Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?

Vierailija
19.02.2021 |

Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.

Kommentit (290)

Vierailija
181/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein lapset peräkkäin, eli kun toinen oli taapero, toinen oli vauva ja olin äitiyspäivärahalla.

Sitten kun se loppui, olin pari vuotta kotona hyvällä ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella. Tämän jälkeen opiskelin vielä vuoden ja pääsin sitten taas töihin.

Meillä meni näin itse asiassa aika onnekkaasti. Toki mies oli koko ajan hyväpalkkaisessa työssä, joka toi lisäturvaa.

Vierailija
182/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotihoidon tukihan on tuki sille, että ei vie lastaan kunnalliseen päivähoitoon. Meillä esimerkiksi lasta hoiti isovanhemmat (anoppi kahtena päivänä viikossa, omat vanhemmat kolmena) ja minä olin töissä. Sitten kolmivuotiaana lapsi meni päiväkotiin. Tajuan toki, että läheskään kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, olemme tosi onnekkaita kun isovanhemmat halusivat ja pystyivät hoitamaan lasta. Mutta pointtini onkin se, että kannattaa miettiä ja etsiä epäkonventionaalisia ratkaisuja asiaan, jollei halua viedä niin pientä kodin ulkopuolelle hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippoihin menee 50 euroa/kk, 1-vuotiaan ruokiin ei vielä paljon mene, ja eikö riitä että ostat vaatteita kerran kuussa? Muut perustarvikkeet pitäisi jo olla.

Vierailija
184/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
185/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut taisi sitäkin leikata.

Markka-aikaan sain kodinhoidontukea euroissa noin 550e kuussa.

Hoidin lastani kotona kolme vuotta. Hänellä ei ole aikuisena mt-tai alkoholiongelmia kuten vauvasta hoidossa olleilla.

Eräs äiti lähti töihin laitokselta, kävi katsomassa vauvaansa ruokatunnilla.

Vierailija
186/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu kun on työssäkäyvä hyväpalkkainen vaimo.

Vierailija
187/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin etukäteen 15 000 joka riitti vajaan vuoden kotihoitoon.

Se kotihoidon tuki on 330e brutto MUTTA vain 250e netto.

Lisäksi siinä ei oteta perheen kokoa huomioon. Meillä iso perhe ja tuo 250e riittää yhteen viikonlopun kauppaostoskertaan ;)

Etukäteen säästäminen oli ainoa keino ja siltikin oli tiukkaa. Ilman säästöjä ei olisi mitenkään onnistunut.

Kuinka iso perhe teillä on jos ei meinannut riittää 1500€/kk+miehen palkka ja lapsilisät?

Vierailija
188/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin etukäteen 15 000 joka riitti vajaan vuoden kotihoitoon.

Se kotihoidon tuki on 330e brutto MUTTA vain 250e netto.

Lisäksi siinä ei oteta perheen kokoa huomioon. Meillä iso perhe ja tuo 250e riittää yhteen viikonlopun kauppaostoskertaan ;)

Etukäteen säästäminen oli ainoa keino ja siltikin oli tiukkaa. Ilman säästöjä ei olisi mitenkään onnistunut.

Kuinka iso perhe teillä on jos ei meinannut riittää 1500€/kk+miehen palkka ja lapsilisät?

Ja se olikin vajaa vuosi jolloin 15 000€ jaettuna kuukausilla on enemmän kuin 1250€/kk.

Vierailija
189/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon.

Ja me ei haluta maksaa tuon enempää kotona olemisesta sinulle. Tasapeli. 

Eri, mutta luuletko, että se lasten hoitaminen päiväkodissa on yhteiskunnan näkökulmasta ilmaista? Maksaa moninkertaisesti sen, mitä kotona hoitaminen. Varsinkin alle vuoden ikäisten hoito vaatii todella paljon resursseja.

Vierailija
190/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tuli yllätyksenä? :D Eikö näitä asioita mietitä, kun suunnitellaan sitä perhettä?

