap. Yritä nyt säästää ja lainamaksut vain korolle ja onko sinulla puolisoa?

Mahdollismman pienellä vain elät sen ajan.

Niin me tehtiin ja niin tekee varmaan moni muukin.

Hienoa, että haöuat olla lapsen kanssa kotona. Se on arvokasta.

Itse olin kaikkien lasten kanssa niin, että olivat kolmevuotiaaksi kotona.

Nyt myöhemmin ehtii kyllä olla töissä. Ihan tarpeeksi.

Voisihan sitä kuitenkin vaikka raskausaikana selvittää, että millaisilla tuloilla pitää selvitä... tuskin olis ihan turhaa varautumista sellainen.

Helsinki-lisän poistosta päätettiin joulukuussa 2020. Lapsi oli tuolloin juuri täyttänyt 1-vuotta. Vaikeaa on suunnitella tulevaisuutta kun tulot voivat yllättäen puolittua alle puolen vuoden varoitusajalla.

Vierailija
202/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä olin 3 vuotta kotona. Ei ois ilman säästöjä onnistunut. Jos ei ois töihin ollut pakko mennä oisin vieläkin lapsen kanssa kotona, kunnes olisi vanhempi. Pidän pk enemmän lasten säilömispaikkana. Oppivat siellä toki paljon asioita, mutta sosiaalisuutta oppii hyvin srk kerhoissa tai Virikkeitä sekä leikkikavereita saa kyllä muuallakin kuin pk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ottanut asiasta selvää ennen kuin teit lapsen ja nyt itket kun yhteiskunta olettaa sinun elättävän itse itsesi ja perheesi. Jos olisit selvittänyt asiaa etukäteen, olisit voinut säästää mutta nyt ei auta kun laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin tienaamaan elanto. Ei ole muiden tehtävä maksaa sinulle kotona oleilusta.

Vierailija
204/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille se on arvovalinta, emme halua laittaa alle 3-vuotiasta hoitoon. Mies käy töissä raksalla, eli palkka ei ole suuri. Vähennämme menoja, ei se sen kummallisempaa ole. Lapsia on useampi, ja aina on kaikille saatu hankittua kaikki tarvittava.

Tämä oli kuin meillä aikanaan. Mietin jälkikäteen, että miten oikein tultiin toimeen. Voi olla, että nyt kun on enemmän rahaa, on tottunut kuluttamaan enemmän ja enää ei osattaisi tulla toimeen niin vähällä.

Vierailija
205/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ottanut asiasta selvää ennen kuin teit lapsen ja nyt itket kun yhteiskunta olettaa sinun elättävän itse itsesi ja perheesi. Jos olisit selvittänyt asiaa etukäteen, olisit voinut säästää mutta nyt ei auta kun laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin tienaamaan elanto. Ei ole muiden tehtävä maksaa sinulle kotona oleilusta.

Tälläseenkin näsäviisastelijaan verovaroja käytetään...

Vierailija
206/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ”afroamerikkalaisia” tuntuu olevan ainoa ratkaisu. Mieluummin 5000€/kk heille kuin esim. 600€/kk suomalaisperäiselle perheelle.

Tätä enemmistö suomalaisista siis haluaa.

Vierailija
207/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset osaa olla tosi mustavalkoisia. Hienoa, jos muilla on mies töissä. Nyt varsinki korona-aikana voi olla, että on pitkää lomautusta tai tullut irtisanominen! Ikinä ei olis sopiva aika tehdä lapsia, jos kaiken yrittää ottaa huomioon!!!!!!! Ikä tulee vastaan, tai työttömyys, opiskelu, sairaus, remontti, kiireinen elämänvaihe yms yms....

Vierailija
208/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraohjuss kirjoitti:

Persut taisi sitäkin leikata.

Markka-aikaan sain kodinhoidontukea euroissa noin 550e kuussa.

Hoidin lastani kotona kolme vuotta. Hänellä ei ole aikuisena mt-tai alkoholiongelmia kuten vauvasta hoidossa olleilla.

Eräs äiti lähti töihin laitokselta, kävi katsomassa vauvaansa ruokatunnilla.

Perusteella siis haluavat että ’suomalaislasten’ geeniperimä tulee jatkossa Välimeren eteläpuolisista maista.

