Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?
Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.
Kommentit (290)
Oma äitiys- ja vanhempainpäivärahani on sen verran riittoisa, että jo siitä saan reilun 1000 euroa kuukaudessa säästöön ja näitä säästöjä voi hyödyntää kotihoidontuella esim.
Vierailija kirjoitti:
Mun eka lapsi joutui aikoinaan 11kk iässä päiväkotiin. Mies lähti niin ei ollut vaihtoehtoja.
Toinen lapsi on nyt yli 5v ja olen edelleen kotona.
Ihan uteliaisuudesta, eikä tosiaan millään pahalla, mutta miksi olet edelleen kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vaatii vaan viitseliäisyyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöillä olin 3 vuotta kotona. Ei ois ilman säästöjä onnistunut. Jos ei ois töihin ollut pakko mennä oisin vieläkin lapsen kanssa kotona, kunnes olisi vanhempi. Pidän pk enemmän lasten säilömispaikkana. Oppivat siellä toki paljon asioita, mutta sosiaalisuutta oppii hyvin srk kerhoissa tai Virikkeitä sekä leikkikavereita saa kyllä muuallakin kuin pk.
Olen työtön ja lapsi käy virikehoidossa koska täällä ei ole kerhoja tms. Leikkikavereita ei ole muuten.
Seurakunnalla on kyllä kerhoja ihan joka kunnassa. Samoin MLL järjestää ja jos ei MLL jo toimi kunnassa niin ei vaadi paljoa jos sellaisen kerhotoiminnan haluaa pystyyn. Vetäjäksi kelpaa kuka vaan, tilat saa yleensä kunnalta.
Niin, että muutama tunti virikehoidossa on täysin väärin, mutta lapsen laittaminen kerhoon täysin kouluttamattoman ihmisen ohjaukseen on sitten kuitenkin ihan ok?
Niinkö siinä luki? Luetun ymmärtäminen! Eikä nuo MLL kerhot ole sellaisia jonne lapsi jätettäisiin. Ne on perhekerhoja! Srk on sitten ihan koulutettuja lastenohjaaja. Ehkä kannattaa tutustua jos ei ole tietoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon.
Ja me ei haluta maksaa tuon enempää kotona olemisesta sinulle. Tasapeli.
Minä kyllä maksaisin veroja mieluummin siihen, että pienet lapset saisivat olla kotona äitiensä hoidossa kuin että verorahojani käytetään kaupunkien lämmitettäviin katuihin, turhanpäiväisiin presidentin itsenäisyyspäivän juhliin, turhiin edustajien ulkomaan matkoihin ja heidän ravintolalounaisiin, ja kelatukia nostaville ulkomaalaisille sinkkumiehille, ylisuuriin yhteiskunnan toimintoja pyörittävien pomojen palkkakuluihin ja urheiluautoihin jne jne. Kyllä pienen lapsen paikka ei ole päivähoidossa vierailen ihmisten ja huutavien lasten keskellä. Kaikesta tästä lasten kustannuksella äitien pakkotyöllistämisellä yhteiskunta maksaa jälkikäteen huomattavasti suuremman summan lasten ja nuorten pahoinvoinnin ja mielenterveysongelmien hoitamiseksi, kaikille lapsille, kun ei kolhoosihoitolat sovi.
Ihmettelenkin miksi kansalaisilta ei kysytä mihin ne verorahat pitäisi ensisijaisesti käyttää. Luulisin, että se saisi ihmiset ajattelemaan asiaa tarkemmin.
Ei alle 3-vuotiaat ole siellä päiväkodissa ainakaan nykyään koko päivää missään 20 hengen ryhmässä. Pienille on oma tila erillään isommista lapsista ja he leikkivät paljon pienryhmissä, joissa on esim neljä lasta ja yksi hoitaja. Koko 1-3-vuotiaiden ryhmä on harvoin paikalla, vaan aina on joku sairaana ja osa taas vain puolipäiväisesti hoidossa.
Oletko tutustunut kaikkiin Suomen päiväkoteihin? Tuossa kolmen kilometrin päässä on päiväkoti, jossa yhdessä sekametelissä hoidetaan lapset vauvoista eskarilaisiin. Ei kyllä näytä kivalta säälittää ne alle vuoden ikäiset lapset muiden jaloissa pyörimässä.
En ole, mutta eikö ole yhtä typerää väittää, että kaikissa päiväkodeissa ne 1-vuotiaat ovat heitteillä, jos teidän lähellä on päiväkoti, jossa varhaiskasvatusta toteutetaan huonosti?
Mä tunnen pk-seudulta kaksi varhaiskasvattajaa, kumpikin ollut alalla todella kauan ja toisella kokemusta myös useammasta päiväkodista. Kumpikaan ei suosittele alle 3 vuotiaan pistämistä päiväkotiin ellei ole ihan pakko.
Hyvät tulot, eli säästöjä ennen vanhempainvapaita. Varauduttiin tietoisesti hoitovapaan kuluihin. Mä pärjäsin säästöillä sen mitä olin. Mies oli pitkään hoitovapaalla mut teki iltatöitä päivän viikossa, et sai vähän lisätuloja. Ei oo jouduttu pihistelemään tai elättämään kumpikaan toisiamme.
Miksi oman lapsen hoitamisesta pitäisi saada yhteiskunnalta palkkaa? Eihän yhtyiskunta ole sinua pakottanut tiinehtymäänkään!
Vierailija kirjoitti:
Siellä kateellinen vela huutelee porsimisesta :D en kestä näitä reppanoita!
Mulla on kolme pientä porsasta ja varaa elättää ne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oman lapsen hoitamisesta pitäisi saada yhteiskunnalta palkkaa? Eihän yhtyiskunta ole sinua pakottanut tiinehtymäänkään!
Ja joku ihmisryhmä saa kaiken yhteiskunnalta, sekös on oikein. Kyllä yhteiskunnalle on halvempaa maksaa kotihoidontukea kuin että lapsi olisi hoidossa. Ja mistä uusia veronmaksajia jos ei lapsia synny.
Vierailija kirjoitti:
Säästin etukäteen 15 000 joka riitti vajaan vuoden kotihoitoon.
Se kotihoidon tuki on 330e brutto MUTTA vain 250e netto.
Lisäksi siinä ei oteta perheen kokoa huomioon. Meillä iso perhe ja tuo 250e riittää yhteen viikonlopun kauppaostoskertaan ;)Etukäteen säästäminen oli ainoa keino ja siltikin oli tiukkaa. Ilman säästöjä ei olisi mitenkään onnistunut.
Paljonko mies säästi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarhatädit saa palkkaa, eihän se ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä maksetaan kelatakseja ja lääkkeitä ihmisille. Kun pitää itsestä huolta, ei tule sairauksia esim. syöpää.
Ei ainakaan tupakkaa polttaville ja alkoholia käyttäville pidä lääkkeitä ja sairaanhoitoa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pakota polttamaan tupakkaa tai juomaan alkoholia, ihmiset voi maksaa itse sairautensa eikä verovaroista ottaa rahoja.
Rikkaat, jotka kiljuvat, ettei oman lapsen hoitamisesta kuulu saada rahaa, voivat kieltäytyä lapsilisistä.
Olkaa kerrankin sanojenne mittaisia ja antakaa almu köyhään perheeseen.
Ei, tehän laitatte sen lapsilisän rahastoon, että pikku-Juice-Karoliinalla on asunto-osake valmiina ennen kuin täyttää 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarhatädit saa palkkaa, eihän se ole työtä.
Ei, ei tietystikään, koska kaikkihan lasten kanssa osaa olla kuten kaikki osaavat ottaa valokuvia.
Eihän valokuvaaja ole mikään ammatti, kun kaikki osaavat nappia painaa ilman mitään koulutusta.
Jokainen voi myös alkaa konsultiksi: konsultoi menemään ja euroja sataa.
Ja kaikkihan osaavat siivota: oi, kuinka puhdasta tulee!
Vierailija kirjoitti:
Eikö kahdesta alle 3-vuotiaasta saa noin 1000 e brutto?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ne vïtun pihiukkonne kerrankin siihen asemaan, mikä vanhemmalle kuuluu, eli elättäjäksi kun kerran toinen hoitaa kotona! Tämä "mun rahat loppuu, ei voi jäädä pitemmäksi aikaa" onnistuisi, jos eläisitte perheenä ettekä kahtena erillisenä vanhempana, joista toinen uhraa enemmän ku toinen.
En ole ikinä pyytänyt mitään rahallista apua mieheltä enkä haluaisi vastaanottaa sellaista.
Säästin 10 000 ennen ensimmäistä lasta ja menin osa aikatöihin illoiksi ja viikonlopuiksi kun lapset olivat 9kk. Ikäeroa 1,5v. Osapäivähoitoon menivät kun nuorempi täytti 3 ja vanhempi 5. Nuorempi oli kokopäivähoidossa vuoden. Aina ollaan maksettu kulut puoliksi ja esim omat autot sun muut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kahdesta alle 3-vuotiaasta saa noin 1000 e brutto?
Ei
No ei tosiaan.
Milla logiikalla 2 x alle 3v. brutto olis n. 1000€? Missä?
Jaa, olin minäkin kotonailman palkkaa. siihen aikaan oli normalia että vauvan äiti oli kotona. Vaikka mies huolehti taloudesta ei kukaan koskaan maiminnut mitään loisimsesta. Myös joskus koko suku auttoi nuorta paria. Joskus nuoret asuivat mummolassa, jos vaikka oinen opskeli. Opintotukia ei ollut, eikä tuttuja lainoja.
Jos meni töihin piti maksaa yksityinen hoitopaikka.
Joku giljotiiniryhmä kai iski silloin lamavuosina.