Olen vihainen, koska masennusta ei osata vieläkään hoitaa.
Minulla on ollut masennuskausia lapsesta asti ja on kokeiltu lääkkeitä ja terapioita. Niistä ei ole ollut minkään valtakunnan apua. Monta kertaa on joutunut vakuuttelemaan, että olen ihan oikeasti masentunut. Tuntuu, ettei mitään apua ole mistään, eikä ketään kiinnosta. Masennuslääkkeet on vihonviimeistä paskaa, ne pilaa elämän lopullisesti. Ei siinä sumussa ja sivuvaikutusten suossa olo koskaan parane. Terapia on ihan turhaa lässytystä.
Masennusta varmaan tutkitaan paljonkin, kun se on niin yleinen, mutta hoitoa ei todellisuudessa ole olemassakaan.
Kommentit (135)
Masennukseen ei ole olemassa hoitoa, koska vaikkakaan masennus ei ole masentuneen oma vika, niin masennuksessa pysyminen on. Tietty psykiatri voisi sanoa masentuneelle, että syö paremmin, harrasta liikuntaa, hommaa mielekkäitä ihmissuhteita, laihduta, rajoita ruutuaika tuntiin päivässä, kouluttaudu alalle joka kiinnostaa, lopeta alkoholin juominen jne, mutta miltä se kuulostaisi masentuneen mielestä?
Isoa elämänmuutosta on muuten mahdoton tehdä yhdellä kertaa. Aloita jostain helposta, kuten vaikka maidon vaihtaminen veteen ruokajuomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että masennus on yleisnimitys ainakin 12 erilaiselle mielen sairaudelle. Se, mikä toimii yhteen, voi pahentaa toista.
Itse olen kokeillut omiin mielialaongelmiini 7 eri lääkettä, jotka kaikki vain pahensivat tilannetta.
Viimeisen vuoden aikana olen lukenut kahdestakin artikkelista, että joillakin masennusoireisiin (ja/tai bipolaarisuuteen) liittyisi matala-asteinen tulehdustila, ja silloin siihen auttaisi tulehduskipulääkkeet. Tämä siis tapauksissa, joissa "viralliset" lääkkeet eivät toimi.
Itse söin juuri vähän yli iikon Burana-kuurin. Nyt on toinen päivä menossa niin, ettei ole masennusta, vaikka en Buranaa ole enää syönytkään. Ja vaikka aamulla tapahtui sellaista, mikä v**tti ihan s*sti, ei masennus ole palannut. Eli täytyy ostaa lisää Buranaa kaappiin siltä varalta, että masennus taas nostaa päätään. Sillä siitä näköjään pääsee.
P.S. Olen lukenut myös, että iso osa psykiatreista pitää tuota tulehdusväitettä ja tulehduskipulääkkeiden toimivuutta huuhaana. Mutta jos ei "viralliset" lääkkeet ja terapia auta, kannattaa tuokin kokeilla. Mutta ei sekään varmasti kaikille toimi. Tulehduskipulääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä, eikä siellä tarvitse kertoa, että masennukseen niitä syöt.
Burana tuhoaa suolen nukkaa eikä sitä tule käyttää muuhun kuin fyysiseen kipuun.
Mulla masennukseen liittyy myös fyysistä kipua. Jos minä syön 1-2 kertaa vuodessa viikon ajan 200 mg Buranaa, se on pientä siihen verrattuna, kun jotkut syövät sitä joka kuukausi 2-3 päivää 400 mg annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis pitäisi tehdä? Miten sitä pitäisi hoitaa?
Oletko lukenut Eckhart Tollen Läsnäolon voima-kirjan? Jos et niin lue.
Loistava kirja! Suosittelen ihan kaikille.
Taidat olla sama henkilö, kuin tuo joka ehdottaa kirjan lukemista, kun ette osaa mitään kirjasta edes sanoa. Vaikuttaa siis todella huonolta ja ehkä jopa manipuloivalta kirjalta.
Minulla masennukseen (lievä) auttavat nämä :
1) kestävyysliikunta
2) (pakotettu) vuorovaikutus ihmisten kanssa
3) alkoholi (lyhytaikaisesti, määriä kontrolloiden)
Miten voit ajatella, että terapia on turhaa lässytystä? Se defenssi taitaa ehkä olla ongelmasi juurisyy. Masennus on nimenomaan erilaisia tunteita ja traumoja, jotka ovat jääneet elämäsi varrella käsittelemättä. Oletko hoitovastainen? Sinun pitää suostua siihen kipuun ja oloihin ja hyväksyä se, että erilaiset elämäsi tapahtumat ovat vaikuttaneet oloosi. Älä taistele niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ratkaisu ei olekaan psykiatria
Entä jos sinun pitääkin itse toimia oman mielesi terveyden hyväksi?
Masentuneella ei ole useinkaan voimia, saatika sitten työkaluja - aika harvalla ammattilaisellakaan on - lähteä fiksaamaan jotain joka on usein kasvanut kieroon alusta lähtien, tai jossain kohtaa jokin johtanut sellaiseen kierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Toki osalla masentuneilla jo valmiiksi terveelliset elämäntavat, mutta aika yleistä on, että masentunut laiminlyö terveyttään, mikä on pahin asia mitä se masentunut voi tehdä.
Pahin asia olisi hyvien ihmissuhteiden katkaiseminen. Vaikkakin ihminen, jolla sellaisia on, ei yleensä ole masentunut. Toimiva sosiaalinen elämä on kaikkein tärkein asia ihmisen hyvinvoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis pitäisi tehdä? Miten sitä pitäisi hoitaa?
Oletko lukenut Eckhart Tollen Läsnäolon voima-kirjan? Jos et niin lue.
En ole. Millä tavalla siinä puhutaan masennuksen hoidosta ja siitä, mitä pitäisi tehdä?
Joskus masennukseen takertuminen estää masennuksen hoidon. Lue kirja, tule sitten kertomaan :)
No ei varmaan kummoisempi kirja ole, jos et osaa edes itse sitä lukeneena (?) selittää tarkemmin, mitä kirja käsittelee ja miten siellä voitaisiin hoitaa masennusta, jne.
Taidan jättää hyllylle mokoman kirjan.
Maennus tulee usein siitä kun elämme liikaa menneessä ja ahdistus siitä kun elämme tulevaisuudessa, on opittava elämään ja nauttimaan siitä nykyhetkestä. Kirjan arvosteluja voi lukea täältä https://www.amazon.co.uk/Power-Now-Guide-Spiritual-Enlightenment-ebook/…
Ekhart Tolle's message is simple: living in the now is the truest path to happiness and enlightenment. And while this message may not seem stunningly original or fresh, Tolle's clear writing, supportive voice and enthusiasm make this an excellent manual for anyone who's ever wondered what exactly "living in the now" means. Foremost, Tolle is a world-class teacher, able to explain complicated concepts in concrete language. More importantly, within a chapter of reading this book, readers are already holding the world in a different container--more conscious of how thoughts and emotions get in the way of their ability to live in genuine peace and happiness.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella masennus ja ahdistus johtuu siitä, että verensokeri heittelee.
Ylipainokin aiheuttaa elimistössä tulehduksen, mikä masentaa.Mutta menepä sanomaan masentuneelle, että jätä sokeri ja laihduta. Ei, pitää saada se kaiken parantava pilleri, jota ei ole olemassakaan. Mutta kun se olisi se helppo ratkaisu. Oma aktiivisuus on liikaa vaadittu.
Kuinka paljon mun pitää vielä laihtua että masennukseni paranee? T. 165 cm, 45 kg
No ei varmaan kuule nyt tarvitse sinun laihduttaa, haloo. Toivottavasti sarkasmi paransi kuitenkin masennuksesi?
Vierailija kirjoitti:
1) kestävyysliikunta
Minulla taas nuo kaikki pahentavat oloa silloin, kun olen masentunut.
Minulla auttaa:
1) Lepo
2) Ihmiskontaktit minimiin
3) Terveellinen ruokavalio ja nautintoaineiden välttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että masennus on yleisnimitys ainakin 12 erilaiselle mielen sairaudelle. Se, mikä toimii yhteen, voi pahentaa toista.
Itse olen kokeillut omiin mielialaongelmiini 7 eri lääkettä, jotka kaikki vain pahensivat tilannetta.
Viimeisen vuoden aikana olen lukenut kahdestakin artikkelista, että joillakin masennusoireisiin (ja/tai bipolaarisuuteen) liittyisi matala-asteinen tulehdustila, ja silloin siihen auttaisi tulehduskipulääkkeet. Tämä siis tapauksissa, joissa "viralliset" lääkkeet eivät toimi.
Itse söin juuri vähän yli iikon Burana-kuurin. Nyt on toinen päivä menossa niin, ettei ole masennusta, vaikka en Buranaa ole enää syönytkään. Ja vaikka aamulla tapahtui sellaista, mikä v**tti ihan s*sti, ei masennus ole palannut. Eli täytyy ostaa lisää Buranaa kaappiin siltä varalta, että masennus taas nostaa päätään. Sillä siitä näköjään pääsee.
P.S. Olen lukenut myös, että iso osa psykiatreista pitää tuota tulehdusväitettä ja tulehduskipulääkkeiden toimivuutta huuhaana. Mutta jos ei "viralliset" lääkkeet ja terapia auta, kannattaa tuokin kokeilla. Mutta ei sekään varmasti kaikille toimi. Tulehduskipulääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä, eikä siellä tarvitse kertoa, että masennukseen niitä syöt.
Mielenkiintoista, kiitos kun kerrot kokemuksestasi. Tulehduskipulääkkeissä toki on myös haittoja, pääsisikö samaan tulokseen elintavoilla ja lisäravinteilla? Esim. kurkumiini?
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa aivojen matala-asteisesta tulehduksesta masennuksen taustalla, mutta Burana ei auta siihen. Olet varmaan saanut placebo-vaikutuksen tai joku muu asia on helpottanut oloasi. Reumalääkkeet sen sijaan auttavat tähän tulehdustilaan ja sitä myöten masennukseen, mutta suosittelisin kyllä ensin muita tapoja tulehduksen poistamiseen.
Masentunut ei jaksa olla vihainen. Olet vain pettynyt elämäsi valintoihin.
Olen samaa mieltä siitä, että Suomessa masennusta ei osata hoitaa. Samaan hengenvetoon on todettava, että masennuksen hoitaminen on erittäin haastavaa, koska ihmiset reagoivat eri tavalla eri hoitomuotoihin.
Mielestäni yksi perimmäisistä ongelmista Suomessa on, ettei masennuspotilaiden hoitoa räätälöidä eikä tehdä pitkäjänteisesti. Omilta osastojaksoiltani on jäänyt vahvimmin mieleen hoitohenkilökunnan kiire kotiuttaa potilaita. Heti kun masennustestin tulokset nousevat tarpeeksi edes hetkellisesti, henkilöä pidetään parantuneena.
Jos vanhemmat valehtelee lapselle ja lapsi kyllä tietää sen, mutta ei voi sanoa siitä. Hän joutuu hyväksymään valheen.
Jos lapselle kaksoisviestitään esim sulla on tuo vihreä paita, mikset laittanut punaista tai päinvastoin.
Kyllä jatkuva asioiden vääristely voi sairastuttaa lapsen.
Vierailija kirjoitti:
1) kestävyysliikunta
Syvään masennukseen auttaa korkeintaan tuo ensimmäinen, toisaalta riippuu masennuksen syistä. Usein kuitenkin ne liittyvät nimenomaan muihin ihmisiin.
Echard Tolle: Power of now - suosituin arvostelu GoodReadissa. Itse jättäisin kyseisen läpyskän hyllyyn.
”Recommends it for: No One
There is no nice way to say this. I hated this book with a fiery passion. It did not make me feel at peace. Rather, it made me want to chew off my arm. I bet if we asked Eckhart Tolle why I felt that way, he'd say that I wasn't really listening to his message.
My problems with the book were as follows. First off, the tone of the book was extremely condescending. Written in a question/answer format, many of the answers started out with "You're not really listening" or "You don't understand what I'm saying." Way to kick someone when they're down, dude. Secondly, I felt that he frequently took philosophy and other spiritual messages and twisted them to fit his needs.
Basically, he wants people to stop thinking so much. I get the idea that as a culture we over-analyze and whatnot, but his message was basically to stop thinking all together. Sorry Eckhart, but not all of us can wander around for years at a time, sleeping on park benches in a state of euphoria.
Also, have you seen his picture on the back of the book? He looks like just the sort of guy who is plotting to take over the world. He wants us to stop thinking for ourselves so that he can think for us!
Sorry, back to reality. Basically, I didn't feel like this book offered any real direction or advice to those who seek it”
Mitähän ihnettä? Masennuslääkkeet on hyvästä, eivätkä pilaa elämää. Eivät tilapäisesti eivätkä lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Masentunut ei jaksa olla vihainen. Olet vain pettynyt elämäsi valintoihin.
Ei, valinta tehdään senhetkisen tiedon pohjalta ja se pitää hyväksyä.
Jos kyse ole mu rhasta tms, niin silloin ei tietenkään valinta ollut oikea.
Lue Markus J Rantalan Masennuksen biologia. Turussa kehitellään lääkkeetöntä psykiatrista klinikkaa.