Vierailija
209/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä olin 3 vuotta kotona. Ei ois ilman säästöjä onnistunut. Jos ei ois töihin ollut pakko mennä oisin vieläkin lapsen kanssa kotona, kunnes olisi vanhempi. Pidän pk enemmän lasten säilömispaikkana. Oppivat siellä toki paljon asioita, mutta sosiaalisuutta oppii hyvin srk kerhoissa tai Virikkeitä sekä leikkikavereita saa kyllä muuallakin kuin pk.

Olen työtön ja lapsi käy virikehoidossa koska täällä ei ole kerhoja tms. Leikkikavereita ei ole muuten.

Vierailija
210/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla ja sitä ennen syntyneillä ei ole haisuakaan siitä, miten pienellä rahalla suurin osa lapsiperheistä sinnittelee.

Ei ole kokonaisuuden kannalta järkevää leikkauksin ja erilaisin kurjistamistoimenpitein kasvattaa köyhyyttä ja sitä kautta katkeruutta vanhempia sukupolvia kohtaan.

Vierailija
211/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon.

Ja me ei haluta maksaa tuon enempää kotona olemisesta sinulle. Tasapeli. 

Minä kyllä maksaisin veroja mieluummin siihen, että pienet lapset saisivat olla kotona äitiensä hoidossa kuin että verorahojani käytetään kaupunkien lämmitettäviin katuihin, turhanpäiväisiin presidentin itsenäisyyspäivän juhliin, turhiin edustajien ulkomaan matkoihin ja heidän ravintolalounaisiin, ja kelatukia nostaville ulkomaalaisille sinkkumiehille, ylisuuriin yhteiskunnan toimintoja pyörittävien pomojen palkkakuluihin ja urheiluautoihin jne jne. Kyllä pienen lapsen paikka ei ole päivähoidossa vierailen ihmisten ja huutavien lasten keskellä. Kaikesta tästä lasten kustannuksella äitien pakkotyöllistämisellä yhteiskunta maksaa jälkikäteen huomattavasti suuremman summan lasten ja nuorten pahoinvoinnin ja mielenterveysongelmien hoitamiseksi, kaikille lapsille, kun ei kolhoosihoitolat sovi.

Ihmettelenkin miksi kansalaisilta ei kysytä mihin ne verorahat pitäisi ensisijaisesti käyttää. Luulisin, että se saisi ihmiset ajattelemaan asiaa tarkemmin.

"Kyllä pienen lapsen paikka ei ole päivähoidossa..."  Onko tuo mielestäsi kunnon suomea?

Esim. "Pienen lapsen paikka ei kyllä ole päivähoidossa" tai "Kyllä pienen lapsen paikka on päivähoidossa" ovat.

Ihana, että sait päteä, good for you. 👍 Vai olisiko sittenkin onnellisempaa hankkia elämä. 😁

Vierailija
212/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä maksaisin veroja mieluummin siihen, että pienet lapset saisivat olla kotona äitiensä hoidossa kuin että verorahojani käytetään kaupunkien lämmitettäviin katuihin, turhanpäiväisiin presidentin itsenäisyyspäivän juhliin, turhiin edustajien ulkomaan matkoihin ja heidän ravintolalounaisiin, ja kelatukia nostaville ulkomaalaisille sinkkumiehille, ylisuuriin yhteiskunnan toimintoja pyörittävien pomojen palkkakuluihin ja urheiluautoihin jne jne. Kyllä pienen lapsen paikka ei ole päivähoidossa vierailen ihmisten ja huutavien lasten keskellä. Kaikesta tästä lasten kustannuksella äitien pakkotyöllistämisellä yhteiskunta maksaa jälkikäteen huomattavasti suuremman summan lasten ja nuorten pahoinvoinnin ja mielenterveysongelmien hoitamiseksi, kaikille lapsille, kun ei kolhoosihoitolat sovi.

Ihmettelenkin miksi kansalaisilta ei kysytä mihin ne verorahat pitäisi ensisijaisesti käyttää. Luulisin, että se saisi ihmiset ajattelemaan asiaa tarkemmin.

Ei alle 3-vuotiaat ole siellä päiväkodissa ainakaan nykyään koko päivää missään 20 hengen ryhmässä. Pienille on oma tila erillään isommista lapsista ja he leikkivät paljon pienryhmissä, joissa on esim neljä lasta ja yksi hoitaja. Koko 1-3-vuotiaiden ryhmä on harvoin paikalla, vaan aina on joku sairaana ja osa taas vain puolipäiväisesti hoidossa.

Oletko tutustunut kaikkiin Suomen päiväkoteihin? Tuossa kolmen kilometrin päässä on päiväkoti, jossa yhdessä sekametelissä hoidetaan lapset vauvoista eskarilaisiin. Ei kyllä näytä kivalta säälittää ne alle vuoden ikäiset lapset muiden jaloissa pyörimässä.

Vierailija
213/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja lapsi käy virikehoidossa koska täällä ei ole kerhoja tms. Leikkikavereita ei ole muuten.

Seurakunnalla on kyllä kerhoja ihan joka kunnassa. Samoin MLL järjestää ja jos ei MLL jo toimi kunnassa niin ei vaadi paljoa jos sellaisen kerhotoiminnan haluaa pystyyn. Vetäjäksi kelpaa kuka vaan, tilat saa yleensä kunnalta.

Vierailija
214/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii vaan viitseliäisyyttä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnalla on kyllä kerhoja ihan joka kunnassa. Samoin MLL järjestää ja jos ei MLL jo toimi kunnassa niin ei vaadi paljoa jos sellaisen kerhotoiminnan haluaa pystyyn. Vetäjäksi kelpaa kuka vaan, tilat saa yleensä kunnalta.

No ei täällä ole kerhoja. Joskus on ollut mutta vähäisen osallistuja määrän takia ne on loppuneet.

Vierailija
215/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan pelotellaan tuolla 1-vuotiaan hoitoon laittamisella esikkojen vanhempia. Pääosa tuonikäisistä lapsista tottuu hoitoon parissa viikossa ja jää sen jälkeen sinne oikein mielellään.

En kritisoi kotiäitiyttä. Jos kuitenkin on kokemusta vain vanhempien lapsien hoidonaloituksesta, sitä ei oikein voi verrata 1-vuotiaisiin. Se sopeutuminen voi olla 2-3-vuotiaalla itseasiassa paljon haastavampaa kuin 1-vuotiaalla.

Jos päiväkodissa on osaavaa henkilökuntaa, kaikki menee varmasti hyvin. En sitten tiedä, onko tässäkin asiassa eroja pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä maakuntien eduksi. Itselläni on positiivista kokemusta nimenomaan jälkimmäisestä.

Kiitos tästä kommentista. Ottaa koville laittaa 1-vuotias esikoinen kohta hoitoon, mutta muitakaan mahdollisuuksia meillä ei ole. Oloa ei paljon helpota, kun ihmiset surkuttelevat, että noin pieni joutuu jo päivähoitoon.

Tsemppiä! Olen kokenut saman ja kuunnellut myös samoja surkuttelevia kommentteja. Meillä kuitenkin kaikki on mennyt hyvin. Pari ekaa viikkoa lapsi protestoi itkulla sitä, että joutui jäämään päiväkotiin. Päivät meni kuitenkin hoidossa hyvin ja parin viikon jälkeen jäi jo sinne sinne nauraen ja hymyillen.

Näissä keskusteluissa pelotellaan usein sillä, että hoitajat eivät välitä ja hoitavat lapset liukuhihnalla, mutta ainakin meidän kunnallisessa päiväkodissa pyritään toimimaan lapsilähtöisesti niin pitkälle kuin mahdollista. Lapsemme muun muassa nukutettiin päiväunille halaamalla häntä sängyssä. Eli ei ole jäänyt hoidossa mitenkään heitteille.

Anteeksi, mutta millainen ihminen alapeukuttaa sitä, että toisen lapsi on sopeutunut hoitoon hyvin? :D

Vierailija
216/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii vaan viitseliäisyyttä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että muutama tunti virikehoidossa on täysin väärin, mutta lapsen laittaminen kerhoon täysin kouluttamattoman ihmisen ohjaukseen on sitten kuitenkin ihan ok?

Vierailija
217/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alle 3-vuotiaat ole siellä päiväkodissa ainakaan nykyään koko päivää missään 20 hengen ryhmässä. Pienille on oma tila erillään isommista lapsista ja he leikkivät paljon pienryhmissä, joissa on esim neljä lasta ja yksi hoitaja. Koko 1-3-vuotiaiden ryhmä on harvoin paikalla, vaan aina on joku sairaana ja osa taas vain puolipäiväisesti hoidossa.

Oletko tutustunut kaikkiin Suomen päiväkoteihin? Tuossa kolmen kilometrin päässä on päiväkoti, jossa yhdessä sekametelissä hoidetaan lapset vauvoista eskarilaisiin. Ei kyllä näytä kivalta säälittää ne alle vuoden ikäiset lapset muiden jaloissa pyörimässä.

En ole, mutta eikö ole yhtä typerää väittää, että kaikissa päiväkodeissa ne 1-vuotiaat ovat heitteillä, jos teidän lähellä on päiväkoti, jossa varhaiskasvatusta toteutetaan huonosti?

Vierailija
218/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan pelotellaan tuolla 1-vuotiaan hoitoon laittamisella esikkojen vanhempia. Pääosa tuonikäisistä lapsista tottuu hoitoon parissa viikossa ja jää sen jälkeen sinne oikein mielellään.

En kritisoi kotiäitiyttä. Jos kuitenkin on kokemusta vain vanhempien lapsien hoidonaloituksesta, sitä ei oikein voi verrata 1-vuotiaisiin. Se sopeutuminen voi olla 2-3-vuotiaalla itseasiassa paljon haastavampaa kuin 1-vuotiaalla.

Jos päiväkodissa on osaavaa henkilökuntaa, kaikki menee varmasti hyvin. En sitten tiedä, onko tässäkin asiassa eroja pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä maakuntien eduksi. Itselläni on positiivista kokemusta nimenomaan jälkimmäisestä.

Kiitos tästä kommentista. Ottaa koville laittaa 1-vuotias esikoinen kohta hoitoon, mutta muitakaan mahdollisuuksia meillä ei ole. Oloa ei paljon helpota, kun ihmiset surkuttelevat, että noin pieni joutuu jo päivähoitoon.

Tsemppiä! Olen kokenut saman ja kuunnellut myös samoja surkuttelevia kommentteja. Meillä kuitenkin kaikki on mennyt hyvin. Pari ekaa viikkoa lapsi protestoi itkulla sitä, että joutui jäämään päiväkotiin. Päivät meni kuitenkin hoidossa hyvin ja parin viikon jälkeen jäi jo sinne sinne nauraen ja hymyillen.

Näissä keskusteluissa pelotellaan usein sillä, että hoitajat eivät välitä ja hoitavat lapset liukuhihnalla, mutta ainakin meidän kunnallisessa päiväkodissa pyritään toimimaan lapsilähtöisesti niin pitkälle kuin mahdollista. Lapsemme muun muassa nukutettiin päiväunille halaamalla häntä sängyssä. Eli ei ole jäänyt hoidossa mitenkään heitteille.

Anteeksi, mutta millainen ihminen alapeukuttaa sitä, että toisen lapsi on sopeutunut hoitoon hyvin? :D

Näemmä meillä on eri käsitykset siitä mikä on "hyvin". Minun mielestäni 2vk itkua erotessa ei ole ok, enkä olisi hyväksynyt lapselleni yhtään huutoa tai hylkäämiskokemuksen tunnetta. Lapset tottuu vaikka mihin lopulta, mutta minun standardini ovat näemmä erilaiset. Tässä nyt yksi selitys.

Vierailija
219/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että paljon on lapsivastaista väkeä tällä vauva.fi-sivulla. Ihminen on toiselle susi tulee hyvin esille halventavissa ja tylyissä vastauksissa. Kukapa sitä nyt pienen lapsen takia mitään sääliä tuntisikaan, vai mitä? Ei siis ihme, että Suomessa syntyy lapsia nykyisin niin vähän, niin on lapsivastaista keskustelu täälläkin. Minä nostan hattua teille kotiäideille, jotka haluatte ja jaksatte lapsianne kotona hoitaa ja jopa omasta halustanne minikorvauksista huolimatta. Ei se pienten lasten hoito mitään lomailua ole. Toivottavasti Suomessa ymmärretään ajoissa se, että lasten määrä pitää saada nousemaan, muuten käy huonosti. Miettikää mihin kaikkeen se vähenevä syntyvyys vaikuttaa tulevaisuudessa. Jokainen sen ymmärtää, että lapsissa on tulevaisuus ja heihin pitää panostaa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Asiantuntijoidenkin mielestä paras ikä hoitoon menoon on 3v, tosin painostuksen takia suositusikää on laskettu nyt vuodella. Kaikki asiantuntijat eivät olleet tästäkään samaa mieltä.

Vierailija
220/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti ? Vaikka olisit tullut yllätysraskaaksi, kyllähän loppuraskausaika oli aikaa säästää.

Mä lyhensin lainaa 300 e enemmän heti, kun oli sydänäänet kuultu.

Vaatteet ostin käytettyinä, vaunut sain. Kaukalo ostettiin.

Heti, kun äitiysloma alkoi, aloin myymään tarpeetonta kotona. Jokaisen euron laitoin extralyhennykseen.

Olin kotona 2,5 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän