Olen vihainen, koska masennusta ei osata vieläkään hoitaa.
Minulla on ollut masennuskausia lapsesta asti ja on kokeiltu lääkkeitä ja terapioita. Niistä ei ole ollut minkään valtakunnan apua. Monta kertaa on joutunut vakuuttelemaan, että olen ihan oikeasti masentunut. Tuntuu, ettei mitään apua ole mistään, eikä ketään kiinnosta. Masennuslääkkeet on vihonviimeistä paskaa, ne pilaa elämän lopullisesti. Ei siinä sumussa ja sivuvaikutusten suossa olo koskaan parane. Terapia on ihan turhaa lässytystä.
Masennusta varmaan tutkitaan paljonkin, kun se on niin yleinen, mutta hoitoa ei todellisuudessa ole olemassakaan.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis pitäisi tehdä? Miten sitä pitäisi hoitaa?
Oletko lukenut Eckhart Tollen Läsnäolon voima-kirjan? Jos et niin lue.
En ole. Millä tavalla siinä puhutaan masennuksen hoidosta ja siitä, mitä pitäisi tehdä?
Joskus masennukseen takertuminen estää masennuksen hoidon. Lue kirja, tule sitten kertomaan :)
No ei varmaan kummoisempi kirja ole, jos et osaa edes itse sitä lukeneena (?) selittää tarkemmin, mitä kirja käsittelee ja miten siellä voitaisiin hoitaa masennusta, jne.
Taidan jättää hyllylle mokoman kirjan.
En ole tuo joka suositteli kirjaa, mutta olen lukenut tuon kirjan joskus vuosia sitten. Luin kyseisen kirjan juurikin, kun etsin ongelmiini, kuten masennukseen ratkaisuja.
Tuosta kirjasta muistan, että siinä puhuttiin paljon siitä kuinka sinä et ole omat ajatuksesi. Toisin sanoen ajatuksesi eivät ole mikään absoluuttinen totuus, koska voisit ajatella myös aivan päinvastaisesti. Se, että ajattelet, että olet huono, ei palvele sinua mitenkään, se vain tuo tuskaa sinulle. Joten mikset kokeilisi ajatella päinvastaisesti eli ajatella, että olet hyvä?
Nykyiset ajattelumallisi ovat tuoneet sinut tähän pisteeseen, missä nyt olet. Jos nykyinen elämäntilanne ei miellytä, kannattaa siis kokeilla ajatella toisella tavalla ja katsoa mihin se johtaa.
Ja on ihan tutkimuksiakin siitä, että myötätunto itseään kohtaan ja kiitollisuus-ajattelu tekevät hyvää mielenterveydelle. Ja kyllä maalaisjärkikin sen sanoo, että jos koko ajan haukkuu ja vähättelee itseään ajatuksissaan niin ei se hyvältä tunnu, parempi on olla kiltti itselleen ajatuksissaan.
Tuossa jotain ajatuksia, mitä kyseinen kirja herätti. Olen lukenut paljon näitä itsensäkehitys/self-help kirjoja. Jotkut ovat olleet enemmän avuksi kuin toiset kirjat. Kannattaa huomata, että kaikille ei kolahda sama kirja samalla lailla.
Joku on voinut saada tästä Echart Tollesta suurenkin oivalluksen ja saanut elämänsä suunnan käännettyä. Toisen mielestä saattaa olla aivan typerä kirja. Itse pidin kirjaa ihan ok:na. Siinä esitetyt ajatukset olivat jo hieman tuttuja, koska olin jo lukenut samanlaista kirjallisuutta. Sanoisin, että ei ole helppolukuisin kirja, kannattaa ehkä ensin lukea helppolukuisempaa saman aiheen kirjallisuutta.
Eli kannattaa kokeilla ja lukea monenlaisia self-help kirjoja avoimin mielin. Kokeilemalla selviää, mikä auttaa sinua. Eikä heti kannata tyrmätä jotain ajatusta tai kirjaa huonoksi vaan kannattaa antaa kirjan ajatuksille mahdollisuus ja kokeilla ja soveltaa niitä omassa elämässä ja katsoa onko niistä edes jotain apua.
Jos masennus paranisi jotain helkkarin self-help-kirjoja lukemalla, masentuneita ei olisi enää ollenkaan. Nyt ihan oikeasti. Siis lukekaa ihan vapaasti Tollea ja muuta self-helpiä omaksi iloksenne, mutta älkää nyt vain kuvitelko, että niistä on todellista apua masennukseen tai yhtään mihinkään muuhunkaan. Self help on valtava bisnes, ei mitään muuta.
Ja monet selfhelppien kirjoittajat ovat oikeasti mestari-manipulijoita, varsinkin ne menestykkäät. Varmasti siellä on jotain henkilöitä, jotka ovat bisneksessä mukana "auttaakseen", mutta monelle se on pelkkä bisnes.. Ja heikossa tai herkässä tilassa oleva henkilö on altis manipulinoinnille ja täten hyvä kohde iskeä kyntensä. Tästä samasta syystä esimerkiksi uskonnolliset ryhmät tykkäävät iskeä juuri heikossa asemassa oleviin ihmisiin, koska heidät saa herkemmin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä masennus on nykylääketieteen mukaan ihan aivotoiminnasta johtuvaa, vaikka osalla elämäntilanne sen voikin laukaista. En tajua näitä "masennus johtuu vääränlaisesta elämästä/länsimaisesta yhteiskunnasta jne." -tuputtajia, joillakin harvoilla se voi olla noinkin, mutta ei mieli ole mitään ruumiista erillistä magiaa vaan ihan suoraan aivoihin kytköksissä.
Toki elämäntavat vaikuttavat masennukseen, siinä missä sydänvaivoihinkin, mutta jos tauti on pitkällä niin kumpaankin auttaa yleensä vain lääketiede. Aina ei sekään, ja sitten sitä ollaankin kusessa. Minusta on ihan luvallista olla vihainen, jos joutuu jatkuvasti elämään synkkyydessä eikä loppua näy - ja kun se iloisiin asioihin keskittyminen ei auta silloin, kun ne aivot eivät saa iloa mistään. Pitkäaikainen unelma voi käydä toteen, eikä sekään kiinnosta, ehkä ahdistaa vaan.
Aloittajan tapauksessa terapia on voinut olla väärää suuntausta, lääkkeet epäsopivia (onko kokeiltu mm. moklobemidi ja bupropioni?) ja kaikki keinot käyttämättä (sähköhoito, magneettisimulaatio ja ketamiini ovat hyviä viimeisiä vaihtoehtoja, joskin sähköhoito saattaa tuhota muistia). Joskus myös psykedeeleista saattaa olla apua (tätä ei kuitenkaan terveydenhuollosta saa, pitää hankkia itse) mutta toisaalta ne voivat olla traumatisoivia, jos ei tiedä yhtään mitä tekee. Kovasti tsemppiä kuitenkin.
Eletty elämä, tavat ja yhteiskunta vaikuttaa aivotoimintaan ja masennukseen. Niillä on valtaisa merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihnettä? Masennuslääkkeet on hyvästä, eivätkä pilaa elämää. Eivät tilapäisesti eivätkä lopullisesti.
Parempiakin lääkkeitä masennukseen olisi olemassa, mutta niitä ei vain laki tahdo sallia. Suomessa kun ihminen ei saa voida hyvin ja sen pitää kituuttaa jaksamisen rajoilla..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä masennus on nykylääketieteen mukaan ihan aivotoiminnasta johtuvaa, vaikka osalla elämäntilanne sen voikin laukaista. En tajua näitä "masennus johtuu vääränlaisesta elämästä/länsimaisesta yhteiskunnasta jne." -tuputtajia, joillakin harvoilla se voi olla noinkin, mutta ei mieli ole mitään ruumiista erillistä magiaa vaan ihan suoraan aivoihin kytköksissä.
Toki elämäntavat vaikuttavat masennukseen, siinä missä sydänvaivoihinkin, mutta jos tauti on pitkällä niin kumpaankin auttaa yleensä vain lääketiede. Aina ei sekään, ja sitten sitä ollaankin kusessa. Minusta on ihan luvallista olla vihainen, jos joutuu jatkuvasti elämään synkkyydessä eikä loppua näy - ja kun se iloisiin asioihin keskittyminen ei auta silloin, kun ne aivot eivät saa iloa mistään. Pitkäaikainen unelma voi käydä toteen, eikä sekään kiinnosta, ehkä ahdistaa vaan.
Aloittajan tapauksessa terapia on voinut olla väärää suuntausta, lääkkeet epäsopivia (onko kokeiltu mm. moklobemidi ja bupropioni?) ja kaikki keinot käyttämättä (sähköhoito, magneettisimulaatio ja ketamiini ovat hyviä viimeisiä vaihtoehtoja, joskin sähköhoito saattaa tuhota muistia). Joskus myös psykedeeleista saattaa olla apua (tätä ei kuitenkaan terveydenhuollosta saa, pitää hankkia itse) mutta toisaalta ne voivat olla traumatisoivia, jos ei tiedä yhtään mitä tekee. Kovasti tsemppiä kuitenkin.
Masennusta voi tietysti olla montaa lajia, mutta oman kokemukseni ja näkemäni mukaan se on pikemminkin aivojen lamaannuttava, hälytys sekä vikasietotila, joka "suojelee" mieltä huomattavan raskailta asioilta. Masentuneen pitäisi ihannemaailmassa vaihtaa maisemaa ja tehdä valtavia muutoksia elämäänsä, muuten se koituu tuhoksi.
Masennus on kaikkiaan hirveiden asioiden hautausmaa, jossa haudatut asiat eivät vain tuppaa pysymään kuolleina.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa että länsimaalainen lääketiede on aivan väärässä lähes kaikissa asioissa, liikaa kliinisyyttä, liikaa diagnooseja. Oletko miettinyt jos asuisit jossain heimossa vuoristolla tai viidakossa, olisitko silloin enää masentunut kun ympäristö, ajattelutavat olisivat aivan erilaisia?
Mielestäni länsimaalaisuus on pilannut ihmiset, tämä alkoi jo 1000 luvun jälkeen. Yhteiskunnat ovat meillä kehittyneet vain sodan, ylimielisyyden ja vallan halulla. Ei tee hyvä ihmisen luonnolliselle terveydelle.
Tässä piileekin jokaiselle mahdollinen viisaus. Pitää itse opetella kieltäytymään "länsimaalaisuudesta". Täälläkin asuu ihan hyvin voivia ihmisiä jotka ovat ymmärtäneet irrottautua siitä mikä masentaa, ja siirtyä niihin asioihin jotka tuottavat iloa. Sairaudentuntoon käpertyminen on ihan vihoviimeistä puuhaa. Niin kauan kuin ihminen ei halua päästää irti tästä, niin kauan hän masentelee.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ratkaisu ei olekaan psykiatria
Entä jos sinun pitääkin itse toimia oman mielesi terveyden hyväksi?
Tämä. Masennus ei poistu pillereitä syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Millä tavalla siinä puhutaan masennuksen hoidosta ja siitä, mitä pitäisi tehdä?
Joskus masennukseen takertuminen estää masennuksen hoidon. Lue kirja, tule sitten kertomaan :)
No ei varmaan kummoisempi kirja ole, jos et osaa edes itse sitä lukeneena (?) selittää tarkemmin, mitä kirja käsittelee ja miten siellä voitaisiin hoitaa masennusta, jne.
Ole hyvä vain. Hae sitten saikkua ja pillereitä ja käy hyödyttömässä terapiassa, kaikkea hyvää sille tielle :) Itselleni kyseinen opus auttoi käsittämään ne asiat jotka toki jo muuten tiesin, mutta olin jotenkin hukassa niiden kanssa. Suuri syy siihen miksi masennukseta ei parannuta on juuri tuo asenne, että en voi tehdä mitään, enkä ainakaan sitä suostu kokeilemaan mikä jollekin toiselle on auttanut. Moni masentunut pelkää paranemista, ja pitää kynsin hampain masennuskestaan kiinni. Niin minäkin tein. On pelottavaa lähteä katsomaan mitä kaikkea muuta eteen tulee. Ei sitä masennusta varmaan "vieläkään osata hoitaa" jos kuvittelee että joku toinen ihminen voi tulla sen puolestasi hoitamaan. Ei se niin mene. Se työ pitää tehdä itse, ja parantaa itse itsensä. Kukaan muu ei voi sitä puolesta tehdä. Jos tätä ei hyväksy, niin sitten joutuu ikävä kyllä vain elämään sairautensa kanssa. Semmoista se elämä on kun saa ihan itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit ajatella, että terapia on turhaa lässytystä? Se defenssi taitaa ehkä olla ongelmasi juurisyy. Masennus on nimenomaan erilaisia tunteita ja traumoja, jotka ovat jääneet elämäsi varrella käsittelemättä. Oletko hoitovastainen? Sinun pitää suostua siihen kipuun ja oloihin ja hyväksyä se, että erilaiset elämäsi tapahtumat ovat vaikuttaneet oloosi. Älä taistele niitä vastaan.
Varmaan terapeutti on ollut huono. Aika paljon taitamatonta porukkaa on alalla.
Terapeutin tai terapian ei tarvitse olla ollut huono, vaan ap:lle sopimaton. Ja kaikki nyt eivät vaan hyödy psykoterapiasta, juuri luin jostain että kolmasosa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit ajatella, että terapia on turhaa lässytystä? Se defenssi taitaa ehkä olla ongelmasi juurisyy. Masennus on nimenomaan erilaisia tunteita ja traumoja, jotka ovat jääneet elämäsi varrella käsittelemättä. Oletko hoitovastainen? Sinun pitää suostua siihen kipuun ja oloihin ja hyväksyä se, että erilaiset elämäsi tapahtumat ovat vaikuttaneet oloosi. Älä taistele niitä vastaan.
Varmaan terapeutti on ollut huono. Aika paljon taitamatonta porukkaa on alalla.
Terapeutin tai terapian ei tarvitse olla ollut huono, vaan ap:lle sopimaton. Ja kaikki nyt eivät vaan hyödy psykoterapiasta, juuri luin jostain että kolmasosa ei.
Psykoterapia ei toimi masennukseen. Käyttäytymisterapia toimii.
Otat vastuun omasta elämästäsi etkä uhriudu ja vaadi muita ratkaisemaan ongelmiasi. Lopetat lääkkeet ja terapiat jos ne eivät mitään auta.
Onko tää äitihullun valituskirjelmä? Kuulostaa ihan samalta. Kaikissa muissa on vika...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo joka suositteli kirjaa, mutta olen lukenut tuon kirjan joskus vuosia sitten. Luin kyseisen kirjan juurikin, kun etsin ongelmiini, kuten masennukseen ratkaisuja.
Tuosta kirjasta muistan, että siinä puhuttiin paljon siitä kuinka sinä et ole omat ajatuksesi. Toisin sanoen ajatuksesi eivät ole mikään absoluuttinen totuus, koska voisit ajatella myös aivan päinvastaisesti. Se, että ajattelet, että olet huono, ei palvele sinua mitenkään, se vain tuo tuskaa sinulle. Joten mikset kokeilisi ajatella päinvastaisesti eli ajatella, että olet hyvä?
Nykyiset ajattelumallisi ovat tuoneet sinut tähän pisteeseen, missä nyt olet. Jos nykyinen elämäntilanne ei miellytä, kannattaa siis kokeilla ajatella toisella tavalla ja katsoa mihin se johtaa.
Ja on ihan tutkimuksiakin siitä, että myötätunto itseään kohtaan ja kiitollisuus-ajattelu tekevät hyvää mielenterveydelle. Ja kyllä maalaisjärkikin sen sanoo, että jos koko ajan haukkuu ja vähättelee itseään ajatuksissaan niin ei se hyvältä tunnu, parempi on olla kiltti itselleen ajatuksissaan.
Tuossa jotain ajatuksia, mitä kyseinen kirja herätti. Olen lukenut paljon näitä itsensäkehitys/self-help kirjoja. Jotkut ovat olleet enemmän avuksi kuin toiset kirjat. Kannattaa huomata, että kaikille ei kolahda sama kirja samalla lailla.
Joku on voinut saada tästä Echart Tollesta suurenkin oivalluksen ja saanut elämänsä suunnan käännettyä. Toisen mielestä saattaa olla aivan typerä kirja. Itse pidin kirjaa ihan ok:na. Siinä esitetyt ajatukset olivat jo hieman tuttuja, koska olin jo lukenut samanlaista kirjallisuutta. Sanoisin, että ei ole helppolukuisin kirja, kannattaa ehkä ensin lukea helppolukuisempaa saman aiheen kirjallisuutta.
Eli kannattaa kokeilla ja lukea monenlaisia self-help kirjoja avoimin mielin. Kokeilemalla selviää, mikä auttaa sinua. Eikä heti kannata tyrmätä jotain ajatusta tai kirjaa huonoksi vaan kannattaa antaa kirjan ajatuksille mahdollisuus ja kokeilla ja soveltaa niitä omassa elämässä ja katsoa onko niistä edes jotain apua.
Jos masennus paranisi jotain helkkarin self-help-kirjoja lukemalla, masentuneita ei olisi enää ollenkaan. Nyt ihan oikeasti. Siis lukekaa ihan vapaasti Tollea ja muuta self-helpiä omaksi iloksenne, mutta älkää nyt vain kuvitelko, että niistä on todellista apua masennukseen tai yhtään mihinkään muuhunkaan. Self help on valtava bisnes, ei mitään muuta.
Ja monet selfhelppien kirjoittajat ovat oikeasti mestari-manipulijoita, varsinkin ne menestykkäät. Varmasti siellä on jotain henkilöitä, jotka ovat bisneksessä mukana "auttaakseen", mutta monelle se on pelkkä bisnes.. Ja heikossa tai herkässä tilassa oleva henkilö on altis manipulinoinnille ja täten hyvä kohde iskeä kyntensä. Tästä samasta syystä esimerkiksi uskonnolliset ryhmät tykkäävät iskeä juuri heikossa asemassa oleviin ihmisiin, koska heidät saa herkemmin mukaan.
Kyseisen kirja lukeneena en voi kuin ihmetellä mitä manipulaatiota se sellainen on ja mihin sillä pyritään, jos koko teos käsittelee sitä ettei pidä antaa manipuloida itseään :D Voisitko selittää? Ja vetoaminen siihen että ihmiset OSTAA kirjan. Meinaatko että terapia ei maksa mitään? :D
Yksi ohje masentuneelle on muuttaa suoliston mikrobiomi sellaiseksi, että se tukee sinun aivotoimintaa, aineenvaihduntaa, onnellisuutta ym. Miten se tehdään, onkin jo haastavampaa?
Koko ravinto pitää tutkia, luomuruokaa, mullassa kasvatettuja vihanneksia (on itse vilheltävä) kefiiriä, maitohappobakteereja, probiootteja ei ruokaa niille suolistobakteereille, ei sinulle. Lisäaineet ja säilytysaineet tuhoavat suolistobakteerit, joten ruoka olisi tehtävä itse käsittelemättömistä raaka-aineista. Hyvä ravintoterapeutti osaisi antaa ruokaohjeet. Ei muuten ole ollenkaan helppoa olla syömättä säilöntäaineita. Eikä ole helppoa löytää luomu raaka -aineita. Jos sinulla on rahaa, niin suosittelisin antioksidantti klinikan lääkäreitä, jotka tutkivat ihmisen aina kokonaisvaltaisesti.
Olen lukenut mainitun ja ainakin 3 muuta samanlaista kirjaa, eikä ole auttanut pätkääkään. Ei nuo toimi kaikilla. Käyn myös väkisin lenkillä joka päivä, en käytä päihteitä, syön terveellisesti, työskentelen osapäiväisesti, harrastan jopa seksiä ja silti haluaisin kuolla. Ai niin, lääkkeitä kokeiltu ainakin kuudet, erilaisia terapioita, osastolla käyty (nuorena) . Joku näistä voi olla jollekin se auttava, ainakin jos oikeassa hetkessä löytää, mutta on myös ihmisiä joita ei voi auttaa. Ja btw, heikoin tulos tuli noilla kirjoilla, mitä soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias, koko aikuisikäni masennuskausia on tullut ja mennyt. Minulla on myös ahdistusta, bulimia ja pahimpina kausina vainoharhaisuutta. Olen ollut kolme kertaa myös osastohoidossa.
Itselleni suurin ahaa-elämys on ollut tajuta se, että masennus ei ole luonnonvoima, jonka vietävänä vain olen. Oikeasti pystyn itse tekemään paljon mielenterveyteni eteen. 1) syön lääkitystä pienellä annoksella koko ajan, tarvittaessa itsekin nostan sitä, jos alkaa turha tietynlaista irrationaalista ajattelua. 2) säännöllinen elämänrytmi, kuin pikkulapsilla. Eli nukkumaan aikaisin, ylös samaan aikaan, säännölliset terveelliset ruokailut. 3) päivittäinen ulkoilu 4) liikunta 5)alkoholin välttäminen 6) somettamisen ja netissä notkumisen tietoinen vähentäminen 7) sosiaalisten suhteiden tietoinen ylläpito jne. 8)oman voinnin tietoinen seuranta:mistä väsyn liikaa, mitä kannattaa välttää, mitä vähentää, säännöllinen uni tärkein
Näitä ei tietenkään pysty tekemään silloin, kun on masentunut. Idea onkin juuri siinä, että sitä työtä tehdään silloin, kun voidaan hyvin! Aidosti omalla toiminnalla suuri osa ihmisistä voi vähentää/lieventää masennuskausia. Olen hyväksynyt sen, että minulla on krooninen sairaus eli masennus. Mutta ei se mikään luonnonvoima ole, johon en itse voisi yhtään vaikuttaa.
Ja minulla ei siis todellakaan ole ollut lievää masennusta, vaan takana on ollut kolme osastojaksoa, joista pisin 6 kk. Olen ollut pitkiä aikoja täysin eristyksissä kotonani, maannut paskasissa lakanoissa, enkä ole peseytynyt ja asunnossa on ollut roskia ja homeisia astioita. Jne. Nykyisin olen täysaikaisessa työssä ja viimeisimmästä pahasta jaksosta on viitisen nelisen vuotta. Lieviä tulee muutama kerta vuodessa
Halusin vain antaa tälle ablodit! Pelkkä peukku ei vaan ollut riittävä!
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut mainitun ja ainakin 3 muuta samanlaista kirjaa, eikä ole auttanut pätkääkään. Ei nuo toimi kaikilla. Käyn myös väkisin lenkillä joka päivä, en käytä päihteitä, syön terveellisesti, työskentelen osapäiväisesti, harrastan jopa seksiä ja silti haluaisin kuolla. Ai niin, lääkkeitä kokeiltu ainakin kuudet, erilaisia terapioita, osastolla käyty (nuorena) . Joku näistä voi olla jollekin se auttava, ainakin jos oikeassa hetkessä löytää, mutta on myös ihmisiä joita ei voi auttaa. Ja btw, heikoin tulos tuli noilla kirjoilla, mitä soopaa.
Millainen elämänkatsomus sinulla on? Entä teillä muilla masentuneilla? Ei pelkkä terapeutin kuuntelu tai lukeminen ketään autakaan. Miten uskallatte teilata epuehdotuksia? Onko tarkoituksenanne ettei masentuneet saisikaan apua mistään? Ei pillereitä, kirjat on soopaa, terapiat rahastusta! Menkäähän itseenne.
Masennus on periaatteessa prosessi ja liiallisen tiedon aiheuttama ummetus.
Nälkää näkevät kärsivät ja sinä mässäilet täällä. Sympatiasta kärsit masennusta heidän vuokseen, mutta et osaa lähettää rahaa köyhiin valtioihin.
Sitten kärsit lisää kun olet niin ahne ja itsekäs, niin itsekäs ettet voi päästää irti masennuksesta ja tehdä parannusta.
Masennus hoituu hengitystekniikoilla ja kylmäaltistuksella a la Wim Hof sekä terveellisellä ruokavaliolla, mutta usein masentuneet eivät ole valmiita näkemään tätä vaivaa, vaan haluavat jonkun ihmelääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Masennus on periaatteessa prosessi ja liiallisen tiedon aiheuttama ummetus.
Nälkää näkevät kärsivät ja sinä mässäilet täällä. Sympatiasta kärsit masennusta heidän vuokseen, mutta et osaa lähettää rahaa köyhiin valtioihin.
Sitten kärsit lisää kun olet niin ahne ja itsekäs, niin itsekäs ettet voi päästää irti masennuksesta ja tehdä parannusta.
Suomalaisten pitäisi joskus edes yhden kerran elämässään lähettää tonni kehitysmaihin kehitysapuun.
Ahneus paistaa täällä kovasti.
Häpeäisitte kaikki lihavat ja tupakkaa polttavat, alkoholia litkivät.
Rahat nyt pois tililtä sinne kehitysmaihin ja vähän äkkiä!
Masennuskin poistuu sitä kautta kun edes teette jotain elämässänne asian hyväksi.