Paljonko on insinöörimiehesi palkka?
Oma mies 31v, valmistui AMK:sta 8 vuotta sitten, tienaa 4100e/kk. Olen sanonut että kannattaa vaihtaa työpaikkaa, koska alaa olla jo palkkakuopassa. Miten teidän miehillänne?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mieheni palkka 4500 e/kk, ikä 45 ja sähköpuolen AMK-inssi Helsingissä. Hän on esimiesasemassa isolla rakennusalan työnantajalla, joten minäkin hieman ihmettelen näitä korkeita palkkoja tässä ketjussa.
Jos mieheni haluaisi lisää liksaa, niin pitäisi organisaatiossa päästä/hakeutua johtajaputkeen. Käytännössä palkka on tällä hetkellä tuossa hommassa tapissa. Suunnittelijoiden palkat ovat kokemuksesta riippuen samassa paikassa 3000-3500 euroa. He pääasissa LVI- ja sähköinssejä.
Tämä kuulostaa todelliselta ja samoin olen ihmetellyt noita kamalia bruttoja. Taitaa olla "lapinlisää" aikas monella. Viimeksi kun keskustelin HR päällikön kanssa niin AMK inssin palkka on keskimäärin 3300€/kk, hyvin harva yksittäistapaus tienaa tuollaisia lukemia kuin täällä mainostetaan.
Vähänpä HR-spesialisti tietää. Itse tienasin AMK-inssinä viiden vuoden jälkeen tasan 5 k€ / kk plus edut ja bonarit, tosin tuona vuotena valmistuin myös dipaksi, 18v sitten. Samoin vuosikurssiltani (1998) AMK:sta valmistuneista ei edes nouse punkasta tuolla keskimääräisellä liksalla...
Ja nyt, hieman yllättävän tahon työllistämänä tienaan "huomattavan paljon ronskimmin". Olennaista on se, että firman omistus on EU:n ulkopuolelta js he maksavat kunnolla, vaatien vastineeksi poikkiteknillistä osaamista ja ennen kaikkea sitoutumista & venymistä. Sopii minulle, samalla voi todeta suomalaisille työnantajille "ei taida saldo riittää ja se paikallinen sopiminenhan oli vähän niinku cool?"
Höpö höpö. Tässä taas näemme miksi suomalainen mies on niin 🤢 Jutut.
Siinähän naureskelet. Voisi hymy hyytyä kun tietäisit todellisuuden...mieti, rivi-inssin vastuilla johtajan liksa.
Rakennusalalla ins. AMK, 7000 €/kk + tulospalkkiot n. 20000 € vuodessa. Projektipäällikkönä rakennuttamistehtävissä. Itse tienaan parisen tonnia kuussa enemmän mutta tulospalkkiot on huonommat.
Voisitteko kertoa minkä alan insinöörejä olette? Opiskelen ekaa vuotta AMK-inssiksi ja loppukeväästä pitäisi päättää haluanko sähkö- vai automaatiopuolelle.
AMK-inssi ja palkka n. 4000€ brutto. Esimiestehtävissä. Aika harvinaista se on, että ammattikorkeakoulun käynyt insinööri pääsisi samoille palkoille, kuin dippainssit. Kyllähän av-mamman kumppani tienaa vaikka peruskoulupohjalta sen 8000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko kertoa minkä alan insinöörejä olette? Opiskelen ekaa vuotta AMK-inssiksi ja loppukeväästä pitäisi päättää haluanko sähkö- vai automaatiopuolelle.
Noilla kummallakaan et tienaa joten ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
N, 7900 euroa. Myynti-insinööri, päivärahat sun muut hlökunta etuudet lisäksi.
Harvoin kotona.
Vain lomat pyhitetty perheelle.
Käytännössä olen yksinhuoltaja, mies aina matkoilla, niissä maissa jos yrityksellä on asiakkaita.
Meillä on yksi lapsi ja itse toimin julkisen sektorin ylempänä toimihenkilönä.
On tainnu miehes olla viime aikoina paljon kotona?
AMK insinööreillä on tällä palstalla kovemmat tulot kuin DIppa-insseillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N, 7900 euroa. Myynti-insinööri, päivärahat sun muut hlökunta etuudet lisäksi.
Harvoin kotona.
Vain lomat pyhitetty perheelle.
Käytännössä olen yksinhuoltaja, mies aina matkoilla, niissä maissa jos yrityksellä on asiakkaita.
Meillä on yksi lapsi ja itse toimin julkisen sektorin ylempänä toimihenkilönä.
On tainnu miehes olla viime aikoina paljon kotona?
Kotimaan keikkaa pukkaa...
Puorihukki
Vierailija kirjoitti:
Se on se AV-lisä. Se on oikeasti hyvin harvinaista. Tuntemani AMK-insinöörit itseni mukaan lukien tienaa jotain sieltä 2500-5000€/kk väliltä. Pääsääntöisesti varmaan siinä 4000€ paikkeilla ja sinne 5000€ vaaditaan jo aika paljon työkokemusta ja bonareita tai sitten on sattunut vaan harvinaisen hyvä tuuri työpaikan suhteen.
Verottaja syö kuitenki kaiken niin kannattaa hakeutua kenttähommiin nii saa kilsat ja päivärahat ja autoedun. Peruspalkasta vie kuitenki vouti kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy munkin lukea AMK inssiksi, jos tällaiset palkat heillä ;). Itse DI:nä suunnittelu/asiantuntijatehtävissä, joten palkka noin 4500 kuussa ja ikää vähän yli 40 vuotta. Näissä hommissa palkat jäävät helposti sinne 4 ja 5 tonnin välille, tai jonkin matkaa yli 5 tonnia. Eivät kaikki voi olla johtajia tai esimiesasemassa olevia. DI mediaanipalkka taitaa olla siinä 5 tonnin paikkeilla, joka kuvastaa hyvin tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy munkin lukea AMK inssiksi, jos tällaiset palkat heillä ;). Itse DI:nä suunnittelu/asiantuntijatehtävissä, joten palkka noin 4500 kuussa ja ikää vähän yli 40 vuotta. Näissä hommissa palkat jäävät helposti sinne 4 ja 5 tonnin välille, tai jonkin matkaa yli 5 tonnia. Eivät kaikki voi olla johtajia tai esimiesasemassa olevia. DI mediaanipalkka taitaa olla siinä 5 tonnin paikkeilla, joka kuvastaa hyvin tilannetta.
Tämä kuulostaa järkeenkäyvältä jo. Suunnitteluhommissa on oikeasti vähän sellainen palkkakuoppa. Osastopäällikkö esim. yamk ei taida oikein 4 topoon päästä. Ja tuossakin hommassa pitää tykätä ihmisistä. Asiakkaat valittaa ja vi**tuilee milloin mistäkin. Normi suunnittelijana ei tarvitse märehtiä niistä asioista. Itse rakennusalan suunnitteluhommissa valmistumisen jälkeen sai 2700 e/k. Harjoitteluaikana 2300 e/k, viereisellä työpisteellä teekkaripoika sai 50e enemmän.
Mies tienaa tällä hetkellä valtiolta n 300e/kk. Hoitovapaalla lapsen kanssa kotona, kun itse käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mieheni palkka 4500 e/kk, ikä 45 ja sähköpuolen AMK-inssi Helsingissä. Hän on esimiesasemassa isolla rakennusalan työnantajalla, joten minäkin hieman ihmettelen näitä korkeita palkkoja tässä ketjussa.
Jos mieheni haluaisi lisää liksaa, niin pitäisi organisaatiossa päästä/hakeutua johtajaputkeen. Käytännössä palkka on tällä hetkellä tuossa hommassa tapissa. Suunnittelijoiden palkat ovat kokemuksesta riippuen samassa paikassa 3000-3500 euroa. He pääasissa LVI- ja sähköinssejä.
Tämä kuulostaa todelliselta ja samoin olen ihmetellyt noita kamalia bruttoja. Taitaa olla "lapinlisää" aikas monella. Viimeksi kun keskustelin HR päällikön kanssa niin AMK inssin palkka on keskimäärin 3300€/kk, hyvin harva yksittäistapaus tienaa tuollaisia lukemia kuin täällä mainostetaan.
Vähänpä HR-spesialisti tietää. Itse tienasin AMK-inssinä viiden vuoden jälkeen tasan 5 k€ / kk plus edut ja bonarit, tosin tuona vuotena valmistuin myös dipaksi, 18v sitten. Samoin vuosikurssiltani (1998) AMK:sta valmistuneista ei edes nouse punkasta tuolla keskimääräisellä liksalla...
Ja nyt, hieman yllättävän tahon työllistämänä tienaan "huomattavan paljon ronskimmin". Olennaista on se, että firman omistus on EU:n ulkopuolelta js he maksavat kunnolla, vaatien vastineeksi poikkiteknillistä osaamista ja ennen kaikkea sitoutumista & venymistä. Sopii minulle, samalla voi todeta suomalaisille työnantajille "ei taida saldo riittää ja se paikallinen sopiminenhan oli vähän niinku cool?"
"sitoutumista & venymistä"
Näinpä. Tarkoitus oli varmaan kertoa palkkansa normaali tunneilla..peruspalkka. Siivoojakin vetää kovat ansiot 16h päivillä..
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5800e, AMK inssi myös, ikää tosin 38.
Minkä alan insinööri ja mitä tekee työkseen?
Erikoistunut IT alalle, toimii konsulttina Suomen suurimmille yrityksille. Ei ylitöitä. Tähän tulee tietty bonukset päälle, aika maltillisia vissiin vuositasolla kuittenkin, ei ole mulle kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu myös kunnianhimosta, kyvyistä ja halusta vaihtaa riittävän usein työnantajaa. Olen ikäisesi, AMK-koulutus, ja palkka lähes 5000 sekä vuosittaiset bonukset. Tiedän, että voisin saada heti 1000-2000 lisää, jos hakisin sopiviin paikkoihin, osaisin olla vakuuttava ja olisi valmis ottamaan ja kantamaan enemmän vastuuta. IT-alalla se on ainakin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sama osasto ainakin meillä joten abut sama liksa. Sähköpuolen tyypit tuntuu pääsevän vähän helpommalla jos vertaa vaikka instrumentointiin, vaikkakin vissiin "kaikkialle aurinpaneeleita" aiheuttaa vähän närästystä
DI, 42v, 6000€/kk. Palkkakuopassa