HMMM. Ei kaikki, onneks, mieti kaikkia asioita niin tarkkaan etukäteen.

Elämässä tapahtuu.

Ap. Yritä nyt säästää ja lainamaksut vain korolle ja onko sinulla puolisoa?

Mahdollismman pienellä vain elät sen ajan.

Niin me tehtiin ja niin tekee varmaan moni muukin.

Hienoa, että haöuat olla lapsen kanssa kotona. Se on arvokasta.

Itse olin kaikkien lasten kanssa niin, että olivat kolmevuotiaaksi kotona.

Nyt myöhemmin ehtii kyllä olla töissä. Ihan tarpeeksi.

Vierailija
191/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onlyfansilla moni tekee lisätienestejä, niin minäkin.

Vierailija
192/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ne vïtun pihiukkonne kerrankin siihen asemaan, mikä vanhemmalle kuuluu, eli elättäjäksi kun kerran toinen hoitaa kotona! Tämä "mun rahat loppuu, ei voi jäädä pitemmäksi aikaa" onnistuisi, jos eläisitte perheenä ettekä kahtena erillisenä vanhempana, joista toinen uhraa enemmän ku toinen.

Vierailija
193/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onlyfansilla moni tekee lisätienestejä, niin minäkin.

Kaikki ei halua huorrata..

Vierailija
194/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tuloilla elettiin se aika, hyvin pärjättiin. Oli myös itsellä aikaa tehdä kaikki ruoat itse ja säästää sillä tavalla, nyt työelämässä tulee tuhlattua hirveästi eineksiin ja ravintolaruokaan kun ei vaan ehdi tekemään itse... 

Vierailija
195/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tuli yllätyksenä? :D Eikö näitä asioita mietitä, kun suunnitellaan sitä perhettä?

HMMM. Ei kaikki, onneks, mieti kaikkia asioita niin tarkkaan etukäteen.

Elämässä tapahtuu.

Ap. Yritä nyt säästää ja lainamaksut vain korolle ja onko sinulla puolisoa?

Mahdollismman pienellä vain elät sen ajan.

Niin me tehtiin ja niin tekee varmaan moni muukin.

Hienoa, että haöuat olla lapsen kanssa kotona. Se on arvokasta.

Itse olin kaikkien lasten kanssa niin, että olivat kolmevuotiaaksi kotona.

Nyt myöhemmin ehtii kyllä olla töissä. Ihan tarpeeksi.

Voisihan sitä kuitenkin vaikka raskausaikana selvittää, että millaisilla tuloilla pitää selvitä... tuskin olis ihan turhaa varautumista sellainen.

Vierailija
196/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen lisäksi töitä. Oli mahdollisuus tedä töitä kotoa käsin.

Vierailija
197/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri alkoi perhepäivähoitajaksi, kunnes omat lapset kasvoivat tarpeeksi isoiksi päiväkotiin. Sitten hän lähti takaisin omiin hommiin.

Vierailija
198/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon.

Ja me ei haluta maksaa tuon enempää kotona olemisesta sinulle. Tasapeli. 

Mutta maksatte kuitenkin mielellänne moninkertaisesti päiväkotipaikasta? T.eri

Vierailija
199/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee enää maaliskuussa vanhempainpäiväraha. En laita kuitenkaan alle 2v ikäistä esikoistani päivähoitoon. Aloin preparoitua kotihoidontuen surkeuteen sillä, että heitin jäljellä olevat säästöni osakesalkkuun ja bittirahoihin. Ostan dipistä ja myyn korkealla. Helppo tienata joku 50€/päivä (toki 30% verot menee tästä)

Onneksi mies on töissä niin ei tarvi ihan kituuttaa.

Vierailija
200/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa järjestää niin että hoitaa lasta työttömänä. Jopa työmarkkinatuesta (n.500€/kk) vaikka karenssien kera jää vuodessa enemmän lapsen hoitoon kuin kotihoidontuesta (n.300€/kk).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi