Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?

Vierailija
19.02.2021 |

Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.

Kommentit (290)

Vierailija
281/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon.

Ja minä en halua maksaa sinulle kotona loisimisesta. Lisääntyminen pitäisi hoitaa omaan piikkiin.

Vierailija
282/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kotona lopulta 7 vuotta, osan ajasta sain toki ansiosidonnaisia päivärahoja kuten vanhempainpäivärahaa mutta olin myös kotihoidontuella. Sitä vaan pärjättiin. Ei matkusteltu, ei osteltu vaatteita, ei sisustettu, vaihdettu autoa jne. Osan ajasta otettiin lyhennysvapaata asuntolainaan. 2 lasta sai mukavan alun elämälleen, rauhaisaa kotonaoloa mitä ei myöhemmin voi vaihtaa. Onneksi sain sen kokea.

Sinä halpamainen elätti. Häpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan uskottava että pinen vauvan äiti ei ole kuullut kotihoidon tuesta mitään vaikka osaa käyttää tietokonetta, eikä ota mitään selvää tuista.  ainahan näistä kirjoitetaan.

On se ihan uskottavaa. Ei ehdi kun pitää somettaa ja seurata Sofian ja Stefun ja Martinan elämää, ja kommentoida mitä Sofia tekee Dubaissa, ja sitten on vielä maisatorpan vauvamasu!

Vierailija
284/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika moni haluaa olla kotiäiti juuri silloin kun lapset ovat pieniä.  SE EI OLE HUORAAMISTA.Ei missään muualla maailmassa  äitejä haukuta kotonaolosta paitsi Suomessa. Äidit ja isoäidit hoitvat lapsia ympäri maailman,  myös Euroopassa se on yleensä ihanne. Töihin ehtii senkin jälkeen.  Äitejä ne päiväkodin hoitajat ovat.

Niinpä. Paskahommat on kasautuneet naisille ja jossain päin sitä vielä ihannoidaan. Huhhuh. Tämän pitäisi muuttua.

Vierailija
285/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alle 3-vuotiaat ole siellä päiväkodissa ainakaan nykyään koko päivää missään 20 hengen ryhmässä. Pienille on oma tila erillään isommista lapsista ja he leikkivät paljon pienryhmissä, joissa on esim neljä lasta ja yksi hoitaja. Koko 1-3-vuotiaiden ryhmä on harvoin paikalla, vaan aina on joku sairaana ja osa taas vain puolipäiväisesti hoidossa.

Oletko tutustunut kaikkiin Suomen päiväkoteihin? Tuossa kolmen kilometrin päässä on päiväkoti, jossa yhdessä sekametelissä hoidetaan lapset vauvoista eskarilaisiin. Ei kyllä näytä kivalta säälittää ne alle vuoden ikäiset lapset muiden jaloissa pyörimässä.

En ole, mutta eikö ole yhtä typerää väittää, että kaikissa päiväkodeissa ne 1-vuotiaat ovat heitteillä, jos teidän lähellä on päiväkoti, jossa varhaiskasvatusta toteutetaan huonosti?

Tästäkin asiasta on niin monta mieltä kuin on mielipuolta, mutta kuka tietää mitä se lapsi ajattelee, kestääkö se ikävä kotiin vain 2 viikkoa?

Aikuisten olettamat, miten lapsi hoidossa viihtyy eivät ole faktaa. Itse tekisin toisin, jos saisin sen ajan takaisin, kun lapset vein vuorollaan hoitoon 1,3 vuoden ikäisenä. Se ei ollut helppoa aikaa, sillä näin miten vanhimmainen siitä kärsi. Onneksi hoitopaikka vaihtui perhepäivähoitoon jossa lapsi viihtyi hyvin ja ilo palasi hänelle. En muuten jaksa uskoa, että Suomessa päivähoitopaikat ovat niin täydellisiä paikkoja, kuten kirjoitit, parannettavaa varmasti löytyy useammassa kuin yhdessä

paikassa.

Sinä näit faktana, että lapsesi kärsi, mutta joku toinen vanhempi ei voi nähdä faktana, että hänen lapsensa ei kärsi, vaikka lapsi olisi hoidossa ja hoitopäivän jälkeen iloinen ja mitään viiteitä tästä kärsimyksestä ei ole?

Jos sinä ajattelet, että lapsesi viihtyi päivähoidossa hyvin, niin sehän oli hieno asia ja myös sinun mielipide.

Minun mielipiteeni on, että alle 3-vuotiaat pitää hoitaa kotona ( 2-vuotiaana voi ehkä osapäiväsesti olla hoidossa mutta ei 7-17).

Ja mielestäni päivähoitopaikoissa ja myös henkilökunnan osaamisessa on kehitettävää, perhepäivähoitoa pitäisi myös lisätä, se on todella hyvä hoitomuoto vauvaikäisille, jos heille on pakko hoitopaikka löytää. Totuushan on se, että kaikki äidit eivät viihdy kotona, vaan haluavat töihin eivätkä he edes ajattele onko lapsella hyvä olla hoitopaikassa. Pääasia, että äidillä on elämä helpompaa. Olen jopa tavannut äitejä, jotka tämän rehellisesti myöntävät.

Vierailija
286/290 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa järjestää niin että hoitaa lasta työttömänä. Jopa työmarkkinatuesta (n.500€/kk) vaikka karenssien kera jää vuodessa enemmän lapsen hoitoon kuin kotihoidontuesta (n.300€/kk).

Työmarkkinatuki on bruttona 33,78e päivältä ja sen päälle saa vielä lapsikorotusta. Yhden lapsen kanssa tuki on nettona joku 670e kuussa (maksetaan tosin neljän viikon jaksoissa).

Työmarkkinatuki on 2 lapsen äidille nettona 660 euroa kuukaudessa. Jos puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa, ei saa muita tukia paitsi lapsilisät.

Vierailija
287/290 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullunkurista, kun nyt työttömänä saan enemmän kuin aikoinaan lapsiani kotona hoitaessa ja kasvattaessa. Lasten kanssa ei kotona maata. Jos joku tällaista väittää ei ole ikinä lapsia hoitanut tai sitten on tehnyt sen ala-arvoisesti.

Asun Englannissa, täällä saa olla kotona kunnes lapsi täyttää kolme, täydellä työttömyystuella. Tai siis Universal Credit. Sit täytyy mennä osa-aikatöihin, täysiaikaisiin vasta kun lapsi menee kouluun viisivuotiaana. Tykkään systeemistä, hirvittäisi laittaa hoitoon lapsi joka ei vielä osaa puhua...

Tuleeko tuohon Universal Creditiin joku tuntuva lapsikorotus? Sehän on todella pieni sellaisenaan, ainakin netin mukaan yli 25-vuotialla runsaat 340 £ eli vajaat 400 €. Nuoremmilla vielä pienempi.

Mietin tuota lukiessani, miten järkyttävän alhainen tuki, kun se käsittääkseni on korvannut mm. työttömyysetuudet ja ihan minimetuuden (siis vastaavan kuin Suomen toimeentulotuki). Aika ankeaa on köyhemmillä ihmisillä siellä. :( Jos siis olen ollenkaan oikein ymmärtänyt.

No me ollaan miehen kanssa molemmat työttöminä ja saadaan universal creditiä 1350 kuussa suurin piirtein. En ihan muista tarkkoja lukuja mutta lapsen osuus on muistaakseni vajaa 300 ja asumistuki osuus vähän yli 500. Kattaa meidä n vuokran melkein kokonaan, paritalokolmio takapihalla. Kun vähän kattoo mitä ostaa kaupasta ja hyödyntää tarjoukset nii n ihan hyvin tällä tulee toimeen. Toki meillä on säästöjä puskurina myös, niistä vähennetään vähän tosta kokonaissummasta kun on yli 6000. Tienata saisi 400 kuussa ilman että tuet alenee.

Vierailija
288/290 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta kuulukaan hoitaa kotona. Vain juntit tekevät niin.

Vierailija
289/290 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muuten vaikka työttömänä? Kuvittele ap, että mulle se kaikki 300€ (tai ei tainnut olla niin paljon), oli puhdasta tuloa! Puoliso todellakin elätti perheen. Minä en saanut edes työttömyyskorvausta. Sittemmin laki on onneksi muuttunut. Että jos vielä päiväkotiin olisi lapsen laittanut, mulla olisi ollut päivät tyhjää täynnä ja mokomasta olisi itse maksettu lisää!

Vierailija
290/290 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa järjestää niin että hoitaa lasta työttömänä. Jopa työmarkkinatuesta (n.500€/kk) vaikka karenssien kera jää vuodessa enemmän lapsen hoitoon kuin kotihoidontuesta (n.300€/kk).

Työmarkkinatuki on bruttona 33,78e päivältä ja sen päälle saa vielä lapsikorotusta. Yhden lapsen kanssa tuki on nettona joku 670e kuussa (maksetaan tosin neljän viikon jaksoissa).

Työmarkkinatuki on 2 lapsen äidille nettona 660 euroa kuukaudessa. Jos puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa, ei saa muita tukia paitsi lapsilisät.

Se 664,96e tipahtaa tilille neljän viikon, ei kuukauden välein. Miten tätä on niin vaikea ymmärtää? Kun tuki maksetaan neljän viikon välein niin sen saa tilille 52/4=13 kertaa vuodessa, kun vuodessa on 12 kuukautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi